Geld & Recht alle pijlers

Geldezel

06-10-2012 20:54 26 berichten
Ik haal dit topic misschien later weg, want het zou lullig zijn als iemand zich erin herkent. Het gaat namelijk niet om mij.
Alle reacties Link kopieren
Aangifte, altijd. Jongeren zijn beïnvloedbaar wat dat betreft.
Zou je je kind aangifte laten doen van diefstal en bedreiging? Maar is het nog wel diefstal als je meewerkt? En loopt het kind dan niet het risico zelf opgepakt te worden? Of loopt het dat sowieso, omdat die mensen met die pas allerlei criminele geintjes kunnen uithalen?
Zeker aangifte doen. Zelfde principe als met katvangers. Je krijgt ook geen bankrekening meer geopend na zoiets. Van de spaarrekening las ik niks in het artikel?
Hoe oud is de persoon in kwestie? Ik heb hier verder geen kennis over en ook geen kinderen maar ik denk dat aangifte doen altijd de juiste optie is. Wellicht kan het geld worden teruggehaald? (Als het kind <18 is en niet aan die spaarrekening zou morgen komen?)
Nee, maar dat is in dit geval wel gebeurd. Via je gewone rekening en code kun je ook de spaarrekening beheren, en die hebben ze leeggetrokken.
Zo zijn er ook jongeren (en volwassenen) die hun ID of paspoort verkopen voor een paar tientjes.
Terugboeken gaat niet meer, helaas 18+ en gewoon toegang tot die rekening (maar zelf nooit iets vanaf gehaald).
Ik had hier echt nog nooit van gehoord, ongelooflijk hoe stom jongeren kunnen zijn.
Oh, dat van spaar is van je kennis.
Stupiditeit, it comes with the turf. Ze kunnen er wat van, die jonkies.
quote:Dickens schreef op 06 oktober 2012 @ 21:01:

Oh, dat van spaar is van je kennis.Klopt. Sorry voor de warrige formulering.
Je bedoelt dus of het zin heeft om aangifte te doen van een strafbaar feit als dat uit een ander strafbaar feit is voortgekomen?

Ik vind het lastig, wat zouden de risico's zijn hiervan? Strafblad? In dat geval kun je wellicht beter op de blaren zitten..
Precies ster, dat vind ik een moeilijk afweging. Wil ook weten of er een kans is dat kind gepakt wordt op basis van illegale activiteiten met pas.
18+ is volwassen hè, dus wordt dan ook zo berecht..

Er was een keer zoiets bij undercover in Nederland bedenk ik me nu...
Ik lees elders dat er een zeer hoge pakkans is, en dat straf kan oplopen tot 4 jaar cel!
Wie is strafbaar bij bankpasfraude:

*link niet goed*
Ja als ze ook wat anders met die rekening hebben gedaan is de kans groot dat die jongere het op zijn bordje krijgt... In dat geval kun je wellicht beter wel aangifte doen.
quote:Murdoch schreef op 06 oktober 2012 @ 21:04:

Precies ster, dat vind ik een moeilijk afweging. Wil ook weten of er een kans is dat kind gepakt wordt op basis van illegale activiteiten met pas.

Dat hangt er vanaf wat er nog meer met de bankrekening gebeurt is. Vaak wordt het gebruikt voor allerlei fraudes. Bijvoorbeeld marktplaats oplichting. Maar ook voor veel grotere en serieuzere zaken kan die rekening gebruikt zijn.

En dan komt die "kennis" onvermijdelijk in hele grote problemen.

Als hij zelf naar de politie gaat, zou het kunnen dat het hem een flink stuk minder kwalijk genomen wordt.

Kun je niet op internet zien wat er met de rekening gebeurt is?
Tieners worden steeds vaker het slachtoffer van fraude met bankpassen, doordat ze ingezet worden als 'katvanger'. Op dit moment speelt het probleem vooral in Amsterdam maar het zal zich ongetwijfeld uitbreiden.

Als uw kind erin trapt, kan dat leiden tot straf, een strafblad, een enorme schuld, en 8 jaar lang geen bankrekening meer hebben (met alle problemen van dien, zoals later geen studiefinanciering meer kunnen ontvangen). Lees hier hoe het werkt, en praat erover met uw kinderen.

Bron: ouders.nl
Enorme problemen

Scholieren die zich hiermee inlaten, krijgen enorme problemen. Dit kan er gebeuren:

Om te beginnen wordt de beloofde beloning vrijwel nooit betaald.

Op een gegeven moment wordt het geld getraceerd door de politie, die dan uiteindelijk uitkomt bij de bankrekening van de tiener. Op dat moment wordt het kind verantwoordelijk. Hij moet het criminele geld terugbetalen. En als hij niet kan uitleggen waar het geld gebleven is, wordt hij zélf van fraude beschuldigd, wat erg moeilijk te weerleggen valt.

Het kind blijft dus zitten met een forse schuld.

Maar erger nog: het kind komt bij de banken op een zwarte lijst te staan. Dat betekent dat hij 8 jaar lang geen bankrekening kan openen. En dat heeft weer enorme gevolgen: je kunt geen studiefinanciering ontvangen, geen abonnement voor een mobiele telefoon meer afsluiten, enzovoorts.

En tot slot: als uw kind veroordeeld wordt (en die kans is zeker niet denkbeeldig), dan zit hij met een strafblad. Als hij nog nooit eerder met politie en justitie te maken heeft gehad, zal de straf waarschijnlijk een taakstraf zijn.
http://www.politie-amsterdam-amstelland ... fm?id=9016

In deze link staat dat de pakkans 100% is.
Altijd aangifte, met de billen bloot, valt de straf wellicht mee. Dat er straf komt is oorzaak en gevolg. Steile leercurve.
Op de middelbare school van mijn kinderen zijn daar zelfs speciale voorlochtingsavonden over geweest ....
quote:jo12345 schreef op 06 oktober 2012 @ 21:10:

[...]

Dat hangt er vanaf wat er nog meer met de bankrekening gebeurt is. Vaak wordt het gebruikt voor allerlei fraudes. Bijvoorbeeld marktplaats oplichting. Maar ook voor veel grotere en serieuzere zaken kan die rekening gebruikt zijn.

En dan komt die "kennis" onvermijdelijk in hele grote problemen.

Als hij zelf naar de politie gaat, zou het kunnen dat het hem een flink stuk minder kwalijk genomen wordt.

Kun je niet op internet zien wat er met de rekening gebeurt is?Ga ik navragen. Rekening is inmiddels geblokkeerd. En ja, echt "kennis": ik ben het niet stiekem zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven