Geld & Recht alle pijlers

geldzorgen

28-09-2012 20:08 1289 berichten
Alle reacties Link kopieren
geldzorgen
quote:nancy_weeds schreef op 16 oktober 2012 @ 19:24:

Ik kan het even niet meer volgen. Ik had begin van de maand geld over gemaakt van mijn spaarrekening om alle rekeningen te kunnen betalen. Mijn man krijgt per week betaald (hij heeft dit kunnen omzetten en heeft de werkbriefjes ingehouden en vorige week 4 briefjes in een keer gedeclareerd). Maar ik dwaal af oh ja, dus nu heb ik de VT binnen en zijn salaris en dat allemaal terug gestort op mijn spaarrekening waardoor ik weer op het begin saldo ben gekomen plus 170 euro aan reserveringen (en het geld van de auto maar dat laat ik even buiten beschouwing). Ik dus happy dat we het gered hebben. Maar toen dacht ik van, volgende week komt mijn salaris weer en de rekeningen ook dus dan moet ik weer een bedrag over maken om alles voor te schieten. Wat is dan eigenlijk het nut hiervan? Ik schrijf het af van de spaar en eind vd maand schrijf ik het weer bij om het vervolgens weer over te schrijven naar de betaaltekening. Dan kan ik toch net zo goed zijn salaris nu op de betaalrekening zetten? Ik kan het gewoon even niet meer volgen?? Jullie wel??Is het raar dat ik dit echt niet kan volgen? Ik lees het alsof je eigenlijk geen geld over hebt om te sparen en het daarom steeds terug moet storten naar je betaalrekening... Bedoel je dat ook?
quote:nancy_weeds schreef op 16 oktober 2012 @ 19:24:

Ik kan het even niet meer volgen. Ik had begin van de maand geld over gemaakt van mijn spaarrekening om alle rekeningen te kunnen betalen. Mijn man krijgt per week betaald (hij heeft dit kunnen omzetten en heeft de werkbriefjes ingehouden en vorige week 4 briefjes in een keer gedeclareerd). Maar ik dwaal af oh ja, dus nu heb ik de VT binnen en zijn salaris en dat allemaal terug gestort op mijn spaarrekening waardoor ik weer op het begin saldo ben gekomen plus 170 euro aan reserveringen (en het geld van de auto maar dat laat ik even buiten beschouwing). Ik dus happy dat we het gered hebben. Maar toen dacht ik van, volgende week komt mijn salaris weer en de rekeningen ook dus dan moet ik weer een bedrag over maken om alles voor te schieten. Wat is dan eigenlijk het nut hiervan? Ik schrijf het af van de spaar en eind vd maand schrijf ik het weer bij om het vervolgens weer over te schrijven naar de betaaltekening. Dan kan ik toch net zo goed zijn salaris nu op de betaalrekening zetten? Ik kan het gewoon even niet meer volgen?? Jullie wel??Het idee van spaargeld is inderdaad niet om het telkens heen en weer te sluizen van spaar-naar betaalrekening en andersom. Probeer een zodanig spaarbedrag per maand te bepalen dat je op je betaalrekening genoeg hebt om je lasten van te kunnen betalen en dat spaargeld NIET weer terug hoeft te storten. Waarschijnlijk kun met de overzichtelijke excels die je nu aan het bijhouden bent een goed bedrag daarvoor bepalen. Als je steeds teveel overmaakt en terug moet storten, geeft dat het gevoel dat je niets verder komt. Als je wat minder overmaakt, maar dat wel op de rekening blijft staan, zul je zien dat je spaarbedrag langzamerhand weer gaat groeien. Alle kleine beetjes helpen! Succes !
Nancy-weedas: hoeft niet hoor haha...maar heb je dan een heel duur huis of zo?
Ukkie en Pierot,

Het was ook een warrig verhaal. Maar het betreft niet geld dat ik wil sparen. Het is zeg maar rood staan maar dan van mijn eigen rekening. Omdat aan het begin van de maand ik wel mijn salaris heb maar nog niet het geld van mijn man omdat hij per week betaald krijg. Dus ik maak begin van de maand een mep over van de spaar, zodat alles afgeschreven kan worden. En zodra het geld van mijn man dan binnenkomt schrijf ik dat linea recta weer over naar de spaar omdat voorschot in te lossen. Is dat misschien wat duidelijker? Maar nu aan het eind van de rit, is mijn spaarsaldo weer gelijk met begin van de maand, alleen kan ik dat "voorschot" volgende week weer overmaken want dan begint de riedel weer van voor af aan. Ik weet hier alleen geen andere oplossing voor.

Madeliefje, huis valt netto wel mee dacht ik: 1007 bruto - 576 VT = 431 netto

Verder gaat het meeste geld naar kinderopvang, ziektekosten, verzekeringen, mijn mobieltje (schaam schaam), sporten en de uitgaven die ik voorheen niet goed bij hield aan boodschappen en dergelijke. Maar daar heb ik nu veel beter zicht op gekregen.

Boodschappen geld is nu ongeveer 80 euro per week.
volgens mij blijf je zo achter de feiten aanlopen. als je geld op de spaar rekening hebt kun je volgens mij beter een 0 punt kiezen (jouw salaris) Zorgen dat je op het moment dat jouw salaris binnenkomt, 1 malig geld bijboekt vanaf je spaarrekening om alle vaste lasten te betalen. Komt het geld binnen van je man, per week, dan is dat vast voor de volgende maand. is het weer uitbetaling voor jou, zou er exact genoeg op de betaalrekening moeten staan om de vaste lasten van de volgende maand te betalen (evt. 'over' kan dan naar de spaarrekening als echt spaargeld)

denk dat de verwarring komt doordat je negatief begonnen bent. veel geld heen en weer boeken kan wel helpen om toch wat rente mee te pakken op je spaarrekening, maar zo bedoel je dat volgens mij niet

sorry trouwens als ik zomaar binnen kom vallen, maar lees al vanaf het begin mee en dacht, zal me er eens mee bemoeien
ah, ik snap hem nu en volgens mij heeft Discovery de oplossing al gegeven

En verder zit het hem dan toch in blijven besparen, maar daar had je al heel veel tips voor gekregen hier, zie ook het vrekkentopic..
Goed dat je even komt binnenvallen Discovery!

Dus als ik goed begrijp had ik eigenlijk de VT en het salaris van mijn man alleen maar moeten overmaken naar de rekening waar de vaste lasten van af gaan ipv naar de spaar?

Ik moet dan dus wel zorgen dat ik het echt reserveer vd rekeningen en niet voor andere uitgaven. Gevolg is dan wel dat m'n spaarsaldo zakt maar het is nu toch ook niet mijn echte saldo aangezien het er maar een week opstaat of zo.

Ik ga het denk ik maar op die manier doen. Boek ik het maar weer terug, haha, ze zien me aankomen. En dan laat ik het alvast op de rekening staan voor over een weekje.

In principe zijn de rekeningen nu ook goed gescheiden. Vaste lasten gaan van mijn rekening en het boodschappengeld stort ik op onze gezamenlijke rekening.

Weer wat geleerd! Ik ben nog steeds geen financieel wonder maar ik vind het wel al een stuk overzichtelijk worden en ook leuk om te doen!

Dus als ik nu het geld weer terugboek naar mijn rekening dan heb ik het echte saldo van mijn spaarrekening waar ik mee mag gaan werken voor de potjes toch?

Zo de helpdesk zal vast al dicht zijn. Ik ga ook maar slapen nu!
Ja, dat klopt. Als je dat geld wat je voor andere dingen nodig hebt niet naar je spaarrekening boekt, is de rest van het geld op je spaarrekening dus echt 'over' en hoef je in principe niet meer te gebruiken om alle losse eindjes aan elkaar te knopen (wel even in de gaten houden of je nu daadwerkelijk uit komt met het geld per maand).
Sorry dames dat ik jullie hier toch weer mee lastig val maar ik heb er over liggen piekeren vannacht. Blijkbaar snap ik het gewoon niet helemaal.

Nog een keer (voor mijn eigen duidelijkheid):

Mijn salaris werd op 23/9 gestort. Op die datum heb ik ook 1800 euro van de spaar overgemaakt om de rekeningen te kunnen betalen (bij wijze als voorschot salaris man en VT etc). Deze week ontving ik VT en salaris man (1881 totaal) en dat heb ik weer overgemaakt naar de spaarrekening. In principe is dat dus weer gelijk getrokken.

Nu heb ik gisteravond die inkomsten 1881 weer terug geboekt naar mijn betaalrekening.

Nu komt de vraag: ik voel me nu ineens 1800 euro armer op de spaar. Dat is best veel geld minder. Klopt dat nou ook dan, dat ik dus 1800 euro armer ben? Want ik zag het als voorschot. Loop ik nou dan niet een maand voor? Want ik gebruik de inkomsten van deze maand voor de rekeningen van volgende maand.

Nogmaals sorry dames. Ik zie ze vliegen. Financien is echt niet mijn ding!
je moet niet op 16.10 terugboeken maar op 23.10, tegelijk met jouw salaris. nu loop je 1 week voor.

23.10: salaris mrs weeds

23.10: (zoals gezegd 1 malig!!) vaste laste v/d spaar halen

24.10: geld genoeg om alle vaste lasten en reserveringen etc te betalen t/m 23.11

15.11: salaris mr. weeds + VT (wat is VT??) dit laat je gewoon op de rekening staan

23.11: salaris mrs. weeds

geen spaargeld terugboeken want je zou nu genoeg moeten hebben t/m 23.12
maar andere mensen kunnen dit vast beter uitleggen dan ik
quote:nancy_weeds schreef op 16 oktober 2012 @ 22:35:

Madeliefje, huis valt netto wel mee dacht ik: 1007 bruto - 576 VT = 431 netto

Jij krijgt veel meer HRA dan je aan netto hypotheek betaald? Klopt dat wel? Of zitten er meer teruggaven verwerkt in de VT?
Het is handig voor je overzicht om de maand op een bepaalde dag te laten beginnen. Dat is gewoon makkelijk rekenen: alle kosten tussen de 23ste en de 23ste moeten betaald worden van alle inkomsten tussen de 23ste en de 23ste.

Alleen niet alle kosten komen tegelijkertijd. Dat is een makkie, want zolang een kostenpost niet is afgeschreven staat het daarvoor gereserveerde geld gewoon rustig te wachten op de betaalrekening.

Maar bij jou komen ook niet alle inkomsten tegelijkertijd. Wat nou als de kosten eerder komen dan de inkomsten?Je zou kunnen zeggen: dan ga ik even in het rood op de betaalrekening en dat wordt later in de maand aangevuld. Maar dat is zonde want roodstaan kost geld dus dat zou je iedere maand geld kosten. Vandaar dat hier de volgende oplossing werd aangedragen: schrijf het geld dat je gaat krijgen af van je spaarrekening en sta dus rood bij jezelf. En zodra je het salaris krijgt, gaat dat naar de spaar.

Dan schrijf je inderdaad iedere maand heen en weer.

Natuurlijk kan je het ook zo doen dat je dat alleen doet voor de eerste maand. Zodra je dan nu het salaris krijgt laat je dat gewoon alvast klaar staan op de betaalrekening voor de volgende maand. Dan moet je alleen wel zeker weten van jezelf dat dat dus niet voor nu is en gereserveerd voor de vaste lasten. Op een spaarrekening blijf je er misschien makkelijker vanaf.

Maar als je steeds als je geld van en naar je spaar wilt overboeken moet bellen met een helpdesk is dat misschien wel omslachtig. Ik kan dat gewoon online doen, wanneer ik maar wil en hoe vaak ik maar wil.
Zeg maar Spijker.
Ah kijk jij zegt het duidelijk!quote:Discovery schreef op 17 oktober 2012 @ 08:06:

je moet niet op 16.10 terugboeken maar op 23.10, tegelijk met jouw salaris. nu loop je 1 week voor.

23.10: (zoals gezegd 1 malig!!) vaste laste v/d spaar halen

24.10: geld genoeg om alle vaste lasten en reserveringen etc te betalen t/m 23.11

15.11: salaris mr. weeds + VT (wat is VT?? dit laat je gewoon op de rekening staan

geen spaargeld terugboeken want je zou nu genoeg moeten hebben t/m 23.12

En de optie om te zorgen dat je ook echt echt echt van het salaris afblijft voor andere dingen dan vaste lasten zou zijn:

23.10: vaste laste v/d spaar halen

15.11: salaris mr. weeds + VT (wat is VT??) voorlopige teruggave naar de spaarrekening overschrijven zodat het veilig staat

23.11 vaste lasten (salaris man + VT) van spaar halen
Zeg maar Spijker.
Ja online is wel het makkelijkste

Vervelend dat je daar ook heel de nacht over heb wakker gelegen. Ken het maar al te goed en daar worden de zaken niet beter van. Slaap een stuk beter sinds ik weet dat het moeilijk is maar dat er wel een einde aan komt.

Succes
Zo'n laag inkomen, zoveel vaste lasten maar dan toch nog 'n 3e kind nemen? Hoe kóm je erbij???

Zelfs zonder kinderen is 2200 weinig voor 2 personen om van te moeten leven en dan moet je nog 3 koters voeden, kleden en iets meer te bieden hebben.
Een topic binnenvallen, alle voorgaande pagina's niet lezen en dan toch nog je stokpaardje berijden? Hoe kóm je erbij???
Zeg maar Spijker.
quote:elninjoo schreef op 17 oktober 2012 @ 08:32:

Zo'n laag inkomen, zoveel vaste lasten maar dan toch nog 'n 3e kind nemen? Hoe kóm je erbij???

Zelfs zonder kinderen is 2200 weinig voor 2 personen om van te moeten leven en dan moet je nog 3 koters voeden, kleden en iets meer te bieden hebben.

Wat een bullshit zeg. Onze vaste lasten zijn 1349,47 in de maand. We nemen er nog 400,- extra bij voor de boodschappen, kleding en cadeautjes.

We zouden dus 450,- kunnen sparen per maand met een inkomen van 2200,-. Kun je ruim een 3e kindje mee onderhouden.

Even voor de duidelijkheid, wij hebben 2 kinderen.
Zoals discovery zegt klopt het. Je loopt nu achter de feiten aan. Je bent niet armer, maar haalt HOPPA even een maand in. Je kunt op de 14e, net voor salaris man binnen krijgt et restant van betaalrekening naar spaarrekening boeken. Dat spaar je dan echt! Goed bezig hoor!!
Wij hebben een vaste lasten rekening, (betaalrekening) daar gaan echt alleen de vaste lasten af. Deze rekening heeft een krediet zodat er nooit betalingen worden geweigerd en een vast saldo van ongeveer 1000 euro. Elke maand gaat er een overboeking naar toe voor de vaste lasten. ( 1/12 deel van het totaal gebudgeteerde bedrag aan vaste lasten) Gaan er wel eens meer lasten vanaf dan dat er geld wordt bijgeboekt dan staan we even rood. We boeken nooit geld heen en weer en aan het eind van het jaar loopt alles weer glad.

Die duizend euro staan geen rente te vangen op de spaarrekening maar voor het gemis daarvan hoef ik ook nooit heen en weer te boeken of me zorgen te maken. Zit ik dus niet elke maand te rekenen etc etc want ik weet dat ik goed gebudgeteerd heb!

Daar ligt denk ik de onzekerheid van Nancy, waardoor ze er niet van kan slapen. Dat heeft tijd nodig, zodra je weet dat je budgetten kloppen, en je zeker weet dat je, je er aan houdt dan ga je van zelf minder tobben.
quote:spijk-er schreef op 17 oktober 2012 @ 08:40:

Een topic binnenvallen, alle voorgaande pagina's niet lezen en dan toch nog je stokpaardje berijden? Hoe kóm je erbij???
Poe he, de laatste kwestie klinkt wel heel ingewikkeld... Maar zoals Discovery het beschrijft lijkt het mij ook duidelijk.

Wat ik zou doen: nú een nulpunt nemen (de dag dat jouw salaris is gestort) en op die dag zorgen dat er (van je spaar) ook 'salaris' van MrWeeds is. In je kasboek staat dan je saldo met twee salarissen.

Ik kijk zelf nooit meer naar het saldo op mijn bank, maar alleen maar naar het saldo in mijn Excel. Aangezien er per maand bij mij ook reserveringen afgaan voor bv de WOZ (en die op mijn betaalrekening blijven staan) heb ik altijd meer geld op mijn spaarrekening dan dat ik volgens mijn Excel moet hebben (op die manier kun je ook heel makkelijk rood staan bij jezelf, zónder je spaarrekening aan te spreken).

Op die manier kun je precies een maand na je nulpunt, in je kasboek kijken of je nog saldo over hebt, en dát naar je spaarrekening boeken.

Overigens denk ik dat je inderdaad even inteert op je spaarrekening op deze manier.
Wij hebben nu een betaalrekening waar de vaste en variabele lasten van af gaan. Denk dat wij maar een 2e moeten openen om dit te splitsen...
quote:12twister schreef op 17 oktober 2012 @ 08:17:

[...]

Jij krijgt veel meer HRA dan je aan netto hypotheek betaald? Klopt dat wel? Of zitten er meer teruggaven verwerkt in de VT?Ik heb dit jaar ouderschapsverlof opgenomen (na geboorte van nr 3) en die korting zit er ook in verwerkt. Ouderschapsverlof liep in augustus af. Ik heb toen contact opgenomen met de hypotheekadviseur om te kijken of deze berekening nog wel klopt. Volgens hem is het zo oke en moet ik eind van het jaar niet bijbetalen maar daar ben ik wel bang voor eigenlijk...
Dames bedankt voor jullie toelichtingen!

Discovery, bedankt voor het uitschrijven. Zo is het me inderdaad duidelijk.

Spijk-er, ik moet inderdaad mijn excel bestanden zo aanpassen dat ik de maanden laat lopen van 23 tot 23. En dat ik mijn begin saldo zo heb dat het salaris van mijn man er ook bij staat. Maar wat je zegt klopt, op mijn spaarrekening heb ik een veiliger gevoel. Nu staat het dus sinds gisteravond weer op mijn betaalrekening en daar word ik onrustig van. Omdat het geld niet voor nu is maar ik het wel zie staan.

Ik doe trouwens veel mobiel hoor, via de ING app dus het geld gaat op en neer en heen en weer en weet ik het allemaal. Zo in een piep gedaan. Voorheen toen ik hier nog niet zo mee bezig was, stond ik rustig in de rij voor de kassa nog wat geld over te boeken van mijn spaar omdat het toch wat duurder uitviel :-)

Maar in principe is het dus om het even: of ik laat het even op de spaar staan en schrijf het de 23ste over. Of ik laat het op de rekening staan en moet er niet aan komen.

Ik zit er over na te denken om de rekeningen anders te gaan inrichten.

We hebben er nu drie:

mijn rekening = mijn salaris + alle vasten lasten gaan eraf

gezamenlijke rekening = gebruik ik nu voor boodschappen

rekening man = voor zijn salaris.

Misschien kunnen we onze salarissen beter op de gezamenlijke laten storten. En dan maak ik van mijn rekening ook een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten (zonder pasjes). Ik zal eens bellen of dat kan.

HEEL erg bedankt hoor iedereen! Ik waardeer dit enorm!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven