Geld & Recht alle pijlers

geldzorgen

28-09-2012 20:08 1289 berichten
Alle reacties Link kopieren
geldzorgen
Is het vreemd dat ik me verheug op morgen zodat ik met mijn salaris en excel aan de slag kan? Ik kan niet wachten en heb er gewoon zin in Moet niet gekker worden!!
quote:devima schreef op dinsdag 23 oktober 2012 19:48 Volgende keer naar Burger King voor een King Deal: cheeseburger, kleine friet, kleine frisdrank voor 2 euro.Dat scheelt! Bedankt vd tip!
Haha neehoor Nancy. Ik kan ook niet wachten tot het gestort wordt. Voornamelijk trouwens omdat het een variabel salaris is en ik elke keer weer benieuwd ben naar hoeveel het is.
Bij mij is vandaag al gestort. Het overschot van afgelopen maand (paar tientjes) heb ik net overgeschreven naar mijn leuke-dingen spaarrekening.

Deze maand vier ik mijn verjaardag uitgebreid (verwacht ong dertig stevige wijndrinkers die ik ook een buffetje ga voorzetten), dus ben al blij als ik deze maand ga uitkomen.
hier vandaag ook payday en meteen excel erbij hoe nov. er uit gaat zien (niet goed) hopelijk wat extra inkomsten vanuit MP maar het wordt erg lastig.... is het al 24 nov? hahaha
Nee.. goed juist! Zo heb ik het met een dag geen geld uitgeven..

Vandaag wel de boodschappen voor komende week gehaald, maar in het zwembad voorbij de snoepautomaat kunnen gaan...(zwemles jongste)
Ik heb net nog twee spaarrekeningen geopend via de ING omdat ik mijn spaarpotjes graag wil verdelen. Nu heb ik:

1. Toprekening voor de grote mep geld tbv onvoorzien

2. Bonusrenterekening voor de vakantie

3. Comfortspaarrekening voor de reserveringen

Ik moet nog uitvogelen welke rente bij welke spaarvorm het beste past. Vakantie loopt hopelijk op tot de zomer maar wordt dan opgenomen dus dan heb ik niks aan de Bonusrente eigenlijk. Dus weet niet of dit wel een slimme zet was....jammer dat ze het doelsparen nog niet hebben
Dan open je toch doelsparen bij een andere bank? Of is het nergens?
Toch weer eens gekeken naar Moneyou. Hoelang zou het duren voordat je geld vanaf de ING op die spaar staat en omgekeerd?

Salaris is er trouwens nog niet! ING stort de laatste maanden heel vaak pas na 13.00 uur, zo irritant!
Ik heb rabo en moneyou en daar gaat heen en weer overschrijven heel snel. Dezelfde dag nog of de werkdag erna.

Ik ben fan van moneyou, vind het heel overzichtelijk. Hoewel hun rentes nu wel aan het zakken zijn. Ik heb het afgelopen jaar een aantal kortlopende deposito's geopend (6 maanden) die nu aan het vrijkomen zijn en dat levert echt lekker rente op.

Maar dat waren nog wel hogere rentes dan je er nu kan krijgen. Maar goed, dat geldt natuurlijk overal want alle rentes dalen.
Zeg maar Spijker.
Nog een tip: bel naar je verzekeringsmaatschappij(en) met de opmerking dat je aan het shoppen bent. Vaak kan er dan wat geregeld worden in de zin van korting etc. Bekijk dan uiteraard wel even of je dan alsnog niet duurder bent dan bij een ander, maar vaak worden en behoorlijk concurrerende voorstellen gedaan. Ook zijn er soms extra opties bijgekomen die interessant kunnen zijn (zoals bij de inboedelverzekering verzekerd zijn voor schade die je zelf of een gezinslid veroorzaakt heeft (glas water over laptop gemorst, tv van de tafel gestoten etc.), voor nauwelijks extra premie).
quote:nancy_weeds schreef op 23 oktober 2012 @ 19:42:

[...]

Knap hoor Djurresmama!

is voor ons niet knap.maar bedankt dat je dat vind.is voor ons echt even noodzaak tot dat we weer meer buffer hebben.en de lening weg is/afgelost is.(weet het, nu op de blaren zitten. is nog een erfenis van mn man(destijds vriend). en ja nu getrouwd, dus ook van mij.en het is niet een gering bedrag.met zowiezo 4 nullen.en daar komt nog iets voor.manlief heeft nooit enig iets meegekregen over financiën thuis. zn ouders leven van deurwaarder op deurwaarder.

we liepen net als jou achter de feiten aan(man had tijd terug geen werk meer en dan gaa thet snel met een buffer), stonden rood etc.

nu geen roodstand meer, en ook niet meer mogelijk bij de bank.

we wonen in huurwoning, maar geen huursubsidie. vallen/pissen voor veel dingen net buiten de grens/pot.waar wij wonen betalen we naast de gewone gemeentelijke heffingen ook nog een keer voor de leeging van de containers. dit in totaal is samen ookal ruim ¤650/700 per jaar. dan het waterschap etc.nog.

Toevallig had ik het gister met mijn moeder over de boodschappen en die zei ook van: haal alle houdbare dingen aan het begin van de maand en de verse dingen eens per week. Dus ik ben bezig met een lijst van hoeveel ik dan van alles nodig heb en dan kan ik dat al gaan inslaan. Ik denk dan aan: houdbare melk, appelsap, toiletpapier, olie, etc. Zal wel even spannend zijn omdat dat dan natuurlijk wel ineens een smak geld is. Maar het is wel een soort van spel geworden nu. Ik kijk er naar uit om morgen mijn salaris te krijgen en dan te gaan puzzelen. Lachen he? Ben echt gemotiveerd om er wat van te maken.

ik haal idd aan het begin van de maand alle houdbare producten op, melk, yoghi, fris, drinken etc. haal van de meeste producten 10 stuks op(wil graag 10 stuks in huis hebben).en hier redden wij het als gezin van 5 personen mee de gehele maand. ben rond de ¤ 100 kwijt, soms meer soms iets minder. heb bijv. nu nog 6 flessen ranja staan, ga dus niet 10 halen maar aanvullen tot 10. op een bepaald moment weet je ongeveer wel hoeveel je per maand kwijt bent. hou het een tijdje bij als je iets uit de voorraad kast pakt.

ik haal vrij weinig aanbiedingen, en b-of c merk is net zo goed en vaak goedkoper dan een aanbieding van een a merk.

heb gemiddeld nog ¤ 50 per week over te besteden aan groente, fruit, vlees, zuivel. etc.voor de komende maand begin ik weer bij de 1e. die week loopt t/m de 4e. die week ben ik geen ¤50 extra kwijt voor die 4 dagen aan groente, fruit, zuivel, vlees etc. zelfde geldt voor de laatste week van november, die is van maandag t/m vrijdag.

wij maken ook zelf bijv vlaflip i.p.v. die pakken te kopen(vinden de kids niet eens lekker). en dan heb ik gewoon de pakken vanillevla en yoghurt van de aldi of lidl. die vinden wij lekkerder. en zijn ook nog eens goedkoper en blijven bij ons langer goed.

en goed van je dat je zo gemotiveerd bent in het (gaan)besparen.

de luiers ,doekjes etc haal ik ook bij kruitvat(las ik in een ander topic dat je die ging halen.). daar is niks mis mee. zitten ook beter die luiers dan andere merken bij onze kids.

en probeer idd een paar weken of een weekmenu je misschien helpt, in het verminderen van je boodschappengeld. kun je ook maken aan de hand van reclamefolder.

Is het vreemd dat ik me verheug op morgen zodat ik met mijn salaris en excel aan de slag kan? Ik kan niet wachten en heb er gewoon zin in Moet niet gekker worden

nee niet vreemd hoor , hier ook wel. kan ik ook weer aan de slag. heb nu het excelbestand voor 2013 bijna geheel klaar. het wordt een soort sport op een bepaald moment, en je ziet dat je steeds meer geld over gaan houden, voor bijv onvoorziene uitgaven,vakantie o.i.d.

succes verder.
Bedankt jurresmama, voor alle tips en het meedenken!

Ik hoop dat jullie snel van de lening af zijn! Je man boft ook maar met jou dat je goed kunt besparen! Is hij daar ook wel blij mee of mist hij zijn oude leefstijl? Hoe doen jullie dat met zakgeld voor hem? Of doe je daar niet aan

Mijn plan van aanpak is als volgt:

Bij het kruidvat haal ik straks alle luiers en doekjes, shampo, cremespoeling, deo etc. Dat wordt dan misschien wel een grote uitgave maar dan heb ik hoop ik genoeg voor de hele maand.

Bij de Lidl ga ik al het houdbare spul inslaan. Dat zal even natte vinger werk zijn want ik weet niet hoeveel ik van alles nodig heb. Maar dat is even testen deze maand.

Dan de rest van de tijd met Weekmenu werken en zien wat ik nog bij moet kopen.

Ik had weer een meevaller bij m'n salaris! 350 euro voor een fietsregeling. Dat is naar de spaar gegaan voor de vakantie! :-)

Ik moet nog beginnen in excel met de bedragen invullen. Dat ga ik direct doen als ik m'n handen even vrij heb van de kinderen... Moet me wel kunnen concentreren anders krijg ik weer een "zwart gat" ....

Hè bah die laatste zin zou zo onder een andere pijler kunnen staan
Nancy, is het niet fijner om dat bedrag voor je reserveringen te pakken? Daar zat je toch moeilijk mee?

Vandaag heb ik m'n plan van aanpak gewijzigd. Ik pinde nu iedere week 100 euro om alles van te doen. Dat zorgt dus voor slapeloze nachten. Toevallig gisteren een app kunnen downloaden waarin je kan budgetteren etc. (ik vind het verschrikkelijk om steeds m'n uitgaven op papier te zetten....yes i know) Nu ga ik over op maandelijkse budgetten. Dat geeft meer rust. Het boodschappengeld is echt laag. Ik hoop dat ik daarmee rond kom. In totaal 200 euro (2 personen) per maand.

Voor als de nood aan de man is heb ik nog 50 euro voor overig.
quote:nancy_weeds schreef op 24 oktober 2012 @ 13:34:

Bij het kruidvat haal ik straks alle luiers en doekjes, shampo, cremespoeling, deo etc. Dat wordt dan misschien wel een grote uitgave maar dan heb ik hoop ik genoeg voor de hele maand.

Ik doe het iets anders; ik lees iedere week even de foldertjes en als er een goede aanbieding is (van shampoo, zeep, tandpasta, deo enz enz) dan koop ik meteen een voorraad. En met voorraad bedoel ik ook ongegeneerd veel

Kan dus best dat ik de ene maand een belachelijke hoeveelheid wasmiddel koop, en de volgende maand eenzelfde voorraad afwasmiddel.

Je hebt hier wel ruimte voor nodig, ik heb een kast leeggemaakt die nu mn voorraadkast is.
Zeg maar Spijker.
Beste nancy_weeds:

Overzicht van mijn kosten die ik heb per maand

TV abonnement: 0

Internet: 18

Gas/Licht: 85

Sport: 40

auto+verzekering: 40

Mobiel: 5

Reken het verschil maar uit op bovenstaande posten wat je al makkelijk kan besparen.
quote:Rianne75 schreef op 24 oktober 2012 @ 14:21:

Beste nancy_weeds:

Overzicht van mijn kosten die ik heb per maand

TV abonnement: 0

Internet: 18

Gas/Licht: 85

Sport: 40

auto+verzekering: 40

Mobiel: 5

Reken het verschil maar uit op bovenstaande posten wat je al makkelijk kan besparen.Zo zeg, da's kort door de bocht. Niet iedereen kan terug naar 85 euro voor gas en licht. Hoewel ik zuinig stook red ik dat echt niet. Komt doordat mijn huis denk ik véél groter is dan het jouwe. Mijn auto kost nog minder dan de jouwe, maar gelukkig is dat onze tweede auto. Want met vijf man op vakantie gaat niet lukken in een Susuki Alto. MAW Elke situatie is anders! Lees nog even alle 30 pagina's terug, daarin wordt een en ander precies uitgelegd.
Wil er niet mee zeggen dat Nancy ook net zo zuinig kan leven als ik qua stroom/gas en mobiel abbo, maar er valt wel degelijk makkelijk op veel dingen voor haar te besparen. Vakantie is bovendien niet echt nodig als je het financieel moeilijk hebt. Zelf ben ik ook al 2 jaar niet op vakantie geweest.

Hoe hard het ook klinkt, tv is een luxe en je kan makkelijk zonder. Je kan wel 1,2 en 3 kijken. En voor 20 euro per maand kan je op dit moment zeker nog een ADSL abonnement afsluiten. Dit bespaart dus al 40 euro per maand.
quote:pierot123 schreef op 24 oktober 2012 @ 13:42:

Nancy, is het niet fijner om dat bedrag voor je reserveringen te pakken? Daar zat je toch moeilijk mee?

Vandaag heb ik m'n plan van aanpak gewijzigd. Ik pinde nu iedere week 100 euro om alles van te doen. Dat zorgt dus voor slapeloze nachten. Toevallig gisteren een app kunnen downloaden waarin je kan budgetteren etc. (ik vind het verschrikkelijk om steeds m'n uitgaven op papier te zetten....yes i know) Nu ga ik over op maandelijkse budgetten. Dat geeft meer rust. Het boodschappengeld is echt laag. Ik hoop dat ik daarmee rond kom. In totaal 200 euro (2 personen) per maand.

Voor als de nood aan de man is heb ik nog 50 euro voor overig.Goed punt! Waarom kom ik daar zelf niet op? Als ik het goed wil doen moet ik natuurlijk het geld wat ik vorige maand terug heb genomen van de reserveringen (150 euro vd 170 euro die ik moest sparen) eerst terugstorten, Dan hou ik dus nog 200 over voor de vakantie pot. Ga ik direct weer ff regelen.....
quote:Rianne75 schreef op 24 oktober 2012 @ 14:42:

Wil er niet mee zeggen dat Nancy ook net zo zuinig kan leven als ik qua stroom/gas en mobiel abbo, maar er valt wel degelijk makkelijk op veel dingen voor haar te besparen. Vakantie is bovendien niet echt nodig als je het financieel moeilijk hebt. Zelf ben ik ook al 2 jaar niet op vakantie geweest.

Hoe hard het ook klinkt, tv is een luxe en je kan makkelijk zonder. Je kan wel 1,2 en 3 kijken. En voor 20 euro per maand kan je op dit moment zeker nog een ADSL abonnement afsluiten. Dit bespaart dus al 40 euro per maand.

Altijd baas boven baas. Ik vind het al een hele stap dat we de auto weg hebben gedaan. Op TV wil ik niet bezuinigen (sport pakket moet er wel af maar dat loopt nog een paar maanden). Ik ben blij dat ik mijn kinderen af en toe voor de buis kan zetten. Mijn mobiel kan en moet ik zeker nog op bezuinigen maar ook daar zit ik nog aan vast. En gas/licht is n.a.v. de jaarafrekening op 79 euro gezet dus ook daar zijn wij wel zuinig in. Sport is heikel punt. Dat heb ik nu ook al terug gebracht tot een keer per week en de rest jog ik zelf. De kinderen moeten op zwemles en voetbal wil ik ze niet afpakken.

Bedankt voor het meedenken hoor maar volgens mij zit ik al op de goede weg.
De stroomrekening op 79 per maand is zeker netjes. :-)

En knap dat je de auto de deur heb gedaan hoor. Lijk mij een hele moeiijke beslissing.
quote:Spijk-er schreef op 24 oktober 2012 @ 13:46:

[...]

Ik doe het iets anders; ik lees iedere week even de foldertjes en als er een goede aanbieding is (van shampoo, zeep, tandpasta, deo enz enz) dan koop ik meteen een voorraad. Zo doen wij het ook, al valt het met dat ongegeneerd veel wel mee hier ivm ruimtegebrek. Maar we kopen voldoende om tot de volgende aanbieding vooruit te kunnen (AH-shoppers hier, na verloop van tijd herken je de patronen in de aanbiedingen vanzelf ).
quote:nancy_weeds schreef op 24 oktober 2012 @ 13:34:

Bedankt jurresmama, voor alle tips en het meedenken!

Ik hoop dat jullie snel van de lening af zijn! Je man boft ook maar met jou dat je goed kunt besparen! Is hij daar ook wel blij mee of mist hij zijn oude leefstijl? Hoe doen jullie dat met zakgeld voor hem? Of doe je daar niet aan

De lening duurt nog wel even, , maar goede leerles voor ons/mijn man.hij valt toch vrij gemakkelijk terug in zn oud levensstijl. ik ''beheer'' alle financiën nu.passen heb ik, kunnen niet rood staan. er is 1 pas voor de boodschappen.tanken.

''Zakgeld, ja we hebben allebei ¤ 10 in de portemonee, for just in case. meer niet. hebben we ook niet. als we de afbetaling aan de belastingdienst klaar hebben, verhoog ik het bedrag.

Mijn plan van aanpak is als volgt:

misschien een optie/tip, kijk ook eens bij de action voor shampoo, deo etc. zijn stukken geodkoper. (als je tenminste de rest van de winkel niet leeg koopt .)

Bij de Lidl ga ik al het houdbare spul inslaan. Dat zal even natte vinger werk zijn want ik weet niet hoeveel ik van alles nodig heb. Maar dat is even testen deze maand.Daar kom je wel achter, is idd even uittesten.

Dan de rest van de tijd met Weekmenu werken en zien wat ik nog bij moet kopen.

Ik had weer een meevaller bij m'n salaris! 350 euro voor een fietsregeling. Dat is naar de spaar gegaan voor de vakantie! :-)

Misschien kun je een deel ook bij je reserveringen zetten voor gemeentelijke heffingen etc. scheelt je dan weer met wat je ander daarvoor per maand aan de kant moet zetten.vakntie betalen we van het vakantiegeld of als er over is van het seizoenswerk dan mn man in de wintermaanden naast zn reguliere baan doet.

Ik moet nog beginnen in excel met de bedragen invullen. Dat ga ik direct doen als ik m'n handen even vrij heb van de kinderen... Moet me wel kunnen concentreren anders krijg ik weer een "zwart gat" ....

Ja, dat kun je beter zonder kids doen. die van mij vinden het heerlijk om zelf soms wat extra's in de typen o.i.d.. en dan klopt het weer voor geen meter.heb je nu al kunnen achter halen wat dat zwarte gat is/gebleven?want je miste geld.is het alweer terug of niet.

ik mis ook wel een keer iets. en je kunt niet alles in 1x perfect doen. moet je ook niet willen.
n.v.t.
quote:qwerttu schreef op 24 oktober 2012 @ 15:15:

[...]

Zo doen wij het ook, al valt het met dat ongegeneerd veel wel mee hier ivm ruimtegebrek. Maar we kopen voldoende om tot de volgende aanbieding vooruit te kunnen (AH-shoppers hier, na verloop van tijd herken je de patronen in de aanbiedingen vanzelf ).

Klopt! En dat zie ik bij kruidvat ook, dezelfde aanbiedingen komen steeds terug dus daar kan ik gewoon op wachten.

Ligt er misschien ook aan wat je veel vindt, ik moest in het begin tóch over een soort rare schroom heen om 10 flessen shampoo-in-de-aanbieding af te rekenen en verder niets!
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven