Geld & Recht alle pijlers

geluidsnorm vloer bovenburen

27-12-2011 20:00 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

wij hebben vrij veel geluidsoverlast van onze bovenburen, nu zie ik als ik op google zoek naar een goede vloer, overal staan dat het wettelijk verplicht is een geluidsisolerende ondervloer te leggen, maar waar kan ik dit "bewijs" vinden dat dat wettelijk verplicht is??

Wij hebben namelijk al meerdere keren een gesprek gehad met onze bovenburen, maar er veranderd niks.

3 maanden geleden is, na het 3e gesprek, afgesproken dat we samen zouden zorgen voor een nieuwe vloer bij hun (ik heb aangeboden de helft mee te betalen) door een erkend bedrijf met een goedgekeurde ondervloer. Zij zouden op zoek gaan naar een bedrijf en een nieuwe vloer voor hunzelf en mij op de hoogte houden, maar tot nu toe is er niks gebeurd. Ook kwam toen ter sprake wat zij nu voor vloer hebben en wat blijkt: ze hebben hun laminaat gewoon over de oude vloerbedekking van de vorige bewoner heen gelegd, dat ook nog eens zonder plinten, dus recht tegen de muur aan. Geen wonder dus dat wij overlast hebben.

Ik vind het heel vervelend het nu op die manier te moeten gaan uitspelen, maarja zij houden zich niet aan onze gemaakte afspraken, dus dan moet het maar zo lijkt me.

Ik wil nu een brief, met een offerte van een vloerenbedrijf, bij hun in de brievenbus doen, maar daar zoek ik dus ook de "officiele" wettelijke regeltjes bij......

Iemand trouwens nog andere manieren om dit op te lossen?

Ben namelijk wel een beetje "bang" dat dadelijk het geluidsprobleem wordt opgelost, maar wij wel ruzie krijgen met hun, wat er ook niet gezelliger op wordt lijkt me.
driewieler, ik hoop dat je hier al iets kunt vinden.

http://www.laminaatinfo.nl/index_bestan ... loeren.htm

http://www.floorstyle.nl/contactgeluid-10db-tno-getest

http://www.tno.nl/?gclid=CNyGhZ6ho60CFcdG3god8T6Ing
Dit is wat er in ons HR staat:

De vloerbedekking van de appartementen dient van een zodanige samenstelling te zijn dat contactgeluiden zoveel mogelijk worden tegengegaan. Met name is het niet toegestaan om (harde) vloerbedekking aan te brengen anders dan in de keuken en sanitaire ruimten, tenzij dit gebeurt met toestemming van de Vergadering van Eigenaars ofwel dat de hierna volgende regels in acht worden genomen:

a) De (harde) vloerbedekking dient met een goed isolerende onderlaag of constructie en zwevend te worden aangebracht.

b) De vloerbedekking met isolatielaag en betonvloer dient minimaal een effectieve isolatie-index voor contactgeluid te hebben van Ico = + 10 dB. Een en ander op basis van de geldende NEN-norm 5077 en NEN 5079.

c) De eigenaren die in de appartementen een parket of stenen vloer dan wel een ander soort (harde) vloerbedekking laten aanbrengen, dienen dit vooraf te melden aan het bestuur en laten deze melding vergezeld gaan van een afschrift van de geldende NEN-norm 5077 en NEN 5079, met uitzondering van de keuken en sanitaire ruimten.

d) Klachten van omwonenden over geluidsoverlast in verband met harde vloerbedekking dienen te worden voorkomen. Indien zich toch een klacht voordoet, dient de eigenaar van de harde vloerbedekking middels een onderzoek van een ter zake onafhankelijk en deskundig bureau aan te tonen dat de betreffende vloer aan de hiervoor genoemde isolatiewaarde voldoet. Dit onderzoek dient te worden uitgevoerd binnen één maand na het eerste verzoek daartoe van het bestuur van de Vereniging. Alle aan het onderzoek verbonden kosten zijn geheel voor rekening van de eigenaar van de harde vloerbedekking, tenzij de klager in het ongelijk wordt gesteld.

Met andere woorden: de eigenaar is en blijft volledig verantwoordelijk voor de gevolgen van eventuele geluidsoverlast van de harde vloerbedekking. Indien er toch klachten optreden, dient de eigenaar van de harde vloer zelf aan te tonen dat de gestelde grenswaarde voor contactgeluid niet wordt overschreden.
Vrees dat de slapeloosheid, en de nachtelijke opruim woede van de bovenburen voor jou niet zijn opgelost door een nieuwe vloer.

Eerst alles oplossen, je jaagt andere idd op extra onkosten, en of daarmee het hele probleem is opgelost valt te betwijfelen.
quote:driewieler schreef op 27 december 2011 @ 22:42:

Ahsam, heb jij een link waaruit blijkt dat dit wettelijk is vastgelegd?

Ik heb hier een tijd naar gezocht maar hier weinig over gevonden. Ook ik worstel met dit issue en wil er graag meer van weten.

Ik ben ook benieuwd!!!

Kan wel inderdaad via vloerenbedrijven enzo vinden die zeggen dan: wettelijk is vastgesteld dat......., maar nergens een officieel stuk waar die wet in staat.
quote:redband schreef op 28 december 2011 @ 09:27:

Vrees dat de slapeloosheid, en de nachtelijke opruim woede van de bovenburen voor jou niet zijn opgelost door een nieuwe vloer.

Eerst alles oplossen, je jaagt andere idd op extra onkosten, en of daarmee het hele probleem is opgelost valt te betwijfelen.Wat bedoel je met alles oplossen??
Welk modelreglement hebben jullie voor de VVe?
Verwacht je dat je met een nieuwe vloer niets meer van je bovenburen hoort? Zeker als ze s nachts gaan stofzuigen etc
quote:moniek777 schreef op 28 december 2011 @ 11:21:

[...]

Wat bedoel je met alles oplossen??Je buren leven 'snachts, niet overdag, dus de vloer is niet het enige probleem, maar de levenswijze van je buren, is meer het probleem.
quote:redband schreef op 28 december 2011 @ 11:50:

[...]

Je buren leven 'snachts, niet overdag, dus de vloer is niet het enige probleem, maar de levenswijze van je buren, is meer het probleem.

Klopt helemaal! Alleen zoals ik al zei, we hebben 3 gesprekken met hun gehad hierover. Bij de laatste is de vloer ter sprake gekomen, omdat ze na die eerste 2 gesprekken iedere keer hun levenswijze aan proberen te passen, wat dan blijkt te lukken voor 1 a 2 weken en daarna vervallen ze weer in hun oude patroon.

De verdere problemen die zij hebben kan ik ook niet voor hun oplossen. Ze geven toe dat ze die hebben, maar zeggen er dan meteen achteraan dat ze echt niet van plan zijn met een psycholoog te gaan praten, want die weten er toch niks van volgens hun. Ik voel me dan niet geroepen die discussie met hun aan te gaan en ze elke avond vastbinden aan hun bed kan helaas ook niet (zou wel wat zijn ), dus ja, dan lijkt dit me een mooie oplossing. Daar komt bij dat ik al speciale oordopjes op maat heb laten maken en ik dus hoop dat de herrie die nu dus met gemak boven de oordoppen uit komt er dan niet meer bovenuit komt.
eens met redband, ik ben bang dat een nieuwe vloer niet de juiste oplossing is als ze hun levenswijze niet willen/kunnen aanpassen...

Je jaagt jezelf (en de buren) alleen op kosten..
Wat zou dan de oplossing zijn volgens jullie?
Je verwachtingen reeel houden. Je bovenburen zul je zeker blijven horen. Ook als ze hun vloer aanpassen. Als je dan kan accepteren ben je een heel eind. Kun je dat niet dan is verhuizen een optie.
Er zijn gewoon normen waar je bovenburen zich aan moeten houden.

Vraag eens informatie op bij de nederlandse stichting geluidshinder, die kunnen je op weg helpen.

http://www.nsg.nl/index.php?page=339

Als je iets aan de vloer van je bovenburen kan doen en een verlaagd plafond aan laat brengen moet je ervan af zijn.
quote:wynette schreef op 28 december 2011 @ 15:26:

Er zijn gewoon normen waar je bovenburen zich aan moeten houden.

Vraag eens informatie op bij de nederlandse stichting geluidshinder, die kunnen je op weg helpen.

http://www.nsg.nl/index.php?page=339

Als je iets aan de vloer van je bovenburen kan doen en een verlaagd plafond aan laat brengen moet je ervan af zijn.

Thnx , dit is wat ik bedoelde. Je leest het overal, op forums en bij vloerenbedrijven op de site, maar ik kon nergens een officiele site ofzo vinden.

Er is weleens een aannemer hier geweest, omdat wij dachten dan verlagen we het plafond maar, maar die wist te vertellen dat het meeste geluid door de muren naar beneden kwam, omdat zij dus hun vloer zonder plinten en zonder ondervloer recht tegen de muur aan hebben gelegd. Dus als we gaan isoleren, dan moet het wel van 2 kanten of in ieder geval te beginnen bij hun vloer, te kijken hoe het dan is en dan evt. het plafond nog te verlagen bij ons.

Ga denk ik, met hulp van die site, hier eerst nog een laatste keer mee naar de bovenburen, in de hoop het samen goed op te kunnen lossen. Komt er weer geen verdere actie van hun kant, dan ga ik inderdaad contact opnemen met die stichting en kijken hoe we het dan oplossen.

Voor degene die denken dat ik het maar moet accepteren. Zoals het op die site staat is het ook, alles hier beneden bonkt gewoon bij iedere stap die zij zetten, hun gebonk komt boven mijn radio uit, de wasmachine die centrifugeert lijkt door het plafond naar beneden te komen en daar komen hun nachtelijke opruimbuien nog bij en dan vergeet ik nog te vertellen dat de man hierboven zo'n 120 kilo weegt, waardoor je hem dus nog veel beter hoort dan z'n kleine vrouwtje van 60 kilo ofzo. Het is zelfs zover dat wij serieus overwegen om ons appartement maar te koop te zetten en de, waarschijnlijk, bijbehorende restschuld (we wonen hier pas 2 jaar) voor lief te nemen om er maar vanaf te zijn. Dus nee, ik ben geen pietleut of zeikerd of wat dan ook, maar dit zijn dus absoluut geen gewone leefgeluiden. Die had ik in mijn vorige appartement van mijn vorige bovenbuurman.
Ik heb zelf in een huurflat gezeten waarbij de bovenburen een laminaat hadden gelegd zonder de verplichte ondervloer en ook wij hoorden elk geluid, het was echt niet te harden. Maar die bovenburen moesten van de verhuurder gewoon de vloer gaan isoleren, een hoop gemopper van de bovenburen, maar ja, jammer dan, volgens de verhuurder hadden ze het meteen al goed moeten doen. Kwam wel bij dat de bovenburen al best lawaaiig waren, maar het scheelde behoorlijk toen de isolatielaag werd aangebracht.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Je kan wel met allemaal regeltjes op de proppen komen, en nog jaag je je bovenburen mee in de extra onkosten, en als je met regeltjes komt aanzetten van ZO moet het, en ZO hoort het, wordt je verhouding met de bovenburen er ook niet beter op.

En aangezien jullie beide het met elkaar moeten doen, lijkt mij "dreigen"met regels en extra onkosten, etc geen strak plan, daarnaast los je het probleem helemaal niet op, want de dag en nacht ritme van je bovenburen zijn ander, levensstijl ligt anders, kortom, ik wens je veel succes, met de regels, maar garantie ( zoals wij dat zeggen) tot aan de stoeprand.
Die buren moeten zich gewoon aan de normen houden en zijn verplicht mee te werken.

Ze hebben gewoon een foutje gemaakt met het leggen van die vloer.

Dat kan.

Als die vloer nog te demonteren is kost het ze alleen de moeite en een goede ondervloer.

Om de buren te vriend te houden zou TO kunnen aanbieden te (laten) helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven