Geld & Recht alle pijlers

Geluidsoverlast spoor: NS geeft geen gehoor

18-06-2019 15:28 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon sinds 3 jaar langs het spoor. Toen we dit huis (nieuwbouw) kochten wisten we uiteraard dat dit huis langs het spoor lag en dat we daarvan geluid zouden horen. Dit was nooit een probleem, echter vorig voorjaar begon er een enorme geluidsoverlast: oorverdovend gepiep als treinen een bepaalde richting in reden. Slechts in 1 richting dus, niet in beiden. ProRail heeft onderzoek gedaan, maar kwam tot de conclusie dat zij niets konden doen, omdat het geen probleem is bij alle treinen en daarmee dus lijkt te liggen aan de treinen, en niet aan het spoor. De treinen behoren tot, jawel de NS. Dus ook (meerdere buren) contact opgenomen met de NS. Hun antwoord is dat we langs het spoor wonen, en dat daar nou eenmaal geluid bij hoort. Ons verweer dat dit geluid niet onder acceptabel treingeluid valt, gehoorschade kan opleveren en slechts bij een specifiek type trein voorkomt, interesseert hun verder niet. Zij blijven simpelweg reageren met ‘we kunnen er niets aan doen’ zonder überhaupt te komen kijken/luisteren/onderzoek te doen.

Alleen dan is de vraag wat mogelijkheden zijn. Inschakelen van bijvoorbeeld de ombudsman gaat niet, want die zijn enkel voor overheidsorganisaties. Iemand tips/suggesties? We wonen hier graag, maar het gesnerp en gepiep van die treinen beïnvloedt ons woongenot en onze nachtrust enorm. We willen dit dan ook graag oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Met zijn allen een advocaat inhuren?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Buurt comitee maken en ook klagen bij de gemeente.
Er moet een soort geluidsvergunning zijn.
AL eens bij de gemeente hierover geweest?
Volgens mij in mijn regionale krant onlangs gelezen dat hier er ook last van is, en dat de gemeente zich er ook mee bemoeit.
Is dat terecht, dat Prorail het van zich afschuift? Want zoiets lijkt me toch een wisselwerking (haha) tussen trein en spoor.
Je kan een klacht indienen bij de milieudienst.
Alle reacties Link kopieren
Milieudienst doet hier niets mee, gemeente tot nu toe ook niet (ondanks herhaalde melding van meerdere buurtgenoten).
Ik zou eens met een van de machinisten gaan praten die op dit traject rijdt. En vragen waar het gepiep vandaan komt.

Ik kan me voorstellen dat ze bijv sinds een tijdje met een hogere sneltijd aan komen rijden en dan in de remmen moeten.
Followthesun90 schreef:
18-06-2019 15:48
Milieudienst doet hier niets mee, gemeente tot nu toe ook niet (ondanks herhaalde melding van meerdere buurtgenoten).
Waarom niet? Daar zijn ze toch voor? Op de site van DCMR kan je geluidsoverlast van treinen gewoon melden. Of heb je dat al gedaan?
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
18-06-2019 15:53
Waarom niet? Daar zijn ze toch voor? Op de site van DCMR kan je geluidsoverlast van treinen gewoon melden. Of heb je dat al gedaan?
Dat is al gedaan. Ze geven daarop zelf aan dat ze niet gemandateerd zijn voor geluidsoverlast op het spoor. Tja.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
18-06-2019 15:53
Waarom niet? Daar zijn ze toch voor? Op de site van DCMR kan je geluidsoverlast van treinen gewoon melden. Of heb je dat al gedaan?
Dat je het kunt melden, betekent niet dat ze er wat mee doen. Sommige dingen komen zo vaak voor, dat het 'gewoon' is, en dan doen ze er niks aan.
Lijkt me echt lastig, als de gemeente niets doet en dcmr ook niet. Probeer eens wat machinisten op te sporen die op dat tracé rijden, misschien dat die de oorzaak aan kunnen wijzen?
Niet dat je het dan op kunt lossen, maar dan heb je een ingang.
ninanoname wijzigde dit bericht op 18-06-2019 16:05
5.65% gewijzigd
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
18-06-2019 15:52
Ik zou eens met een van de machinisten gaan praten die op dit traject rijdt. En vragen waar het gepiep vandaan komt.

Ik kan me voorstellen dat ze bijv sinds een tijdje met een hogere sneltijd aan komen rijden en dan in de remmen moeten.
Het is juist niet als ze remmen, maar als ze vaart gaan maken.
Followthesun90 schreef:
18-06-2019 16:04
Dat is al gedaan. Ze geven daarop zelf aan dat ze niet gemandateerd zijn voor geluidsoverlast op het spoor. Tja.
Kastje muur.
En de NSG?
Followthesun90 schreef:
18-06-2019 16:04
Het is juist niet als ze remmen, maar als ze vaart gaan maken.
De machinist weet vast wel wat de reden is. Als je dat weet, dan kun je een actieplan maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga proberen een machinist te spreken te krijgen! Kijken of ik daar iig iets verder mee kom.
Alle reacties Link kopieren
Ik stond zaterdag op een station waar een trein zo'n oorverdovend piepend geluid maakte bij het wegrijden. Moest echt mijn oren dichtdrukken want het was niet te harden. Hoop dat je iets mee kan TO want dit lijkt me niet prettig wonen. Succes!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Klagen bij de gemeente? Dan kan die druk uitoefenen.
Ik zou de media opzoeken. Dat werkt vaak goed om een groot bedrijf te laten luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Het programma De Monitor had laatst een aflevering over treintrillingen.
geneet van 't laeve
Alle reacties Link kopieren
bibi72 schreef:
18-06-2019 16:50
Ik zou de media opzoeken. Dat werkt vaak goed om een groot bedrijf te laten luisteren.
Hart van Nederland is altijd wel te porren voor dit soort verhalen.
We’re all mad here
Baankje1 schreef:
18-06-2019 16:51
Het programma De Monitor had laatst een aflevering over treintrillingen.
Maar to heeft het gelukkig over geluid, en daar zijn wel normen aan :)
Alle reacties Link kopieren
Bij het meelezen komen zomaar een paar vragen bij mij op:

Wat is er sinds het gepiep begon anders dan voorheen?
Bij welke treinen treedt het op?
En waar speelt het zich af?
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
18-06-2019 18:12
Maar to heeft het gelukkig over geluid, en daar zijn wel normen aan :)
Reportage gezien? Gaat ook over geluidsoverlast van treinen
geneet van 't laeve
RikM schreef:
18-06-2019 15:36
Is dat terecht, dat Prorail het van zich afschuift? Want zoiets lijkt me toch een wisselwerking (haha) tussen trein en spoor.
:HA:

Sorry ik heb niks nuttigs toe te voegen voor je, maar ik las dit en moest zo lachen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven