Geld & Recht alle pijlers

Geluidsoverlast spoor: NS geeft geen gehoor

18-06-2019 15:28 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon sinds 3 jaar langs het spoor. Toen we dit huis (nieuwbouw) kochten wisten we uiteraard dat dit huis langs het spoor lag en dat we daarvan geluid zouden horen. Dit was nooit een probleem, echter vorig voorjaar begon er een enorme geluidsoverlast: oorverdovend gepiep als treinen een bepaalde richting in reden. Slechts in 1 richting dus, niet in beiden. ProRail heeft onderzoek gedaan, maar kwam tot de conclusie dat zij niets konden doen, omdat het geen probleem is bij alle treinen en daarmee dus lijkt te liggen aan de treinen, en niet aan het spoor. De treinen behoren tot, jawel de NS. Dus ook (meerdere buren) contact opgenomen met de NS. Hun antwoord is dat we langs het spoor wonen, en dat daar nou eenmaal geluid bij hoort. Ons verweer dat dit geluid niet onder acceptabel treingeluid valt, gehoorschade kan opleveren en slechts bij een specifiek type trein voorkomt, interesseert hun verder niet. Zij blijven simpelweg reageren met ‘we kunnen er niets aan doen’ zonder überhaupt te komen kijken/luisteren/onderzoek te doen.

Alleen dan is de vraag wat mogelijkheden zijn. Inschakelen van bijvoorbeeld de ombudsman gaat niet, want die zijn enkel voor overheidsorganisaties. Iemand tips/suggesties? We wonen hier graag, maar het gesnerp en gepiep van die treinen beïnvloedt ons woongenot en onze nachtrust enorm. We willen dit dan ook graag oplossen.
Followthesun90 schreef:
18-06-2019 15:28

Ons verweer dat dit geluid niet onder acceptabel treingeluid valt, gehoorschade kan opleveren

Heb je dit laten meten, zodat het het feitelijk/objectief vastgesteld is? Hoeveel decibel bedraagt het geluid?
Baankje1 schreef:
18-06-2019 19:43
Reportage gezien? Gaat ook over geluidsoverlast van treinen
Ja, nadat ik jouw comment heb gelezen. Daarom zei ik het.
Ik zou het proberen aan te kaarten bij het tv programma Radar oid.
Het is een probleem in meerdere gemeenten. Ik heb berichten hierover gelezen uit oa. Hilversum, Deventer, Wijchen. Een smeermiddel schijnt een oplossing te zijn, maar dat moeten NS of ProRail wel willen uitvoeren.
Cheshire-cat schreef:
18-06-2019 17:51
Hart van Nederland is altijd wel te porren voor dit soort verhalen.
Is een poging waard voor escalatie, maar zou toch niet nodig moeten zijn? :hamer:
Guusepuus schreef:
18-06-2019 18:36
Bij het meelezen komen zomaar een paar vragen bij mij op:

Wat is er sinds het gepiep begon anders dan voorheen?
Bij welke treinen treedt het op?
En waar speelt het zich af?
1. niets
2. Die oude dubbeldekker (met vroeger die groene banken) die ze hebben opgeknapt naar intercity dubbeldekker
3. Op het spoor, recht stuk, waar snelheid gemaakt wordt
Baankje1 schreef:
18-06-2019 19:43
Reportage gezien? Gaat ook over geluidsoverlast van treinen
Ik ga die reportage ook nog wel even terugkijken, dankje :)
En dan willen bepaalde partijen dat er nog meer spoor komt ook, omdat men vind dat iedereen maar met het ov moet :')
In Groningen willen ze inmiddels fietsen weren uit de binnenstad...
Enig idee over hoeveel blauwgele ov-fietsen je struikelt hier?

Tip: maak van het pand van V&D een fietsenhok, met LaPlace koffieservice.

Win-win-situatie, lijkt me.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
met de buurt een advocaat inschakelen
geluidsopname maken en op fb zetten :-D
himalaya schreef:
18-06-2019 15:30
Met zijn allen een advocaat inhuren?
De NS heeft een leger van advocaten. Gaat veel geld kosten voor TO en de buren ben ik bang
Followthesun90 schreef:
19-06-2019 00:05
1. niets
2. Die oude dubbeldekker (met vroeger die groene banken) die ze hebben opgeknapt naar intercity dubbeldekker
3. Op het spoor, recht stuk, waar snelheid gemaakt wordt

Als het geluid op een rechtstuk optreedt bij het wegrijden dan is het niet het gesnerp wat in bochten optreedt. Een smeersysteem wat je vaak ziet, en wat hier al eens is genoemd, wordt gebruikt om de wielflenzen te smeren om geluid in bochten te verminderen.
Tijdschriftenverslindster schreef:
18-06-2019 21:09
Heb je dit laten meten, zodat het het feitelijk/objectief vastgesteld is? Hoeveel decibel bedraagt het geluid?
Ik stel bovenstaande vraag nog maar een keer. Misschien heb je het niet gelezen?
Geen-Gebruikersnaam schreef:
19-06-2019 00:08
En dan willen bepaalde partijen dat er nog meer spoor komt ook, omdat men vind dat iedereen maar met het ov moet :')
Ja, want auto's en vliegtuigen zijn zo lekker geluidsloos :-p

Ik vind het ook wel waar wat NS zegt: als je bij het spoor gaat wonen weet je dat er geluid zal zijn. Net als dat als je naast een snelweg of Schiphol gaat wonen je weet dat er geluid gaat zijn. Of dat als je op het platteland naast een akker gaat wonen, je weet dat er weleens mest gereden zou kunnen worden. Achteraf klagen over iets wat je had kunnen verwachten is zo suf.

Maar ik snap dat je het gesnerp niet had verwacht TO, en je er vooral 's nachts best gek van kan worden. Hopelijk vinden ze uit waar dat van komt, zodat je weer gewoon wat gerammel hoort zo nu en dan.
aaaanne schreef:
19-06-2019 23:07
Ja, want auto's en vliegtuigen zijn zo lekker geluidsloos :-p

Ik vind het ook wel waar wat NS zegt: als je bij het spoor gaat wonen weet je dat er geluid zal zijn. Net als dat als je naast een snelweg of Schiphol gaat wonen je weet dat er geluid gaat zijn. Of dat als je op het platteland naast een akker gaat wonen, je weet dat er weleens mest gereden zou kunnen worden. Achteraf klagen over iets wat je had kunnen verwachten is zo suf.

Maar ik snap dat je het gesnerp niet had verwacht TO, en je er vooral 's nachts best gek van kan worden. Hopelijk vinden ze uit waar dat van komt, zodat je weer gewoon wat gerammel hoort zo nu en dan.
Eens, maar als de geluidsoverlast dan buiten de wettelijk gestelde kaders valt of in de tijd dat je er woont erger wordt (terwijl je dat niet had kunnen voorzien) is het natuurlijk wel logisch dat je erover klaagt. En mag een organisatie/bedrijf er wat mij betreft er ook niet mee wegkomen met 'dit hoort erbij'.

De vraag is al een paar keer gesteld, maar ik zou ook beginnen om samen met de buren een officieel onderzoek naar het geluid te laten doen. Ik kwam zo een paar bedrijven tegen toen ik even googelde. Dan kun je opnieuw een brief sturen naar NS/ProRail/Gemeente/wie je verder maar kunt bedenken, maar wel gestaafd met feiten.

Ik ben bang dat dit wel een kwestie van lange adem is...
aaaanne schreef:
19-06-2019 23:07

Ja, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen normaal geluid en oorverdovend gehoorbeschadigend geluid. Daar kun je niet naast wonen. De gemeente zou hier iets aan moeten doen.
Ja klopt Kastanje en RikM.
Enige oplossing is dus het goed te laten meten. Niet-fijne geluiden lijken namelijk al snel harder dan ze zijn (vork over een bord laten krassen etc) en om reden te hebben om te klagen moet het wel volgens de normen te hard zijn.
Ik weet dat er door buren metingen zijn verricht. Of beter gezegd: dat zij hiertoe opdrachten hebben laten doen. Rapport heb ik niet bij de hand, kan ik wel opvragen. Maar ik weet ook dat de NS daar niet gevoelig voor is (nav eerdere reacties op klachten)

@ degene die zegt dat geluid er inderdaad bij hoort als je langs het spoor woont: helemaal eens. Hebben we uiteraard ook naar geluisterd + afgewogen op moment dat we huis kochten en dus meegenomen in onze overwegingen. En dan weet je dat geluid erbij hoort, maar dat wil niet zeggen dat daarmee alle geluid dat van een trein af kan komen erbij zou moeten horen en je dus maar niet moet ‘zeuren’. Zoals ik al zei is het geluid pas vorig jaar ontstaan, en valt het echt niet onder regulier geluid. Van de overige treinen, die fit geluid niet maken maar die je wel gewoon hoort, ervaar ik geen enkele overlast. DAT was nou exact het geluid wat ik kon verwachten en heb meegenomen in mijn overweging bij aanschaf van het huis.
Followthesun90 schreef:
21-06-2019 00:09
Ik weet dat er door buren metingen zijn verricht. Of beter gezegd: dat zij hiertoe opdrachten hebben laten doen. Rapport heb ik niet bij de hand, kan ik wel opvragen. Maar ik weet ook dat de NS daar niet gevoelig voor is (nav eerdere reacties op klachten)

@ degene die zegt dat geluid er inderdaad bij hoort als je langs het spoor woont: helemaal eens. Hebben we uiteraard ook naar geluisterd + afgewogen op moment dat we huis kochten en dus meegenomen in onze overwegingen. En dan weet je dat geluid erbij hoort, maar dat wil niet zeggen dat daarmee alle geluid dat van een trein af kan komen erbij zou moeten horen en je dus maar niet moet ‘zeuren’. Zoals ik al zei is het geluid pas vorig jaar ontstaan, en valt het echt niet onder regulier geluid. Van de overige treinen, die fit geluid niet maken maar die je wel gewoon hoort, ervaar ik geen enkele overlast. DAT was nou exact het geluid wat ik kon verwachten en heb meegenomen in mijn overweging bij aanschaf van het huis.
Ik zou die info inderdaad opvragen bij de buren. Je kunt natuurlijk niet zomaar beweren dat je gehoorschade wordt toegebracht, als je hier geen enkel bewijs voor hebt.
To, heb je bij de gemeente al gevraagd om de milieuvergunning in te mogen zien? Sommige bedrijven zijn zo groot, die worden niet door gemeente of provincie vergund (is ook nog een optie, bedenk ik nu), maar door het Rijk. Je zult de juiste partij moeten aanschrijven met een klacht van geluidsoverlast.

In de milieuvergunning kun je kijken naar welke piekgeluiden vergund zijn. Waarschijnlijk met verschillende normen voor overdag en 's nachts. Dan zelf geluidsmetingen laten doen. Dan heb je een sterke zaak voor de rechter.

Succes met alles!
Followthesun90 schreef:
21-06-2019 00:09

Op die manier geef ik je gelijk. Als die snerpende geluiden harder zijn dan wat er mag (dat staat dan neem ik aan in het rapport van de buren) dan sta je ook helemaal in je recht. Dat rapport zou ik inderdaad opvragen zodat je sterk staat. Succes!
martje55 schreef:
21-06-2019 18:34
To, heb je bij de gemeente al gevraagd om de milieuvergunning in te mogen zien? Sommige bedrijven zijn zo groot, die worden niet door gemeente of provincie vergund (is ook nog een optie, bedenk ik nu), maar door het Rijk. Je zult de juiste partij moeten aanschrijven met een klacht van geluidsoverlast.

In de milieuvergunning kun je kijken naar welke piekgeluiden vergund zijn. Waarschijnlijk met verschillende normen voor overdag en 's nachts. Dan zelf geluidsmetingen laten doen. Dan heb je een sterke zaak voor de rechter.

Succes met alles!
Voor zover ik begrijp werkt het ministerie van infrastructuur en milieu met geluidproductieplafonds. ProRail is verantwoordelijk voor het naleven. De plafonds liggen al wat hoger omdat ze rekening hebben gehouden met toenemend verkeer. Als het geluid het plafond toch overstijgt mag ProRail op grond van een kosten baten analyse de huidige situatie handhaven.

Verder las ik dat wanneer je een klacht indient en je doet dat niet bij de juiste instantie de instantie verplicht is de klacht door te sturen.
Op deze site iemand met dezelfde klacht en een link met opname van het geluid:

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/ ... inen-50069

Is dit het geluid wat je bedoelt Followthesun90? Hier zou ik ook niet blij van worden! Volgens de machinisten die gereageerd hebben komt het door het slippen van de wielen is er niks aan te doen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven