Geld & Recht alle pijlers

Gemeentebelasting vraag

30-10-2020 16:59 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg zojuist een brief op de mat, gericht aan mijn partner over een openstaande gemeentebelasting van 700(!) euro.

Echter kan ik online in mijn overheid, mijn gemeente, mijn belastingen en dergelijke niets vinden hierover. Tevens is de brief alleen naar partner gericht en niet naar mij terwijl we beiden eigenaar van ons huis zijn en we dus beiden verantwoordelijk.

Ik kan partner nu niet bereiken maar vermoed dat hij een eerdere brief heeft gemist, kwijtgeraakt of niet heeft behandeld.

Ik vroeg me af of iemand weet waarom ik niet meegenomen wordt in deze correspondentie, zowel online met digid als met de post. Is het normaal dat maar 1 van de eigenaren van het huis of dat "de man" alleen geadresseerd wordt?

Ik vind het ronduit frustrerend dat ik ook online niks kan vinden en helaas kan ik niet meer bellen nu voor meer info...
Alle reacties Link kopieren
Het is een echte brief? Geen scam?
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Hier komt deze post altijd op mijn naam. Ik ben een vrouw. Vreemde gedachtegang.
Alle reacties Link kopieren
Het is een echte brief van de gemeente.
We hebben het huis in februari gekocht. Er staat het volgende:

Bij controle van onze administratie is gebleken dat u aan opgelegde gemeentelijke belastingen 2020, aanslagnummer... niet (volledig) is betaald. De termijn verviel op 30-06-2020.


Heb inmiddels man gesproken, maar die heeft dus ook niks op digid bij mijn belastingen en overheid. Nooit een brief gehad ook.
maída wijzigde dit bericht op 30-10-2020 17:06
0.36% gewijzigd
Waarschijnlijk staat hij bij je partner in mijn overheid.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
30-10-2020 17:04
Hier komt deze post altijd op mijn naam. Ik ben een vrouw. Vreemde gedachtegang.
Alle brieven van de gemeente zijn op man's naam. Vroeg me af of dit een soort automatische ervanuit gaan zijn dat partner hoofdeigenaar is.
Star3 schreef:
30-10-2020 17:04
Hier komt deze post altijd op mijn naam. Ik ben een vrouw. Vreemde gedachtegang.
Hier staat hij op de oudste bewoner cat ben ik.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man krijgt ook de gemeentepost, volgens mij gaat het naar de oudste bewoner. Wel gek, lijkt me niets extra kosten km ook in mijn MijnOverheid dat bericht te zetten.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
30-10-2020 17:06
Hier staat hij op de oudste bewoner cat ben ik.
Dat zou het kunnen verklaren :-D . Maar wel vervelend dat zoiets dan niet inzichtelijk is voor beide bewoners. Het staat overigens ook niet in zijn mijn overheid.

Zou het op de vorige eigenaar verhaald kunnen zijn in eerste instantie?
Alle reacties Link kopieren
De gemeente richt dit soort correspondentie aan de oudste bewoner. In ons geval ben ik dat, de vrouw. Inderdaad dus maar aan 1 persoon.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Ja, deze frustratie deel ik! Onze gemeente en het waterschap doen het ook zo: alle post aan de oudste bewoner in het huishouden (=mijn man) en als mede-volwassene in huis moet je het maar uitzoeken.

Ik herinner het me ook van studentenhuizen, en daar is het helemaal onhandig...

Meestal lukt het wel om te bellen over zo'n aanslag, als je wat basisgegevens kunt opnoemen aan de telefoon. Maar irritant is het zeker.
Alle reacties Link kopieren
Dat zal de onroerendgoed belasting zijn. Kijk eens in de afschriften.
ik geef mn bek ook maar een douw
Komt de brief via gemeente of via cocensus ?
Alle reacties Link kopieren
Frustrerend dit soort zaken zo vlak voor het weekend. Zit weinig anders op dan tot maandag te wachten wanneer je kunt bellen.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
LadyL0101 schreef:
30-10-2020 17:07
De gemeente richt dit soort correspondentie aan de oudste bewoner. In ons geval ben ik dat, de vrouw. Inderdaad dus maar aan 1 persoon.
Ik ben ook al niet de oudste persoon. Zal dus wel per gemeente verschillen. Maakt ook niet uit verder.

TO, je weet toch wel dat je zulke dingen moet betalen? Dus als je een nieuwe woning hebt dan ga je na een tijdje toch bellen? Juist om dit soort dingen te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
30-10-2020 17:10
Ik ben ook al niet de oudste persoon. Zal dus wel per gemeente verschillen. Maakt ook niet uit verder.

TO, je weet toch wel dat je zulke dingen moet betalen? Dus als je een nieuwe woning hebt dan ga je na een tijdje toch bellen? Juist om dit soort dingen te voorkomen.
Ja natuurlijk begrijp ik dat en ik heb het geld ook zeker wel. Hij is er doorheen geglipt denk ik. Aan het begin van het jaar wel dit bedrag aan gemeentelijke belasting oude woonplek betaald. Maar dat was nadat we al in het nieuwe huis zaten.
Ik heb overigens nog nooit gemeentepost in mijnoverheid gehad. Lang niet alle gemeentes doen er (nog) aan:

Veel overheidsorganisatie zijn inmiddels aangesloten op MijnOverheid, bijvoorbeeld de Belastingdienst, diverse gemeenten, het Kadaster en het UWV. Maar nog niet alle overheidsorganisaties versturen hun digitale post via MijnOverheid. Het kan daarom zijn dat u van uw gemeente (nog) geen digitale post kunt ontvangen via de Berichtenbox. U kunt in uw Berichtenbox alleen digitale post ontvangen van organisaties die zijn aangesloten.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
30-10-2020 17:07
Dat zou het kunnen verklaren :-D . Maar wel vervelend dat zoiets dan niet inzichtelijk is voor beide bewoners. Het staat overigens ook niet in zijn mijn overheid.

Zou het op de vorige eigenaar verhaald kunnen zijn in eerste instantie?
Volgens mij verreken je dit normaliter bij de overdracht van het huis bij de notaris als je een huis loopt in het lopende jaar.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
30-10-2020 17:09
Komt de brief via gemeente of via cocensus ?
Gemeente :)
Star3 schreef:
30-10-2020 17:12
Ik heb overigens nog nooit gemeentepost in mijnoverheid gehad. Lang niet alle gemeentes doen er (nog) aan:

Veel overheidsorganisatie zijn inmiddels aangesloten op MijnOverheid, bijvoorbeeld de Belastingdienst, diverse gemeenten, het Kadaster en het UWV. Maar nog niet alle overheidsorganisaties versturen hun digitale post via MijnOverheid. Het kan daarom zijn dat u van uw gemeente (nog) geen digitale post kunt ontvangen via de Berichtenbox. U kunt in uw Berichtenbox alleen digitale post ontvangen van organisaties die zijn aangesloten.
Ik heb er net eentje gekregen van de gemeente via mijn overheid
*2020* schreef:
30-10-2020 17:13
Ik heb er net eentje gekregen van de gemeente via mijn overheid
We wonen niet allemaal in dezelfde gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
30-10-2020 17:13
Volgens mij verreken je dit normaliter bij de overdracht van het huis bij de notaris als je een huis loopt in het lopende jaar.
Ja dat had ik ook begrepen.
De oude eigenaar van dit huis heeft al een paar keer een zelfgeschreven brief afgegeven dat wij hem daarnaast ook nog eens 700 euro moesten overmaken voor belastingen die hij had voorgeschoten. En ons lastig gevallen hiermee tot dat het in zijn geval voor hem verrekend werd door de gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Zorroo schreef:
30-10-2020 17:09
Frustrerend dit soort zaken zo vlak voor het weekend. Zit weinig anders op dan tot maandag te wachten wanneer je kunt bellen.
Nou, inderdaad hoor! Net nu ik alles weer op orde had in mijn hoofd qua financiën, vandaag de administratie gedaan en dan nu die brief zien :hyper:

Wel gek, we hebben al voor de oude woonplek betaald 700 euro in begin van het jaar, nadat we al verhuisd waren. En nu dus weer voor deze woonplek. Het is mijn eerste koophuis maar ik ga er niet vanuit dat dit dubbel betaald dient te worden en dit verrekend hoort te worden, toch?

Er zit denk ik niks anders op dan maandag even bellen.
Bij mijn regio is het uitbesteed aan een bedrijf, samen met het waterschap. Daar moet je apart inloggen, gaat buiten mijn overheid om. En dat bedrijf heeft heel veel administratieve problemen; dus ik zou sowieso bellen of de fout bij hun kan liggen. En het komt ook op naam van partner. Net zoals bepaalde toeslagen automatisch op mijn naam komen. Geen idee waarom. Je kunt die belasting vaak ook in tien termijnen betalen zonder extra rente oid.
anoniem_6368e65de5c25 wijzigde dit bericht op 30-10-2020 17:20
14.80% gewijzigd
Gaat bij veel gemeentes op naam van de oudste bewoner inderdaad. En als je verhuist kan je het deel van het jaar dat je niet meer in een de gemeente woont verrekenen met de gemeente. Volgens mij gaat dat voor de belasting/heffing van het waterschap ook zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven