Geld & Recht alle pijlers

Gemeentelijke belastingen bij verhuizen

05-05-2011 23:37 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan verhuizen van een huurwoning naar een koopwoning. De belastingen van de koopwoning worden verrekend bij de notaris. Maar hoe werkt dit bij de belastingen van onze huidige woning? Ik verhuis halverwege het jaar, dus neem aan dat ik de helft van het geld terug krijg.

Op de site van Hefpunt vind ik dit:

Wat moet ik doen bij verhuizen/overlijden of samenwonen?

In dit geval kunt u het beste een bezwaarschrift naar Hefpunt sturen, want uw aanslag kan dan een ander bedrag krijgen.

Een bezwaarschrift indienen vind ik een beetje vreemd. Weet iemand hoe dit werkt?

(ik kan morgen pas reageren)
welke belastingen bedoel je precies?

het gebruikersdeel van de OZB is een aantal jaar terug vervallen, dus hiervoor betaal je alleen als eigenaar van je nieuwe woning jouw deel.

Overige heffingen (rioolrecht, afvalstoffen etc) betaal je als ingezetene in de gemeente, ongeacht of je huurt of koopt. Dit is weer gekoppeld aan je inschrijving bij de gemeente.
Volgens mij ben ik ooit van zelfstandig naar studentenkamer gegaan en toen kreeg je bij verandering van inschrijving automatisch ook het verschuldige bedrag terug. Dus ik had vooraf voor een jaar betaald, maar uiteindelijk maar half jaar op dat adres gewoond. Dat verschil kreeg ik geloof ik automatisch terug
bij mijn gemeente is het voldoende om een adreswijziging door te geven. dan gaan ze berekenen wat je nog móet betalen of terugkrijgt,

maar het staat dus al uitgelegd op de site van jouw gemeente, met een bezwaarschrift. Ik denk gewoon ff kopietje van je oude aangifte maken en de nieuwe situatie in de brief aangeven.
Dat gaat allemaal automatisch wanneer je je verhuizing doorgeeft bij t gemeentehuis/loket. Kortom je gegevens worden dan veranderd in de GBA. En krijgen gas/electra/water leveranciers e.d daar ook autom. bericht van. idem dito met gemeentelijke belastingen & heffingen. Idem dito belastingdienst ivm huurtoeslagen e.d.

Mijn vriend is nl bij mij ingetrokken en heeft alleen zijn verhuizing doorgegeven. (hij moest omdat hij bij mij introk zijn gas/water/electra welzelf opzeggen anders ging hij t betalen en ik ook ivm verschillende leveranciers)

Maar de rest qua belastingen brieven van hun met afrekeningen e.d. kwam allemaal automatisch op zijn/mijn adres binnen.
nee, gas/water/licht moet je zelf melden, die zijn niet gekoppeld aan de gemeentelijke basisadministratie (gba).
@Vlammetje: Zespri bedoelt niet dat het bij de gemeentelijke belastingen zit, maar zeg maar "los".

Dit klopt. Je zegt je gas/water/licht op en wat je teveel betaald hebt krijg je terug van je leverancier.
Dank jullie wel!

Ik vroeg het me af omdat het voor de koopwoning verrekend wordt met de oude bewoners. Ik wacht het dan vanzelf af.

Gas/elektra/water geef ik wel zelf door. Waarschijnlijk gaan we namelijk ook veranderen van leverancier.
Ik bel net met Hefpunt, en er wordt me verteld dat ik niks terug krijg. Ik vind dit wel heel vreemd. Ik betaal dan dus een half jaar dubbel, terwijl ik er niet meer woon.

Volgens mij snapte ze er zelf weinig van, uiteindelijk werd de lijn verbroken. Ik ben echt verbijsterd.
Hmmm...opnieuw gebeld. Ik word binnen een aantal dagen terug gebeld.
Kun je hier iets mee? Dit staat op de site van hefpunt:

Wij zijn verhuisd, maar ontvangen de aanslag nog op het oude adres. Hoe kan dat?

Het kan zijn dat uw verhuizing nog niet is verwerkt. Hefpunt ontvangt van uw gemeente de nieuwe adressen. U kunt uw nieuwe adres doorgeven via het digitale loket

Het kan ook zijn dat u op 1 januari ergens anders woonde. Uw aanslag gaat namelijk over het adres waar u op 1 januari woonde. Als u verhuist dan neemt u de aanslag mee naar uw nieuwe adres.
Betaal je niet achteraf?

Ik betaal mijn gemeentelijke belastingen achteraf (dus nu voor 2010) dus dan krijg je niets terug.

En je kunt altijd aangeven bij de gemeentelijke belastingen dat je in een bepaald tijdvak ergens niet woonde, en dan krijg je een nnieuwe rekening.
Volgens mij wordt alleen het eigenaarsgedeelte van de zakelijke lasten verrekend via de notaris. (zoals bijv de OZB).

Het gebruikersgedeelte wordt niet verrekend. Dus jullie betalen het gebruikersgedeelte voor jullie huurwoning voor een heel jaar. En de verkopers het gebruikersgedeelte van de koopwoning voor een heel jaar. En dat is waarschijnlijk zelfs een voordeel voor jullie.
Kriebelbeest: Zoiets zei ze ook. Alleen wordt er voor de nieuwe woning wel verrekend. Waardoor ik dus en voor de nieuwe woning betaal en voor de oude. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Haha: ik sprong echt bijna uit mijn vel toen ik haar aan de lijn had. Ik had niet het idee dat zelf wist waar ze het over had. De tweede mevrouw wist het ook niet, was een andere afdeling of zo.

Yellow: zal ik eens even nakijken: nee de rekening van 2010 was ook voor 2010.

Ik heb de gemeente gebeld voor de andere gemeentelijke belastingen, en dat werd automatisch teruggestort.
Tijger: ow dat had ik nog niet eens bedacht. We huren nu, en we gaan kopen. Dus we gaan nu ook andere belastingen betalen. Rioolrecht en afvalstoffen blijft dan op het oude adres. Dus de oude bewoners van hun nieuwe huis, krijgen dat deel dan ook niet van ons.

Ik snap ook helemaal niks van dit soort dingen, is allemaal nog nieuw voor me.
Zakelijke lasten en belastingen

Ieder jaar moet de huiseigenaar betalingen doen die rechtstreeks betrekking hebben op het huis. Bijvoorbeeld:

gemeentelijke onroerende zaak belasting

bijdragen aan het hoogheemraadschap of poldergelden

rioolrecht

De nieuwe eigenaar betaalt zijn aandeel voor de rest van het jaar terug aan de verkoper.

De verrekening geschiedt via de notaris. De koper heeft recht op een overzicht van de lasten en belastingen.
anoniem_41246 wijzigde dit bericht op 14-06-2011 11:20
Reden: stukje dubbel
% gewijzigd
Tijger: dank je wel. Daar heb ik zeker wat aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven