Geld & Recht alle pijlers

gestort geldbedrag terugboeken, kan dat?

07-01-2009 10:50 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help, ik heb een snel vraagje...

Ik heb een geldbedrag over gemaakt op een verkeerd rekeningnummer (STOM!!!)

Kan ik dat bedrag op de 1 of andere manier terughalen, dus de storting ongedaan maken??

Dank u
Ik weet niet of het in Nederland ook zo is maar in Belgie zitten de rekeningnummers zo ineen dat bij een typfout het onmiddellijk duidelijk is dat er iets fout is gegaan.

Elk nummer eindigt om twee controlecijfers, resultant van een wiskundige berekening van de voorgaande cijfers. Als je dus ergens bv twee getallen omdraait klopt dit niet meer, en de bank zou dit heel eenvoudig moeten kunnen controleren/detecteren. Ik denk zelf dat mijn online bankieren dit meteen aangeeft.

Als het in nederland ook zo is, is de kans dus groot dat het rekeningnummer gewoon niet bestaat, en zou het makkelijker moeten zijn voor de bank om het geld terug te storten...
Mja, dat is ook het irritante eraan, ik had op de factuur natuurlijk het juiste rekeningnummer neergezet, met ook de naam erbij. Als mevrouw de klant gewoon gelijk 450 euro aan mij had overgemaakt ipv het te vergeten of uit te stellen, dan had ik geen herinnering gestuurd.

Weer wat geleerd: Nooit nog even uit behulpzaamheid het rekeningnummer doormailen...gewoon verwijzen naar de factuur

Nephthys...volgens mijn moeder doen de Nederlandse banken ook gelijk melden/detecteren dat naam en nummer niet overeen komen. Zij zit bij de ING en die doet dat idd wel. Zit zelf zakelijk bij de ING dus wat zij zegt klopt wel. Privé bij de Rabobank en volgens mij zegt Rabobank ook dat het niet kan.
Dream, je kan er ook van geleerd hebben in de toekomst je mail beter te controleren voor je het verzend.

Overigens is het volgens mij zo dat degene die het geld nu gestort heeft contact op moet nemen met de bank. Dan kan er gevraagd worden of de verkeerde ontvanger het terug kan storten.

Wel flink balen zeg gaat om een behoorlijk bedrag
Naam/nummercontrole gebeurt niet automatisch bij banken. Alleen bij de ING en dan ook alleen als de betaling naar een andere (voormalige) Postbankklant gaat.

Wel is diegene die het geld nu ontvangen heeft, verplicht het terug te betalen, al is het natuurlijk wel zo dat je van een kale kip niet kunt plukken dus als diegene het gewoon niet doet, kun je een juridische procedure aanspannen, maar dat kan lang duren en als diegene geen geld heeft, heb je uiteindelijk pech.....

De meeste mensen werken volgens mij echter wel mee. Dus je moet diegene die betaald heeft verzoeken een verzoek bij zijn/haar bank in te dienen. Die nemen dan weer contact op met de bank van de ontvanger en die weer met hun klant met het verzoek het geld terug te betalen.
Is ook zo Ikbenik, ik kan maar beter geen nummers meer typen als herinnering en als ik het wel doe, dan nog eens extra checken.

Ondertussen begrepen van klant dat het bedrag bij haar nog als 'gereserveerd' stond en niet afgeschreven is van haar rekening. Ze mailde dat ze er gelijk achteraan zou gaan, dus hopelijk komt het nu alsnog goed!
Dit zal mij never nooit gebeuren. Ik controleer het nummer waar ik naartoe boek namelijk minstens drie keer. Maar vaak ook wel vier of zelfs vijf keer. En ik klik niet op verzenden totdat ik weet dat het echt het juiste nummer is.

Dus tsja, het is lullig voor Costello, maar hij/zij had ook het nummer beter kunnen controleren.

Als iemand je een fout nummer geeft, ja dan is het heel lullig. Maar als je het zelf fout doet, vind ik het niet bepaald slim.
Nou VP, ik weet in ieder geval dat ík op moet letten dat ik in een betalingsherinnering geen typefout maak. Of ik stuur de factuur nog een keertje mee als ik toch behulpzaam wil zijn naar de klant.

Klant had natuurlijk ook vanaf de factuur kunnen betalen, voor of ná de herinnering. Had ze die er gewoon bijgepakt had er niets aan de hand geweest en bij voorkeur had ze betaald voordat ik haar eraan moest herinneren.

Maar goed, is nu gebeurd en van ons allebei dus niet zo handig...
quote:dreamlogic schreef op 23 mei 2011 @ 14:15:

Is ook zo Ikbenik, ik kan maar beter geen nummers meer typen als herinnering en als ik het wel doe, dan nog eens extra checken.

Ondertussen begrepen van klant dat het bedrag bij haar nog als 'gereserveerd' stond en niet afgeschreven is van haar rekening. Ze mailde dat ze er gelijk achteraan zou gaan, dus hopelijk komt het nu alsnog goed!Dat het op gereserveerd staat betekent helaas vrij weinig. Hopelijk kan de bank nog iets voor je doen!
Ik neem aan dat als het bedrag nog niet afgeschreven is van haar rekening, dat ze het kan tegenhouden? Of zou dat niet zo zijn?

Nou ja, ik hoor het wel. Misschien is het wel niet eens een bestaand rekeningnummer.
Ik heb ook een domme fout gemaakt. Misschien kunnen jullie mij helpen. Heb 200 euro overgemaakt aan een voormalig postbankreknr 100 (dus ik gok een bedrijf) Maar ipv de naam heb ik blijkbaar een betalingskenmerk ingevuld. Deze overboeking heb ik al tijdje terug geagendeerd.

Op mijn afschrift staat nu P000000100 en dan ipv naam een cijfer reeks. En ik heb werkelijk geen flauw idee naar wie ik nu wat overgemaakt heb?

Mijn bank zegt dat ik moet afwachten of postbank naam/nummer controle doet. Postbank wil niet helpen. Ik zou al erg geholpen zijn als ik weet wie reknr 100 heeft...
Rekeningnummer 100 zou van "DE RODE ZWAAN CURIOSA " moeten zijn. Ken je dat bedrijf?
quote:Starshine schreef op 07 januari 2009 @ 14:19:

[...]

hè? Ik dacht dat je de rente wel mocht houden, zeker als je het zelf meteen meldt. Je moet wettelijke rente terugbetalen. Wat je zou kunnen doen is het geld parkern op en rekening waar je en hogere rente krijgt dan de wettelijke. Dan mag je dat extra bedrag wel houden. Maar het is bets lastig om een rekening te vinden waarbij je geen extra risico loopt en het geld ook weer direct opneembaar is. Want zodra je gesommeerd wordt om terug te betalen moet je dat doen.
Oh, oud topic... Nou ja.
Nee, nog nooit van gehoord. Huh. Snap er echt niks van. Ik vond het bedrag van 100 euro ook zo raar.

Hoe kom jij bij dat rekn nr als ik vragen mag?
Ik heb zelf ook een oud postbank, inmiddels ING bankrekeningnummer. Als ik via internetbankieren iets wil overmaken naar een ander ING nummer en ik vul dan de verkeerde naam in, dan stelt hij zelf voor welke naam er bij dit rekeningnummer hoort, zo heb ik dus even gekeken welke naam er bij rekeningnr 100 hoort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven