Geld & Recht alle pijlers

Gevraagd om documenten op te sturen wegens overlijden vader

05-12-2019 18:14 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik ben sendil en ben hoofdzakelijk een meelezer.
Vandaag kreeg ik echter een vraag en weet ik niet wat wijsheid is.
Ik hoop dat er hier iemand is die mij wat meer kan vertellen of advies heeft.
Situatie:mijn vader, die in het buitenland woonde( Europees land) en daar getrouwd is, is onlangs overleden.
Ik heb ruim 20 jaar geen contact gehad, mijn broer wel.
Nu krijg ik via mijn broer de vraag om mijn geboorte akte en trouwakte op te sturen naar een notaris in dat land omdat anders de weduwe van mijn vader de erfenis niet kan krijgen, of wat ook kon volgens broer dat er een document wordt opgesteld waarin we afstand doen van de erfenis wanneer de weduwe ook overlijdt. Mijn broer gaat dit doen zonder verdere informatie want hij kent die vrouw en dat is wel goed zo stelt hij. Ik vraag me af waar ze mijn documenten voor nodig hebben als ik verder nergens om vraag. Ik zou de documenten dan moeten mailen wed gezegd, ik voel me daar vooralsnog niet prettig bij. Misschien dat iemand die dit leest weet waarvoor dit is en waar ik die informatie kan teruglezen. Internet heb ik al gezocht maar vind ik lastig om informatie te vinden voor deze situatie.
Alvast bedankt voor het lezen van deze lap tekst en misschien heeft iemand advies.
Het is voor mij trouwens ook niet mogelijk om direct te communiceren met notaris vanwege een taalbarrière.
Groetjes Sendil
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Bedankt voor alle reacties.
Ik was even druk met broer en werk en kerstboom kopen.
Ondertussen een kennis gesproken die wat in het recht doet en die gaat navraag doen bij collega, verder ingeschreven voor van de week bij inloop spreekuur notaris lijn.
Kreeg van kennis advies om voorlopig even niets te doen.
Broer vindt dat ik gelijk heb, heeft in eerste instantie gedacht ik doe wat ze vragen maar is ondertussen ook wat voorzichtiger, was meer impulsieve reactie van hem.
Het gaat trouwens om Polen.
Ik hoop dat ik wat meer te weten kom.
Vooralsnog heb ik geen officiële brief/ vraag ontvangen. Ik hoef zelf niets maar ga geen overhaaste dingen doen die mij benadelen.
Ik hoop dat ik duidelijkheid krijg.
Bedankt allemaal, Sendil
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Bedankt voor alle reacties.
Ik was even druk met broer en werk en kerstboom kopen.
Ondertussen een kennis gesproken die wat in het recht doet en die gaat navraag doen bij collega, verder ingeschreven voor van de week bij inloop spreekuur notaris lijn.
Kreeg van kennis advies om voorlopig even niets te doen.
Broer vindt dat ik gelijk heb, heeft in eerste instantie gedacht ik doe wat ze vragen maar is ondertussen ook wat voorzichtiger, was meer impulsieve reactie van hem.
Het gaat trouwens om Polen.
Ik hoop dat ik wat meer te weten kom.
Vooralsnog heb ik geen officiële brief/ vraag ontvangen. Ik hoef zelf niets maar ga geen overhaaste dingen doen die mij benadelen.
Ik hoop dat ik duidelijkheid krijg.
Bedankt allemaal, Sendil
Alle reacties Link kopieren
Oh, en er zijn geen Schulen volgens mijn broer. Weduwe heeft afbetaald huis ( had ze al), mijn vader heeft afbetaald huis en appartement. Appartement heeft dochter van weduwe destijds gekregen wat mijn broer weet te vertellen.
Groetjes Sendil
Alle reacties Link kopieren
Dag Sendil, verstandig om niet zomaar te tekenen. Ik lees dat het gaat om Polen. Vorig ken ik een Poolse dame, woonachtig in Polen. Zij is beëdigd nl vertaler en spreekt en schrijft dus heel goed nl. Wellicht kan zij jou helpen?
Als de weduwe een afbetaald huis heeft, dan is er toch geen enkele reden dat zij het afbetaalde appartement en huis zou moeten mogen houden? Het vruchtgebruik is er meer voor bedoeld dat zij haar leven na de dood van haar partner nog een tijdje kan voortzetten (en dat is op zich ook redelijk). Het is niet bedoeld om haar zelfstandig wonende familie van woonruimte te voorzien en tot haar dood huurgelden te ontvangen of iets dergelijks.
-jolijn- schreef:
07-12-2019 10:42
Als de weduwe een afbetaald huis heeft, dan is er toch geen enkele reden dat zij het afbetaalde appartement en huis zou moeten mogen houden? Het vruchtgebruik is er meer voor bedoeld dat zij haar leven na de dood van haar partner nog een tijdje kan voortzetten (en dat is op zich ook redelijk). Het is niet bedoeld om haar zelfstandig wonende familie van woonruimte te voorzien en tot haar dood huurgelden te ontvangen of iets dergelijks.
Je weet toch niet hoe zaken geregeld zijn? Misschien waren ze in gemeenschap van goederen getrouwd en zou het zo kunnen zijn dat de kinderen zelfs op hààr eigen huis aanspraak zouden kunnen maken.
Ik zou mijn kindsdeel opeisen via een eigen notaris en niets zomaar naar de tegenpartij gaan sturen.
Alle reacties Link kopieren
2020Suzuki schreef:
05-12-2019 18:24
´dat er een document wordt opgesteld waarin we afstand doen van de erfenis wanneer de weduwe ook overlijdt.´

Waarom zou je dit doen?
Waarschijnlijk hoopt weduwe dat TO en broer dat doen zodat haar dochter na haar dood alles erft.
Alle reacties Link kopieren
sendil schreef:
07-12-2019 08:09
Oh, en er zijn geen Schulen volgens mijn broer. Weduwe heeft afbetaald huis ( had ze al), mijn vader heeft afbetaald huis en appartement. Appartement heeft dochter van weduwe destijds gekregen wat mijn broer weet te vertellen.
Groetjes Sendil
Zou toch even goed uit laten zoeken hoe het met de bezittingen van je vader zit.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Waarom zou je trouwens - samen met je broer - alles naar zijn nieuwe vrouw laten gaan?

Of ben je 20 en heb je je vader werkelijk nooit gezien?


Naast dat hij getrouwd was in Polen, had hij net zo goed 2 kinderen hier.
Dat weet die vrouw ongetwijfeld ook.

Waarom dan niet zorgen dat je gewoon krijgt waar je recht op hebt?
Ik zou er geen procedure-slag van 10 jaar voor de rechtbank van maken. Maar ik zou haar - en vooral haar dochter - nu ook niet zomaar zonder slag of stoot een huis en een appartement cadeau doen. (Ook al heeft ze mogelijk recht op 't vruchtgebruik.)
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wat lief dat jullie zoveel reageren!
Nee, ik ben geen 20 meer en heb lang genoeg met mijn vader in een gezin geleefd waar hij niet echt voor een fijne thuis situatie heeft gezorgd.
En broer had wel contact maar is onterft omdat het niet anders eerlijk was naar mij toe en omdat hij het nodig heeft.
Die is ondertussen van mening dat hij nergens van af wil zien.
Ook heeft de weduwe van hem vernomen dat ik nu niet gelijk iets opstuur en mijn gegevens gegeven zodat de notaris contact kan opnemen.
Zij was volgens broer pissig en ik moest maar naar Polen komen. Nou, dat doe ik niet, heb wel wat beters te doen en het maakt voor mij niet zoveel uit. Ik leef toch wel door.
Miraan, war een fijn aanbod. Ik kijk eerst bij inloop spreekuur notaris hoever ik kom en wat ik van die advocate hoor. Volgens mij kan ik prima via notaris hier zaken laten regelen, dat ga ik dus ook even vragen.
Bedankt allemaal!!
PS: ik reageer onregelmatig maar kerstdrukte school, werkdrukte qua afronden jaar, kat ziek..dus moet aandacht verdelen 😉
Groetjes Sendil
Alle reacties Link kopieren
Sorry, omdat broer het volgens vader niet nodig heeft..
Beetje snel getypt.
🙋
Alle reacties Link kopieren
Volgens het Nederlandse recht kun je als kind nooit helemaal onterfd worden. Je houdt altijd recht op je kindsdeel. Als jij zelf absoluut niets wilt erven kun je daar natuurlijk van afzien, maar broer en jij hoeven echt niet zonder slag of stoot alles aan zijn vrouw en dochter te geven.
Lariba schreef:
09-12-2019 06:08
Volgens het Nederlandse recht kun je als kind nooit helemaal onterfd worden. Je houdt altijd recht op je kindsdeel. Als jij zelf absoluut niets wilt erven kun je daar natuurlijk van afzien, maar broer en jij hoeven echt niet zonder slag of stoot alles aan zijn vrouw en dochter te geven.
Maar daar moet je dan wel actief achteraan gaan. Je krijgt het niet zomaar uitgekeerd. Dus moet je je melden als erfgenaam.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is nederlands recht hier niet van toepassing en zul je een poolse advocaat moeten inschakelen. Had je vader wel de NL nationaliteit, hoe lang woonde hij al in Polen? Allemaal dingen die kunnen meespelen. Kan me ergens ook wel voorstellen dat weduwe pissig wordt als jullie niet meewerken, want tot die tijd kunnen ze daar ook niet verder, maar ik zou idd voorzichtig zijn. Niet omdat weduwe per se kwade bedoelingen heeft, maar omdat het gewoon een ingewikkelde kwestie kan zijn en je wel even moet weten waar je je mee inlaat. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven