Geld & Recht alle pijlers

gezamelijk gezag

28-12-2010 00:30 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
is er iemand die weet hoe lang het (gemiddeld) duurt voor een gezamelijk gezag met een ouder en een niet ouder door een kinderrechter wordt goedgekeurd,,?

en wat kunnen we allemaal gaan verwachten?

biologische vader, waarmee ik wettelijk gezamelijk gezag heb heeft ruim 6 jaar geleden het contact verbroken en wij hebben geen contact gegevens.

ik heb al eens bijschrijving van mijn kind in paspoort gekregen via de kinderechter:

ik deed de aanvraag

kreeg een oproep

bio-vader werdt in kranten opgeroepen

1e kinderrechter wilde hem nog eens op laten roepen dus kon ik weer gaan?!

2e kinderrechter keurde de aanvraag goed en ik kon mijn paspoort gaan halen

..en dat nam zo'n 4 maanden in beslag..(en ca. 350 euro)

nu is het, omdat ik een partner heb en 2e kind erbij en onderhand een echt gezin wil echt tijd om het gezamelijk gezag te gaan veranderen maar hoe lang gaat dit gemiddeld duren??

iemand een antwoordt, dan hoor ik het graag..
Ik kan je helaas niet verder helpen. Maar begrijp ik nu goed dat de vader zijn kind heeft achtergelaten bij de ex-partner die niet de (biologische )moeder is? En dat diezelfde vader daarna met de noorderzon is vertrokken?
Als ik het goed begrepen heb van een kennis van mij, word vader toestemming gevraagd om het gezag over te dragen, maar misschien dat je met alle papieren (bewijzen zoals de oproepen in de krant dus) uit het verleden kan aan tonen dat er echt op geen enkele wijze contact is tussen vader en kind dat het dan misschien soepeler gaat , zeker weten doe ik het dus niet.
quote:nummerzoveel schreef op 28 december 2010 @ 00:36:

Ik kan je helaas niet verder helpen. Maar begrijp ik nu goed dat de vader zijn kind heeft achtergelaten bij de ex-partner die niet de (biologische )moeder is? En dat diezelfde vader daarna met de noorderzon is vertrokken?Volgens mij wil TO dat haar nieuwe partner,vader van haar 2e kindje het gezag over haar oudste kindje krijgt.
Informeer bij Burgerzaken van de gemeente. Het betreft hier twee verschillende procedures.
@ nummerzoveel

bedankt voor de snelle reactie maar hij zat echt in mijn buik dus ik ben de moeder

@ ronniemitchel

ik denk dat het zo ook zal gaan maar gezien het paspoort verhaal en de voorbereiding ben ik heel benieuwd hoe zoiets gaat en hoe lang we hiermee bezig gaan zijn
Informeer eens bij het juridisch loket welke stappen je kan ondernemen, maak een afspraak het kost niets ,want zoals Aubry al zegt het zijn idd 2 verschillende procedures

http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Ik begrijp nu dat de niet ouder je nieuwe partner betreft! Sorry!
Hoi,

Het eenoudergezag aanvragen duurt niet zo lang. Aantal maanden.

Als vader niet komt bij zijn oproep om te verschijnen kan de rechter hem nog een kans geven om alsnog te komen en wordt er nog een (korte) zitting gedaan na 6 weken. Het wordt dan wel uitgesproken.

Je kan ook een "referte"door vader laten ondertekenen waarin hij toestemd en afstand doet van gezag. Die stuur je dan mee naar de rechtbank.

Sucses!
Zoals bhyzy schrijft, is dat de weg naar eenhoofdig gezag.

Om gezamenlijk gezag met je huidige man te verkrijgen, moet je eerst eenhoofdig gezag realiseren. Deze is vrij eenvoudig te realiseren, indien je ex niet komt opdagen. Komt je ex wel opdagen, dan kan het wel eens lastig worden.

Heb je eenmaal het eenhoofdig gezag, dan gelden de volgende regels voor gezamenlijk gezag:

De rechter zal alleen kunnen beslissen dat het gezag voortaan gezamenlijk kan worden uitgeoefend als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

- de ouder oefent alleen het gezag uit op het moment dat het verzoek wordt ingediend

- de partner staat in nauwe persoonlijke betrekking tot het kind en/of de partners staan in nauwe persoonlijke betrekking tot elkaar. Het komt erop neer dat het kind kan opgroeien in een veilige en vertrouwde omgeving. In de wet is hierover verder niets vastgelegd, de rechter beoordeelt of aan deze voorwaarde is voldaan.

- het belang van het kind mag niet in gevaar komen. Dit betekent in de eerste plaats dat de ontwikkeling van het kind niet mag worden geschaad. Maar het betekent ook dat de relatie tussen het kind en de andere ouder, als die er nog is, niet in gevaar komt. Kinderen van 12 jaar en ouder worden door de rechter altijd gehoord.

Op het moment dat de andere ouder nog in leven is zal de rechter ook nog toetsen of er aan de volgende twee andere voorwaarden is voldaan:

- de ouder en de partner hebben voorafgaand aan hun verzoek ten minste één jaar samen voor het kind gezorgd;

- de ouder heeft voorafgaand aan het verzoek ten minste drie jaar alleen het gezag uitgeoefend.

Er zijn dus 2 knelpunten:

* het verkrijgen van het eenhoofdig gezag

* het uitoefenen van het eenhoofdig gezag over een periode van min. 3 jaar voorafgaand aan het verzoek.
bedankt allemaal voor de snelle reacties

ik begrijp nu dat ik eerst eenhoofdig gezag moet aanvragen en daarna pas gezamelijk gezag.

maar dat is al een stap in de goede richting want er moet gewoon iets veranderen.
Je moet dat inderdaad via een advocaat aanvragen, en ook nu zal de vader via de krant opgeroepen worden.

Waarom wil je dat je nieuwe partner ook gezag krijgt? Waarom niet gewoon eenhoofdig gezag door jou?

Het is niet te hopen, maar mochten jullie ooit uit elkaar gaan dan heeft je ex-partner die niet de vader is nog steeds het gezag over jouw kind. Ik zou geen voordelen kunnen bedenken aan het gezag delen met je neuwe partner.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven