Geld & Recht alle pijlers

Gezinsbudget Belgie VS Nederland

21-08-2019 15:08 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allen,

Wij zouden graag verhuizen naar Nederland. We gaan al vele jaren op reis naar Nederland. En het valt ons toch telkens op dat het in Nederland simpelweg beter wonen is dan in Belgie. Het gras is uiteraard altijd groener bij de buren. Maar we hebben er toch al een tijdje rationeel over nagedacht.
Ik ben ons land echt kotsbeu, er zijn de eeuwigdurende problemen tussen Vlaanderen en Wallonie. De belastingen voor de werkende mens zijn torenhoog en nog veel andere frustratie. Nu zit er opnieuw een belastingtsunami aan te komen en dan hebben we nog een begrotingstekort... Dit is voor ons echt de druppel en we zijn actief beginnen zoeken naar werk en woonst in Nederland. Het valt ons al onmiddellijk op dat de woningprijzen een stuk lager liggen.

Het lijkt mij daarom ook interessant om eens ons gezinsbudget hier anoniem te delen en eens te vergelijken met jullie. We hebben het afgelopen jaar alle uitgaven nauwkeurig bijgehouden. Dus, zie hieronder:

Woning ==> nieuwbouw, sleutel op de deur rijhuis. Vrij normale woning met een kostprijs van 370.000 euro.
Auto 1 ==> Peugeot 508 SW
Auto 2==> Renault clio
Job vrouw ==> verpleegster 40 u / week ==> bruto = 3200 euro ==> netto 1920 euro (bachelor)
Job man ==> ontwerpingenieur 45 u / week ==> bruto 3800 euro ==> netto 2180 euro (master)
2 kinderen van 1 en 3 jaar oud

inkomen:
loon : 4900 euro (incl. 13de maand & vakantiegeld en belastingteruggave)
Kinderbijslag: 250 euro

Uitgaven:

Woning:
Hypotheek: 1380 euro
Grondtaks: 85 euro
brandverzekering: 69 euro
Schuldsaldoverzekering: 105 euro (verzekering bij sterfte)

Mobiliteit
lening auto 1: 350 euro
lening auto 2 : 150 euro
brandstof : 330 euro (+- 35.000 km per jaar voor de twee auto's samen)
Verzekering: 115 euro (verplichte verzekering 2 auto's samen)
autotaks: 110 euro

Gezondheid
verplichte verzekering : 32 euro
hospitalisatie : 55 euro
tandverzekering: 16 euro
verzekering ambulante kosten: 31 euro
zorgverzekering: 16 euro


TV, internet, telefonie: 160 euro
Elek, water,gas: 280 euro
familiale verzekering: 12 euro
Gemeentelijke bijdrage op hoge inkomens: 150 euro

Kinderopvang: 972 euro (netto kost voor 2 kinderen, dit is pokkeduur in belgie voor werkenden. Niet werkenden betalen een verwaarloosbaar bedrag, leve belgische logica)

Totale vaste uitgaven +- 4500 euro.
En dit is zonder voeding en variabele kosten.


Wij vinden dit niet meer normaal. Het is niet volledig duidelijk in mijn overzicht, maar onze uitgaven staan vol van de verplichte verzekeringen en verdoken taksen op basisvoorzieningen. Belgie is een heel duur land als je gaat werken.

Voor ons zijn er nu twee opties:
1) We stoppen met werken, verkopen alles en profiteren van de sociale voorzieningen in België. ( belgie is een sociaal paradijs)

2) We verhuizen naar een ander land.

Wat is een normaal gezinsbudget ongeveer in Nederland? Ik kan me niet inbeelden dat het leven daar ook zo duur is...


conclusie

Alvast bedankt voor de vele reacties!

Wat ik ongeveer begrepen heb: (correct me if i'm wong...?)


Het echte probleem ligt dus gewoon in het nettoloon.
De brutolonen in Nederland en Belgie zijn vrij gelijk, maar het nettoloon zou 650 euro meer zijn voor mijn vrouw en 550 euro meer voor mij.
Wat dus gewoon een zot verschil is. Onbegrijpelijk dat wij belgen dit blijven pikken.
(In Belgie heb je wel onbeperkt in de tijd een werkloosheidsuitkering. Wat enorm duur is en eigenlijk te gek is voor woorden.)

Boodschappen, elek, gas, water, tv, telefonie, internet, woningen zijn goedkoper in Nederland


Veel minder belastingen, zoals woningtaks, sociale bijdrage en gemeentetaksen op de woning.


Daar staat tegenover in Nederland

Duurdere kinderopvang, maar de belastingaftrek ligt veel hoger.
Vandaar dus inderdaad de logica dat mensen met jonge kinderen zelden full-time werken. Dat zou ik ook heel graag willen, maar in belgie is dit momenteel geen optie.

Duurdere auto's.

Duurdere ziekteverzekering


Als je het ganse plaatje bekijkt is het toch echt wel voordeliger om ons leven uit te bouwen in Nederland. Vooral nu de kinderen nog klein zijn. Je moet al bijna gek zijn om in België te blijven.
anoniem_389652 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 16:32
20.04% gewijzigd
Trotter schreef:
12-07-2020 17:40
Ik hoop het niet, want je bericht staat vol vooroordelen, aannames en niet kloppende 'feiten'.
Klopt!
Zoals die bewering van 'als je in het ziekenhuis belandt'........
Zowel man als ikzelf hebben hier (Belgie) enkele dagen in het ziekenhuis gelegen en we hebben :
man 87 euro en ik 85 euro 'opleg' moeten betalen. Al de rest werd vergoed door de Mutualiteit.
Sinjoren schreef:
13-07-2020 19:18
Er zijn maar weinig landen in Europa die meer belastingen heffen dan België. Daar zitten we hier duidelijk in de kopgroep en heffen ze hier zowat 25% meer vs GDP dan in NL. Als je hier bij de betere verdieners zit, dan ben je los meer dan 50% van je salaris kwijt aan belastingen (en dan moet de parafiscaliteit nog langs komen). De top 10% verdieners hier in België, staat in voor zowat 50% van de inkomensbelastingen, de top 30% verdieners staat in voor 80% van de inkomensbelastingen. Die mensen hebben absoluut te klagen aangezien ze er amper iets voor terug krijgen, altijd laatst in lijn zijn als er iets uit te delen valt en altijd eerst in lijn zijn wanneer er iets extra nodig is.
Ik heb even hier gekeken: https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-bli ... netto-over

Ik zou in België 700 euro meer bruto moeten verdienen om van mijn loon netto evenveel over te houden als in Nederland.

Op mijn werk is ook weleens gezegd dat Belgen graag in Nederland werken maar ik ken ze zelf niet.
Moemoe64 schreef:
13-07-2020 20:10
Klopt!
Zoals die bewering van 'als je in het ziekenhuis belandt'........
Zowel man als ikzelf hebben hier (Belgie) enkele dagen in het ziekenhuis gelegen en we hebben :
man 87 euro en ik 85 euro 'opleg' moeten betalen. Al de rest werd vergoed door de Mutualiteit.
Hier in Nederland betaal je meestal gelijk je gehele eigen risico. Nog geen 90 euro voor een dag ziekenhuis is spotgoedkoop.
RobinOra schreef:
13-07-2020 20:47
Ik heb even hier gekeken: https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-bli ... netto-over

Ik zou in België 700 euro meer bruto moeten verdienen om van mijn loon netto evenveel over te houden als in Nederland.

Op mijn werk is ook weleens gezegd dat Belgen graag in Nederland werken maar ik ken ze zelf niet.
En dat reken je enkel tov bruto loon, niet tov bruto loonkost voor de werkgever. Daar komt in België dan nog eens een hoop bovenop waardoor voor degelijke lonen zelfs geen 60% overblijft van de kost voor de werkgever.
Ik woon zelf in Terneuzen. De gehele omgeving is erg gefocust op Gent. Wil je even ergens anders zijn in Nederland, dan moet je een uur met de bus naar Goes, met de auto tol betalen of omrijden via Antwerpen.

Terneuzen is misschien wel goedkoper om te wonen dan Gent maar als het je gaat om Nederland zijn er betere (en ook weer duurdere) plaatsen om te wonen zoals Breda en Bergen op Zoom.

De enige reden dat ik hier nog zit is omdat mijn ouders hier een baan aangeboden kregen en onze rijtjeswoning in de Randstad ingewisseld kon worden voor een goedkopere villa...
Moemoe64 schreef:
13-07-2020 20:10
Klopt!
Zoals die bewering van 'als je in het ziekenhuis belandt'........
Zowel man als ikzelf hebben hier (Belgie) enkele dagen in het ziekenhuis gelegen en we hebben :
man 87 euro en ik 85 euro 'opleg' moeten betalen. Al de rest werd vergoed door de Mutualiteit.
Ik ben zelf ooit geopereerd in het UZ Gent en ik mocht bijna 2000 euro zelf betalen. (Waarvan een groot deel materialen voor de operatie waren.)

UZ Leuven is ook “the place to be” voor Nederlanders en daar staat per ingreep op de website wat je zelf mag betalen. Veelal bedragen vanaf 1200 euro.

Waar lagen jij en je man voor 80 euro in het ziekenhuis?
Alle reacties Link kopieren
België is een sociaal paradijs vergeleken met wat? Als niet-werkende ben je in Nederland beter af omdat je dan veel vaker recht hebt op toeslagen en je makkelijk met inschrijfadressen kunt frauderen zodat iedereen zijn of haar uitkeringen behoudt. (Wij kennen geen controle van waar je echt woont, lege woningen waar 10 mensen staan ingeschreven, die vaak nog niet eens in Nederland zijn, zijn heel normaal.)

Echter, In België kan je met 1400 euro nettoloon per maand dan weer makkelijk voor 500 euro een appartement huren wat we in Nederland “sociale huur” noemen. Alleen krijg je in België dan weer veel lastiger huurtoeslag dan in Nederland dus dan kan je beter toch als werkloze in Nederland zitten. (In een regio waar je bijna direct een sociale huurwoning krijgt)

Dat je als werkende in Nederland veel minder inkomstenbelasting betaalt is dan wel weer waar. De vraag is alleen of het uiteindelijk iets uitmaakt. (Je moet een zorgverzekering betalen, waar de “profiteurs” toeslag voor krijgen en jij dus voor betaalt. En als het brutoloon in Nederland lager ligt dan in België moet je natuurlijk ook niet uitgaan van een (veel) hoger nettoloon.)
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
13-07-2020 21:40
En dat reken je enkel tov bruto loon, niet tov bruto loonkost voor de werkgever. Daar komt in België dan nog eens een hoop bovenop waardoor voor degelijke lonen zelfs geen 60% overblijft van de kost voor de werkgever.
In Nederland hebben we dat ook... Wat op je loonstrookje staat is wat jij van je eigen loon aan belasting moet betalen en niet je werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Dat van die ziekenhuiskosten van 2000 euro wat hierboven staat: in België heb je een eigen bijdrage per gezin. En ongeveer dat bedrag is het jaarlijkse maximum.

De bedragen zijn daarnaast niet hoger of lager maar vooral anders. Sommige behandelingen zijn in België voor ons spotgoedkoop en bij andere verbazen we ons omdat die juist veel duurder zijn... Artsen krijgen in België minder betaald dan in Nederland maar de materialen en technieken zijn vaak wel duurder. (Je moet dan ook geen arts worden voor het geld maar omdat het je passie is.)

Een cultuurverschil is dan ook dat een Belg eerder voor kwaliteit gaat en een Nederlander eerder voor iets dat goedkoop is.
Nymphe2000 schreef:
27-09-2020 13:33
Dat van die ziekenhuiskosten van 2000 euro wat hierboven staat: in België heb je een eigen bijdrage per gezin. En ongeveer dat bedrag is het jaarlijkse maximum.

De bedragen zijn daarnaast niet hoger of lager maar vooral anders. Sommige behandelingen zijn in België voor ons spotgoedkoop en bij andere verbazen we ons omdat die juist veel duurder zijn... Artsen krijgen in België minder betaald dan in Nederland maar de materialen en technieken zijn vaak wel duurder. (Je moet dan ook geen arts worden voor het geld maar omdat het je passie is.)

Een cultuurverschil is dan ook dat een Belg eerder voor kwaliteit gaat en een Nederlander eerder voor iets dat goedkoop is.
Je doet het er om he?
Alle reacties Link kopieren
Nymphe2000 schreef:
27-09-2020 13:28
België is een sociaal paradijs vergeleken met wat? Als niet-werkende ben je in Nederland beter af omdat je dan veel vaker recht hebt op toeslagen en je makkelijk met inschrijfadressen kunt frauderen zodat iedereen zijn of haar uitkeringen behoudt. (Wij kennen geen controle van waar je echt woont, lege woningen waar 10 mensen staan ingeschreven, die vaak nog niet eens in Nederland zijn, zijn heel normaal.)

Echter, In België kan je met 1400 euro nettoloon per maand dan weer makkelijk voor 500 euro een appartement huren wat we in Nederland “sociale huur” noemen. Alleen krijg je in België dan weer veel lastiger huurtoeslag dan in Nederland dus dan kan je beter toch als werkloze in Nederland zitten. (In een regio waar je bijna direct een sociale huurwoning krijgt)

Dat je als werkende in Nederland veel minder inkomstenbelasting betaalt is dan wel weer waar. De vraag is alleen of het uiteindelijk iets uitmaakt. (Je moet een zorgverzekering betalen, waar de “profiteurs” toeslag voor krijgen en jij dus voor betaalt. En als het brutoloon in Nederland lager ligt dan in België moet je natuurlijk ook niet uitgaan van een (veel) hoger nettoloon.)
Laat ik nu thuis zijn in de regelgeving van beide landen en daaruit het recht onttrekken om te schrijven dat er alleen maar poep uit je toetsenbord komt. Toeslagen in BE? Huren voor 500 euro :HA: Direct een 'sociale huurwoning krijgen in NL' :rofl:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven