Geld & Recht alle pijlers

Gezinsbudget

21-01-2020 11:49 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gisteren onze "financiele afrekening" gemaakt van het afgelopen jaar.
Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig hoe dit is in vergelijking met andere gezinnen. En vooral wat andere gezinnen van plan zijn met hun spaargeld.
Aangezien dit lekker anoniem is leek het mij wel leuk om via een topic te weten te komen wat andere gezinnen precies doen met hun inkomen.

ik start:
Alle bedragen zijn per maand

Gezin twee jonge kinderen.

Inkomsten: 5016 euro per maand**

vaste lasten: 1500 euro (boodschappen, vervoer, Tv & Tel, elek, gas, verzekeringen enz....)
Hypotheek: 849
Autolening: 350 euro
Variabel: 480 euro*

Totale uitgaven = 3179 per maand

Het geld die we sparen zetten we op onze spaarrekening.
We laten die oplopen tot ongeveer 20.000 euro. Dit jaar hadden we 31.000 euro en we gaan straks ongeveer 11.000 euro vervroegd afbetalen van onze hypotheek.

Anders hebben we geen specifieke plannen met geld dat we sparen. Aangezien de rentes niets meer opbrengen op de bank, lijkt een vervoegde afbetaling in ons geval de slimste zet.
Het plan op lange termijn is, eens onze hyptheek afbetaald is, om beiden part-time te werken.



*Dit is het bedrag die we vorig jaar gespendeerd hebben aan ontspanning. Restaurant bezoeken, pretparken, reizen enz... Dit gedeeld door 12 om het per maand te bekijken.

** Alle inkomsten van het afgelopen jaar gedeeld door 12. (loon + vakantiegeld + eindejaarspremie + belastingterruggave)
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou ik dat delen? Of is het om op te scheppen?
In dat geval heb ik 2 ton spaargeld.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Topic nr 1000 over dit onderwerp.....
Alle reacties Link kopieren
Ben je op zoek naar inspiratie? Want kan me niet voorstellen dat je met leuk vaste lasten lijstjes bedoelt.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Kijk even wat verder in deze rubriek, dit onderwerp is echt al (veel) vaker aan de orde geweest
Alle reacties Link kopieren
en zorg even dat je vast&variabel goed hebt staan
Jij zegt:
vaste lasten: 1500 euro (boodschappen, vervoer, Tv & Tel, elek, gas, verzekeringen enz....)
Hypotheek: 849
Autolening: 350 euro
Variabel: 480 euro*


Maar let even op:
Vast:
Hypotheek, gas, water, belasting, verzekering, abonnementen etc

Variabel:
Boodschappen, Uitjes etc

En dan heb je Reserveringsuitgaven
lilalinda wijzigde dit bericht op 21-01-2020 12:32
3.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
21-01-2020 11:49
Wij hebben gisteren onze "financiele afrekening" gemaakt van het afgelopen jaar.
Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig hoe dit is in vergelijking met andere gezinnen. En vooral wat andere gezinnen van plan zijn met hun spaargeld.


Doe je dat elk jaar? Ik doe dat eigenlijk nooit.
En wat boeit het wat anderen met hun spaargeld doen?
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
21-01-2020 12:32
Doe je dat elk jaar? Ik doe dat eigenlijk nooit.
En wat boeit het wat anderen met hun spaargeld doen?
Als je op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd wordt daar vaak een periodiek verrekening beding opgenomen. Dit zie je ook vaker in samenlevingscontracten (aldus google). Dit dien je jaarlijks te doen, maar de meesten doen daar niets mee. Dat kan wel gevolgen hebben bij scheiding.
Alle reacties Link kopieren
Door dit soort topics denk ik altijd dat ik ook eens moet gaan budgetteren. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel ik waaraan uitgeef.
lilalinda schreef:
21-01-2020 12:32
en zorg even dat je vast&variabel goed hebt staan
Jij zegt:
vaste lasten: 1500 euro (boodschappen, vervoer, Tv & Tel, elek, gas, verzekeringen enz....)
Hypotheek: 849
Autolening: 350 euro
Variabel: 480 euro*


Maar let even op:
Vast:
Hypotheek, gas, water, belasting, verzekering, abonnementen etc

Variabel:
Boodschappen, Uitjes etc

En dan heb je Reserveringsuitgaven

Ditx100. Het is niet te doen dit soort topics als iedereen andere termen voor dezelfde begrippen hanteert.
Jeetje ik doe iets fout geloof ik. Ik maak geen berekeningen, geen reserveringen etc. Zal vast heel gek zijn?
pipootje schreef:
21-01-2020 12:40
Jeetje ik doe iets fout geloof ik. Ik maak geen berekeningen, geen reserveringen etc. Zal vast heel gek zijn?

Niet gek.... anders :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat echt nog nooit gedaan. Waarom zou ik? Doe je het omdat je getrouwd bent op huwelijks voorwaarden?
Er komt meer binnen dan eruit gaat en we proberen van een bepaald vast bedrag onze variabale kosten te dekken en dat lukt best aardig.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ik heb ook geen lijstjes, ik geef gewoon mijn geld uit.
Alle reacties Link kopieren
Wij maken ook elk jaar even de balans op, maar ik deel die liever niet op internet eigenlijk.

Overigens hebben wij wel verschillende spaardoelen en lossen dus niet extra af op onze hypotheek:
- studie kinderen
- nieuwe keuken
- busje/ camper aanschaffen
- groot feest geven
herfstappeltaart schreef:
21-01-2020 12:41
Niet gek.... anders :proud:
Ik vraag me af of de meerderheid van de mensen echt zulke lijstjes maakt?
Alle reacties Link kopieren
Als ik alle uitgaven aftrek van alle inkomsten over het hele jaar dan hou ik ongeveer 1000 euro over.
En dan heb ik niks geks gedaan.
pipootje schreef:
21-01-2020 12:48
Ik vraag me af of de meerderheid van de mensen echt zulke lijstjes maakt?

Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik doe dat ja.
Ik heb overal budgetten voor. Als het salaris binnenkomt wordt alles meteen verdeeld en wel als volgt:

Vaste lasten

Boodschappen
Uiterlijke verzorging (kleding, kapper e.d.)
Benzine en OV
Horeca
Cadeautjes


Reserveren voor ziektekosten
Reserveren voor volgende auto en auto- en fietsonderhoud
Reserveren inboedel en tuin

Sparen Pensioen.

Ik probeer elke maand uit te komen met deze budgetten. En elk einde van het jaar kijk ik alles weer na, stel bij en maak een nieuwe begroting. Mij geeft dat rust en overzicht.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 13:10
Reden: aanvulling
2.05% gewijzigd
herfstappeltaart schreef:
21-01-2020 12:54
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik doe dat ja.
Ik heb overal budgetten voor. Als het salaris binnenkomt wordt alles meteen verdeeld en wel als volgt:

Vaste lasten

Boodschappen
Uiterlijke verzorging (kleding, kapper e.d.)
Benzine en OV
Horeca
Cadeautjes


Reserveren voor ziektekosten
Reserveren voor volgende auto en auto- en fietsonderhoud

Sparen Pensioen.

Ik probeer elke maand uit te komen met deze budgetten. En elk einde van het jaar kijk ik alles weer na, stel bij en maak een nieuwe begroting. Mij geeft dat rust en overzicht.
Ja dat kan, maar dat lijkt mij dan weer vreselijk. :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar jaarlijks bijna 10.000 euro. Dat geld is onder andere bedoeld voor inboedel, kleding, toekomstige studie dochter (als ex weigert mee te betalen, kans is reëel), afschrijving auto, kwartaalfacturen, jaarfacturen, niet vergoedbare zorgkosten, en vakantie.
ik spaar niks en maak alles op.
pipootje schreef:
21-01-2020 13:02
Ja dat kan, maar dat lijkt mij dan weer vreselijk. :-)

Tis ook niet zaligmakend hè, ieder z'n ding. ;)
Alle reacties Link kopieren
Gezin met2 volwassenen en 2 tieners van 15&12
Inkomen 5500
Vaste lasten 2500
Boodschappen 500
Sparen 1000
1500 over voor leuke dingen.

Afgelopen jaar voor 30.000 verbouwd, ,voor komende jaren geen grote uitgaven gepland.
Alle reacties Link kopieren
Het is het bedrag dat...en niet die.
Ammiedammie schreef:
21-01-2020 14:05
Het is het bedrag dat...en niet die.

:roll:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven