Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IV

29-12-2014 16:56 3035 berichten
Deel I, II en deel III zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...

De link naar deel I: http://forum.viva.nl/foru ... ties/list_messages/161276

De link naar deel II: http://forum.viva.nl/foru ... s-ii/list_messages/166328

En de link naar deel III: http://forum.viva.nl/foru ... -iii/list_messages/185739
anoniem_201872 wijzigde dit bericht op 29-12-2014 17:22
Reden: linkjes deel 1 en 2 toegevoegd
% gewijzigd
quote:Gisselle schreef op 23 januari 2015 @ 09:49:

[...]

Dit laatste is precies wat ik bedoel eigenlijk. Stel je neemt 2 pistoletjes, die snijd je in helften, dan heb je dus 4 stukken die je alle vier apart gaat beleggen, eentje met bijv. tonijnsalade, eentje met rosbief, eentje met rookvlees enz... Vroeg me dan altijd af of mensen dat thuis ook doen, of alleen maar om het "ervan te nemen" omdat het bij een ander is, dat is wat ik bedoel met alle verpakkingen open maken. En mensen komen bij mij ook echt nooit iets te kort, sterker nog, ik verwen mijn gasten altijd, ben absoluut niet gierig. En het ging mij met name om het het gedrag van mensen bij lunches, buiten dus, als er luxe beleg is, heb me altijd afgevraagd of mensen dat soort dingen thuis dan niet eten of zo.

En ja..zelf heb ik een kleine beurs en daarom denk ik heel goed na over wat ik koop, bepaalde A - merken sla ik bijv. in als ze in de aanbieding zijn, ik wil gewoon lekker kunnen eten.Tja, wat een verwennerij zeg, dichte verpakkingen op tafel. Zo gezellig ook.....
quote:Susan schreef op 23 januari 2015 @ 13:15:

[...]

Dat komt wel heel ongastvrij over. 'Doe je dat thuis ook, twee helften van je broodje beleggen?' Ik zou niks meer durven pakken tijdens die lunch.
quote:Gisselle schreef op 23 januari 2015 @ 13:49:

@ Betjebig, ik voel mij dus ook bezwaard als ik voor 1 plakje een nieuwe verpakking open maak, en zeker als je weet dat die persoon alleenstaand is, met een lage uitkering moet rondkomen, of als het een vriendin betreft die van een bijstandsuitkering moet rondkomen, of alleen kleine kinderen moet opvoeden. Maar misschien ben ik veel te bescheiden. En ik hou ook helemaal niet van verspil. Maar jij zegt dus wel…misschien neem ik het er ook van tijdens een lunch elders, dan lijkt het alsof je niets gewend bent, en dat je dat soort beleg nooit in huis hebt (deze opmerking is trouwens niet persoonlijk bedoeld hoor ) Dan toch een beetje gulzig?. In ieder geval is het heel erg vervelend als je met meerdere mensen moet lunchen en je wat later je eten pakt, en er is niet genoeg meer, de lekkere broodjes zijn weg, het meeste beleg is weg, en de verse jus is op.Zal wel meevallen. In een beetje goede gelegenheid wordt dat echt wel bij gevuld.
@Fabs, wat is er gierig aan iemand die alleen haar eigen deel wil betalen en jullie niet wil sponseren.

Ze eet en drinkt toch niet van jullie.

Jullie zullen waarschijnlijk vaker uit eten gaan, dan zou zij dus bij mee splitten, elke keer meer betalen, dan ze zelf eet en drinkt.

Daarbij weet jij vast niet precies hoe ze financieel zit?
quote:mienbillekesjeuken schreef op 23 januari 2015 @ 16:20:

Verschrikkelijk als je zit te letten op wat je gasten eten. Nodig dan niemand uit.

Weet je, dat is ook een euvel bij sommige 'arme', nee, gierige mensen. Die geloven niet in het Pay it forward principe. Als jij gastvrij bent, word je ook terug gevraagd. Maar als je elke keer loopt te miezemuizen en tegen elkaar staat af te strepen, word jij ook niet meer voor de gezelligheid gevraagd.

Het is ook zo Nederlands. Juist in de armste landen is men het meest gastvrij met dit soort dingen. Maar nee, hier worden door sommigen met argusogen de plakjes kaas geteld en worden er verpakkingen op tafel gezet onder het motto, kijken mag, aankomen niet. Echt bizar. En denk maar niet dat mensen dat niet merken. Cheapskates kennen we allemaal.heb je wel gelezen? Er is zegge en schrijve één forumster hierboven die de plakjes kaas telt. Verder geldt voor iedereen juist het tegendeel..... Mijn ervaring is ook dat de meeste Nederlanders juist heel gastvrij zijn. Het zal dus aan jouw omgeving liggen!
Alle reacties Link kopieren
Eens, maar dat is het eeuwige alle-Nederlanders-zijn-zo-ongastvrij-cliché dat eens in de zoveel tijd weer naar boven komt drijven. Ik herken het ook niet, ik ken in mijn omgeving niemand die plakjes kaas telt of op een andere manier ongastvrij is met eten en drinken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:aidem schreef op 23 januari 2015 @ 17:29:

Laatst met vriendinnen (6 personen in totaal) uit eten gegaan en man o man, wat een drama met afrekenen......

Ik vind het normaal dat je de rekening split met het aantal waar je mee uit eten bent, overigens de andere die mee waren denken er ook zo over (behalve zeurtrut). 1 van de vrouwen die mee was, was het daar niet mee eens want haar voorgerecht was welgeteld 2 euro goedkoper en zij had maar 1 colaatje op! Ging mevrouw een hoop herrie schoppen voor (in totaliteit) 4,50 euro.

De eerste en laatste keer dat zij mee uiteten is geweest.

Jij wilt dat iemand anders meebetaald aan jouw dure voorgerecht en drankjes en dan is ZIJ de "zeurtrut"? Het valt mij juist altijd op dat degene die het duurste gerecht bestellen en meeste drinken, altijd het hardst gillen om de rekening te splitten

Jij bent in dit verhaal de gierige persoon...

Ja heel gek, degenen die voor/hoofd/nagerecht bestellen en dan dure gerechtjes en ook nog eens een fles wijn naar binnen gieten willen altijd delen...

En als je dan zelf een hoofdgerecht neemt met een thee na, en 1 cola, dan ben je opeens gierig
quote:Susan schreef op 23 januari 2015 @ 18:44:

Eens, maar dat is het eeuwige alle-Nederlanders-zijn-zo-ongastvrij-cliché dat eens in de zoveel tijd weer naar boven komt drijven. Ik herken het ook niet, ik ken in mijn omgeving niemand die plakjes kaas telt of op een andere manier ongastvrij is met eten en drinken.

Je zal het vast niet herkennen, maar het is niet voor niets dat Nederlanders wijd en zijd bekend staan als knieperds op dit vlak.

En er staat niet dat ALLE Nederlanders niet gastvrij zijn, er staat heel duidelijk SOMMIGE. Klein puntje van verschil he.
Ik heb al een aantal keren geschreven dat het mij gaat om de lunches die ik bij workshops, die dus op verschillende locaties in het land worden gegeven, gaat. Als er dan iets mis is met het aankoopbeleid, dan geldt dat voor al die verschillende locaties. Het gaat mij ook niet om locaties waar veel voedsel aanwezig is, en dit kan worden aangevuld.

Ik vind het erg kinderachtig om maar over die lunch bij mij thuis door te gaan. Mijn gasten krijgen nl. genoeg te eten, scheppen meerdere keren op en zeggen dan zelf dat ze vol zitten, als ik vraag of ze nog wat eten mee naar huis willen nemen, dan pak ik dat voor ze in.

Ik ben nog steeds van mening dat mensen te veel pakken, waarschijnlijk (en iemand schreef dat hier net ook) omdat er dan veel variatie is. En als je met een groep bent, dan vind ik het wel zo netjes om eerst te kijken of er genoeg is voor de anderen, en als je nog trek hebt om een 2e of 3e keer te pakken.

En ik ben zelf geen Nederlandse, en mijn stiefvader kwam uit Indonesie, dus ben opgegroeid met koken en eten uitdelen aan gasten, altijd en overal is er eten.
quote:vikki schreef op 23 januari 2015 @ 17:50:

[...]

Zal wel meevallen. In een beetje goede gelegenheid wordt dat echt wel bij gevuld.Niet goed gelezen? Ik schreef dat er voor aanvang van de lunch boodschappen werd gedaan en deze vervolgens op het aanrecht werd gelegd, in de workshopruimte meestal, ik heb het in dit geval niet over een restaurant of hotel waar voldoende voedsel voorhande is.
quote:Gisselle schreef op 23 januari 2015 @ 19:05:

Ik ben nog steeds van mening dat mensen te veel pakken, waarschijnlijk (en iemand schreef dat hier net ook) omdat er dan veel variatie is. En als je met een groep bent, dan vind ik het wel zo netjes om eerst te kijken of er genoeg is voor de anderen, en als je nog trek hebt om een 2e of 3e keer te pakken.

. mensen eten vaak wat meer als ze met meer zijn dat wat ze thuis zouden eten, maar wie bepaalt of iets te veel is?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:mienbillekesjeuken schreef op 23 januari 2015 @ 18:57:

[...]

Je zal het vast niet herkennen, maar het is niet voor niets dat Nederlanders wijd en zijd bekend staan als knieperds op dit vlak.

En er staat niet dat ALLE Nederlanders niet gastvrij zijn, er staat heel duidelijk SOMMIGE. Klein puntje van verschil he.Tuurlijjk, geldt voor alle nationaliteiten, sommige mensen zijn niet gastvrij. Eens!

Ik heb al een aantal keren geschreven dat het mij gaat om de lunches die ik bij workshops, die dus op verschillende locaties in het land worden gegeven, gaat. Als er dan iets mis is met het aankoopbeleid, dan geldt dat voor al die verschillende locaties. Het gaat mij ook niet om locaties waar veel voedsel aanwezig is, en dit kan worden aangevuld.

Ik vind het erg kinderachtig om maar over die lunch bij mij thuis door te gaan. Mijn gasten krijgen nl. genoeg te eten, scheppen meerdere keren op en zeggen dan zelf dat ze vol zitten, als ik vraag of ze nog wat eten mee naar huis willen nemen, dan pak ik dat voor ze in.

En ik ben zelf geen Nederlandse, en mijn stiefvader kwam uit Indonesie, dus ben opgegroeid met koken en eten uitdelen aan gasten, altijd en overal is er eten.

Waarom schreef je dan dat je het beleg expres nog in de dichte verpakking op tafel legt. En er van baalt als gasten deze verpakkingen openmaken?

Komt nogal knieperig over!
quote:jusa schreef op 17 januari 2015 @ 17:40:

Gierig?!

Dat ik bij de VenD, HEMA etc 1 flesje drinken koop voor mijn 2 of 3 kinderen.

1. Er zit altijd teveel in qua hoeveelheid men qua suiker.

2. Binnen no time moeten ze plassen als ze te veel drinken.

3. Anders wordt het me te duur, dus toch gierig :-).

Dus één flesje met 3 kinderen... Dat vind ik wel eh wat zielig ja. Of zijn ze allemaal 2? En als er te veel suiker in zit koop je toch een flesje water.

Mijn kind hoeft geen dorst te lijden omdat ik het niet breed heb. Het voorbeeld wat jij geeft vind ik echt knieperig. Neem zelf drinken mee bv en koop dan niets maar één flesje...
quote:rosanna08 schreef op 23 januari 2015 @ 19:13:

[...]

mensen eten vaak wat meer als ze met meer zijn dat wat ze thuis zouden eten, maar wie bepaalt of iets te veel is? Nou dit dus!. Mensen eten i.d.d. veel meer als er veel variatie is (daar is ook onderzoekje over geweest op zo'n Discovery kanaal, de groep die onbeperkt toegang tot eten had, bleef maar opscheppen, ze hadden zelf ook niet door hoeveel dat was) en als het gezellig is, tja en wie dat bepaald…ik denk dat je wel rekening met elkaar kunt houden, kijken of anderen ook krijgen, vandaar ook mijn vraag in mijn eerste post of dit hebberig is, ik vind van wel, als je geen rekening houdt met anderen, jammer dat ik dan als gierigaard word weggezet, ik gun iedereen het allerbeste.

Wie bepaalt er wat " teveel is" ? Als het eten te vroeg op is en mensen nog trek hebben is er niet goed ingekocht. Over gierig gesproken!
quote:vikki schreef op 23 januari 2015 @ 19:18:

[...]

Waarom schreef je dan dat je het beleg expres nog in de dichte verpakking op tafel legt. En er van baalt als gasten deze verpakkingen openmaken?

Komt nogal knieperig over!Omdat ik het idee heb dat mensen veel meer eten dan ze gewoon zijn, dat vind ik dus hebberig, maar nu lees ik hier dus dat mensen schrijven dat ze vaker hun broodje dubbel beleggen, andere schrijven weer dat ze meer eten als er meer variatie is.
quote:Gisselle schreef op 23 januari 2015 @ 19:23:

[...]

Omdat ik het idee heb dat mensen veel meer eten dan ze gewoon zijn, dat vind ik dus hebberig, maar nu lees ik hier dus dat mensen schrijven dat ze vaker hun broodje dubbel beleggen, andere schrijven weer dat ze meer eten als er meer variatie is.Gierig hoor! Zeker niet gastvrij! De meeste mensen zeggen juist dat ze precies even veel eten als ze te gast zijn als thuis. Logisch ook!
quote:vikki schreef op 23 januari 2015 @ 19:21:

[...]

Wie bepaalt er wat " teveel is" ? Als het eten te vroeg op is en mensen nog trek hebben is er niet goed ingekocht. Over gierig gesproken!

Wie is hier dan gierig?!

En het lijkt me dat je met 2 of 3 harde belegde broodjes als vrouw wel genoeg hebt, uitzonderingen daar gelaten, ik krijg het i.i.g. niet op.
quote:matroesjka_ schreef op 23 januari 2015 @ 14:56:

[...]

Voor wie is dat erg dan? voor de werkgever. we werken non-profit en kiezen zelf hotel wat je vervolgens kan declareren. Ik vind het dan raar dat mensen iets anders kiezen wanneer een ander betaald dan wanneer ze zelf moeten betalen.
quote:Gisselle schreef op 23 januari 2015 @ 19:24:

[...]

Wie is hier dan gierig?!

En het lijkt me dat je met 2 of 3 harde belegde broodjes als vrouw wel genoeg hebt, uitzonderingen daar gelaten, ik krijg het i.i.g. niet op.Degenen die er niet voor zorgen dat gasten niet met trek van tafel gaan natuurlijk.

als ik vraag of ze nog wat eten mee naar huis willen nemen, dan pak ik dat voor ze in.

.

En dat vind je niet hebberig?

Bijzonder.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Gisselle schreef op 23 januari 2015 @ 19:21:

[...]

Nou dit dus!. Mensen eten i.d.d. veel meer als er veel variatie is (daar is ook onderzoekje over geweest op zo'n Discovery kanaal, de groep die onbeperkt toegang tot eten had, bleef maar opscheppen, ze hadden zelf ook niet door hoeveel dat was) en als het gezellig is, tja en wie dat bepaald…ik denk dat je wel rekening met elkaar kunt houden, kijken of anderen ook krijgen, vandaar ook mijn vraag in mijn eerste post of dit hebberig is, ik vind van wel, als je geen rekening houdt met anderen, jammer dat ik dan als gierigaard word weggezet, ik gun iedereen het allerbeste. mensen gaan er vanuit dat er genoeg is ingekocht dus ik vind het echt een fout van degene die inkoopt. Dat valt op zich wel iets aan te doen door gewoon broodjes klaar te maken en mensen niet zelf hun gang te laten gaan.

Verder is volgens mij heel normaal om meer te eten als je samen eet. Zo werkt de psyche gewoon van de meeste mensen. (dat geldt dan weer niet voor mensen met een eetstoornis, maar dat is een aparte categorie)

Als jij uiteten gaat, eet je waarschijnlijk ook meer dan dat je thuis zult doen
quote:rosie76 schreef op 23 januari 2015 @ 19:25:

[...]

voor de werkgever. we werken non-profit en kiezen zelf hotel wat je vervolgens kan declareren. Ik vind het dan raar dat mensen iets anders kiezen wanneer een ander betaald dan wanneer ze zelf moeten betalen.Dus er zijn er ook bij die op een camping gaan zitten of in hun auto slapen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Gisselle schreef op 23 januari 2015 @ 19:24:

[...]

Wie is hier dan gierig?!

En het lijkt me dat je met 2 of 3 harde belegde broodjes als vrouw wel genoeg hebt, uitzonderingen daar gelaten, ik krijg het i.i.g. niet op.dat is volgens mij ook wel een gemiddelde, ik kom niet verder dan 2 op zijn hoogst, maar zijn er dan echt veel mensen die er 4 of meer eten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven