Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
In mijn tijd hadden die jongens echt wel wat te eten gekregen zeg.

Wat een slechte PR...
Alle reacties Link kopieren
quote:Zij-van-boven schreef op 04 januari 2017 @ 14:00:

Gierig? Misschien niet helemaal, wel heel erg knullig:

Mijn zoon ging afgelopen maandag beginnen bij een bedrijf (via Randstad uitzendbureau dat binnen het bedrijf een vestiging heeft, omdat er zoveel uitzendkrachten rondlopen daar).

Hij moest er om 07.00 uur zijn, zou (met een andere nieuweling) een rondleiding krijgen. Toen dat gebeurd was moesten ze naar de kantine komen, alwaar een nieuwjaarsspeech aangehoord moest worden, die weer zou worden gevolgd door een nieuwjaarsontbijt.

Dus na de speech begeven die jongens zich naar de counter waar iedereen een bord kreeg met o.a. een broodje, krentenbol, wat zoet beleg en een bak koffie of thee. Je moest daarvoor je 'tag' laten zien (kaartje met gegevens). Bleek dat hun naam niet op de lijst stond dus ze kregen niets 'want er was niet op hun gerekend'. Toen ik 's avonds vroeg of hij dat niet aan Randstad had gemeld zei hij dat ze wel naar die medewerkster was gelopen maar dat zij schouderophalend zei dat ze 'het ook niet wist', terwijl zij haar krentenbol weghapte.

Ze mochten ook dat pand niet verlaten om buiten een sigaretje te roken dus moesten tot 09.15 uur in de kantine blijven (waar ze dus niets mochten nemen).Slecht georganiseerd, dat ontbijt. Ik zorg bij zoiets altijd voor een paar extra porties voor evt. Gasten.
Ik lees mee, leuk topic!
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 04 januari 2017 @ 19:27:

Sorry, even een tvp. Na mijn laatste nickvernieuwing was ik dit topic kwijt vergeten. Nu weer gevonden.Gierig van je
Ooit ging m,n zoon als 16 jarige stage lopen bij een bedrijf.

Hard werken en leren daar,na de stage kreeg hij niets zelf zijn brommer benzine werd niet vergoed.

Wel schreef de eigenaar het volle uurloon op de klanten rekeningen hoorden we later.

Bij een ander bedrijf ook stage kreeg hij na 3 weken 600 gld.!

Daar is hij later gaan werken en nu nog steeds naar volle tevredenheid van hem en de baas en niet alleen om het geld,maariets van twee handen op 1 buik.

Zo kan het dus ook.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Een vriend van ons gaf mijn vriend een baco in de kroeg.

Mijn vriend was jarig.

Deze vriend zei direct: 'Bestel jij dan zo meteen een baco voor mij?'

Mijn vriend vond dit een beetje vreemd, aangezien hij niet om de baco had gevraagd en zelf aan het bier zat.

Dezelfde vriend kocht met Oud en Nieuw een hoop vuurwerk en wilde weten wie in de vriendengroep ook interesse had om hier aan mee te betalen.

Niemand had er interesse in.

De volgende dag stuurde hij zijn rekeningnummer in de groepsapp met het verzoek dat het vuurwerkfonds is geopend.

Slechts 1 vriend zei: 'Ik maak wel even wat over.'

De rest negeerde het.

Van de week een vriendin bij mij te lunchen.

Lekkere dingen gehaald en heerlijk gegeten.

Gaan we daarna even de stad in.

Moeten we plassen en ik betaal automatisch voor 2.

Lopen we vervolgens langs een loempia kraam.

Stelt zij voor een loempia te halen.

Ze besteld ook meteen voor mij en zit te rommelen in haar tas om geld te zoeken.

Ik vraag haar of het lukt (ze had genoeg) en ze zegt: ' Heb jij niet dan?'

Zegt zij: 'Ik betaal wel, maar dan betaal jij de volgende keer.'

Dus ik: ' Hier heb je de helft.'

Nee hoeft niet. 'Jij betaalt de volgende keer.'

Ze vindt het vaak heel normaal als ik dingen betaal zoals toilet of een loempia.

Betaal gerust haar koffie als we ergens koffie drinken, maar nu is het meteen dat ik de volgende keer mag betalen.

Vond het een beetje een tegenvaller van haar.
quote:Alice22 schreef op 06 januari 2017 @ 19:40:

Mijn vriend was jarig.

Mijn vriend vond dit een beetje vreemd, aangezien hij niet om de baco had gevraagd en zelf aan het bier zat.

Dezelfde vriend kocht met Oud en Nieuw een hoop vuurwerk en wilde weten wie in de vriendengroep ook interesse had om hier aan mee te betalen.

De volgende dag stuurde hij zijn rekeningnummer in de groepsapp met het verzoek dat het vuurwerkfonds is geopend.

De rest negeerde het.

Ze besteld ook meteen voor mij en zit te rommelen in haar tas om geld te zoeken.

Ze vindt het vaak heel normaal als ik dingen betaal zoals toilet of een loempia.

Betaal gerust haar koffie als we ergens koffie drinken, maar nu is het meteen dat ik de volgende keer mag betalen.

Vond het een beetje een tegenvaller van haar.Jammer toch dat dit soort situaties eigenlijk best vaak zijn weerslag hebben op een vriendschap... Ik begrijp niet waarom mensen zo moeilijk om geld doen. Het is toch juist leuk om dan die loempia voor jou te kopen als je net een heerlijke lunch bij iemand hebt gegeten en diegene ook andere dingen voor jou heeft betaald? Meteen de nadruk gaan leggen op het feit dat je dan wel echt graag wil dat de ander de volgende keer betaalt... pffff... het gaat om een loempia
quote:Alice22 schreef op 06 januari 2017 @ 19:40:

Mijn vriend was jarig.

De rest negeerde het.

Vond het een beetje een tegenvaller van haar.Nou die bacovriend en loempiavriendin passen goed bij elkaar Maar echt gierig? mwah uiteindelijk gaan ze er niet echt op vooruit haha
quote:Dollycat schreef op 06 januari 2017 @ 20:46:

[...]

Jammer toch dat dit soort situaties eigenlijk best vaak zijn weerslag hebben op een vriendschap... Ik begrijp niet waarom mensen zo moeilijk om geld doen. Het is toch juist leuk om dan die loempia voor jou te kopen als je net een heerlijke lunch bij iemand hebt gegeten en diegene ook andere dingen voor jou heeft betaald? Meteen de nadruk gaan leggen op het feit dat je dan wel echt graag wil dat de ander de volgende keer betaalt... pffff... het gaat om een loempia

Mee eens, zulke mensen geven echt een nare bijsmaak aan een leuke vriendschap en waarschijnlijk hebben ze het zelf niet eens door.

Nu vraag ik me ineens af, zouden dit de soort mensen zijn die hier topics openen over dat vriendinnen het opeens laten afweten en ze zelf echt niet kunnen bedenken waarom?
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
quote:jamadi52 schreef op 04 januari 2017 @ 21:14:

Ooit ging m,n zoon als 16 jarige stage lopen bij een bedrijf.

Hard werken en leren daar,na de stage kreeg hij niets zelf zijn brommer benzine werd niet vergoed.

Wel schreef de eigenaar het volle uurloon op de klanten rekeningen hoorden we later.

Bij een ander bedrijf ook stage kreeg hij na 3 weken 600 gld.!

Daar is hij later gaan werken en nu nog steeds naar volle tevredenheid van hem en de baas en niet alleen om het geld,maariets van twee handen op 1 buik.

Zo kan het dus ook.

Ik vind niet dat scholieren per se betaald moeten krijgen voor een stage. Zo'n bedrijf investeert ook in zo'n scholier, kost tijd, ze mogen fouten maken en krijgen begeleiding. Ik ben nog altijd blij met de onbetaalde stages die ik heb gelopen, ontzettend veel van geleerd. Heb zelf ook een aantal stagiaires begeleid en altijd geprobeerd om hen een cadeautje mee te geven aan het einde van de stage, maar er was niet veel te halen in het welzijnswerk.

Overigens wel sneaky dat er bij die 1e stage van zoon onterechte uurloon in rekening werd gebracht.
quote:Gisselle schreef op 06 januari 2017 @ 23:20:

[...]

Overigens wel sneaky dat er bij die 1e stage van zoon onterechte uurloon in rekening werd gebracht.

Dat hangt er natuurlijk vanaf of het uurloon van de begeleiding ook in rekening wordt gebracht.

Als ik een stagiair inzet rekenen ik daar een 'gewoon' uurloon voor. Maar de tijd die ik er zelf in steek om te zorgen dat de stagiair goed werk aflevert verschijnen niet op de rekening. Lijkt mij heel eerlijk en zeker niet sneaky.
quote:Muurhanger schreef op 06 januari 2017 @ 23:06:

[...]

Mee eens, zulke mensen geven echt een nare bijsmaak aan een leuke vriendschap en waarschijnlijk hebben ze het zelf niet eens door.

Nu vraag ik me ineens af, zouden dit de soort mensen zijn die hier topics openen over dat vriendinnen het opeens laten afweten en ze zelf echt niet kunnen bedenken waarom? Ja, waarschijnlijk wel Je kunt het beste ook gewoon zeggen dat je dit niet leuk vindt, maar vaak doen we dat niet. Zou toch beter zijn voor de vriendschap denk ik, of niet? Maar hoe zeg je zoiets zonder de ander meteen te kwetsen?
quote:Dollycat schreef op 06 januari 2017 @ 23:44:

[...]

Ja, waarschijnlijk wel Je kunt het beste ook gewoon zeggen dat je dit niet leuk vindt, maar vaak doen we dat niet. Zou toch beter zijn voor de vriendschap denk ik, of niet? Maar hoe zeg je zoiets zonder de ander meteen te kwetsen?

Hmm ja dat is een moeilijke. Als het 1 keer voorkomt zou ik er niet moeilijk over doen, maar als dit stelselmatig is zou ik bij de derde keer toch eens zeggen "he truus, we hebben net een hele lunch bij mij gehad en ik heb net je koffie betaald. Omdat jij nu 1 loempia voor mij koopt (meestal iets van €1.25) moet ik meteen de volgende keer weer trakteren? Dit geeft wel een beetje een nare bijsmaak aan een gezellige middag, als er zo erg op geld gelet wordt".

Of zo. Nee eigenlijk is dat een behoorlijk confronterende opmerking . Ik weet het niet
quote:Muurhanger schreef op 06 januari 2017 @ 23:48:

[...]

Hmm ja dat is een moeilijke. Als het 1 keer voorkomt zou ik er niet moeilijk over doen, maar als dit stelselmatig is zou ik bij de derde keer toch eens zeggen "he truus, we hebben net een hele lunch bij mij gehad en ik heb net je koffie betaald. Omdat jij nu 1 loempia voor mij koopt (meestal iets van €1.25) moet ik meteen de volgende keer weer trakteren? Dit geeft wel een beetje een nare bijsmaak aan een gezellige middag, als er zo erg op geld gelet wordt".

Of zo. Nee eigenlijk is dat een behoorlijk confronterende opmerking . Ik weet het niet Lastige he...ik zou het ook niet snel zeggen, maar het is zo zonde van een verder goede vriendschap.
Ik had vroeger een vriendin, en als we dan op terras bijv wat bestelde en zij had een thee en ik een cappuccino, pakte ze altijd vlak voordat ik voorstelde om de rekening te vragen de menukaart erbij voor de prijzen . Ik had gewoon voorgesteld rekening door de helft in zulke gevallen, wat maakt het uit dat het ene drankje misschien 20 cent duurder was.

Met vrienden doe ik eigenlijk altijd om en om, het steekt niet zo heel nauw. Alleen bij haar kreeg ik nooit terug, en vind dan ook extra gierig om zo op de cent nauwkeurig uit te rekenen
quote:Dollycat schreef op 06 januari 2017 @ 23:57:

[...]

Lastige he...ik zou het ook niet snel zeggen, maar het is zo zonde van een verder goede vriendschap.Ik doe het wel, hoor. Niet op een botte of aanvallende manier, maar eerder op zulke momenten zelf: "Hee, ik heb de koffie vanochtend al betaald, denk dat het eerlijker is als jij dan de loempia's voor je rekening neemt." Heb daarop eigenlijk maar twee reacties gehad: een oprecht excuus omdat ze daar niet over nagedacht hadden of een beschaamd 'je hebt gelijk', omdat ze gehoopt hadden er mee weg te komen. In ieder geval nog nooit ruzie.
kom ook meelezen
dubbel
quote:Robinson schreef op 07 januari 2017 @ 01:48:

Ik had vroeger een vriendin, en als we dan op terras bijv wat bestelde en zij had een thee en ik een cappuccino, pakte ze altijd vlak voordat ik voorstelde om de rekening te vragen de menukaart erbij voor de prijzen . Ik had gewoon voorgesteld rekening door de helft in zulke gevallen, wat maakt het uit dat het ene drankje misschien 20 cent duurder was.

Met vrienden doe ik eigenlijk altijd om en om, het steekt niet zo heel nauw. Alleen bij haar kreeg ik nooit terug, en vind dan ook extra gierig om zo op de cent nauwkeurig uit te rekenen

Ik vind het zuinig, niet gierig. Gierig vind ik iemand die ergens een slaatje uit wil slaan deze vrouw betaalt gewoon niet graag teveel.

Ik heb een vriendin die erg zuinig is, waar ik dus ook nooit mee op vakantie ga omdat we ons teveel aan elkaar ergeren daarom. Maar gierig is ze niet. Wel zuinig (waar ik het idee van heb dat ze het zich soms te moeilijk voor zichzelf maakt).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:the-dowager schreef op 07 januari 2017 @ 09:38:

[...]

Ik doe het wel, hoor. Niet op een botte of aanvallende manier, maar eerder op zulke momenten zelf: "Hee, ik heb de koffie vanochtend al betaald, denk dat het eerlijker is als jij dan de loempia's voor je rekening neemt." Heb daarop eigenlijk maar twee reacties gehad: een oprecht excuus omdat ze daar niet over nagedacht hadden of een beschaamd 'je hebt gelijk', omdat ze gehoopt hadden er mee weg te komen. In ieder geval nog nooit ruzie.Dat is wel een goede ja, en fijn dat niemand er slecht op reageerde. Wel grappig van die beschaamde "je hebt gelijk" . Deden die mensen die beschaamd waren dat daarna niet meer zo? Of heb je daar niet meer mee afgesproken?
quote:Starshine-2 schreef op 22 december 2016 @ 13:56:

[...]

Ik krijg helemaal niks van de bedrijven waar ik gedetacheerd ben. Maar vandaag wel een kerstcadeau van het uzb......een kerststol.

Ik vind stollen niet lekker dus heb maar bedankt.

Okay een kerstcadeau is een aaardigheidje en geen recht, maar ik zit niet te wachten op van die droge overjarige kerststollen met aangekoekte suiker. Stort dan maar een paar tientjes extra met de kerst.

Randstad had dit jaar ook kerststollen. Ik heb hem wel gehaald omdat ze inhouse zitten bij de organisatie waar ik werk. Hij was heel vies. Je mag een gegeven paard niet in de bek kijken, dus heb hem aan iemand anders gegeven.

Overigens zou een nicht van mij een tijdschriftenbon krijgen van een ander uitzendbureau (dat letterlijk om de hoek zit) maar zij vond dat ze het maar moesten komen brengen en is de bon niet gaan halen. Dat vind ik wel vreemd.
quote:minnimouse schreef op 07 januari 2017 @ 12:08:

[...]

Overigens zou een nicht van mij een tijdschriftenbon krijgen van een ander uitzendbureau (dat letterlijk om de hoek zit) maar zij vond dat ze het maar moesten komen brengen en is de bon niet gaan halen. Dat vind ik wel vreemd.Ik werkte vroeger bij de Mc. en daar kregen we altijd hele leuke kerstpakketten, we moesten ze alleen altijd in 1 bepaald filiaal ophalen. Dat vond ik altijd een beetje gênant (ik was nog jong), om daar heen te gaan en dan te zeggen dat je van dat en dat filiaal bent en je je kerstpakket komt ophalen. Een keer laten liggen.
Van een wijkgenoot (ik noem hem even Jan) weet ik dat hij de krant altijd van een andere wijkgenoot mag lezen nadat zij deze hebben uitgelezen (ik noem ze Truus en Hans). Al jaren betalen Truus en Hans de krant en Jan mag hem elke dag -gratis- hebben. Maar nu was Jan heel erg boos op dit stel en dit moest hij in geuren en kleuren aan mij vertellen, volgens mij hoopte hij erop dat ik hem gelijk zou geven:

Truus en Hans zijn sinds 1 januari gepensioneerd. Voorheen waren Truus en Hans altijd voeg op ivm werken en lazen de krant ook vroeg. Wanneer ze om 8 uur naar hun werk gingen, gooiden ze de krant bij Jan in de bus. Nu willen Truus en Hans niet meer zo vroeg opstaan. Dus ze gaan eerst uitgebreid ontbijten samen en na het ontbijt hun krantje lezen. Nou het was al een paar keer voorgekomen dat dit na 10 uur was, en dit vond Jan niet kunnen.

Jan is heel erg boos, en dit liet hij nogal merken ook. Zijn redenatie is waarom moet ik de krant zo laat pas lezen want dat was niet de afspraak, en bovendien hadden ze het ook al gepresteerd om een paar keer de krant mee te nemen en toen zat Jan zonder krant "want ze moesten zo nodig met de trein op pad"

De opmerking "Jan, misschien moet jij dan een abonnement nemen op de krant als je hem vroeg wil lezen en dan kan je hem om 8 uur bij de buren in de bus gooien" beantwoordde hij met "Weet je hoe duur een krantenabonnement is?! Ik ga toch niet voor de buren de krant betalen als zij hem de hele dag daarna mogen houden! Ben gekke henkie niet" En liep boos en mopperend weg...
quote:latulipe schreef op 10 januari 2017 @ 10:36:

Van een wijkgenoot (ik noem hem even Jan) weet ik dat hij de krant altijd van een andere wijkgenoot mag lezen nadat zij deze hebben uitgelezen (ik noem ze Truus en Hans). Al jaren betalen Truus en Hans de krant en Jan mag hem elke dag -gratis- hebben. Maar nu was Jan heel erg boos op dit stel en dit moest hij in geuren en kleuren aan mij vertellen, volgens mij hoopte hij erop dat ik hem gelijk zou geven:

Truus en Hans zijn sinds 1 januari gepensioneerd. Voorheen waren Truus en Hans altijd voeg op ivm werken en lazen de krant ook vroeg. Wanneer ze om 8 uur naar hun werk gingen, gooiden ze de krant bij Jan in de bus. Nu willen Truus en Hans niet meer zo vroeg opstaan. Dus ze gaan eerst uitgebreid ontbijten samen en na het ontbijt hun krantje lezen. Nou het was al een paar keer voorgekomen dat dit na 10 uur was, en dit vond Jan niet kunnen.

Jan is heel erg boos, en dit liet hij nogal merken ook. Zijn redenatie is waarom moet ik de krant zo laat pas lezen want dat was niet de afspraak, en bovendien hadden ze het ook al gepresteerd om een paar keer de krant mee te nemen en toen zat Jan zonder krant "want ze moesten zo nodig met de trein op pad"

De opmerking "Jan, misschien moet jij dan een abonnement nemen op de krant als je hem vroeg wil lezen en dan kan je hem om 8 uur bij de buren in de bus gooien" beantwoordde hij met "Weet je hoe duur een krantenabonnement is?! Ik ga toch niet voor de buren de krant betalen als zij hem de hele dag daarna mogen houden! Ben gekke henkie niet" En liep boos en mopperend weg...Wauww...
quote:latulipe schreef op 10 januari 2017 @ 10:36:

De opmerking "Jan, misschien moet jij dan een abonnement nemen op de krant als je hem vroeg wil lezen en dan kan je hem om 8 uur bij de buren in de bus gooien" beantwoordde hij met "Weet je hoe duur een krantenabonnement is?! Ik ga toch niet voor de buren de krant betalen als zij hem de hele dag daarna mogen houden! Ben gekke henkie niet" En liep boos en mopperend weg...

Terwijl dat EXACT is wat zij voor hem doen! Dit is niet alleen gierig, dit is een mega bord voor je kop hebben! Jammer Jan, maar wie betaalt bepaalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven