Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Falathiel schreef op 02 november 2016 @ 16:22:

[...]

Dat snap ik niet he. Iets verkopen dat je gratis heb gekregen? Had toch lekker die crème gewoon gegeven aan die vriendin. Ik zou het echt raar vinden als een vriendin van mij geld gaat vragen voor iets dat ze wil geven en zelf gekregen heeft. Als het nou een miskoop van haar was geweest had ik er gewoon voor betaald natuurlijkMee eens, maar ik kan nog begrijpen dat sommige daar anders over denken. Ik vind het wel echt heel raar om aan je partner geld te vragen of te geven voor iets wat de ander niet gebruikt.
quote:Tiswa schreef op 02 november 2016 @ 16:38:

[...]

Mee eens, maar ik kan nog begrijpen dat sommige daar anders over denken. Ik vind het wel echt heel raar om aan je partner geld te vragen of te geven voor iets wat de ander niet gebruikt.Geld vragen aan mijn partner zou ik niet doen, maar geven/aanbieden wel. Niet bij fysieke producten, wel met cadeaubonnen (dus geen vouchers of belevenisbonnen of zo, maar bijvoorbeeld een hema-kaart met saldo). Dat voelt als geld en ik vind het niet fijn om geld van mijn partner te krijgen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Aan mijn partner zou ik geen geld vragen. Zou ook redelijk onzinnig zijn aangezien alles gedeeld wordt.

Verder hangt het er een beetje vanaf. Iets wat niet kostbaar is, zou ik zo weggeven, maar een heel dure creme of scooter niet.
quote:Lanzaroos schreef op 02 november 2016 @ 16:07:

Mijn vriend en ik leggen onze gekregen cadeaubonnen bij elkaar. Het kan best zijn dat ik eens met een door hem gekregen bioscoopbon naar de bios ben geweest, so be it. Daar doen we allebei echt niet moeilijk over.Wij wonen nog niet eens samen en wij doen dat al zo. We gaan binnenkort samenwonen en we gooien nu alvast allerlei huisraad op marktplaats, sommige dingen van hem en sommige van mij en ook die opbrengsten gaan op 1 hoop, om samen weer te besteden.
Je kan het ook van de andere kant bekijken. Iemand wil bij Kruidvat of Etos een douchegelsetje kopen. Daar kost het 10 euro. Jij vraagt 5. Is dat gierig omdat je het niet hebt weggegeven?

En als het een auto betreft van 10.000 euro? Als je dat voor 5.000 euro doorverkoopt?

Ik vind gewonnen spullen verkopen eigenlijk niet gierig. Of je nou een zeepje wint bij de bingo, een boek wint, een toegangskaartje, de een auto of 10.000 euro - ik vind het om het even. Het is op dat moment van jou en als jij het wil verkopen om welke reden dan ook, geen probleem.
Als mensen zich er beiden prima bij voelen is er niets aan de hand.

Zou iets anders zijn wanneer de een in de veronderstelling is gigantisch gematst te worden en achteraf een rot gevoel er aan over heeft gehouden.

In geval van partners........iets verkopen aan mijn partner......never!

We hebben gescheiden rekeningen en financieen, echter op dat vlak gunnen we elkaar het allerbeste en nog veel meer. Sterker nog......mijn man neigt ernaar zijn verjaardagsgeld te besteden aan mij. Ik ben degene die hem eraan herinnert het geld te besteden aan iets voor zichzelf daar hij dat dubbel en dwars verdient.
quote:Sjors007 schreef op 02 november 2016 @ 16:38:

[...]

Op zich mee eens, maar ergens ligt natuurlijk wel een grens.

Een kennis had ooit een scooter gewonnen, maar had daar zelf niets aan. Die heb ik toen voor 80% van de nieuwprijs gekocht. Zo kon zij wel echt genieten van de prijs die ze had gewonnen want het was toch een paar honderd euro en had ik ook een leuk voordeel.

Tja, dit is idd een voorbeeld waarbij ik vind dat de winnaar er wel wat voor terug mag zien.

Dit gaat om een totaal ander bedrag en om een kennis.
Verkopen van gewonnen materiaal is niets mis mee, via MP of andere verkoopwijze, aan een vreemde of een kennis warmee je weinig band hebt.

Aan je partner, een goede vriend of vriendin, familie.......spullen van andere orde dan een dure scooter of een weekend weg etc......dat voelt voor mij persoonlijk echt anders. Ik zou het dan niet verkopen. Wel cadeau doen cq weggeven. En die mensen kennende bieden ze overname aan, wat ik afwijs, en maken ze het vervolgens goed met mij middels een drankje of een bloemetje. En zo geniet ik er dan ook van, ondanks dat dat niet moet.
Ik lees het topic even terug en lees over de supermarkt en koffie drinken... mijn moeder deed/doet dat ook altijd bij de supermarkt! Net als uit het vliegtuig boter, jam, creamer etc. meenemen. Die vervolgens 3 jaar lang onaangeraakt in de koelkast bleef liggen.
Of t onder t kopje gierig valt weet ik niet, wel onder de kop hebberig...

Mijn schoonouders hadden een bon gewonnen voor een weekend weg. Zij konden echter niet en dus stuurde mijn schoonmoeder een mail aan ons en aan zwager en schoonzus of wij hem wilden hebben. Als we hem allebei wilden hebben zou ze hem verloten.

Wij konden het weekend waar het om ging niet maar nog voordat ik dat kon antwoorden mailde mijn schoonzus:

Geef die bon maar aan Biol, die kunnen dat weekend niet dat weet ik, maar als je hen die bon geeft, kan je ons mooi de waarde in contanten geven.

Uhhh ok... Ik heb terug gemaild dat wij inderdaad niet konden, en dat ze er wellicht iemand anders blij mee kon maken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Biol, meen je niet!!
quote:biol schreef op 02 november 2016 @ 17:05:

Mijn schoonouders hadden een bon gewonnen voor een weekend weg. Zij konden echter niet en dus stuurde mijn schoonmoeder een mail aan ons en aan zwager en schoonzus of wij hem wilden hebben. Als we hem allebei wilden hebben zou ze hem verloten.

Wij konden het weekend waar het om ging niet maar nog voordat ik dat kon antwoorden mailde mijn schoonzus:

Geef die bon maar aan Biol, die kunnen dat weekend niet dat weet ik, maar als je hen die bon geeft, kan je ons mooi de waarde in contanten geven.

Uhhh ok... Ik heb terug gemaild dat wij inderdaad niet konden, en dat ze er wellicht iemand anders blij mee kon maken.Zeker dat je geen familie bent? Het zou zo maar effe een stunt van mijn zus kunnen zijn.
[quote]Troeteltje schreef op 02 november 2016 @ 16:54:

Verkopen van gewonnen materiaal is niets mis mee, via MP of andere verkoopwijze, aan een vreemde of een kennis warmee je weinig band hebt.

Aan je partner, een goede vriend of vriendin, familie.......spullen van andere orde dan een dure scooter of een weekend weg etc......dat voelt voor mij persoonlijk echt anders. Ik zou het dan niet verkopen. Wel cadeau doen cq weggeven. En die mensen kennende bieden ze overname aan, wat ik afwijs, en maken ze het vervolgens goed met mij middels een drankje of een bloemetje. En zo geniet ik er dan ook van, ondanks dat dat niet moet.[/quote]

Nee het moet niet, maar zelf zou je ook iets geven in ruil, dus waarom overname afwijzen als zij er graag iets voor geven? Joh het hoeft niet, maar als het je blij maakt, mag je me een bosje bloemen geven of trakteren op koffie volgende keer als we in de stad zijn.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Uhhh ok... Ik heb terug gemaild dat wij inderdaad niet konden, en dat ze er wellicht iemand anders blij mee kon maken.Wat zei je schoonmoeder ? Is het trouwens hun dochter of schoondochter ? Wel heel brutaal zeg !
quote:nlies schreef op 02 november 2016 @ 17:32:

[quote]Troeteltje schreef op 02 november 2016 @ 16:54:

Aan je partner, een goede vriend of vriendin, familie.......spullen van andere orde dan een dure scooter of een weekend weg etc......dat voelt voor mij persoonlijk echt anders. Ik zou het dan niet verkopen. Wel cadeau doen cq weggeven. En die mensen kennende bieden ze overname aan, wat ik afwijs, en maken ze het vervolgens goed met mij middels een drankje of een bloemetje. En zo geniet ik er dan ook van, ondanks dat dat niet moet.[/quote]

Nee het moet niet, maar zelf zou je ook iets geven in ruil, dus waarom overname afwijzen als zij er graag iets voor geven? Joh het hoeft niet, maar als het je blij maakt, mag je me een bosje bloemen geven of trakteren op koffie volgende keer als we in de stad zijn.Dat voorstel zou ik dus nooit uitspreken. Die mensen doen dat dan uit zichzelf en dan kan ik alsnog besluiten er wel of geen gebruik van te maken.
quote:Starshine-2 schreef op 01 november 2016 @ 10:04:

Okay. Het gezeur van veel mensen over parkeertarieven.

Hier is in het stadshart jaren geleden betaald parkeren ingevoerd. In ruil daarvoor kregen we wel een aantal mooie parkeergarages en de tarieven vind ik echt heel redelijk (0,30 cent per kwartier).

Maar als ik met iemand afspreek om naar de bioscoop te gaan begint diegene meteen te mekkeren waar je gratis kan staan (kan wel, maar dat is zeker een kwartier lopen).

Pfff, voor misschien drie euro sta je de hele avond dichtbij. Moet je eens om komen in Amsterdam. IK was laatst in Haarlem en moest voor twee uurtje 7,50 afrekenen.

Okay, als mensen een kwartier willen lopen daar benadelen ze mij niet mee verder, maar ik vind het altijd zo'n domper, dat gezeur over zo'n klein bedrag. Ik heb soms de neiging te zeggen dat ze ook met de bus kunnen komen.Wat een gemiep inderdaad, en de bus ik ook 2 x 3 euro Veels te duur
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Troeteltje schreef op 02 november 2016 @ 18:44:

[...]

Dat voorstel zou ik dus nooit uitspreken. Die mensen doen dat dan uit zichzelf en dan kan ik alsnog besluiten er wel of geen gebruik van te maken.Nee, maar als ik weet dat ze iets willen geven dan hint ik liever een bloemetje of een flesje wijn dan dat ze met een of ander dienblaadje + kaarsje aan komen zetten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Uhhh ok... Ik heb terug gemaild dat wij inderdaad niet konden, en dat ze er wellicht iemand anders blij mee kon maken.Winnaar van de dag
quote:chentolove schreef op 02 november 2016 @ 19:11:

[...]

Winnaar van de dag

Inderdaad!

Wat is de prijs?

En mag je die doorverkopen of moet je 'm weggeven?
Biol, ik zit hier met open mond. Niet te geloven.

Uhhh ok... Ik heb terug gemaild dat wij inderdaad niet konden, en dat ze er wellicht iemand anders blij mee kon maken.

Wellicht ligt het aan mij, maar ook na een paar keer lezen snap ik hem niet.

Je schoonmoeder biedt een bon aan voor een weekend weg. Jij kan dat betreffende weekend niet. Je schoonzus vindt dat je de bon toch aan moet nemen en wil zelf graag de waarde in contant ontvangen van je schoonmoeder?
quote:elf12 schreef op 02 november 2016 @ 19:33:

[...]

Wellicht ligt het aan mij, maar ook na een paar keer lezen snap ik hem niet.

Je schoonmoeder biedt een bon aan voor een weekend weg. Jij kan dat betreffende weekend niet. Je schoonzus vindt dat je de bon toch aan moet nemen en wil zelf graag de waarde in contant ontvangen van je schoonmoeder?Ja, ze vinden dat als Biol de bon krijgt, zij recht hebben op hetzelfde bedrag. Echt bizar
quote:pamelacourson schreef op 02 november 2016 @ 19:43:

[...]

Ja, ze vinden dat als Biol de bon krijgt, zij recht hebben op hetzelfde bedrag. Echt bizar

Ik schrik er dan weer niet van.

Ik heb ooit letterlijk uit de mond van mijn zus moeten horen "Mietrot, vraag jij geld voor de verbouwing van je badkamer aan onze ouders, dan krijgen wij dat bedrag ook cash". Nota bene in 't bijzijn van een tante.

Ik dacht ook dat ik effe achterover sloeg.

Die verbouwing is voor binnen x jaar en kunnen we perfect zelf betalen.

Het is echter mijn zus die continu geld tekort heeft en het wel een handige actie vond om haar eigen verbouwingen (veel te groots voor het budget dat ze ooit hadden) te laten vooruit gaan.

Die vraag van mijn kant uit is er dus nooit gekomen aan mijn ouders.

Het extra budget voor zus haar verbouwingen wel. Weliswaar mooi op papier zodat als er iets gebeurt iedereen weet wat zus extra heeft gehad (initiatief van mijn moeder).
quote:pamelacourson schreef op 02 november 2016 @ 19:43:

[...]

Ja, ze vinden dat als Biol de bon krijgt, zij recht hebben op hetzelfde bedrag. Echt bizar Dan las ik het toch goed. Hoe haalt ze het in haar hoofd.
quote:vogeltje89 schreef op 02 november 2016 @ 14:47:

Een vriend had jaren geleden in zijn studententijd vrijkaartjes gewonnen met een prijsvraag voor een festival dat was uitverkocht. Vervolgens kon hij niet naar het festival gaan, als ik het me goed herinner vanwege een herkansing. Zijn vriendin, met wie hij samenwoonde, wilde wel heel graag naar het festival toe. Hij heeft toen het kaartje verkocht aan zijn vriendin.

Ik vond het toen zo raar dat hij het niet gewoon aan zijn vriendin had gegeven, hij had er immers zelf ook niks voor hoeven betalen.

Maar hun redenatie was dat het een win-winsituatie was: nu kon vriendin voor een schappelijke prijs toch naar het uitverkochte festival. En hield hij er ook nog iets aan over, want voor hem was het al vervelend genoeg dat hij niet kon gaan. Nu kon hij met dat geld iets anders kopen dat hij dan leuk vond.Studenten zijn wel vaker gierig, gewoon omdat ze zo weinig te besteden hebben. Als beide partijen er maar blijj mee waren :D
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven