Geld & Recht alle pijlers

goed inkomen, maar geen spaargeld?

25-01-2011 14:56 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit weekend een beetje geschrokken van een uitspraak van mijn schoonzus. Zij en mijn broer hebben beiden een goed inkomen, maar sparen (bijna) niet. Ja, alleen voor korte termijn dingen zoals een vakantie of een nieuw bed.

Mocht 1 van hen zonder werk komen te zitten ofzo, hebben ze geen enkele buffer om het een tijdje uit te zingen.

Ik vind dat echt ongelooflijk...wij hebben altijd een bepaalde buffer van een aantal maandsalarissen. Willen we dus een nieuw bed, dan gaan we sparen tot we boven die buffer zitten en gaan niet onder ons bufferbedrag komen op de spaarrekening. Voor ons is dat 10.000, maar dat hangt natuurlijk af van je inkomen en je lasten. Ik vind het nogal naief om bijv. een nieuwe keuken te kopen en daarmee je spaarrekening helemaal te plunderen. Je wilt toch altijd een bedrag voor noodgevallen hebben?

Nogmaals, de hoogte vind ik niet zo belangrijk, maar het principe wel. Ik zou nooit alles opmaken aan 'leuke dingen' en niks achter de hand hebben. Hoe hebben jullie dat?
Wij hebben nu eindelijk de kans om te sparen. Sinds ik afgestudeerd ben van mij bbl opleiding (dan krijg je tijdens de opleiding wel salaris maar erg weinig) Bij ons gaat er zoiezo elke maand standaard 100 euro naar mijn spaarrekening en mijn vriend kijkt eens in de zoveel tijd hoeveel geld er op zijn rekening staat en maakt dan wat over. We hebben nu alweer een behoorlijke buffer (kerstbonus e.d) daar ben ik wel blij mee want hiervoor hadden we bijna niets meer, ook omdat we een huis gekocht hadden.
quote:schouderklopje schreef op 26 januari 2011 @ 22:49:

....

Maar mijn ervaring is ook dat mensen met een groot (genoeg) inkomen vaak wel op andere manieren zichzelf hebben verzekerd voor pech. Die hebben lijfrente pollisen, overlijdensrisico verzekeringen, een all risk auto gebeuren, een goede rechtsbijstandverzekering, etc. Vaak is er niet bespaard op verzekeringen, afkopen van garanties en complete dekkingen. Mocht dan bijvoorbeeld een inkomen wegvallen vanwege arbeidsproblemen, dan staat er een goede rechtsbijstandsverzekering naast. Komt er iemand te overlijden, dan keert een overlijdensrisico verzekering uit, is de auto finaal in de prak gereden of begeven alle apparatuur in huis het, dan is de dekking vaak (zeer) goed.

.....

Nou, ik kan je vertellen dat dat in de praktijk flink tegenvalt hoor! Ik breng beroepsmatig het financiele plaatje van klanten in beeld en het zal je nog verbazen hoe ´slecht´ sommigen het geregeld hebben. Het zijn juist vaak de mensen die gemiddeld verdienen, die bereid zijn wat meer te betalen om de grootste risico´s af te dekken. De mensen met een inkomen boven gemiddeld, zijn hier vaak veel terughoudender in en vinden het vaak maar onzin. Die hebben veel meer een houding van ´gebeurt mij niet´ (als we het bv hebben over arbeidsongeschiktheid of ww), of 'zie ik dan wel weer' (pensioen), etc.

Het verschilt natuurlijk per persoon, maar gemiddeld genomen is dit wel mijn ervaring.
Ik heb ook jaren flink gespend (zonder buffer oid). Ik spaarde wel om een auto te kopen, de apk het jaar er op te betalen en om op vakantie te gaan. Sinds ik samenwoon is mijn droger een keer stuk gegaan, en mijn auto (was nog 100 euro waard).

Mij schoonouders hebben ons beide keren uit de brand geholpen (een droger en auto is niet perse nodig maar wel erg fijn!).

Het zette me aan het denken dat een goede buffer wel superhandig zal zijn. Helaas verdien ik met fulltime werken het minimumloon en mijn man naar omstandigheden nog minder, maar tot nu toe ben ik al een buffertje aan het opbouwen.

Tsjaa wijsheid komt met de jaren;)

Ik vind nog steeds dat je nu moet leven en niet een hoop moet laten schieten om maar zoveel geld op de rekening te hebben. Maar een paar 1000 euro achter de hand is ook een goed idee. Er moet een balans in gevonden worden vind ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven