goed inkomen, maar geen spaargeld?
dinsdag 25 januari 2011 om 14:56
Ik ben dit weekend een beetje geschrokken van een uitspraak van mijn schoonzus. Zij en mijn broer hebben beiden een goed inkomen, maar sparen (bijna) niet. Ja, alleen voor korte termijn dingen zoals een vakantie of een nieuw bed.
Mocht 1 van hen zonder werk komen te zitten ofzo, hebben ze geen enkele buffer om het een tijdje uit te zingen.
Ik vind dat echt ongelooflijk...wij hebben altijd een bepaalde buffer van een aantal maandsalarissen. Willen we dus een nieuw bed, dan gaan we sparen tot we boven die buffer zitten en gaan niet onder ons bufferbedrag komen op de spaarrekening. Voor ons is dat 10.000, maar dat hangt natuurlijk af van je inkomen en je lasten. Ik vind het nogal naief om bijv. een nieuwe keuken te kopen en daarmee je spaarrekening helemaal te plunderen. Je wilt toch altijd een bedrag voor noodgevallen hebben?
Nogmaals, de hoogte vind ik niet zo belangrijk, maar het principe wel. Ik zou nooit alles opmaken aan 'leuke dingen' en niks achter de hand hebben. Hoe hebben jullie dat?
Mocht 1 van hen zonder werk komen te zitten ofzo, hebben ze geen enkele buffer om het een tijdje uit te zingen.
Ik vind dat echt ongelooflijk...wij hebben altijd een bepaalde buffer van een aantal maandsalarissen. Willen we dus een nieuw bed, dan gaan we sparen tot we boven die buffer zitten en gaan niet onder ons bufferbedrag komen op de spaarrekening. Voor ons is dat 10.000, maar dat hangt natuurlijk af van je inkomen en je lasten. Ik vind het nogal naief om bijv. een nieuwe keuken te kopen en daarmee je spaarrekening helemaal te plunderen. Je wilt toch altijd een bedrag voor noodgevallen hebben?
Nogmaals, de hoogte vind ik niet zo belangrijk, maar het principe wel. Ik zou nooit alles opmaken aan 'leuke dingen' en niks achter de hand hebben. Hoe hebben jullie dat?

dinsdag 25 januari 2011 om 15:01
ik probeer te sparen, maar elke keer als ik een leuk bedrag bij elkaar heb, komt er iets tussen.
En dan heb ik het niet over nieuwe keukens maar over onverwachte rekeningen. (nee, niet de jaarlijkse verzekeringspremie ofzo, want daarvan weet je dat ie komt)
Nu staan we dus weer vrijwel op nul qua sparen. Frustrerend.
En dan heb ik het niet over nieuwe keukens maar over onverwachte rekeningen. (nee, niet de jaarlijkse verzekeringspremie ofzo, want daarvan weet je dat ie komt)
dinsdag 25 januari 2011 om 15:01
Ik heb zelf een buffer en als ik die heb spaar ik nog; maar niet meer zoveel als eerst. Voor vakantie spaar ik sowieso, dat gaat niet van mijn buffer af, maar een kapotte koelkast, droger etc....daar is die buffer toch voor?
Een nieuw bed vind ik een twijfel geval, zou een gedeelte vooruit sparen....
Een nieuw bed vind ik een twijfel geval, zou een gedeelte vooruit sparen....
dinsdag 25 januari 2011 om 15:02
Hetzelfde als jij.
Wij hebben twee inkomens, geen kinderen.
We weten exact wat de vaste lasten zijn.
We houden 500 euro extra op de betaalrekeking voor cadeaus, leuke dingen als sauna e.d. onvoorziene kleine uitgaven, en kleding. We proberen iedere maand te sparen.
Onze minimale buffer is 10.000. Met de bruiloft op komst in mei gaan we daar wel onder. Daarna gaan we direct weer sparen, en zetten het vakantiegeld netjes weg.
Wij hebben twee inkomens, geen kinderen.
We weten exact wat de vaste lasten zijn.
We houden 500 euro extra op de betaalrekeking voor cadeaus, leuke dingen als sauna e.d. onvoorziene kleine uitgaven, en kleding. We proberen iedere maand te sparen.
Onze minimale buffer is 10.000. Met de bruiloft op komst in mei gaan we daar wel onder. Daarna gaan we direct weer sparen, en zetten het vakantiegeld netjes weg.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
dinsdag 25 januari 2011 om 15:03
Toen vriend en ik bij de bank zaten om info voor een hypotheek etc. werd ons geadviseerd om altijd een buffer te hebben van ¤5000,-. Voor het geval de wasmachine er ineens mee ophoudt, de auto zegt ga lekker zelf lopen, etc. Dit proberen wij ook echt te houden. Als we er dus iets onder zitten dan sparen we gelijk weer door totdat we op dat bedrag zitten. En alles wat we extra sparen is mooi meegenomen, maar dat extra spaargeld kan best opgaan aan een vakantie of nieuwe keuken.
dinsdag 25 januari 2011 om 15:03
quote:Starshine schreef op 25 januari 2011 @ 15:01:
ik probeer te sparen, maar elke keer als ik een leuk bedrag bij elkaar heb, komt er iets tussen.
Same here
En wat anderen wel of niet doen moeten ze wat mij betreft helemaal zelf weten.
Same here
En wat anderen wel of niet doen moeten ze wat mij betreft helemaal zelf weten.
dinsdag 25 januari 2011 om 15:04
quote:Starshine schreef op 25 januari 2011 @ 15:01:
maar inderdaad , wat boeit jou het?Nou eerlijk gezegd verbaas ik me ook regelmatig over uitspraken van vrienden hoor. Je hebt gelijk wat zij doen, hoeven wij niet te doen en omgekeerd maar toch soms val ik van de ene verbazing in de andere.
maar inderdaad , wat boeit jou het?Nou eerlijk gezegd verbaas ik me ook regelmatig over uitspraken van vrienden hoor. Je hebt gelijk wat zij doen, hoeven wij niet te doen en omgekeerd maar toch soms val ik van de ene verbazing in de andere.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.

dinsdag 25 januari 2011 om 15:04
Wij hebben ook een buffer, doen alleen een grote aankoop als er nog een redelijk bedrag op de spaarrekening zal blijven staan. Anders is het pech en sparen we door.
Als je een goed inkomen hebt (tweeverdieners bv) moet het makkelijk te doen zijn om te sparen, zo niet, dan geef je gewoon teveel uit.
Ik vind een paar duizend euro voldoende om er niet van wakker te hoeven liggen.
Als je een goed inkomen hebt (tweeverdieners bv) moet het makkelijk te doen zijn om te sparen, zo niet, dan geef je gewoon teveel uit.
Ik vind een paar duizend euro voldoende om er niet van wakker te hoeven liggen.
dinsdag 25 januari 2011 om 15:06
quote:Julus schreef op 25 januari 2011 @ 15:04:
Wij hebben ook een buffer, doen alleen een grote aankoop als er nog een redelijk bedrag op de spaarrekening zal blijven staan. Anders is het pech en sparen we door.
Ik vind een paar duizend euro voldoende om er niet van wakker te hoeven liggen.weer zo'n oordeel
Ik vind een paar duizend euro voldoende om er niet van wakker te hoeven liggen.weer zo'n oordeel

dinsdag 25 januari 2011 om 15:06

dinsdag 25 januari 2011 om 15:08
Een buffer van 10.000? Dan spaar je voor de buffer in plaats van dat je voor leuke dingen spaart. Ik vind het wel wat erg veel, nog afgezien van het feit dat veel mensen dat bedrag nooit als buffer zullen halen omdat er altijd wel weer iets is waar je je spaargeld voor moet aanspreken.
Ik vind 5.000 genoeg om rustig te kunnen slapen en voorbereid te zijn op calamiteiten.
Ik vind 5.000 genoeg om rustig te kunnen slapen en voorbereid te zijn op calamiteiten.

dinsdag 25 januari 2011 om 15:09
Waarom denk je dat er tegenwoordig zoveel mensen in de problemen komen als er iets onverwachts gebeurt wat invloed heeft op de financieen? Zij zijn niet de enigen die het zo doen, maar persoonlijk vind ik dat een hele onverstandige manier van leven.
Ik heb zelf een grote buffer vind ik ( vier nullen), zeker omdat ik gewoon maar student ben. Maar ik word al onrustig als ik er aan denk dat ik misschien niet meteen een baan vind na mijn afstuderen, terwijl ik best een jaar zonder werk zou kunnen overleven. Sparen hoort in mijn ogen gewoon bij de vaste lasten.
Ik heb zelf een grote buffer vind ik ( vier nullen), zeker omdat ik gewoon maar student ben. Maar ik word al onrustig als ik er aan denk dat ik misschien niet meteen een baan vind na mijn afstuderen, terwijl ik best een jaar zonder werk zou kunnen overleven. Sparen hoort in mijn ogen gewoon bij de vaste lasten.