Goede deal met ex en woning?
donderdag 6 september 2012 om 10:09
Mijn man en ik liggen in scheiding. Het grootste probleem is onze woning, die is nu moeilijk verkoopbaar. Er zit een aflossingsvrije hypotheek op en als we nu verkopen is het bijna zeker dat we met een schuld komen te zitten. Nu kan mijn ex het huis kopen, daardoor zit hij op hoge lasten en hij wil dat ik afzie van zijn pensioen. Wij zijn 10 jaar getrouwd geweest. Hij vindt dat ik dan een goede deal heb want ik heb nog recht op urgentie om een woning te vinden, woon in grote stad en de woningnood is hier groot. Zonder urgentie begin ik niets. Aan de ene kant denk ik 'goede deal' ik hoef niets verkoopklaar te maken en ik kan zo weg. Het meeste van de inboedel krijg ik mee, maar zie ik iets over het hoofd? Morgen komt de mediator en leg ik het ook voor. Ook denkt hij dat ik geen recht heb op partneralimentatie omdat ik een baan heb, klopt dit wel?
donderdag 6 september 2012 om 10:11
donderdag 6 september 2012 om 10:13
donderdag 6 september 2012 om 10:16
Ik zou het doen.
Zo ben je van hem én het huis af.
Je hebt geen overwaarde,hebt alleen maar rente betaald toen je er woonde.
Waarom zou je aanspraak willen maken op zijn pensioen?
Klaar,afsluiten en als een volwassen en zelfstandige vrouw verder gaan en je eigen boterham verdienen.
en waarom zou je partneralimentatie willen?
Is niet lullig bedoeld hoor maar iets wat ik me in het algemeen afvraag.
2 volwassen mensen gaan uit elkaar en dan moet de één de ander daarvoor blijven betalen ???
Vind het een raar systeem.
(tenzij je door afspraak over minder werken door kinderen oid een lager salaris bent gaan verdienen iig)
Voor eventuele kinderen betalen lijkt me logisch,die heb je tenslotte samen dus betaal je daar samen voor.
toch?
Zo ben je van hem én het huis af.
Je hebt geen overwaarde,hebt alleen maar rente betaald toen je er woonde.
Waarom zou je aanspraak willen maken op zijn pensioen?
Klaar,afsluiten en als een volwassen en zelfstandige vrouw verder gaan en je eigen boterham verdienen.
en waarom zou je partneralimentatie willen?
Is niet lullig bedoeld hoor maar iets wat ik me in het algemeen afvraag.
2 volwassen mensen gaan uit elkaar en dan moet de één de ander daarvoor blijven betalen ???
Vind het een raar systeem.
(tenzij je door afspraak over minder werken door kinderen oid een lager salaris bent gaan verdienen iig)
Voor eventuele kinderen betalen lijkt me logisch,die heb je tenslotte samen dus betaal je daar samen voor.
toch?
donderdag 6 september 2012 om 10:20
Prima deal. En als jij altijd gewerkt hebt, heb je ook pensioen opgebouwd lijkt me.
En waarom heb je partner alimentatie nodig? Je kunt toch zelf werken voor je geld? Dat doet hij immers ook, en hij neemt de hypotheek op zich. Je mag in je handjes knijpen lijkt me.
Het nige wat je moet doen is zorgen dat jouw naam verdwijnt uit de hypotheekakte en de eigendomsakte van het huis, zodat je niet meer verantwoordelijk bent voor betaling van de hypotheek.
En waarom heb je partner alimentatie nodig? Je kunt toch zelf werken voor je geld? Dat doet hij immers ook, en hij neemt de hypotheek op zich. Je mag in je handjes knijpen lijkt me.
Het nige wat je moet doen is zorgen dat jouw naam verdwijnt uit de hypotheekakte en de eigendomsakte van het huis, zodat je niet meer verantwoordelijk bent voor betaling van de hypotheek.
donderdag 6 september 2012 om 10:20
Moet hij niet opnieuw de kosten koper betalen als hij jouw deel overneemt? Misschien een domme vraag, maar het kwam in me op.
Verder eens met de anderen. Heb jij verder altijd gewerkt en je eigen pensioen? Dan lijkt me dit een prima optie om onder de schulden uit te komen van een aflossingsvrije hypotheek!
Verder eens met de anderen. Heb jij verder altijd gewerkt en je eigen pensioen? Dan lijkt me dit een prima optie om onder de schulden uit te komen van een aflossingsvrije hypotheek!
donderdag 6 september 2012 om 10:24
quote:kadanz schreef op 06 september 2012 @ 10:21:
Ik krijg bijna medelijden met jouw ex eerlijk gezegd!
Inderdaad, je ex klint als een enorme goedzak. Je neemt toch ook de inboedel mee? Dus als ik het goed begrijp neemt hij de hypotheek over van een huis waar niets op is afgelost en dat niet de waarde heeft die de hypotheek vertegenwoordigt?
Handjes knijpen, meisje 10. En verder niks proberen te halen.
Ik krijg bijna medelijden met jouw ex eerlijk gezegd!
Inderdaad, je ex klint als een enorme goedzak. Je neemt toch ook de inboedel mee? Dus als ik het goed begrijp neemt hij de hypotheek over van een huis waar niets op is afgelost en dat niet de waarde heeft die de hypotheek vertegenwoordigt?
Handjes knijpen, meisje 10. En verder niks proberen te halen.
donderdag 6 september 2012 om 10:24
donderdag 6 september 2012 om 10:26
donderdag 6 september 2012 om 10:27
quote:potsiedikkie schreef op 06 september 2012 @ 10:24:
ik neem aan dat je ex man jou uitkoopt?
Van uitkoop is natuurlijk alleen sprake als er overwaarde op het huis zou zijn hé.
Die is er nu niet.
Eigenlijk zouden ze de woning moeten taxeren en zou TO haar exman de helft van de minderwaarde moeten betalen.
ik neem aan dat je ex man jou uitkoopt?
Van uitkoop is natuurlijk alleen sprake als er overwaarde op het huis zou zijn hé.
Die is er nu niet.
Eigenlijk zouden ze de woning moeten taxeren en zou TO haar exman de helft van de minderwaarde moeten betalen.
donderdag 6 september 2012 om 10:30
quote:boterblommetje schreef op 06 september 2012 @ 10:27:
[...]
Die is er nu niet.
Maar dat wil meisje 10 niet, die wil na dit genereuze aanbod van haar ex ook nog weten of ze recht heeft op een deel van zijn pensioen en op partneralimentatie.
Tssssss....
[...]
Die is er nu niet.
Maar dat wil meisje 10 niet, die wil na dit genereuze aanbod van haar ex ook nog weten of ze recht heeft op een deel van zijn pensioen en op partneralimentatie.
Tssssss....
donderdag 6 september 2012 om 10:32
Wat partneralimentatie betreft: Ik had een goede fulltime baan ik heb uren afgestoten om voor 2 kinderen met een handicap te zorgen. Hij doet niets voor de kinderen dat neem ik allemaal over. Deed ik al.... Maar goed, heb nu een parttime baan in loondienst en eigen bedrijf (loopt nog niet goed) werk meer dan fulltime dus nee hij is niet zielig... Hij had nooit werk tot 10 jaar geleden en ik heb mij altijd een slag in de rondte gewerkt en heb ook mee afbetaald aan zijn studieschuld.
Uitkopen hoeft niet, is aflossingsvrije hypotheek zonder overwaarde.
Ik heb alleen pensioen opgebouwd van mijn parttime baan (16 uur)
Het meeste van de inboedel verdelen we, maar ik vind dat ik er goed afkom, we zijn het meteen eens en ik vind dat het mooiste naar mij gaat. Dus dat is zonder meer goed, ik hoop gewoon dat ik niets over het hoofd zie vandaar deze posting.
Uitkopen hoeft niet, is aflossingsvrije hypotheek zonder overwaarde.
Ik heb alleen pensioen opgebouwd van mijn parttime baan (16 uur)
Het meeste van de inboedel verdelen we, maar ik vind dat ik er goed afkom, we zijn het meteen eens en ik vind dat het mooiste naar mij gaat. Dus dat is zonder meer goed, ik hoop gewoon dat ik niets over het hoofd zie vandaar deze posting.
donderdag 6 september 2012 om 10:34
donderdag 6 september 2012 om 10:34
Niet meteen zo oordelen. Het kan zijn dat TO maar een bepaald aantal uur kan werken door omstandigheden? Denk ziekte etc?
Partner alimimentatie kan je nog recht op hebben. Ligt aan de draagkracht van je ex-man. Daar zijn berekeningen voor en dat zal de Mediator wel weten.
Verder vind IK het vrij normaal dat je afziet van zijn pensioen.
Hebben jullie trouwens kinderen?
Partner alimimentatie kan je nog recht op hebben. Ligt aan de draagkracht van je ex-man. Daar zijn berekeningen voor en dat zal de Mediator wel weten.
Verder vind IK het vrij normaal dat je afziet van zijn pensioen.
Hebben jullie trouwens kinderen?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
donderdag 6 september 2012 om 10:35
TO: ik denk dat het goed van je is om te kijken hoe alles precies zit. Laat je niet te veel ontmoedigen door de reacties hier en vraag het gewoon precies na aan de mediator.
Ik heb zelf helaas geen idee, ergerde me gewoon aan aller reactie die er maar meteen weer vanuit gaan dat jij je ex kaal wilt plukken.
Is het een idee om onafhankelijk advies in te winnen? Misschien bij het jurridisch loket?
Ik heb zelf helaas geen idee, ergerde me gewoon aan aller reactie die er maar meteen weer vanuit gaan dat jij je ex kaal wilt plukken.
Is het een idee om onafhankelijk advies in te winnen? Misschien bij het jurridisch loket?
Het is zoals het is
donderdag 6 september 2012 om 10:35
donderdag 6 september 2012 om 10:36
Meisje10 even voor de beeldvorming:
Het huis van mij en ex staat nu (eindelijk,na al 2,5 jaar uit elkaar) eindelijk in de verkoop.
Ex kan het alleen niet betalen maar woont er al wel al die tijd alleen.
Er zit een hypotheek op die iig ¤30.000 hoger is dan wat we nu vermoedelijk er voor terug krijgen áls we al kunnen verkopen.
Hij heeft de komplete inboedel gehouden (ook het bed wat ik al had vóór we gingen samenwonen en de dure hoekbank die we van mijn moeder hebben gekregen)
En straks hebben we beide een vette schuld.
Oh en ik krijg van hem geen cent hoor (wil ik ook niet natuurlijk)
Zo kan het ook dus.....tel uit je winst!
Het huis van mij en ex staat nu (eindelijk,na al 2,5 jaar uit elkaar) eindelijk in de verkoop.
Ex kan het alleen niet betalen maar woont er al wel al die tijd alleen.
Er zit een hypotheek op die iig ¤30.000 hoger is dan wat we nu vermoedelijk er voor terug krijgen áls we al kunnen verkopen.
Hij heeft de komplete inboedel gehouden (ook het bed wat ik al had vóór we gingen samenwonen en de dure hoekbank die we van mijn moeder hebben gekregen)
En straks hebben we beide een vette schuld.
Oh en ik krijg van hem geen cent hoor (wil ik ook niet natuurlijk)
Zo kan het ook dus.....tel uit je winst!
donderdag 6 september 2012 om 10:36
Die 2 kinderen met een handicap, zijn dat jouw kinderen, of zijn kinderen?
In ieder geval, als ze niet van jullie waren, kun je daarom niet van je ex verwachten dat hij jouw partneralimentatie gaat betalen. Dat jij tijdens jullie huwelijk minder bent gaan werken om vrijwilligerswerk te gaan doen, hoeft hij niet te bekostigen.
Ik denk dat je gewoon een ft baan moet gaan zoeken, of je niet goed lopende bedrijf heel snel rendabel moet gaan maken.
In ieder geval, als ze niet van jullie waren, kun je daarom niet van je ex verwachten dat hij jouw partneralimentatie gaat betalen. Dat jij tijdens jullie huwelijk minder bent gaan werken om vrijwilligerswerk te gaan doen, hoeft hij niet te bekostigen.
Ik denk dat je gewoon een ft baan moet gaan zoeken, of je niet goed lopende bedrijf heel snel rendabel moet gaan maken.