Geld & Recht alle pijlers

Goede deal met ex en woning?

06-09-2012 10:09 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik liggen in scheiding. Het grootste probleem is onze woning, die is nu moeilijk verkoopbaar. Er zit een aflossingsvrije hypotheek op en als we nu verkopen is het bijna zeker dat we met een schuld komen te zitten. Nu kan mijn ex het huis kopen, daardoor zit hij op hoge lasten en hij wil dat ik afzie van zijn pensioen. Wij zijn 10 jaar getrouwd geweest. Hij vindt dat ik dan een goede deal heb want ik heb nog recht op urgentie om een woning te vinden, woon in grote stad en de woningnood is hier groot. Zonder urgentie begin ik niets. Aan de ene kant denk ik 'goede deal' ik hoef niets verkoopklaar te maken en ik kan zo weg. Het meeste van de inboedel krijg ik mee, maar zie ik iets over het hoofd? Morgen komt de mediator en leg ik het ook voor. Ook denkt hij dat ik geen recht heb op partneralimentatie omdat ik een baan heb, klopt dit wel?
Alle reacties Link kopieren
Stel dat na verkoop van de woning een restschuld overblijft van 30.00 euro. Dan zou 15.000 daarvan voor jou zijn.

Stel je loopt daardoor na je pensioenering 300 euro per maand aan pensioen mis. Dan zit je na 5 jaar al aan die 15.000 euro.

Als je dan 85 wordt in plaats van 70 dan loop je dus jarenlang erg veel geld mis en is het dus helemaal niet zo'n goede deal.

Ex man is ook niet gek en stelt dit niet voor niets voor.
Wij hebben op advies van de notaris juist het pensioen op elkaars naam aangehouden. We zien het als een soort levensverzekering als de ander zou overlijden. Als je elkaar uitschrijft dan krijgt de ander niks en heeft ineens de zorg voor de kinderen. Vreemd genoeg checken pensioenverstrekks hierbij samenwoont of uit elkaar bent gegaan. Wij melden elkaar dus af op ons 64ste ofzo....
Met alleen deze gegevens kunnen wij niet berekenen of je een goede deal sluit. Bij de echtscheiding moet al het vermogen 50/50 gedeeld worden (in geval van gemeenschap van goederen). Is dat niet het geval en wordt een van de partners overbedeeld, dan loop je nog het risico dat de fiscus komt heffen. Voor wat betreft het pensioen heb je recht op de helft van het pensioen dat tijdens het huwelijk is opgebouwd. Als je ex goed verdient, kan dat een aanzienlijk bedrag zijn. Hij heeft overigens net zo goed recht op de helft van jouw pensioen, dus als je over en weer afziet van verevening moet je dat in mindering brengen op wat hij je 'geeft'.

Volgens mij kun je bij je pensioenfonds wel opvragen wat jullie pensioen op het moment waard is. Die bedragen neem je dan mee in je berekeningen van het vermogen, net als de onderwaarde van de woning en de overige bezittingen en schulden. Als het sommetje dan ernstig in jouw voordeel uitpakt, zou je eventueel kunnen afzien van partneralimentatie. Ik ben daar sowieso geen voorstander van, maar wettelijk gezien heb je er gewoon recht op als hij veel meer verdient dan jij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven