Geld & Recht alle pijlers

goede doel gone bad

10-06-2021 23:46 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

We doneren elke maand wat geld naar paar goede doelen. Het is eigenlijk zo begonnen. Als we reclame kregen voor een goede doel dan doneerde we 10 euro. Nu krijgen we vaker brieven van diezelfde goede doelen en bovendien krijgen we zelfs vragen van andere goede doelen om hun ook te steunen terwijl we aan de andere dit zelfs niet gevraagd hebben. Het blijft maar komen, bijna elke week. Is dit normaal? Wat kan ik nu doen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-06-2021 06:48
Alles opzeggen en voortaan gelijk die schooibrieven in de vuilnisbak gooien.
En dat is niet altijd even makkelijk.

Donateur worden is reuze simpel, maar om op te zeggen moet je vaak naar de krochten van de website van het goede doel. En vaak kan het dan alleen telefonisch waar ze je dan toch als donateur proberen te behouden. Als je ze dan niet steeds afkapt en zegt "ik bel om op te zeggen!" zit je zo 10 minuten met ze aan de telefoon. :facepalm:

En als je dan uiteindelijk hebt opgezegd, dan kennen ze je nog als ex-donateur, wat betekent dat je nog niet van ze af bent: "U bent donateur geweest, waar we heel dankbaar voor zijn en we hopen dan ook dat u misschien toch nog een bijdrage kunt missen...".

Ik snap dat ze afhankelijk van donateurs/bijdragen zijn, maar hier word ik toch wel een beetje :@ van. Maar wat iemand al zei: bij de wat kleinere goede doelen, heb je hier minder/geen last van.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Wie is we?

Heb je last van verzonnen topicaandrang?
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 11-06-2021 07:07
10.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Betalen natuurlijk! Je wilt toch niet dat er een kind in Afrika een ledemaat moet missen omdat ze net 3 euro te kort kwamen voor medicatie die jíj had kunnen overmaken??? O_O Of dat Bep van de Hoek overlijdt aan trombose. Of of of.. tjee harteloos zeg.
Alle reacties Link kopieren
En vergeet de bonus van de directeur van de hartstichting niet he. Gun die man of vrouw z'n/haar10 vakanties per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon in de papierbak. Wij hebben een ja/nee sticker, maar de post van bijvoorbeeld de Bankgiro loterij en de Vriendenloterij (allebei nooit lid van geweest, wel van de Postcodeloterij, dus het zal allemaal wel familie zijn) komt op naam, en valt dus niet onder reclame maar gewoon onder geadresseerde post. Ze zijn hier ook afschuwelijk hardnekkig, echt elke week post. Het gaat gewoon rechtstreeks de papierbak in, ik open het niet eens.
Begin een verzameling fondswervingsbrieven, dan ben je elke keer blij als er weer een komt.
Gewoon negeren en klaar. Dat jarenlange gestalk is trouwens wel de reden dat ik alleen nog een euro in de collectebus gooi en verder niet meer aan goede doelen doe. Ik werd er ook gek van.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-06-2021 06:48
Alles opzeggen en voortaan gelijk die schooibrieven in de vuilnisbak gooien.
Dat, goede doelen vooral de grote is gewoon een commerciële industrie.

Doe lievers iets kleins in de buurt. Help een buurthuis, geef aan minima of doe iets voor een kleine organisatie met microkrediet

De rest is de kanker-maffia, de milieu-maffia of de Afrika-maffia, rijke mensen worden daar rijker van.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
11-06-2021 07:55
Dat, goede doelen vooral de grote is gewoon een commerciële industrie.

Doe lievers iets kleins in de buurt. Help een buurthuis, geef aan minima of doe iets voor een kleine organisatie met microkrediet

De rest is de kanker-maffia, de milieu-maffia of de Afrika-maffia, rijke mensen worden daar rijker van.

Dat doe ik zo ja, vaak koop ik gewoon dingen om te geven ( diervoeding ). Zie ik direct naar wie en wat het gaat.
Oh ik had daar ook zo'n hekel aan. Ik gaf een tijdje aan wat verschillende goede doelen. Ik heb ze er één voor één uit geknikkerd. Elke keer als er één belde om meer geld te vragen zei ik direct in dat gesprek op. Dat was best handig, ik hoefde er niet eens zelf voor te bellen dan.
Alle reacties Link kopieren
Idd, echt heel slecht en opzeggen gaat ook heel lastig.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 12:30
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
11-06-2021 08:35
Opzeggen. En post ongeopend retour afzender sturen.

Verder geen lidmaatschap meer aangaan, tenzij je echt overtuigd bent dat je specifiek dat doel voor langere tijd wil steunen om een specifieke reden.

Er zijn zo ontzettend veel goede doelen, kunt dat onmogelijk allemaal gaan sponsoren, dus wat ik meestal doe, 1 of 2 keer per jaar, is dat ik éénmalig een gift doe. Dan komt er verder geen reclame of vraag of je dan niet ook een donateurschap wil.

Is tevens ook altijd mijn antwoord wanneer er donateurwervers voor de deur staan. Die willen - of komen nooit - voor een eenmalige gift. Terwijl ik denk dat veel meer mensen wél bereid zouden zijn iets te geven, al is het een tientje, wanneer ze op die manier mogen bijdragen.
Volgens mij worden die donateurwervers vaak betaald.
En ze brengen hun geld niet op als mensen maar 1 keer betalen, blijkbaar.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Het vervelende is natuurlijk dat op een gegeven moment te veel geld gaat zitten in het in leven houden van de organisatie.

De organisaties die weinig geld aan fondsenwerving verspillen, zijn minder bekend.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Je geld in het vervolg uitlenen via kiva.org. Dat gaat naar kleine leningen voor ondernemers in derde wereldlanden. En dat komt terecht bij wie het nodig heeft.

Goede doelenorganisaties zijn als iedere grote structuur. Men gaat denken dat ze heel hard nodig zijn en dat maakt dat ze het aan zichzelf kunnen verkopen dat er heel veel geld gaat naar de organisatie zelf. Heel menselijk, maar ook heel inefficiënt.
Ik kan ook geen nee zeggen dus ik heb een nee/nee sticker en loop op straat met een grote boog om collectanten heen. Of ik doe alsof ik aan de telefoon ben, als ze me eenmaal strikken ben ik de sjaak.
Ik doneer elke maand 7 euro aan de dierenbescherming maar meer ook niet.
En lid daarvan worden was mijn eigen keuze.
Alle reacties Link kopieren
Voor alle mensen die geen nee kunnen zeggen, ik verkoop kleine dingetjes voor een goed doel. Hebben? :biggrin:
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 26-06-2021 00:09
99.66% gewijzigd
Een nee/nee-sticker helpt niet tegen geadresseerde post.
Ik gooi het gewoon bij het oud papier en negeer het verder.
Alle reacties Link kopieren
VANTA schreef:
11-06-2021 00:02
Retour afzender
Geadresseerde overleden/verhuisd
Werkt niet bij de Nierstichting. Vier jaar post retour gestuurd met de mededeling dat de vorige bewoonster is overleden. Daarna maar gewoon weggegooid.

Zonde van de bomen en postzegels...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 12:22
0.00% gewijzigd
NYC schreef:
11-06-2021 09:24
Klopt. Maar ik vind het geen fijne manier, ik vind maandelijkse termijnen heel irritant en betaal liever jaarlijkse bedragen (ook zo bij bijv zorgverzekeraar, belastingen etc). Dus ook aan goede doelen.

Ik denk dat de goede doelen hierdoor een soort “klantbinding” hebben. In die tijd dat ik nog wél een donateurschap nam is het me namelijk ook wel overkomen dat ik nog maandenlang lid was terwijl ik al heel lang had willen opzeggen. Dat heb je met een eenmalige jaarlijkse gift dus niet. Tenzij je dat zo zou regelen, maar ik vind het dus heel fijn dat moment van overboeking zelf in de hand te hebben ipv dat er een bedrag wordt afgeschreven. Dus dat regel ik met (bijna) alles zo.
Volgens mij zijn er heel veel mensen die vergeten op te zeggen, en werkt het daarom. Dat is ook waarom ik dat nabellen om meer geld te vragen zo stom vind: als ze me niet hadden gebeld was ik die afschrijving gewoon weer vergeten en had het zo nog maanden door kunnen lopen.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 12:22
0.00% gewijzigd
Iemand schreef ooit het advies om de antwoordenvelop op een doos oud papier te plakken ;-)
Ik heb dat advies gebruikt.... bedankje voor de berg oud papier in de envelop gestopt, en de mededeling, dat ik ook een keer iets terug wou doen.

Zo ben ik van de postcodeloterij afgekomen :hihi:
Oemayra schreef:
11-06-2021 10:42
Iemand schreef ooit het advies om de antwoordenvelop op een doos oud papier te plakken ;-)
Ik heb dat advies gebruikt.... bedankje voor de berg oud papier in de envelop gestopt, en de mededeling, dat ik ook een keer iets terug wou doen.

Zo ben ik van de postcodeloterij afgekomen :hihi:
:mrgreen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven