Gratificatie ivm jubileum. Delen met partner?
dinsdag 10 juni 2025 om 21:46
Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Ik kreeg vandaag het bericht dat ik een leuk extraatje krijg deze maand ivm een bepaald aantal jaren in dienst. Hartstikke leuk natuurlijk.
Wij hebben een gezamenlijke rekening. En daar gaat het grootste gedeelte (allebei hetzelfde percentage) van ons inkomen heen.
Hier betalen we alle vaste lasten, gezamenlijke uitjes en dingen voor de kinderen van.
Een klein gedeelte houden we op onze eigen rekening voor onze eigen uitjes, kleding, kapper etc.
Is deze gratificatie nu voor mij alleen of stort ik datzelfde percentage als elke maand hiervan op de gezamenlijke rekening?
Benieuwd naar jullie meningen.
Ik kreeg vandaag het bericht dat ik een leuk extraatje krijg deze maand ivm een bepaald aantal jaren in dienst. Hartstikke leuk natuurlijk.
Wij hebben een gezamenlijke rekening. En daar gaat het grootste gedeelte (allebei hetzelfde percentage) van ons inkomen heen.
Hier betalen we alle vaste lasten, gezamenlijke uitjes en dingen voor de kinderen van.
Een klein gedeelte houden we op onze eigen rekening voor onze eigen uitjes, kleding, kapper etc.
Is deze gratificatie nu voor mij alleen of stort ik datzelfde percentage als elke maand hiervan op de gezamenlijke rekening?
Benieuwd naar jullie meningen.
woensdag 11 juni 2025 om 14:15
Waarom vraag je het? Verwacht je partner dat je het deelt of op de grote hoop gooit? Hoe doe je dat met andere bedragen anders dan het standaard salaris?
Ik heb eerder dit jaar een etentje en overnachting in een sterrentent geboekt. Was het meteen op en dit vraagstuk niet meer relevant
Jammer dat zo’n jubileumuitkering zo weinig voorkomt
Ik heb eerder dit jaar een etentje en overnachting in een sterrentent geboekt. Was het meteen op en dit vraagstuk niet meer relevant

Jammer dat zo’n jubileumuitkering zo weinig voorkomt
woensdag 11 juni 2025 om 14:34
Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.
Pensioen is voor mij ook goed geregeld.
Wel grappig dat sommige van jullie aannemen dat ik het liever zelf hou.
Ik had het automatisch naar de gezamenlijke rekening overgemaakt, maar ineens dacht ik. Hee is dit niet echt een cadeautje voor mij?
Dan nog stop ik het met alle liefde in mijn gezin hoor.
Er zijn hier wel wat dingen benoemd, waar ik echt even over moet gaan praten met partner.
Oja welke uitgaven ik het dan over had, waar man over viel.
Dat waren dingen als een keer uiteten/drankje met vriendinnen. Lunch op werk.
Ik geef niet veel geld uit aan kleding, dure verzorgingsproducten etc.
Een cadeau voor elkaar kopen is zo ook wat makkelijker.
Ik had het automatisch naar de gezamenlijke rekening overgemaakt, maar ineens dacht ik. Hee is dit niet echt een cadeautje voor mij?
Er zijn hier wel wat dingen benoemd, waar ik echt even over moet gaan praten met partner.
woensdag 11 juni 2025 om 14:43
Ik kan prima een verrassing kopen voor man. Op het afschrift staat toch niet wat er is gekocht?
woensdag 11 juni 2025 om 14:43
Voor ons is dat het enige nadeel, tegenover heel veel voordelen. Gelukkig houden we allebei niet van verrassingen

woensdag 11 juni 2025 om 14:44
Nou, als er opeens een uitgave bij een juwelier op het bankafschrift staat, dan heb ik wel een vermoeden (of het moet niet voor mij zijn, maar dan hebben we hele andere problemen).

woensdag 11 juni 2025 om 14:52
Hmm dat vind ik relatief kleine uitgaven waar ik geen discussie over zou willen.
Ik denk dat je niet weer terug zo moeten naar alles op 1 hoop als hij over dit soort dingen valt. Maar ik zou echt pleiten voor allebei evenveel overhouden, zodat je zonder gezeur dit soort dingen kunt doen.
woensdag 11 juni 2025 om 14:57
Ik zal het eens omdraaien: als ik dit zou krijgen dan zou mijn man direct zeggen: wat fijn zeg, doe daar lekker iets leuks van voor jezelf.
Zo hier ook bv met de belasting: ik krijg veel terug op mijn naam, hij moet veel betalen. Ik betaal zijn deel en wat er over is hou ik. Mijn man staat er zelfs op dat ik dat hou.
Weet je man al dat je dat krijgt en zo ja wat zei hij daarover?
Zo hier ook bv met de belasting: ik krijg veel terug op mijn naam, hij moet veel betalen. Ik betaal zijn deel en wat er over is hou ik. Mijn man staat er zelfs op dat ik dat hou.
Weet je man al dat je dat krijgt en zo ja wat zei hij daarover?
woensdag 11 juni 2025 om 15:03
wow, dit in combi met je eerdere topic...Trees85 schreef: ↑11-06-2025 14:34Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.
Rode vlaggen
woensdag 11 juni 2025 om 15:15
nerdopviva schreef: ↑11-06-2025 14:44Nou, als er opeens een uitgave bij een juwelier op het bankafschrift staat, dan heb ik wel een vermoeden (of het moet niet voor mij zijn, maar dan hebben we hele andere problemen).
Dat is dan weer een soort van voordeel. Man kan niet stiekem vreemd gaan

Nadeel: jij zelf ook niet.
TAFKAPML
woensdag 11 juni 2025 om 17:30
woensdag 11 juni 2025 om 17:32
Ik vind die van belasting juist echt een voor de gezamenlijke rekening aangezien man en ik samen aangifte doen. Fiscaal was het dit jaar gunstiger om alle aftrekposten op zijn deel te doen dus kreeg hij meer terug maar dat maakte het niet zijn geld.Rozeroosje schreef: ↑11-06-2025 14:57
woensdag 11 juni 2025 om 17:33
Serieus?Trees85 schreef: ↑11-06-2025 14:34Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.
woensdag 11 juni 2025 om 17:34
Welke voordelen zie je dan nog meer van alles op 1 hoop? Kijk ik snap de voordelen ten opzicht van manier van to, maar niet ten opzichte van beide hetzelfde bedrag overhouden en de rest naar gezamenlijke rekening. Muv dat je maar voor 1 rekening kosten hebt.nerdopviva schreef: ↑11-06-2025 14:43Voor ons is dat het enige nadeel, tegenover heel veel voordelen.
woensdag 11 juni 2025 om 17:44
Waarom? Is werken ondergeschikt aan thuis de boel runnen?
woensdag 11 juni 2025 om 18:56
Geen discussie over wat gezamenlijk is en wat niet. Ik ben bijvoorbeeld chronisch ziek en heb daar kosten van. In principe zijn het mijn kosten, maar dan hou ik maar weinig over voor leuke dingen. En vrouwen hebben sowieso hogere kosten door de pink tax en meer (maandelijkse) benodigdheden. Verder geen verrekeningen als we iets meenemen voor de ander. Geen discussie als het zakgeld voor de een niet toereikend is en voor de ander juist teveel. We delen onze auto's, we hoeven er niet over na te denken wie hoeveel heeft gereden en welke kosten voor wie zijn. En zo zijn er vast nog meer voordelen (voor ons).
woensdag 11 juni 2025 om 19:01
Werk en thuis de boel runnen zijn wat mij betreft juist uitwisselbaar in een gezin. Alleen het ene wordt betaald en het andere niet, daarom moet je imo ervoor zorgen dat beide partners er niet bij inschieten. Niet tijdens een relatie en niet erna. Wat ik vaak zie in mijn omgeving is dat man 5 of 4 dagen werkt en de vrouw 3. Daarom komt nagenoeg alles van thuis de boel runnen op haar neer want zij werkt minder. Onder aan de streep blijft er dan meer vrije tijd en meer geld over voor de man. Daar zie ik weinig eerlijks aan.
woensdag 11 juni 2025 om 19:02
Ah zo. Hier is eigen geld puur voor de extra's zoals extra sportspullen in mijn geval en gamedingen in geval van man kortgezegd.nerdopviva schreef: ↑11-06-2025 18:56Geen discussie over wat gezamenlijk is en wat niet. Ik ben bijvoorbeeld chronisch ziek en heb daar kosten van. In principe zijn het mijn kosten, maar dan hou ik maar weinig over voor leuke dingen. En vrouwen hebben sowieso hogere kosten door de pink tax en meer (maandelijkse) benodigdheden. Verder geen verrekeningen als we iets meenemen voor de ander. Geen discussie als het zakgeld voor de een niet toereikend is en voor de ander juist teveel. We delen onze auto's, we hoeven er niet over na te denken wie hoeveel heeft gereden en welke kosten voor wie zijn. En zo zijn er vast nog meer voordelen (voor ons).
Alle medische dingen enzo gaan gewoon van gezamenlijke rekening

woensdag 11 juni 2025 om 19:04
frettie schreef: ↑11-06-2025 19:01Werk en thuis de boel runnen zijn wat mij betreft juist uitwisselbaar in een gezin. Alleen het ene wordt betaald en het andere niet, daarom moet je imo ervoor zorgen dat beide partners er niet bij inschieten. Niet tijdens een relatie en niet erna. Wat ik vaak zie in mijn omgeving is dat man 5 of 4 dagen werkt en de vrouw 3. Daarom komt nagenoeg alles van thuis de boel runnen op haar neer want zij werkt minder. Onder aan de streep blijft er dan meer vrije tijd en meer geld over voor de man. Daar zie ik weinig eerlijks aan.
En als ze dan onverhoopt uit elkaar gaan dan heeft hij betere perspectieven want meer promotie/carrière gemaakt, hij heeft een beter pensioen etc
Hij kan het huis en de hypotheek op zijn naam zetten, zij niet.
woensdag 11 juni 2025 om 19:11
Ik heb ook een eigen rekening. Uit jaar kruik en als ik wil kan ik daar prima ongezien op sparen. Sowieso omdat mijn man echt nooit kijkt op de rekening. En ik spaar al sinds jaar en dag koopzegels. Die gaan op die rekening.
Man heeft ivm werk buitenland ook een eigen rekening daar wordt zijn onkosten vergoeding op gestort en daar leeft hij van als hij die aan t werk is in Verweggistan. Dat vindt hij fijn. Zo kan hij tracken of de vergoeding beetje klopt met werkelijkheid. En daar kan hij ook als hij wil sparen.
Maar goed. Ik word nooit verrast op verjaardagen of trouwdag. Hij is niet attent. De kinderen regelen 9 van de 10 x een kado voor mij. Hij weet nooit wat. Andersom heb ik hem wel verrast op speciale verjaardagen of trouwdagen en dat betaalde ik van de koopzegels

woensdag 11 juni 2025 om 20:27
Eens, ik zie dat regelmatig en vind dat zo oneerlijk.Speculaastaart schreef: ↑11-06-2025 19:04En als ze dan onverhoopt uit elkaar gaan dan heeft hij betere perspectieven want meer promotie/carrière gemaakt, hij heeft een beter pensioen etc
Hij kan het huis en de hypotheek op zijn naam zetten, zij niet.
woensdag 11 juni 2025 om 20:34
woensdag 11 juni 2025 om 20:53
De 3e shift zie je maar weinig mannen doen idd.frettie schreef: ↑11-06-2025 19:01Werk en thuis de boel runnen zijn wat mij betreft juist uitwisselbaar in een gezin. Alleen het ene wordt betaald en het andere niet, daarom moet je imo ervoor zorgen dat beide partners er niet bij inschieten. Niet tijdens een relatie en niet erna. Wat ik vaak zie in mijn omgeving is dat man 5 of 4 dagen werkt en de vrouw 3. Daarom komt nagenoeg alles van thuis de boel runnen op haar neer want zij werkt minder. Onder aan de streep blijft er dan meer vrije tijd en meer geld over voor de man. Daar zie ik weinig eerlijks aan.
Pieremachochel
woensdag 11 juni 2025 om 22:14
Ja dit is helemaal waar!frettie schreef: ↑11-06-2025 19:01Werk en thuis de boel runnen zijn wat mij betreft juist uitwisselbaar in een gezin. Alleen het ene wordt betaald en het andere niet, daarom moet je imo ervoor zorgen dat beide partners er niet bij inschieten. Niet tijdens een relatie en niet erna. Wat ik vaak zie in mijn omgeving is dat man 5 of 4 dagen werkt en de vrouw 3. Daarom komt nagenoeg alles van thuis de boel runnen op haar neer want zij werkt minder. Onder aan de streep blijft er dan meer vrije tijd en meer geld over voor de man. Daar zie ik weinig eerlijks aan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in