Gratificatie ivm jubileum. Delen met partner?
dinsdag 10 juni 2025 om 21:46
Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Ik kreeg vandaag het bericht dat ik een leuk extraatje krijg deze maand ivm een bepaald aantal jaren in dienst. Hartstikke leuk natuurlijk.
Wij hebben een gezamenlijke rekening. En daar gaat het grootste gedeelte (allebei hetzelfde percentage) van ons inkomen heen.
Hier betalen we alle vaste lasten, gezamenlijke uitjes en dingen voor de kinderen van.
Een klein gedeelte houden we op onze eigen rekening voor onze eigen uitjes, kleding, kapper etc.
Is deze gratificatie nu voor mij alleen of stort ik datzelfde percentage als elke maand hiervan op de gezamenlijke rekening?
Benieuwd naar jullie meningen.
Ik kreeg vandaag het bericht dat ik een leuk extraatje krijg deze maand ivm een bepaald aantal jaren in dienst. Hartstikke leuk natuurlijk.
Wij hebben een gezamenlijke rekening. En daar gaat het grootste gedeelte (allebei hetzelfde percentage) van ons inkomen heen.
Hier betalen we alle vaste lasten, gezamenlijke uitjes en dingen voor de kinderen van.
Een klein gedeelte houden we op onze eigen rekening voor onze eigen uitjes, kleding, kapper etc.
Is deze gratificatie nu voor mij alleen of stort ik datzelfde percentage als elke maand hiervan op de gezamenlijke rekening?
Benieuwd naar jullie meningen.
woensdag 11 juni 2025 om 23:50
Eens.frettie schreef: ↑11-06-2025 19:01Werk en thuis de boel runnen zijn wat mij betreft juist uitwisselbaar in een gezin. Alleen het ene wordt betaald en het andere niet, daarom moet je imo ervoor zorgen dat beide partners er niet bij inschieten. Niet tijdens een relatie en niet erna. Wat ik vaak zie in mijn omgeving is dat man 5 of 4 dagen werkt en de vrouw 3. Daarom komt nagenoeg alles van thuis de boel runnen op haar neer want zij werkt minder. Onder aan de streep blijft er dan meer vrije tijd en meer geld over voor de man. Daar zie ik weinig eerlijks aan.
Wel zijn die slechts 3 dagen van de vrouw, met bijbehorende (financiële) consequenties, vaak met name haar keuze. Natuurlijk profiteert de man er ook van dat zij thuis meer regelt, maar er zijn ook genoeg mannen die het ook prima zouden vinden als de vrouw meer zou werken.
Ik ben meer voor allebei evenveel werken en zorgen. En dan het liefst nog steeds alles op één hoop.
donderdag 12 juni 2025 om 07:16
Nova schreef: ↑11-06-2025 23:50Eens.
Wel zijn die slechts 3 dagen van de vrouw, met bijbehorende (financiële) consequenties, vaak met name haar keuze. Natuurlijk profiteert de man er ook van dat zij thuis meer regelt, maar er zijn ook genoeg mannen die het ook prima zouden vinden als de vrouw meer zou werken.
Ik ben meer voor allebei evenveel werken en zorgen. En dan het liefst nog steeds alles op één hoop.
De hele maatschappij is ingericht op vrouwen die minder werken. In je omgeving zie je bijna alleen maar vrouwen die minder werken, de man "kan" vaak niet minder werken, werkgevers verwachten dat een man fulltime blijft werken en een vrouw parttime, en de meeste mensen zijn opgegroeid met een moeder die niet of minder werkt. Overal krijg je het voorbeeld dat je als vrouw minder gaat werken. Mannen die 4 dagen werken worden geprezen ("wat goed dat je een dag op de kinderen past"), vrouwen die 4 dagen werken worden veroordeeld ("je hebt toch geen kinderen gekregen om ze naar de opvang te brengen?"). Dan is de keus om minder te gaan werken, helemaal niet van haar, maar meer van de maatschappij.
Erg eens met je laatste conclusie. Alles op één hoop moet bij je passen, maar in de ideale situatie is het toch wat meer gelijk verdeeld dan nu vaak het geval is.
donderdag 12 juni 2025 om 07:45
je zoekt argumenten om een andere mening plat te slaan. dat is niet nodig.
als ik dit wil voorkomen pin ik 70 euro en ga die lego van 54 euro halen.
nog meer beren die ik onnodig voor je moet weghalen? een andere mening mag namelijk dus je hoeft geen onzinargumenten te bedenken. you do you
En doooooor!
donderdag 12 juni 2025 om 07:55
ik denk (denk, dus geen stavende cijfers. jij wel toevallig? dat dit achterhaald is.nerdopviva schreef: ↑12-06-2025 07:16De hele maatschappij is ingericht op vrouwen die minder werken. In je omgeving zie je bijna alleen maar vrouwen die minder werken, de man "kan" vaak niet minder werken, werkgevers verwachten dat een man fulltime blijft werken en een vrouw parttime, en de meeste mensen zijn opgegroeid met een moeder die niet of minder werkt. Overal krijg je het voorbeeld dat je als vrouw minder gaat werken. Mannen die 4 dagen werken worden geprezen ("wat goed dat je een dag op de kinderen past"), vrouwen die 4 dagen werken worden veroordeeld ("je hebt toch geen kinderen gekregen om ze naar de opvang te brengen?"). Dan is de keus om minder te gaan werken, helemaal niet van haar, maar meer van de maatschappij.
Erg eens met je laatste conclusie. Alles op één hoop moet bij je passen, maar in de ideale situatie is het toch wat meer gelijk verdeeld dan nu vaak het geval is.
ik zie door mijn werk veel branches en het idee mannen FT, vrouwen PT is in de praktijk bijna niet meer zo. mannen werken over het algemeen 4 dagen, vrouwen vaak nog iets minder, maar dat is niet omdat dit voor de mannen moeilijker is.
vrouwen houden dit zelf in stand in veel gevallen. En dat is helemaal ok hoor, ieder moet dat voor zich weten zolang ze de individuele en landelijke consequenties snappen en aanvaarden.
iedereen moet doen wat voor hen goed voelt zolang je het samen eens bent en alle hierboven genoemde consequenties van je gedrag aanvaart. Nu ben ik juist van 32 uur weer naar 40 uur gegaan, mijn man werkt 38 uur, ik ben kostwinner en onze verdeling thuis is extreem scheef, maar naar volle tevredenheid van beiden.
En doooooor!
donderdag 12 juni 2025 om 07:59
In mijn omgeving is dat veel minder. Maar ik woon niet in Nederland.nerdopviva schreef: ↑12-06-2025 07:16De hele maatschappij is ingericht op vrouwen die minder werken. In je omgeving zie je bijna alleen maar vrouwen die minder werken, de man "kan" vaak niet minder werken, werkgevers verwachten dat een man fulltime blijft werken en een vrouw parttime, en de meeste mensen zijn opgegroeid met een moeder die niet of minder werkt. Overal krijg je het voorbeeld dat je als vrouw minder gaat werken. Mannen die 4 dagen werken worden geprezen ("wat goed dat je een dag op de kinderen past"), vrouwen die 4 dagen werken worden veroordeeld ("je hebt toch geen kinderen gekregen om ze naar de opvang te brengen?"). Dan is de keus om minder te gaan werken, helemaal niet van haar, maar meer van de maatschappij.
Het kan dus ook anders. Het blijft een keuze.
donderdag 12 juni 2025 om 08:02
Gaan zij dan ook de helft van alle zorg- en regeltaken op zich nemen als hun vrouw meer gaat werken? Ik zie in mijn omgeving vooral mannen die vrolijk doorgaan met hun eigen leven als er kinderen komen, terwijl hun vrouw de zorgtaken en de mental load op zich neemt. En dan vervolgens ‘kiest’ de vrouw ervoor om minder te gaan werken.Nova schreef: ↑11-06-2025 23:50Eens.
donderdag 12 juni 2025 om 08:05
Nou dit inderdaad. Al komt het volgens mij ook relatief vaak voor dat man het prima zou vinden om baby 4 dagen naar de opvang te brengen maar dat vrouw dit teveel vindt.Procne schreef: ↑12-06-2025 08:02Gaan zij dan ook de helft van alle zorg- en regeltaken op zich nemen als hun vrouw meer gaat werken? Ik zie in mijn omgeving vooral mannen die vrolijk doorgaan met hun eigen leven als er kinderen komen, terwijl hun vrouw de zorgtaken en de mental load op zich neemt. En dan vervolgens ‘kiest’ de vrouw ervoor om minder te gaan werken.
donderdag 12 juni 2025 om 08:08
donderdag 12 juni 2025 om 08:10
Dit. En zo blijft het een beetje een kip-ei verhaal.Marianneke schreef: ↑12-06-2025 08:08Ik zie best wel wat jonge kinderloze vrouwen die al beginnen met 4 dagen werken. Hun mannelijke partners werken wel 5 dagen. Dan begin je al direct met een verschil, wat je nooit meer inhaalt. Verschil in inkomen, maar ook verschil in huishoudelijke taken.
donderdag 12 juni 2025 om 08:10
en vervolgens probeert die kerel te helpen en doet hij alles verkeerd volgens vrouwlief en neemt ze het van hem over.Procne schreef: ↑12-06-2025 08:02Gaan zij dan ook de helft van alle zorg- en regeltaken op zich nemen als hun vrouw meer gaat werken? Ik zie in mijn omgeving vooral mannen die vrolijk doorgaan met hun eigen leven als er kinderen komen, terwijl hun vrouw de zorgtaken en de mental load op zich neemt. En dan vervolgens ‘kiest’ de vrouw ervoor om minder te gaan werken.
"we" kunnen iedereen de schuld blijven geven. Vrouwen maken deze keuze, niemand anders. we zijn allemaal 18+, onafhankelijke, sterke vrouwen en in staat keuzes te maken op het gebied van werk, hobbies en de opvoeding van onze kinderen, maar afspraken maken over hoe je je tijd invult/verdeelt kunnen we ineens niet? komop dames...
En doooooor!
donderdag 12 juni 2025 om 08:11
Ik denk dat het wel enorm van je eigen werkveld afgehangt hoe je dit ziet. In mijn omgeving werken veel mannen in de bouw, waterbouw, metaalbewerking etc. Dat zijn toch echt de fulltime banen, waar je als man niet zomaar minder kan werken of waar je baas/collegas daar niet aan gewend zijn. In kantooromgevingen is het inmiddels aardig ingeburgerd, maar er zijn plenty beroepen waar het nog lang niet standaard is. Maar voor we helemaal OT gaan,broadway schreef: ↑12-06-2025 07:55ik denk (denk, dus geen stavende cijfers. jij wel toevallig? dat dit achterhaald is.
ik zie door mijn werk veel branches en het idee mannen FT, vrouwen PT is in de praktijk bijna niet meer zo. mannen werken over het algemeen 4 dagen, vrouwen vaak nog iets minder, maar dat is niet omdat dit voor de mannen moeilijker is.
vrouwen houden dit zelf in stand in veel gevallen. En dat is helemaal ok hoor, ieder moet dat voor zich weten zolang ze de individuele en landelijke consequenties snappen en aanvaarden.
iedereen moet doen wat voor hen goed voelt zolang je het samen eens bent en alle hierboven genoemde consequenties van je gedrag aanvaart. Nu ben ik juist van 32 uur weer naar 40 uur gegaan, mijn man werkt 38 uur, ik ben kostwinner en onze verdeling thuis is extreem scheef, maar naar volle tevredenheid van beiden.
Ik vind dat het geld voor jou is to, zeker als je partner maandelijks meer over houdt dan jij.
donderdag 12 juni 2025 om 08:19
daarom gaf ik ook aan dat ik veel branches zie. waaronder dus die bouw inclusief montage, afbouw en installatietechniek, maar ook zorg en overheid.Zandhaas schreef: ↑12-06-2025 08:11Ik denk dat het wel enorm van je eigen werkveld afgehangt hoe je dit ziet. In mijn omgeving werken veel mannen in de bouw, waterbouw, metaalbewerking etc. Dat zijn toch echt de fulltime banen, waar je als man niet zomaar minder kan werken of waar je baas/collegas daar niet aan gewend zijn. In kantooromgevingen is het inmiddels aardig ingeburgerd, maar er zijn plenty beroepen waar het nog lang niet standaard is. Maar voor we helemaal OT gaan,
Ik vind dat het geld voor jou is to, zeker als je partner maandelijks meer over houdt dan jij.
"natuurlijk" blijft de bouw achter, maar ook daar is de "papadag" geen "heee mietjuuhhhh" opwekker meer gelukkig
En doooooor!
donderdag 12 juni 2025 om 10:06
Dit denk ik ook wel. Mijn man werkt in de autobranche en daar werken maar weinig mannen parttime. En de bouwvakkers die hier poos 5 dagen in de week waren, waren ook allemaal mannen. Heb geen enkele vrouwelijke bouwvakker gezien in die 3 maanden.Zandhaas schreef: ↑12-06-2025 08:11Ik denk dat het wel enorm van je eigen werkveld afgehangt hoe je dit ziet. In mijn omgeving werken veel mannen in de bouw, waterbouw, metaalbewerking etc. Dat zijn toch echt de fulltime banen, waar je als man niet zomaar minder kan werken of waar je baas/collegas daar niet aan gewend zijn. In kantooromgevingen is het inmiddels aardig ingeburgerd, maar er zijn plenty beroepen waar het nog lang niet standaard is. Maar voor we helemaal OT gaan,
Ik werk zelf op kantoor bij bedrijf dat oa vergunningen beoordeelt voor de bouw. En hier werken dan wel weer veel mannen 4 ipv 5 dagen.
donderdag 12 juni 2025 om 10:09
Terwijl juist de bouw een prima plek is waar parttime werken goed kan. Of je nou Harry hebt lopen of Karel, dat maakt voor de klus niet veel uit.
Ik zie liever minder PT in het onderwijs (of andere tak, die echt om mensen draait) dan in de bouw
donderdag 12 juni 2025 om 10:15
Ik herken dit in mijn eigen omgeving ook niet zo. Ik werk aan een universiteit en bij ons is voor mensen (m/v) met kinderen is 4 dagen het meest gangbaar voor iedereen.
Ik heb de indruk dat het vooral bij de toch al niet zo leuke/afwisselende banen de vrouwen zijn die snel zeggen 'doe mij maar minder'.
Winkelmedewerkers, kappers, schoonmaak en zo.
Ik heb de indruk dat het vooral bij de toch al niet zo leuke/afwisselende banen de vrouwen zijn die snel zeggen 'doe mij maar minder'.
Winkelmedewerkers, kappers, schoonmaak en zo.
donderdag 12 juni 2025 om 10:20
Nou… Juist in de bouw gaat er veel mis door communicatieproblemen, tussen mensen. Ben helemaal voor parttime, maar om nou te doen of het om het even is welk poppetje er die dag rondloopt, nee dat is niet zo.Lila-Linda schreef: ↑12-06-2025 10:09Terwijl juist de bouw een prima plek is waar parttime werken goed kan. Of je nou Harry hebt lopen of Karel, dat maakt voor de klus niet veel uit.
Ik zie liever minder PT in het onderwijs (of andere tak, die echt om mensen draait) dan in de bouw
donderdag 12 juni 2025 om 10:24
Toen ik minder ging werken, heb ik ook geweigerd om meer in het huishouden te gaan doen. Mijn bijdrage qua geld bleef gelijk als toen ik meer uren werkte en die verdeling was sowieso 50-50. Dus minder werken zou betekenen, minder geld, minder pensioenopbouw, maar meer stomme huishoudelijke klussen voor mij. En mijn partner zou dan er meer op vooruitgaan dan ik, want minder stomme klusjes en dus ook meer vrije tijd. Nee dank je.Marianneke schreef: ↑12-06-2025 08:08Ik zie best wel wat jonge kinderloze vrouwen die al beginnen met 4 dagen werken. Hun mannelijke partners werken wel 5 dagen. Dan begin je al direct met een verschil, wat je nooit meer inhaalt. Verschil in inkomen, maar ook verschil in huishoudelijke taken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 12 juni 2025 om 10:24
Ik werk in een vrouwenbolwerk het onderwijs. Op het schoolplein voornamelijk moeders die brengen en halen. De mannen die ik vaker zie zijn de opa's. Vaders gemiddeld één keer per week schat ik.
Ik denk dus dat vrouwen hier minder werken dan mannen.
donderdag 12 juni 2025 om 10:42
dat klopt toch ook? ik geef alleen aan dat het minder "afgedwongen" wordt door de "norm", maar dat vrouwen er zelf nog steeds voor kiezenSpeculaastaart schreef: ↑12-06-2025 10:24Ik werk in een vrouwenbolwerk het onderwijs. Op het schoolplein voornamelijk moeders die brengen en halen. De mannen die ik vaker zie zijn de opa's. Vaders gemiddeld één keer per week schat ik.
Ik denk dus dat vrouwen hier minder werken dan mannen.
En doooooor!
donderdag 12 juni 2025 om 10:54
maar dat geldt niet voor de dagelijkse werknemer, maar voor de aansturing en coördinatie
donderdag 12 juni 2025 om 13:06
dat geldt voor beidenLila-Linda schreef: ↑12-06-2025 10:54maar dat geldt niet voor de dagelijkse werknemer, maar voor de aansturing en coördinatie
En doooooor!
donderdag 12 juni 2025 om 20:10
Volgens CBS werken mannen beduidend meer uren dan vrouwen, ook met kleine kinderen.
Percentage mensen wat 35+ uren werkt (jongste kind van 0-4 jaar)
Mannen: 75,5%
Vrouwen: 16,6%
De rest van de mannen of vrouwen werkt dus minder uren, of is werkloos (ook meer vrouwen dan mannen zijn werkloos). Nog niet eens 1 op de 10 stellen heeft zowel werk als zorg gelijk verdeeld tussen man en vrouw.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/10 ... an-gewenst
Percentage mensen wat 35+ uren werkt (jongste kind van 0-4 jaar)
Mannen: 75,5%
Vrouwen: 16,6%
De rest van de mannen of vrouwen werkt dus minder uren, of is werkloos (ook meer vrouwen dan mannen zijn werkloos). Nog niet eens 1 op de 10 stellen heeft zowel werk als zorg gelijk verdeeld tussen man en vrouw.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/10 ... an-gewenst
donderdag 12 juni 2025 om 22:05
Nou….mijn man heeft serieus collega’s gehad die dit niet letterlijk zo zeiden, maar het scheelde niet heel veel letters. En da’s toch nog maar een jaar of 5 geleden. Ik hoop van harte dat het in die vijf jaar is veranderd. (Hij werkt er inmiddels niet meer, waarbij dit niet de reden om weg te gaan was).
vrijdag 13 juni 2025 om 06:27
natuurlijk zijn die collega's er. dat verandert niets aan dat het wel degelijk aan het veranderen is en dat de grootste blokkade bij mannen en vrouwen zelf zit en niet bij de werkgever. de mogelijkheden zijn er, maar je moet wel willen.Zandhaas schreef: ↑12-06-2025 22:05Nou….mijn man heeft serieus collega’s gehad die dit niet letterlijk zo zeiden, maar het scheelde niet heel veel letters. En da’s toch nog maar een jaar of 5 geleden. Ik hoop van harte dat het in die vijf jaar is veranderd. (Hij werkt er inmiddels niet meer, waarbij dit niet de reden om weg te gaan was).
En doooooor!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in