Geld & Recht alle pijlers

Gratificatie ivm jubileum. Delen met partner?

10-06-2025 21:46 125 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Ik kreeg vandaag het bericht dat ik een leuk extraatje krijg deze maand ivm een bepaald aantal jaren in dienst. Hartstikke leuk natuurlijk.
Wij hebben een gezamenlijke rekening. En daar gaat het grootste gedeelte (allebei hetzelfde percentage) van ons inkomen heen.
Hier betalen we alle vaste lasten, gezamenlijke uitjes en dingen voor de kinderen van.
Een klein gedeelte houden we op onze eigen rekening voor onze eigen uitjes, kleding, kapper etc.
Is deze gratificatie nu voor mij alleen of stort ik datzelfde percentage als elke maand hiervan op de gezamenlijke rekening?
Benieuwd naar jullie meningen.
En is dat verrekend ergens in de akte? Stellen die ik ken waar dat zo was hebben dat gewoon opgenomen tijdens het kopen van de woning. Dus als ze uit elkaar gaan heeft de partner met spaargeld daar recht op.

Als jullie niet hetzelfde bedrag vrij te besteden krijgen kan je partner daar over gaan mopperen. Ik zou eerder voorstellen nu dat jij een korting of iets extra’s krijgt vanwege het zorgen. En anders voorrekenen wat extra opvang kost.
Trees85 schreef:
10-06-2025 22:25
Partner legt meer in, (werkt 5 dagen en ik 3 dagen) maar heeft ook meer voor zichzelf.
Ik trigger hier altijd zo op.. Ik snap nooit zo goed dat je in een duurzame relatie zit en dat de 1 dus meer spaargeld / te besteden heeft dan de ander. Je bent toch samen ? Zo niet mijn ding.

Wij zijn getrouwd, inkomen op 1 rekening en 1 grote spaarrekening. En bij grote uitgaven voor ons zelf overleggen we even en zolang dat in balans blijft is het prima,
TO, waarom zou je je daarover schuldig voelen? Mijn partner was ook meer vermogend toen ik hem leerde kennen. Ik profiteer niet van hem, hij vindt dat ik er ook profijt van mag hebben. Het voelde bij mij aan het begin ook ongemakkelijk en het kwam wel echt vanuit hemzelf, maar nu ik minder werk bouw ik ook echt minder pensioen op. Mijn man geeft ook echt aan dat hij niet zou willen dat als we uit elkaar gaan dat het voor mij slecht geregeld is, want daar hebben zijn kinderen ook last van Uiteindelijk heeft hij nog steeds meer vermogen, maar hij zorgt zeker dat ik ook genoeg kan sparen en hij draagt met een hoop dingen gewoon een stuk meer bij.
poldervrouw schreef:
11-06-2025 10:06
Ik trigger hier altijd zo op.. Ik snap nooit zo goed dat je in een duurzame relatie zit en dat de 1 dus meer spaargeld / te besteden heeft dan de ander. Je bent toch samen ? Zo niet mijn ding.

Wij zijn getrouwd, inkomen op 1 rekening en 1 grote spaarrekening. En bij grote uitgaven voor ons zelf overleggen we even en zolang dat in balans blijft is het prima,
Zo doen wij het ook. Wij zijn samen verantwoordelijk voor wat er inkomt en uitgaat, de zorg voor kind, hond, huis en niet onbelangrijk: elkaar. Gaat al 20 jaar goed zo. Een flinke meevaller gaat op aan een etentje of wat anders leuks en de rest gaat naar de spaarrekening. Kind gaat over 3 jaar studeren, rijbewijs vinden we bij de opvoeding horen en er zijn wat onderhoudsdingen aan het huis dus dat komt echt wel op.
Hier hadden we altijd alles op een hoop minus een vast bedrag per maand voor mij wat ik piepvrij kon uitgeven aan wat ik wilde. Mijn vriend is een stuk zuiniger dan dat ik ben. Dat bedrag was overigens wel alleen voor kleding/tassen/schoenen/sieraden en dat soort spul. Ik geef verder ook wel meer uit dan vriend. Lunch op kantoor, koffie op het station enzo.
Maar de laatste jaren is hij zelf ook wat minder zuinig geworden en was het niet meer zo nodig om geld voor mezelf apart te houden. Dus langzaam zijn we gewoon naar echt alles op een hoop gegaan en dat bevalt prima. Ik verdien meer en werk ook meer uren. Maar hij heeft de afgelopen jaren veel aan het huis opgeknapt en vaker met kind thuis geweest. Het huis is bijna af, kind gaat volgend jaar naar groep 8 dus hij zit nu te kijken of hij wat meer uren kan werken bij zijn baan.
Hier gaat het eigenlijk dus wel een beetje vanzelf en passen de dingen zich aan naar de nieuwe situatie.
poldervrouw schreef:

eens
Ik krijg ook jeuk van relaties waar zo'n ongelijkheid normaal gevonden wordt

TO, om tafel en trek het recht!
Ik krijg overigens elk jaar een 13de maand en soms ook nog wel een keer 300 a 400 extra bruto vanwege een cao verhoging. Van die 13de maand koop ik altijd wel iets leuks/moois voor mezelf. De rest gaat meestal naar de Sinterklaas en/of Kerstcadeaus en de rest naar de spaarrekening.
Die 300 of 400 extra bruto gaat gewoon naar de lopende rekening

Van een gratificatie zou ik denk ik ook op vakantie gaan met mijn gezin. Bij ons krijg je dan je bruto maandsalaris netto dus daar kan ik wel een leuke reis van boeken.
poldervrouw schreef:

Hier hetzelfde. Werkt prima.
Trees85 schreef:
11-06-2025 08:41
Wel een eye opener dit.
Wij hebben jaren juist alles op 1 bult gehad.
Ook zonder kinderen.
Maar ik ben juist degene die uiteindelijk deze regeling wilde, omdat partner regelmatig opmerkingen over uitgaven had.

Dat vind ik dus echt het fijne hiervan.

Over wat voor uitgaven heb je het dan?
poldervrouw schreef:

Mja, ieder doet wat goed voelt toch.

Ik moet er dan weer niet aan denken om alles op één hoop te gooien.
Wij hebben een gezamenlijke rekening die we 50/50 inleggen. En ja, man houdt meer over iedere maand maar die kiest er dan ook voor om ruim 50 uur te werken in de week. Ik maar de helft.
Volledig tevreden met hoe het geregeld is. Ik heb misschien minder geld (nog steeds zat genoeg) maar heb heerlijk veel vrije tijd.
Keuzes keuzes.
TAFKAPML
Danae schreef:
11-06-2025 09:19
Ik vroeg of jullie getrouwd zijn omdat zaken als pensioenopbouw dan over het algemeen wat beter geregeld zijn (bv. dat jij recht hebt op deel van zijn pensioenopbouw tijdens relatie) maar als je niet wil antwoorden is dat ook prima natuurlijk.

Daar hoef je niet getrouwd voor te zijn hoor.
TAFKAPML
Purrmaid schreef:
11-06-2025 12:02

Wij hebben een gezamenlijke rekening die we 50/50 inleggen. En ja, man houdt meer over iedere maand maar die kiest er dan ook voor om ruim 50 uur te werken in de week. Ik maar de helft.
Volledig tevreden met hoe het geregeld is. Ik heb misschien minder geld (nog steeds zat genoeg) maar heb heerlijk veel vrije tijd.
Keuzes keuzes.
er zijn veel relaties maar 1 van beiden meer werkt en meer verdient. Maar toch het geld gewoon 50-50 gaat
Juist ook, omdat de minst-verdienende dan de kans krijgt financiele zekerheid te hebben en op te bouwen
Zakelijk-bezien is het niet slim om jezelf financieel te kort te doen.
Check ook eens hoeveel pensioen je opbouwt. Als dat niet heel veel is, is het wijs om een spaarpotje aan te leggen.
En als je nog 20 pensioenjaren hebt (zo van je 68e tot 88e) heb je best wat geld nodig. Dan wordt het verschil met je man plots heel groot
Purrmaid schreef:
11-06-2025 12:02

Keuzes keuzes.
Maar dat is een andere situatie dan wanneer er 1 minder werkt om voor de kinderen en huishouden te zorgen en dus helemaal niet meer vrije tijd heeft.
Wat vind je partner?

En het feit dat je dit topic opent, betekent dat dat je vindt dat je het moet delen, maar het eigenlijk voor jezelf wil houden?

Als jij iets voor jezelf wil maar het niet van je eigen geld kunt betalen, doet je partner dan moeilijk?

Wat is het verschil tussen zelf houden en delen in de praktijk?

Nog een leuke: ben he getrouwd? En zo ja: op huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap?
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Lila-Linda schreef:
11-06-2025 12:17
er zijn veel relaties maar 1 van beiden meer werkt en meer verdient. Maar toch het geld gewoon 50-50 gaat

Ja prima. En ieder maakt eigen keuze. Ik wil dat niet.

Juist ook, omdat de minst-verdienende dan de kans krijgt financiele zekerheid te hebben en op te bouwen
Zakelijk-bezien is het niet slim om jezelf financieel te kort te doen.
Check ook eens hoeveel pensioen je opbouwt. Als dat niet heel veel is, is het wijs om een spaarpotje aan te leggen.
En als je nog 20 pensioenjaren hebt (zo van je 68e tot 88e) heb je best wat geld nodig. Dan wordt het verschil met je man plots heel groot

Wat mega belerend. Of iedereen die het anders doet te dom is om na te denken over later.
Mijn pensioen is prima geregeld. Ik kan ook fijn leven als ik dat vanaf nu alleen zou moeten doen/bekostigen.
TAFKAPML
Purrmaid schreef:
11-06-2025 12:22
Ja prima. En ieder maakt eigen keuze. Ik wil dat niet.

Wat mega belerend. Of iedereen die het anders doet te dom is om na te denken over later.
Mijn pensioen is prima geregeld. Ik kan ook fijn leven als ik dat vanaf nu alleen zou moeten doen/bekostigen.
Waarom zie jij het al belerend? (ik leer graag hoe ik het beter doe)

Er zijn geregeld topics van vrouwen die plots financieel enorm in de problemen komen, omdat ze hun toekomst volledig verkeerd ingeschat hebben. Zoveel vrouwen (ik wilde dat ik kon tikken 'mensen') zijn niet financieel onafhankelijk, nu gaat nog wel. Maar vooral na pensioen (of scheiding) wordt geregeld onderschat.
Lila-Linda schreef:
11-06-2025 12:27
Waarom zie jij het al belerend? (ik leer graag hoe ik het beter doe)

Omdat je mij de les gaat lezen over een bewuste keuze. Een keuze die anders is dan hoe jij het doet. En je doet gelijk aannames.
TAFKAPML
Ik ben van mijn gratificatie met mijn gezin naar de Efteling gegaan en van de rest heb ik een kunstwerk gekocht wat ik anders nooit zou kopen. Het staat in de woonkamer dus iedereen kan ervan genieten.
Trees85 schreef:
11-06-2025 07:38
Maar man legt daarentegen wel weer meer in op de gezamenlijke rekening he..
Ik werk minder, onder andere vanwege medische redenen. Maar ook als ik fulltime zou werken, zou er nog steeds een enorm gat zitten tussen zijn salaris en mijn salaris.

Hoe wij het doen: we krijgen elke maand allebei hetzelfde bedrag om "vrij te besteden". De rest verdelen we over gezamenlijke potjes (sparen, vaste lasten, eten/auto ed).

Mede doordat jij minder bent gaan werken, kan hij carrière maken en jij niet. Dus hoe,k is het logisch dat hij meer overhoudt?

Maar uiteindelijk is het belangrijkste dat jullie er je goed bij voelen.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Purrmaid schreef:
11-06-2025 12:08
Daar hoef je niet getrouwd voor te zijn hoor.
Is dat zo? Als je uit elkaar gaat terwijl je niet getrouwd bent (of geregistreerd partnerschap oid, ik bedoel echt niets) heb je dan ook recht op (deel van) opgebouwde pensioen van partner?
Truusje schreef:
11-06-2025 12:32
Ik ben van mijn gratificatie met mijn gezin naar de Efteling gegaan en van de rest heb ik een kunstwerk gekocht wat ik anders nooit zou kopen. Het staat in de woonkamer dus iedereen kan ervan genieten.
Dit! Doe er wat leuks mee.
Uit je post proef ik dat je t liever niet deelt met partner.
Terwijl die altijd meer inlegt dan jij.
poldervrouw schreef:

Eens. Vooral de vanzelfsprekendheid die ik weleens lees: "hij (toch meestal hij) verdient meer, dus is het logisch dat hij meer te besteden heeft". Ik vind dat totaal niet logisch. Je werkt allebei, je doet allebei je best voor het gezin, waarom dan de een meer te besteden dan de ander? Kijk eens wat meer naar moeite die wordt gedaan voor het gezin en niet alleen maar naar geld.

Wat mij betreft hoeven uitgaven trouwens niet in balans te zijn. Als mijn man toevallig een dure aankoop wil doen of een dure hobby heeft en het geld is er, hoef ik niet per se ook een dure aankoop te doen.
Purrmaid schreef:
11-06-2025 12:30
Omdat je mij de les gaat lezen over een bewuste keuze. Een keuze die anders is dan hoe jij het doet. En je doet gelijk aannames.
ik doe echt nergens aannames hoor
nerdopviva schreef:
11-06-2025 13:19
Eens. Vooral de vanzelfsprekendheid die ik weleens lees: "hij (toch meestal hij) verdient meer, dus is het logisch dat hij meer te besteden heeft". Ik vind dat totaal niet logisch. Je werkt allebei, je doet allebei je best voor het gezin, waarom dan de een meer te besteden dan de ander? Kijk eens wat meer naar moeite die wordt gedaan voor het gezin en niet alleen maar naar geld.

Wat mij betreft hoeven uitgaven trouwens niet in balans te zijn. Als mijn man toevallig een dure aankoop wil doen of een dure hobby heeft en het geld is er, hoef ik niet per se ook een dure aankoop te doen.
Inderdaad. Ik denk als er gekeken wordt naar wie de meeste inzet heeft de vrouw heel vaak meer geld over zou moeten houden dan de man.
Daarbij kies je er samen voor dat de vrouw minder gaat werken. Hoezo zou die dan minder te besteden hebben?
Wombat schreef:
11-06-2025 08:53
Wij hebben alles op een grote hoop en maandelijks krijgt ieder hetzelfde bedrag op een eigen rekening om vrij voor jezelf te besteden. Dan heb je ook niet die opmerkingen.
Dat hebben wij ook. Man geeft zijn geld uit aan andere dingen dan ik, maar op deze manier kun je ook verrassing kopen voor de ander zonder dat het op jullie enige rekeningafschrift staat ;-). Dat laatste vind ik het grote nadeel van 1 rekening.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven