Geld & Recht alle pijlers

Gratis adviesgesprek???

17-10-2014 17:16 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb binnenkort een afspraak met m'n hypotheekverstrekker. Ik wil nn hypotheek eens even onder de loep nemen. Waar sta ik, wat heb ik tot nu afbetaald, heeft het nut om de huidige rente om te zetten ivm de rentedaling, enz enz enz.

Ik dacht een vrijblijvend gesprek aan te gaan. Krijg ik vandaag, tot m'n verbazing, een afspraakbevestiging in de bus met de mededeling dat er 150 Euro per uur afgetikt wordt. Ongeacht of ik de boel wijzig of niet.

Dit soort adviesgesprekken zijn toch vrijblijvend? Ik kan me voorstellen dat er bankkosten in rekening worden gebracht als ik daadwerkelijk de boel omzet; dan staat er immers een prestatie tegenover.

Hoe zien jullie dat?
Nee, niet meer. Om transparantie te creëeren moeten ze nu kosten rekenen.
Een advies is al een prestatie. Men neemt tijd voor je. Wellicht langer dan een uur. Omdat ze geen provisie meer mogen maken op hypotheken sinds een aantal jaar berekenen ze nu gewoon een uurtarief. Voorheen schoven ze je een hypotheek naar binnen waar zij de meeste provisie op pakten. Nu is het advies dus onpartijdig en eerlijker. Ze hanteren nu dus uurtje factuurtje.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Ik vind het overigens wel gek dat ze je dat vantevoren niet netjes verteld hebben. Daar zou ik wel een punt van maken. Of misschien wil je er nog van af zien vanwege deze reden? (Zou kunnen en als je het niet wist vind ik dat ook niet onredelijk)
Voor nieuwe klanten is een eerste adviesgesprek gratis, dan wordt berekend wat je maximaal kan lenen (kan je ook op verschillende sites uitrekenen) en ze vertellen wat ze voor je kunnen doen en wat dat gaat kosten.

Voor al het andere moet betaald worden.
http://financieel.infonu. ... r-hypotheekadviseurs.html

Daar staat het heel helder uitgelegd. Situatie is al sinds 2009 zo.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Dit had ik nog niet bedacht. Maar waatschijnlijk heeft TO al langer een hypotheek en daar wel provisie over betaald. Dan is dat eigenlijk niet eerlijk. Is het wel leuk transparant...

Ik schrok ook altijd van de provisies die uitgekeerd werden aan tussenpersonen. Nadeel is dat adviseurs dan advies geven wat hen het meeste oplevert. Voordeel was wel dat mensen die een grotere hypotheek afsloten mee betaalden aan het advies van mensrn met een kleinere hypotheek. En voor tussendoor advies.
En dit is dus een reden om niet voor de goedkoopste rente te gaan. Want bij de gewone grote banken zijn dit soort gesprekken gratis.. Is service.
quote:Bergje65 schreef op 17 oktober 2014 @ 17:16:

Dit soort adviesgesprekken zijn toch vrijblijvend?

Het gesprek is ook vrijblijvend; je hoeft het resulterend advies niet op te volgen.

Het gesprek is echter niet gratis; dat mag niet meer van de wet. Tenminste; de adviseur mag zich niet laten betalen door de andere kant (=bank, financiele partij)
Dat betwijfel ik Lotte. Misschien heb je gelijk.

Werd ook niet vrolijk dat ik een hypotheekofferte bij ABN AMRO wilde en ik pas 13 nov een gesprek kan voeren. Bank of Scotland is goedkoper en die kan ik tot s avonds 2100 uur bellen. Zij zijn goedkoper.
quote:adorabull schreef op vrijdag 17 oktober 2014 17:22 Een advies is al een prestatie. Men neemt tijd voor je. Wellicht langer dan een uur. Omdat ze geen provisie meer mogen maken op hypotheken sinds een aantal jaar berekenen ze nu gewoon een uurtarief. Voorheen schoven ze je een hypotheek naar binnen waar zij de meeste provisie op pakten. Nu is het advies dus onpartijdig en eerlijker. Ze hanteren nu dus uurtje factuurtje.

Ik heb zeer zeker dikke vette provisie betaald.

Paar jaar geleden. het is overigens een gerenommeerde grote bank!
Lotte dat is niet zo hoor! Wij wilden gesprekken aangaan met onze bank maar dat zat en mega prijskaartje aan vast.
De overheid heeft t zo bedacht. Advies mag niet meer 'gratis' ook bij de banken zelf. Het eerste gesprek mag kosteloos en vrijblijvend maar dan krijg je enkel algemene info en geen advies.
quote:evaq schreef op vrijdag 17 oktober 2014 18:23 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Bergje65 in "Gratis adviesgesprek???"" class="messagelink">Bergje65 schreef op 17 oktober 2014 @ 17:16</a>:</b>

Dit soort adviesgesprekken zijn toch vrijblijvend?</div></blockquote>

Het gesprek is ook vrijblijvend; je hoeft het resulterend advies niet op te volgen.

Het gesprek is echter niet gratis; dat mag niet meer van de wet. Tenminste; de adviseur mag zich niet laten betalen door de andere kant (=bank, financiele partij) De adviseur is van de bank; van mijn bank! Ik ben daar al klant, jaren!
Alles wat te maken heeft met je oude lopende hypotheek en waarvoor je jaren geleden al dik betaald hebt via de oude regeling is gratis. In dit geval wil je advies over een eventuele nieuwe hypotheek wat nieuw onderzoek vergt, en daar moet dus voor betaald worden.
quote:gismo72 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 19:08 Alles wat te maken heeft met je oude lopende hypotheek en waarvoor je jaren geleden al dik betaald hebt via de oude regeling is gratis. In dit geval wil je advies over een eventuele nieuwe hypotheek wat nieuw onderzoek vergt, en daar moet dus voor betaald worden.Hi wacht even. Ik wil extra aflossen en de looptijd weten. Tegelijkertijd wil ik advies over het extra af te lossen bedrag: kan ik die bedragen evt op een andere manier sparen/beleggen en via een andere weg aflossen. Ten derde: de rente is zo laag. Kunnen we middelen? Het gaat dus om een bestaande hypotheek
Dat van de rente is wel nieuw. De rest gewoon even bespreken en aangeven dat dat over Ee huidige hypotheek gaat.
Rente middelen betaalde je vroeger ook geen provisie over (behalve dat deze "omzetrentes" nog weleens hoger lagen dan de rentes voor nieuwe klanten). Nieuwe rente is geen nieuwe hypotheek. Sterker nog, vaak kun je de rente gewoon via brief wijzigen (einde rentevastperiode).

Bergje, is er geen telefoonnummer waar je kunt opvragen wat de looptijd is? En heb je de offerte niet meer, daarin staat wat de looptijd is. Of de akte misschien.

Sparen levert nu misschien 1,5% op. Is het meer dan 21000, dan gaat er 1,4% vermogensbelasting af. Daar maak je geen winst op tov de rente op je hypotheek.

Kun je niet een advies aanvragen voor beleggen ipv hypotheek? Zijn die wel gratis?

Middelen of andere rente betaal je boete, mag je wel van belasting aftrekken. Oversluiten naar andere geldverstrekker kan voordelig zijn.

Als je extra wilt aflossen, dan is het een kwestie van geld op de goede rekening storten en je leningnummer vermelden.

Belachelijk dat dit 150 euro moet kosten als je al dik provisie hebt betaald. Foutje in de wetgeving. En vinden banken niet erg...
quote:olivia1 schreef op 17 oktober 2014 @ 18:38:

Lotte dat is niet zo hoor! Wij wilden gesprekken aangaan met onze bank maar dat zat en mega prijskaartje aan vast.Niet bij alle banken dan blijkbaar (ging daar vanuit) Rabo in ieder geval wel. Mits je daar dan al een lopende hypotheek hebt.
Wij hebben ook nooit voor een gesprek hoeven te betalen bij de Rabobank.
Gratis gesprek mag best. Net zoals de winkel je best gratis brood mee mag geven. Maar waarom zouden ze?
quote:lotte1986 schreef op 17 oktober 2014 @ 18:11:

En dit is dus een reden om niet voor de goedkoopste rente te gaan. Want bij de gewone grote banken zijn dit soort gesprekken gratis.. Is service.Nee, daar betaal je het dus verborgen in iets anders, want reken maar dat ze dat wel uitgerekend hebben. Niemand werkt toch gratis?
quote:marana schreef op 19 oktober 2014 @ 11:18:

[...]

Nee, daar betaal je het dus verborgen in iets anders, want reken maar dat ze dat wel uitgerekend hebben. Niemand werkt toch gratis?

Klopt, gratis bestaat niet, verborgen kosten wel. Vandaar de transparantie, ze vertellen je precies wat het advies kost.

Wat mis is gegaan in de wetgeving is het grijze gebied: de oude producten. Provisie is al verdiend, al was niet duidelijk of dat ook voor nazorg is. Naar de geest van de wet zou dit gesprek kosteloos moeten zijn voor de klant.
Rabobank heeft elk jaar een adviesgesprek met ons.

We betalen al zat aan ze om twee betaalrekeningen aan te houden, dus vind ik een gratis adviesgesprek (tijdens kantooruren) niet vreemd.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje dan betaal je dus een soort abonnement daarvoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven