Geld & Recht alle pijlers

Griffiekosten echtscheiding, deskundige gezocht!

02-03-2011 20:22 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist kreeg ik de rekening voor de griffiekosten (rechtbank Amsterdam) van mijn echtscheiding, het is een flink bedrag, viel bijna van mijn stoel. In de brief staat dat, als je een jaarinkomen hebt lager dan 24600 euro, je recht heb op vermindering van de griffiekosten.

Echter staat er niet of dit het bruto of netto jaarinkomen is. (ik vrees dat het bruto is?) Heb al gekeken op rechtspraak.nl, maar word daar niet wijzer. En hoe moet je eventuele vermindering aanvragen?

Wie kan mij hierover informeren?
Over het algemeen zullen ze het over bruto hebben.
Ja, denk het ook. Vette pech waarschijnlijk.
www.rvr.org Dat is de site die over "toevoegingen"gaat, door de overheid gesubsidieerde rechtsbijstand. De grenzen die daar worden aangegeven gaan over je fiscaal jaarinkomen van twee jaar geleden.

Overigens hoort je advocaat je op de mogelijkheid van een toevoeging te wijzen. Vragen dus!
quote:MinnieMuis schreef op 02 maart 2011 @ 20:43:

www.rvr.org Dat is de site die over "toevoegingen"gaat, door de overheid gesubsidieerde rechtsbijstand. De grenzen die daar worden aangegeven gaan over je fiscaal jaarinkomen van twee jaar geleden.

Overigens hoort je advocaat je op de mogelijkheid van een toevoeging te wijzen. Vragen dus!Dank MinnieMuis. Mail naar de advocaat is al gedaan, want inderdaad: dat hebben ze niet gedaan.
Griffierecht bij scheiding is E 199,-, dat is toch niet zo extreem? Je advocaat zal meer kosten waarschijnlijk.
Geen dank en succes!
quote:ossiepossie schreef op 02 maart 2011 @ 20:48:

Griffierecht bij scheiding is E 199,-, dat is toch niet zo extreem? Je advocaat zal meer kosten waarschijnlijk.Het is bijna 400 euro! En de advocaat was al 600 euro...Dat is ongeveer 70% van mijn maandloon.
Hmm, staat er een specificatie bij of staat er alleen "griffierecht E 400"? Is het puur de scheiding of ook een kort geding of voorlopige voorzieningen ofzo? Wel vervelend dat je niet goed voorgelicht bent over de kosten. Het is al moeilijk genoeg allemaal waarschijnlijk..
Ik wil je niet ontmoedigen... maar 600 advocaatkosten is waarschijnlijk pas het begin..... Als je geen goed beeld hebt van de kosten, vraag dit dan aan de advocaat. En als je niet tevreden bent, kun je altijd switchen.
Een scheiding kost pakweg 2000 euro. Dus 1000

voor de ene partner en 1000 voor de andere. En dan heb ik het over en simpele zaak.
Nee, alle kosten voor de advocaat zijn 600 euro, dat is zeker. Maar w.b. de griffiekosten ga ik nog aan de slag.

Dank voor jullie reakties!
mmm mijn schoonzus en zwager liggen in een fikse scheiding.. Zij kan voor een schijntje een advocaat inhuren (zij heeft een laag inkomen ) en hij betaald de volle mep.. 250 euro per uur ! 1 x zitting rechtbank is minimaal 1500 euro. 1 verweerschrift indienen is 300 euro.. Aangezien hun scheiding nogal rottig verloopt zal dit nog wel oplopen.. dus geen 2000 euro. maar flink meer
Je kan om toevoeging vragen bij de Raad voor de Rechtsbijstand. Zij zullen een financiële toets en een inhoudelijke toets doen. Mocht je de toevoeging krijgen dan betaal je een veel lager bedrag. Als je helemaal weinig geld hebt dan kan je bij de gemeente nog om bijzondere bijstand verzoeken van de kosten die je moet betalen na toevoeging. Dus aanvraag indienen bij de Raad voor de Rechtsbijstand en daarna bij de gemeente waar je woonachtig bent.

Leef je op bijstandsniveau dan zijn veel rechtszaken dus gratis.
Zie QR
Ik heb ook een toevoeging maar mijn advocaat is zeker niet gratis hoor. Op dit moment hoef ik haar rekeningen niet te betalen maar als de verkoop van het huis meer als 10.000 euro winst oplevert moet ik gewoon de rekening betalen.

Wel raar dat je advocaat je niet gewezen heeft op die toevoeging. Dat was bij mij namelijk het eerste wat besproken werd.
En als het huis niet meer dan 10.000 euro winst oplevert pepersteak....wat dan....hoef je je advocaat dan niet te betalen ?
Klopt breezer. Dan wordt het door het rijk betaald. Er wordt geen rekening gehouden met eventuele schulden dus meer als 10 000 winst op verkoop is betalen ook al zou ik nog meer schulden hebben (die ik gelukkig niet heb)

Deurwaarderkosten en kosten van uitreksels moest ik trouwens wel zelf betalen.
Griffierecht natuurlijke personen bij een echtscheiding bedraagt momenteel EUR 258,00. Als er wordt geprocedeerd op een toevoeging EUR 71,00. Meestal betaal je met een toevoeging eenmalig EUR 100,00 aan de advocaat.

http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... rechten/#2

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven