Griffiekosten echtscheiding, deskundige gezocht!
woensdag 2 maart 2011 om 20:22
Zojuist kreeg ik de rekening voor de griffiekosten (rechtbank Amsterdam) van mijn echtscheiding, het is een flink bedrag, viel bijna van mijn stoel. In de brief staat dat, als je een jaarinkomen hebt lager dan 24600 euro, je recht heb op vermindering van de griffiekosten.
Echter staat er niet of dit het bruto of netto jaarinkomen is. (ik vrees dat het bruto is?) Heb al gekeken op rechtspraak.nl, maar word daar niet wijzer. En hoe moet je eventuele vermindering aanvragen?
Wie kan mij hierover informeren?
Echter staat er niet of dit het bruto of netto jaarinkomen is. (ik vrees dat het bruto is?) Heb al gekeken op rechtspraak.nl, maar word daar niet wijzer. En hoe moet je eventuele vermindering aanvragen?
Wie kan mij hierover informeren?
woensdag 2 maart 2011 om 20:43
www.rvr.org Dat is de site die over "toevoegingen"gaat, door de overheid gesubsidieerde rechtsbijstand. De grenzen die daar worden aangegeven gaan over je fiscaal jaarinkomen van twee jaar geleden.
Overigens hoort je advocaat je op de mogelijkheid van een toevoeging te wijzen. Vragen dus!
Overigens hoort je advocaat je op de mogelijkheid van een toevoeging te wijzen. Vragen dus!
woensdag 2 maart 2011 om 20:47
quote:MinnieMuis schreef op 02 maart 2011 @ 20:43:
www.rvr.org Dat is de site die over "toevoegingen"gaat, door de overheid gesubsidieerde rechtsbijstand. De grenzen die daar worden aangegeven gaan over je fiscaal jaarinkomen van twee jaar geleden.
Overigens hoort je advocaat je op de mogelijkheid van een toevoeging te wijzen. Vragen dus!Dank MinnieMuis. Mail naar de advocaat is al gedaan, want inderdaad: dat hebben ze niet gedaan.
Overigens hoort je advocaat je op de mogelijkheid van een toevoeging te wijzen. Vragen dus!Dank MinnieMuis. Mail naar de advocaat is al gedaan, want inderdaad: dat hebben ze niet gedaan.

woensdag 2 maart 2011 om 20:52

woensdag 2 maart 2011 om 20:57
woensdag 2 maart 2011 om 21:38
mmm mijn schoonzus en zwager liggen in een fikse scheiding.. Zij kan voor een schijntje een advocaat inhuren (zij heeft een laag inkomen ) en hij betaald de volle mep.. 250 euro per uur ! 1 x zitting rechtbank is minimaal 1500 euro. 1 verweerschrift indienen is 300 euro.. Aangezien hun scheiding nogal rottig verloopt zal dit nog wel oplopen.. dus geen 2000 euro. maar flink meer
woensdag 2 maart 2011 om 22:06
Je kan om toevoeging vragen bij de Raad voor de Rechtsbijstand. Zij zullen een financiële toets en een inhoudelijke toets doen. Mocht je de toevoeging krijgen dan betaal je een veel lager bedrag. Als je helemaal weinig geld hebt dan kan je bij de gemeente nog om bijzondere bijstand verzoeken van de kosten die je moet betalen na toevoeging. Dus aanvraag indienen bij de Raad voor de Rechtsbijstand en daarna bij de gemeente waar je woonachtig bent.
Leef je op bijstandsniveau dan zijn veel rechtszaken dus gratis.
Leef je op bijstandsniveau dan zijn veel rechtszaken dus gratis.
Zie QR
donderdag 3 maart 2011 om 07:38
Ik heb ook een toevoeging maar mijn advocaat is zeker niet gratis hoor. Op dit moment hoef ik haar rekeningen niet te betalen maar als de verkoop van het huis meer als 10.000 euro winst oplevert moet ik gewoon de rekening betalen.
Wel raar dat je advocaat je niet gewezen heeft op die toevoeging. Dat was bij mij namelijk het eerste wat besproken werd.
Wel raar dat je advocaat je niet gewezen heeft op die toevoeging. Dat was bij mij namelijk het eerste wat besproken werd.
donderdag 3 maart 2011 om 21:10

zondag 6 maart 2011 om 00:36
Griffierecht natuurlijke personen bij een echtscheiding bedraagt momenteel EUR 258,00. Als er wordt geprocedeerd op een toevoeging EUR 71,00. Meestal betaal je met een toevoeging eenmalig EUR 100,00 aan de advocaat.
http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... rechten/#2
http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... rechten/#2