Grote uitgave 1 persoon binnen relatie
zondag 18 mei 2025 om 08:14
Man en ik hebben een gedeelde rekening, alles op één hoop. We werken met spaarpotjes voor verschillende doeleinden ( auto, kids, onderhoud/verduurzaming huis, buffer) en houden jaarlijks flink wat spaargeld “over” wat we aflossen op de hypotheek (20k). Het idee is dat we door aflossen op termijn lagere hypotheeklasten hebben en eventueel over een paar jaar een appartement kunnen kopen.
Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.
Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.
En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.
Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.
Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.
En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.
Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
zondag 18 mei 2025 om 09:10
En omdat jij liever fietst moet hij ook maar zo denken?Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 09:08Nouja, ik zou liever fietsen maar dat kan niet want dan ben ik te laat op mijn werk als ik ONZE kinderen naar school moet brengen.
zondag 18 mei 2025 om 09:11
Not_so_perfect schreef: ↑18-05-2025 09:07Overigens vind ik het idee wat ik hier lees “als hij 7000 euro gebruikt moet jij ook gewoon 7000 apart zetten voor jezelf” best flauw, zo van voor wat, hoort wat. Als je een goede relatie hebt lijkt dit mij totaal onnodig.
Het is niet voor wat hoort wat, het is om discussies over uitgaven voor persoonlijk gewin te voorkomen. Ik ben erg voor ook allebei wat eigen geld, wat je kunt spenderen aan wat jij wilt, zonder gezeur van de partner. In een goeie relatie is dat fijn, niet hoeven te discussiëren over iets wat je graag voor jezelf koopt.
Coffee is never my cup of tea
zondag 18 mei 2025 om 09:12
Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 09:06En misschien ook meer duidelijkheid afspreken over mijn voorkeuren voor het geld (aflossen hypotheek) en hoeveel we daaraan spenderen. Mijn wensen mogen, meer gelegen in een stuk financiële zekerheid in de toekomst en voor de kinderen, er ook zijn.
En daar besteed je samen jaarlijks al 20.000 euro aan!
zondag 18 mei 2025 om 09:13
Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 09:08Nouja, ik zou liever fietsen maar dat kan niet want dan ben ik te laat op mijn werk als ik ONZE kinderen naar school moet brengen.
Heb je wel een gelijkwaardige relatie? Het leest heel erg alsof jij vindt dat jij verstandige keuzes maakt en je man onverstandige. En dat hij maar gewoon met jouw keuzes moet meedoen, omdat dat nou eenmaal verstandige keuzes zijn.
zondag 18 mei 2025 om 09:16
Jullie lossen een flink bedrag af en leven sober. Jouw "verstandige" manier van met geld omgaan mag er dus al jaren zijn. Ik vind je een beetje zeuren, eigenlijk.Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 09:06En misschien ook meer duidelijkheid afspreken over mijn voorkeuren voor het geld (aflossen hypotheek) en hoeveel we daaraan spenderen. Mijn wensen mogen, meer gelegen in een stuk financiële zekerheid in de toekomst en voor de kinderen, er ook zijn.
zondag 18 mei 2025 om 09:18
zondag 18 mei 2025 om 09:18
Qua geld uitgeven, zijn voor mij drie dingen belangrijk. In volgorde van belangrijkheid (hoewel ik 3 al niet zo belangrijk meer vind):
1) Zou het andersom ook mogen ?
2) Moeten er andere dingen voor gelaten worden ?
3) Is het een bevlieging
Dus in jou geval zou ik absoluut het probleem niet zien. Wie meer of minder werkt of meer of minder verdient, doet er allemaal niet toe. Je houdt van elkaar en gunt elkaar.
1) Zou het andersom ook mogen ?
2) Moeten er andere dingen voor gelaten worden ?
3) Is het een bevlieging
Dus in jou geval zou ik absoluut het probleem niet zien. Wie meer of minder werkt of meer of minder verdient, doet er allemaal niet toe. Je houdt van elkaar en gunt elkaar.
boszonnebloemen wijzigde dit bericht op 18-05-2025 09:20
0.12% gewijzigd
zondag 18 mei 2025 om 09:19
Ik zou man die motor laten kopen maar ook 7000 euro voor jou apart leggen en vanaf nu zakgeld gaan invoeren waarvan man de kosten voor de motor en zijn motorkleding moet betalen. Er komen naast aanschaffingskosten ook maandelijkse kosten bij voor de verzekering, onderhoud en belasting natuurlijk waar ik echt niet ook nog aan zou gaan meebetalen als ik jou was. Hij verdient immers al minder dan jij vanuit bewuste keuze begrijp ik, dat mag je rustig meerekenen.
zondag 18 mei 2025 om 09:19
Ok het topic krijgt weer een bijzondere wending dus ik denk dat ik er tussenuit knijp.
Wij hebben het erg goed thuis. De ruimte om extra af te lossen komt ook met name voort uit mijn aanzienlijk hogere salaris en mijn aanzienlijk lagere uitgavenpatroon.
We hebben gezamenlijk afgesproken de komende 4 jaar zo veel mogelijk af te lossen op de hypotheek om toe te werken naar lagere maandlasten om een aantal dromen te verwezenlijken, die ik hier niet specifiek benoem ivm herkenbaarheid maar die ook voor een groot deel uit zijn koker voortkomen.
We hebben nu een situatie waarbij er een heel concrete wens zich voordoet waarbij ik even moet slikken. Niet alleen vanwege financiële overwegingen.
En ja, met het idee op de toekomst dat er wel meer van dit soort uitgaven komen (onderhoud motor, op den duur vervanging motor) moeten we even herijken, waarbij ik MIJN wensen ook een belangrijke plek wil geven. Hoeveel blijven we per jaar aflossen?
Daar werk ik ook voor namelijk. Als ik het in een dure auto stop is het ineens geen probleem, maar extra aflossing is geen valide plek.
Goed. Ik wil me niet verantwoorden. Ik stap uit het topic
, want ik heb het antwoord wat ik zocht.
Wij hebben het erg goed thuis. De ruimte om extra af te lossen komt ook met name voort uit mijn aanzienlijk hogere salaris en mijn aanzienlijk lagere uitgavenpatroon.
We hebben gezamenlijk afgesproken de komende 4 jaar zo veel mogelijk af te lossen op de hypotheek om toe te werken naar lagere maandlasten om een aantal dromen te verwezenlijken, die ik hier niet specifiek benoem ivm herkenbaarheid maar die ook voor een groot deel uit zijn koker voortkomen.
We hebben nu een situatie waarbij er een heel concrete wens zich voordoet waarbij ik even moet slikken. Niet alleen vanwege financiële overwegingen.
En ja, met het idee op de toekomst dat er wel meer van dit soort uitgaven komen (onderhoud motor, op den duur vervanging motor) moeten we even herijken, waarbij ik MIJN wensen ook een belangrijke plek wil geven. Hoeveel blijven we per jaar aflossen?
Daar werk ik ook voor namelijk. Als ik het in een dure auto stop is het ineens geen probleem, maar extra aflossing is geen valide plek.
Goed. Ik wil me niet verantwoorden. Ik stap uit het topic

zondag 18 mei 2025 om 09:20
oke, niet alles gelezen dus misschien mosterd
Maar bij de potjes mis ik dus de potjes prive uitgaven partner 1 & partner 2. Geld wat je vrij kan besteden aan iets wat voor jou belangrijk is. Of dat dit nu sport is, avondje theater, met vriendinnen een weekendje weg, dure schoenen, dagje spa of een motor. Maakt niet uit. Geld wat je dus zonder verantwoording kan uitgeven aan iets waar je blij van wordt.
Past de motor binnen dit budget, dan is er niets aan de hand,
Je geeft aan dat je man er al jaren over na denkt. Stel hij wil denkt er al 10 jaar over. En elke maand had hij daar €60 voor opzij gezet en dus €7.000 gespaard, dit is nog zonder rente. Had je het dan wel goed gevonden? €7.000 klinkt nu als heel veel geld.
Maar bij de potjes mis ik dus de potjes prive uitgaven partner 1 & partner 2. Geld wat je vrij kan besteden aan iets wat voor jou belangrijk is. Of dat dit nu sport is, avondje theater, met vriendinnen een weekendje weg, dure schoenen, dagje spa of een motor. Maakt niet uit. Geld wat je dus zonder verantwoording kan uitgeven aan iets waar je blij van wordt.
Past de motor binnen dit budget, dan is er niets aan de hand,
Je geeft aan dat je man er al jaren over na denkt. Stel hij wil denkt er al 10 jaar over. En elke maand had hij daar €60 voor opzij gezet en dus €7.000 gespaard, dit is nog zonder rente. Had je het dan wel goed gevonden? €7.000 klinkt nu als heel veel geld.
zondag 18 mei 2025 om 09:26
Ik zou het echt jammer vinden als al het geld binnen mijn relatie voor gezamenlijke doeleinden moet zijn. Ik koop graag dure sieraden, of ik maak reisjes, ik zou het jammer vinden als dat allemaal niet meer kan, als ik het geld gewoon heb.
Maar elke relatie is anders.
Maar elke relatie is anders.
pina wijzigde dit bericht op 18-05-2025 09:49
6.93% gewijzigd
zondag 18 mei 2025 om 09:28
Dit is de reden waarom ik liever ook nog ieder een privépotje heb. Dan kun je het uitgeven aan je eigen voorkeuren zonder discussie. Of dat nou gadgets zijn, een motor, dure kleding of concerten.
Het klinkt ook alsof het wel heel sober en gericht op financiële zekerheid in de toekomst is allemaal. Misschien us dat niet zo. Maar als je op je 56e overlijdt en je hebt alles alleen gedaan om het huis vroeg af te betalen, dan is dat toch ook jammer.
Nu ieder starten met een potje lijkt me een prima idee. Gebruik daar in ieder geval die belastingteruggave voor. En vul het eventueel aan. Dan zit je in de toekomst ook niet met frustratie over dure gadgets want het klinkt wel alsof dat je stiekem ook een beetje dwarszit.
Het klinkt ook alsof het wel heel sober en gericht op financiële zekerheid in de toekomst is allemaal. Misschien us dat niet zo. Maar als je op je 56e overlijdt en je hebt alles alleen gedaan om het huis vroeg af te betalen, dan is dat toch ook jammer.
Nu ieder starten met een potje lijkt me een prima idee. Gebruik daar in ieder geval die belastingteruggave voor. En vul het eventueel aan. Dan zit je in de toekomst ook niet met frustratie over dure gadgets want het klinkt wel alsof dat je stiekem ook een beetje dwarszit.
zondag 18 mei 2025 om 09:29
Wij hebben allebei ons eigen salaris en maken een deel daarvan over naar een gezamenlijke rekening voor vaste lasten. Wat overblijft is eigen geld en vullen we zelf in. Soms voor onszelf, soms voor het gezin. Man spaart momenteel bijvoorbeeld voor een nieuwe auto, ik geef doorgaans meer uit aan de kinderen.Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 09:03Bedankt dames!
Ik gun hem de motor zeker, ik was meer benieuwd naar hoe jullie omgaan met een grote persoonlijke uitgave in een dergelijke financiële situatie.
Misschien ook wel een beetje waken voor een heel scheef uitgavenpatroon. Dit is zeker niet de laatste keer dat man dure spullen zal aanschaffen voor hobby gerelateerde zaken. Maar daar is nu (nog) geen sprake van.
Als jullie hierin verschillen, zou ik echt een deel van jullie gezinsinkomen splitten. Betaal nu die motor van de gezinsuitgave en geef elkaar vanaf nu maandelijks een paar 100,- eigen geld om vrij te besteden.En misschien ook meer duidelijkheid afspreken over mijn voorkeuren voor het geld (aflossen hypotheek) en hoeveel we daaraan spenderen. Mijn wensen mogen, meer gelegen in een stuk financiële zekerheid in de toekomst en voor de kinderen, er ook zijn.
Dan sparen jullie minder, maar is er voor je man ruimte voor minder zuinigheid. En dat mag ook hè, zuinigheid is niet per se “beter”.
En uiteraard staat het jou vrij om jouw maandelijks bedrag op te potten om nog meer hypotheek af te lossen of extra te sparen. Dat mag er inderdaad ook zijn. Maar daar hoeft jouw man niet per se al zijn geld aan mee te besteden.
zondag 18 mei 2025 om 09:40
Ik vind het een beetje jammer dat er op het laatst een argument komt als ‘maar ik verdien het meest.’ Als je dat meeneemt, en degene met het hoogste inkomen krijgt ook meer zeggenschap, haal je alle redelijkheid uit de argumenten (en uit het principe van de grote hoop).
Ik zou persoonlijk niet blij zijn met zo’n motor (hier is het een fiets, zelfde bedrag), maar als het geld er is, wie ben ik om dat tegen te houden. Daarbij zijn wij dan weer allebei geen types die zich laten tegenhouden, maar advies inwinnen bij de ander en dan onze eigen beslissing nemen.
Ik zou persoonlijk niet blij zijn met zo’n motor (hier is het een fiets, zelfde bedrag), maar als het geld er is, wie ben ik om dat tegen te houden. Daarbij zijn wij dan weer allebei geen types die zich laten tegenhouden, maar advies inwinnen bij de ander en dan onze eigen beslissing nemen.
zondag 18 mei 2025 om 09:42
Wat liefdevol, zeg.lizenlotte schreef: ↑18-05-2025 09:19Ik zou man die motor laten kopen maar ook 7000 euro voor jou apart leggen en vanaf nu zakgeld gaan invoeren waarvan man de kosten voor de motor en zijn motorkleding moet betalen. Er komen naast aanschaffingskosten ook maandelijkse kosten bij voor de verzekering, onderhoud en belasting natuurlijk waar ik echt niet ook nog aan zou gaan meebetalen als ik jou was. Hij verdient immers al minder dan jij vanuit bewuste keuze begrijp ik, dat mag je rustig meerekenen.
Zegt hij straks dat tampons niet meer van het huishoudgeld betaald mogen worden maar dat ze dat maar van haar zakgeld moet doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 18 mei 2025 om 09:48
zondag 18 mei 2025 om 09:50
Het goed hebben terwijl je er van aflost en heel sober leeft voelt denk ik toch anders dan wanneer - af en toe - je iets doet met je geld waar je op dat moment heel blij van wordt.Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 08:41
We leven eigenlijk gewoon vrij sober. Onze vakanties kosten niet veel geld, hebben één auto, gaan 1 keer per jaar op vakantie. Doen heel weinig geks. Ik koop veel tweedehands.
En worden jullie daar beiden gelukkig(er) van ?
Als je de tering naar de nering moet zetten is het niet anders, natuurlijk. En ik snap dat jullie hard sparen voor bepaalde dingen en voor later. Maar later is niet altijd iedereen gegeven en je moet , vind ik, ook zorgen dat je het NU leuk hebt.
Daardoor hebben we het ook erg goed natuurlijk.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 18-05-2025 09:53
0.88% gewijzigd
zondag 18 mei 2025 om 09:51
Ook goed voor de sfeer.Speculaastaart schreef: ↑18-05-2025 09:48.
En rijden voor het plezier vind ik uit milieuoogpunt niet zo handig, dus daar zou ik elke keer over zeuren denk ik.
zondag 18 mei 2025 om 09:52
Nou en voor je relatie.
Waarom zou je zo iets doen.
zondag 18 mei 2025 om 09:55
Om je gram te halen, om je gelijk te halen, om de baas te spelen, om je superieur te voelen. Ik kan geen 1 leuk argument bedenken : het milieu wordt er niet ter plekke beter van.
zondag 18 mei 2025 om 09:55
Dan weet ik de oplossing::p:Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 09:08Nouja, ik zou liever fietsen maar dat kan niet want dan ben ik te laat op mijn werk als ik ONZE kinderen naar school moet brengen.
- jij gaat op de fiets naar je werk
- man neemt de auto en brengt de kinderen
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zondag 18 mei 2025 om 09:56
God ja, iemand zou ergens maar gewoon plezier aan beleven. "Doe voorzichtig en veel plezier" is dan ook wel heel veel gevraagd.Speculaastaart schreef: ↑18-05-2025 09:48Mijn overweging zou ook nog zijn wat het op jaarbasis nog meer gaat kosten. Verzekering, wegenbelasting, benzine, helm, kleding etc.
En rijden voor het plezier vind ik uit milieuoogpunt niet zo handig, dus daar zou ik elke keer over zeuren denk ik.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in