Geld & Recht alle pijlers

Grote uitgave 1 persoon binnen relatie

18-05-2025 08:14 278 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Man en ik hebben een gedeelde rekening, alles op één hoop. We werken met spaarpotjes voor verschillende doeleinden ( auto, kids, onderhoud/verduurzaming huis, buffer) en houden jaarlijks flink wat spaargeld “over” wat we aflossen op de hypotheek (20k). Het idee is dat we door aflossen op termijn lagere hypotheeklasten hebben en eventueel over een paar jaar een appartement kunnen kopen.

Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.

Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.

En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.

Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
Ik denk dat jullie het helemaal niet over een motor moeten hebben, maar over eigen geld en wensen. En evenwicht.

Is het fair te benadrukken dat jij meer verdient? (Ik zeg niet dat je dat doet, maar het speelt wél mee)
Moet hij loon aan jou gaan vragen voor het verzorgen van jullie kinderen?
Is het niet enorm kinderachtig dat hij ‘niet wil sparen’? Van de variant waarbij je hem een aai over zijn bolletje mag geven en “Dan noem je het toch reserveren liefje?”
Moet jij niet harder op zoek naar iets, desnoods gewoon een spaarrekening of beleggingshobby, waarbij jij geld aan jezelf uitgeeft in plaats van aan het gezin? Niet omdat je dat zo graag wil, maar omdat je zo graag evenwicht wil.

Ik ben het niet eens met de indruk die ik hier krijg van “gun hem die motor, zodat hij heel hard weg kan rijden van deze betuttelende en bazige melkkoe echtgenote”

Maar ik denk dus wel dat je even moet loslaten wat hij wil, maar moet nadenken over wat jij wil.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Pelle schreef:
18-05-2025 10:16
Ik ben zelf geen fan van motoren. Maar in jullie financiële situatie zou ik geen problemen hebben met de aanschaf. Indirect profiteert het gezin ook, want als hij met de motor op pad is, is de auto vrij.
Ik zou geen zin hebben, om altijd op de fiets naar mijn werk te moeten.

En een tweede auto zou je minder een probleem vinden. Dus dan gaat het niet per se om het geld. Maar omdat het meer voor hem is, dan voor jou. Stel jij zou een studie willen volgen, of een borstlift? Ik noem maar wat hoor. Is dat voor hem een probleem?

Wij gooien al vanaf de start alles op 1 hoop. Geen “eigen” geld. Nooit gedoe gehad. Man had wat spaargeld (ongeveer 10.000), ik niet. Ik had nog geen rijbewijs, dus die heb ik ook gehaald van ons geld. Man heeft vaker weekenden weg. Heel lang met 1 auto gedaan. Maar toen ik een baan kreeg die met ov niet goed te bereiken was, wilde ik graag een tweede. Terwijl man nooit moeilijk deed over de auto. Hij ging met het ov naar zijn werk. Maar ik vond het niet fijn dat hij op zijn parttime dag met de kinderen, geen auto had.

En sommige forummers hebben het ook over de verzekering, onderhoud enz.
Dat vind ik echt gezeur. Het hoeft toch niet allemaal op een weegschaal?

Dat klopt, het hoeft niet op de weegschaal zolang het allemaal met gemak betaald kan worden. Zodra dat een uitdaging is, heb je wel wel probleem.
Ik zou niet zozeer moeite hebben met zijn wens voor een motor, wel met de houding dat hij er niet over wil praten maar als jij een nadeel noemt meteen: dan niet. Als je alles op een hoop doet moet je mijns inziens gewoon gelijkwaardige gesprekspartners zijn die samen de voor- en nadelen af kunnen wegen van een beslissing. Anders kun je geldzaken beter gescheiden houden.
In ieder geval, to, als de motor er zou komen, laat dan je ergernis daarover los.

Ga niet zijn pret bederven met jouw eventuele wrok over die beslissing.
Geniet van zijn blijdschap en laat het verder los.

Want anders is er gewoon 7.000+ uitgegeven aan een sfeerverzieker.

Dan had je beter je been stijf gehouden en was de motor er niet gekomen.
MrsM schreef:
18-05-2025 10:09
Pfff als ik sommige reacties hier lees dan ben ik blij dat mijn relatie toch anders is, en dat er elkaar alles gunnen wat binnen de mogelijkheden ligt.

TO ik zou iig allebei een rekening openen waarop salaris gestort wordt en dan een X bedrag per maand voor vaste lasten en gezamenlijke kosten.

Ik zou echt doodmoe worden wanneer mijn man zich zou bemoeien met hoe ik mijn verdiende geld uitgeef, wanneer dat niet in zijn perfecte plaatje zou passen. Rot op, ik geef het uit aan wat ik wil en daar heeft hij niks over te zeggen. En andersom is dat dus ook zo bij ons. Zolang de gezamenlijke kosten gezamenlijk betaald worden, kan ik bwvs een camper kopen van "mijn" geld, daar heb ik echt 0 toestemming voor nodig.
Precies dit! Maar TO schijnt al weg te zijn...

Je leeft maar één keer. Jullie houden voldoende geld over. Waarom hem dit niet gunnen en zo moeilijk doen? Ik snap dat mensen graag willen aflossen voor lagere maandlasten, maar als je te oud bent voor een motor of andere wensen, wat doe je dan met het geld dat overblijft? Leef ajb ook nu...
Danae schreef:
18-05-2025 10:23
Ik zou niet zozeer moeite hebben met zijn wens voor een motor, wel met de houding dat hij er niet over wil praten maar als jij een nadeel noemt meteen: dan niet. Als je alles op een hoop doet moet je mijns inziens gewoon gelijkwaardige gesprekspartners zijn die samen de voor- en nadelen af kunnen wegen van een beslissing. Anders kun je geldzaken beter gescheiden houden.

Hij heeft het al jaren (jaaaaren) over een motor. Ik snap na al die jaren dezelfde discussie die reactie van hem wel.
Coffee is never my cup of tea
Speculaastaart schreef:
18-05-2025 10:21
Dat klopt, het hoeft niet op de weegschaal zolang het allemaal met gemak betaald kan worden. Zodra dat een uitdaging is, heb je wel wel probleem.
Natuurlijk, dat is waar. Maar ik neem even aan dat het probleem niet zou bestaan als het geld er niet zou zijn. Want dan is het ook geen issue: je kunt niet kopen wat je niet kunt betalen.
blijfgewoonbianca schreef:
18-05-2025 09:42
Wat liefdevol, zeg.
Zegt hij straks dat tampons niet meer van het huishoudgeld betaald mogen worden maar dat ze dat maar van haar zakgeld moet doen.
Die vergelijking gaat natuurlijk mank. Tampons/maandverband is gewoon een noodzakelijk verzorgingsproduct. Die motor is een luxe.
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
Het wordt in dit topic weer zo negatief voor de to. Je neemt je eigen normen en waarden mee in een relatie. Als je sober bent opgevoed dan denk je anders over geld uitgeven dan degene waar het wat frivoler was.

Ik heb het zeker niet slecht gehad maar mijn zelfstandige start was eerder en financieel veel moeilijker dan mijn man
Ik kon daarom aan het begin van onze relatie ook maar moeilijk meegaan in het uitgavenpatroon van partner.

To toetst het hier..mooi toch.
Ik snap dat jaaaaren er over praten sowieso niet. Man heeft kennelijk die wens en daar moet dan “toestemming” voor komen? Bij ons thuis is man degene die het meeste spaart maar heel soms voor zijn hobby een grote uitgave doet. Dat wordr besproken in die zin dat hij even checkt of de gemeenschappelijke lasten dat aankan… en zo ja, dan koopt hij het gewoon. Wij hebben deels eigen spaargeld, dus dat houdt her overzichtelijk. Maar als hij iets tekort zou komen dan kan dat prima van mijn rekening. Zo gunt hij mij ook regelmatig iets wat hij gespaard heeft. Alles op een weegschaal lijkt me vermoeiend. Zeker als je 20.000 euro kan sparen in het jaar. Laat man dan lekker een motor kopen.
Marianneke schreef:
18-05-2025 10:28
Hij heeft het al jaren (jaaaaren) over een motor. Ik snap na al die jaren dezelfde discussie die reactie van hem wel.
Ik niet. Als volwassen man kun je gewoon ingaan op wat to als nadelen noemt en er zelf voordelen tegenover zetten, juist als je het zo graag wil dat je het er al jaren over hebt. Zo'n 'dan niet' reactie is gewoon heel kinderachtig.
De kern van het probleem ligt eigenlijk in hoe de basishouding is ten aanzien van geld en zekerheden. Aan de ene kant van het spectrum ‘wie dan leeft, dan zorgt’ en aan de andere kant ‘zoveel mogelijk sparen voor een zekere toekomst’, maar ook de vraag of al je uitgaven altijd onbetwist praktisch nut moeten hebben.
Als die houding bij partners veel verschilt, blijf je altijd discussies houden.
Ik moet dan wel aan mijn grootouders denken die altijd zuinig geleefd hebben en uiteindelijk met hun relatief dikke spaarpot dement in een zorginstelling belandden. En vervolgens de erfenis die in handen viel van twee kinderen met een ruim gat in hun hand.
KamilleT schreef:
18-05-2025 10:38
De kern van het probleem ligt eigenlijk in hoe de basishouding is ten aanzien van geld en zekerheden. Aan de ene kant van het spectrum ‘wie dan leeft, dan zorgt’ en aan de andere kant ‘zoveel mogelijk sparen voor een zekere toekomst’, maar ook de vraag of al je uitgaven altijd onbetwist praktisch nut moeten hebben.
Als die houding bij partners veel verschilt, blijf je altijd discussies houden.
Ik moet dan wel aan mijn grootouders denken die altijd zuinig geleefd hebben en uiteindelijk met hun relatief dikke spaarpot dement in een zorginstelling belandden. En vervolgens de erfenis die in handen viel van twee kinderen met een ruim gat in hun hand.
Mooi omschreven!
Stormke81 schreef:
18-05-2025 10:32
Het wordt in dit topic weer zo negatief voor de to. Je neemt je eigen normen en waarden mee in een relatie. Als je sober bent opgevoed dan denk je anders over geld uitgeven dan degene waar het wat frivoler was.

Ik heb het zeker niet slecht gehad maar mijn zelfstandige start was eerder en financieel veel moeilijker dan mijn man
Ik kon daarom aan het begin van onze relatie ook maar moeilijk meegaan in het uitgavenpatroon van partner.

To toetst het hier..mooi toch.
Klopt!
Dat vind ik ook wel heel mooi.
Browniedoc schreef:
18-05-2025 08:31
Ik ben best heel sober en ik voel de toegevoegde waarde ook totaal niet van deze zaken, maar hij wel.
Lastig als jullie beiden zo verschillend zijn, maar het aanhouden van allebei een eigen stuk geld niet bespreekbaar is. Than again, als je beiden een stuk eigen geld houdt om te doen en laten wat je wil, waar zou jij je geld dan aan uitgeven? Zou het gewoon oppotten en oppotten en geen bestemming hebben? Vind je dat dan een meerwaarde? Alleen het gevoel dat het dan officieel eerlijk is?

Je zult er toch samen uit moeten komen. Ofwel je bespreekt ieder weer een eigen stuk budget en gaat op inhoud het gesprek aan (wat maakt dat dit je zo dwars zit, wat maakt dat je het gevoel hebt een kleuter te zijn, hoe kijk jij tegen onze verschillen aan als het op geld aankomt) en luistert naar elkaar. Ofwel jij gunt je man hem zijn hobby. 7000 is een hoop geld, maar ik heb de indruk dat jullie dit binnen een paar maanden weer bij elkaar gespaard hebben.
Echt, zorg voor een eigen rekening. En een gezamenlijke rekening voor gezamenlijke uitgaven en vaste lasten. Maak op deze rekening elke maand hetzelfde percentage van je salaris over en de rest is voor je eigen (spaar)rekening.

Moet er toch niet aan denken om een (grote) uitgave voor mezelf met mijn partner te moeten bespreken.
Wij hebben ook geld op 1 hoop en wij doen niks aan evenwicht. Ook niet toen we weinig tr besteden hadden. Het maak mij echt niks uit of mijn man meer of minder uitgeeft dan mij of wie er meer binnen brengt.
Ik heb 2 kinderen die niet van hem zijn en mijn deel (want co ouderschap) van de kosten gaat ook op van de grote hoop.
Ik lees hier adviezen van : leg ook 7000 euro voor jezelf weg. Ik vind dat bizar. Ik zou het leuk vinden voor man. Ik vind het zo raar om zoiets op een weegschaal te leggen. Voor mij is dat geen liefde maar ik ben nogal ouderwets met geld en relaties denk ik.
Frost schreef:
18-05-2025 10:57
Echt, zorg voor een eigen rekening. En een gezamenlijke rekening voor gezamenlijke uitgaven en vaste lasten.

Moet er toch niet aan denken om een (grote) uitgave voor mezelf met mijn partner te moeten bespreken.
Maar hoe lang moet je dan wel niet sparen om aan die 7000 voor jezelf te komen? Als er per maand zeg 2000 euro overblijft, moet er ook nog gezamenlijk gespaard worden. Als het zegt ieder 1000, heeft TO op een bepaald moment 20000 op haar eigen rekening staan, terwijl haar partner alle toeters en bellen op zijn motor heeft of elke maand een internationale toertocht.
Marianneke schreef:
18-05-2025 10:28
Dat stoorde mij ook in de posts van TO: Ze meldt dat hij er al jaren over denkt om vervolgens geen info te delen over hoe zij daarop reageerde. Er werd haar gevraagd of zij meer verdient en dat blijkt te kloppen en daar voegde ze nog even fijntjes aan toe dat haar man nu een andere baan heeft waarbij hij wat minder gaat verdienen en er minder kan zijn voor de kinderen. Het klinkt mij allemaal liefdeloos, berekenend en stug dominant in de oren.
Financieel kan het blijkbaar makkelijk en praktisch gezien heeft het hebben van een motor ook het voordeel dat zij altijd de auto kan gebruiken als ze die nodig heeft want man kan met de motor.

Ik verdien substantieel meer dan mijn man en ook hier liggen alle inkomsten op de grote hoop. Man zijn hobby's zijn veel duurder dan de mijne en bij een grote aankoop overleggen we zeker. Maar als we er geen boterham minder om hoeven eten en hij heel blij van iets wordt en daar veel gebruik van gaat maken, dan kijk ik met plezier mee welk merk en type hij zal aanschaffen. Ook al interesseert dat ding me zelf helemaal niet. Fijn toch als je partner ergens enthousiast en blij van wordt?
OlleGrieze schreef:
18-05-2025 11:06
Er werd haar gevraagd of zij meer verdient en dat blijkt te kloppen en daar voegde ze nog even fijntjes aan toe dat haar man nu een andere baan heeft waarbij hij wat minder gaat verdienen en er minder kan zijn voor de kinderen. Het klinkt mij allemaal liefdeloos, berekenend en stug dominant in de oren.
Maar hoe dit specifieke stukje je in de oren klinkt is echt énorm afhankelijk van je eigen referentiekader.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
KamilleT schreef:
18-05-2025 11:01
Maar hoe lang moet je dan wel niet sparen om aan die 7000 voor jezelf te komen? Als er per maand zeg 2000 euro overblijft, moet er ook nog gezamenlijk gespaard worden. Als het zegt ieder 1000, heeft TO op een bepaald moment 20000 op haar eigen rekening staan, terwijl haar partner alle toeters en bellen op zijn motor heeft of elke maand een internationale toertocht.
Maar het is toch heel normaal om te sparen voor een grote uitgave? Het nadeel is alleen dat TO en man hier nu tegenaan lopen, maar als zij al vanaf begin af aan aparte rekeningen hadden gehad, hadden ze al een flink spaarpotje.

Wij sparen niet gezamenlijk. Alles op onze gezamenlijke rekening blijft daar op de lopende rekening. Gemeentelijke belastingen, boodschappen, huur etc betalen we daar van. Elke maand maken we hetzelfde percentage van het salaris over naar die rekening hiervoor. Als er een nieuwe wasmachine oid moet komen of dure reparatie voor de auto, halen we allebei een gedeelte van onze (spaar)rekening af. Als we samen uit eten gaan, betalen we dat met de gezamenlijke rekening. Als ik met een vriendin uit eten ga, betaal ik dat met mijn eigen rekening.

Zo kan ik hem ook verrassen met een cadeautje of het etentje betalen als cadeau/verrassing, zonder dat hij daar alsnog aan meebetaalt.

Als hij een nieuwe gamecomputer wil kopen van een paar duizend euro hoeft hij dat niet te overleggen en vind ik ook niets van. Zijn geld. Als ik elke maand nieuwe schoenen wil kopen doe ik dat ook van mijn eigen geld en is er ook niemand die mij tegenhoudt.

We wonen al samen sinds we 21 zijn en hebben nog nooit fincanciele ruzie of onenigheid gehad.

Als we hier de situatie zouden hebben dat mijn vriend een motor van 7000 euro zou willen, moet ie daar dus zelf voor sparen en hoef ik niet voor mee te sparen. Ik kan natuurlijk als gunst wel aan meebetalen met mijn eigen geld, dat zou ik dan denk ik ook wel doen. Maar ik bepaal nog wel altijd over mijn eigen geld en bepaal dan zelf wat voor bedrag dat dan is.
feow schreef:
18-05-2025 11:11
Maar hoe dit specifieke stukje je in de oren klinkt is echt énorm afhankelijk van je eigen referentiekader.
Daar heb je ook weer gelijk in: Ik kan me namelijk niets voorstellen bij zulke 'problemen' tussen man en mij. En mocht zoiets toch opduiken dan gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen want dan klopt er iets (anders) niet (meer) en moeten we dat samen uitzoeken.
Browniedoc schreef:
18-05-2025 08:34
Is ook een belangrijke factor. Ik zie het plezier en praktische meerwaarde niet en het gevaar wel. Hij meer andersom.

Weet niet waar je woont, maar voor woon-werk verkeer zie ik wel degelijk meerwaarde. Rond Amsterdam wordt voor de komende jaren een verkeerscrisis aangekondigd met werkzaamheden rond A10 / A1 en met de motor is je reistijd dan veel voorspelbaarder omdat je tenminste (stapvoets) tussen de auto’s door kunt rijden. Als het plan is dat man ook vaker de kinderen naar school brengt of ophaalt (en dat lopend kan) is een motor een betrouwbaardere optie dan een tweede auto.
ravintola wijzigde dit bericht op 18-05-2025 20:33
0.97% gewijzigd
Yildizlar2 schreef:
18-05-2025 08:56
Dan lijkt me dat hij een motorrijbewijs heeft .
Ja natuurlijk. Maar als hij misschien wel 15 of 20 jaar niet gereden heeft, zijn wellicht een aantal lessen geen overbodige luxe.
Van de toon van TO’s berichten, gaan bij mij de haren overeind staan. Ze zou mijn partner niet zijn in ieder geval. Vreselijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven