Geld & Recht alle pijlers

handige indeling privé-administratie

19-02-2012 13:01 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een makkelijke indeling van mijn mappen voor de prive administratie.

Ik heb nu de facturen op maand, loonstroken apart, pensioenoverzichten, duo, zorgverzekering etc op alfabet, maar echt handig vind ik het niet.

Iemand de gouden tip?
Ik heb alles in 1 map op datum en op jaar, in showmapjes bij elkaar, waarvan verwante onderwerpen bij elkaar. Zo kan ik alles makkelijk terugvinden.
IK BEN TEGEN.... DE BANNEN-REGEN!
Van bijv. 1-2 jaar heb ik dan steeds 1 map.

Als het goed is moet je het 5 jaar bewaren, dus na verloop van tijd kan ik weer eens een map leegmaken.

Komen er weer showmapjes vrij die ik kan gebruiken
Alles van 1 jaar in 1 map, op alfabat, met behulp van tabbladen zoals deze:

Werkt prima. Handig voor de boekhouding, terugvinden en belastingaangifte. Bovendien neemt het veel minder ruimte in (had vroeger voor elk ding een eigen map).
Alles in 1 map, op alfabet, met tabbladen. Nieuwste telkens bovenop.
Als je alles per onderwerp chronologisch in een map bewaart, dan ben je al een heel eind.

Dus inderdaad loonstroken op volgorde van binnenkomst achter een tabje loonstroken, papieren van je zorgverzekering achter een tabje zorgverzekering, et cetera.

Zoveel werk is het toch ook weer niet? Gewoon elke maand een keertje de binnengekomen post wegwerken en het blijft netjes.
Alles in 1 map, tapbladen, ongeveer op datum. Overzichtjes bijhouden in excel.
Ik heb een paar dikke ordners met tabbladen per onderwerp (pensioen, belasting, gemeentelijke heffingen, ziektekostenverzekering enzovoorts). En een losse map voor losse facturen van bijvoorbeeld reparaties, nieuwe aankopen etc. Maar facturen van de zorgverzekering stop ik bij het tabblad zorgverzekering.

Eens in de paar jaar loop ik dan alles eens door om verouderd spul eruit te vissen.

Een map per jaar vind ik zelf onhandig, want als je dan wil weten wat je woz-waarde de afgelopen jaren was (om maar wat te noemen) moet je al die mappen doorzoeken.
Jullie doen het op facturen na dus hetzelfde als ik... Hoopte dat er toch nog wat gemakkelijkers bestond :(

Mijn 'B' zit nogal vol met verschillende dingen bijvoorbeeld. Andere tabbladen daar weer tussen vind ik ook niet handig.

Maar ik begrijp dat ik gewoon zeur, haha!

Pinks, wat voor overzichtjes maak jij in excel?
Tegenwoordig scan ik alles in.

Op de pc heb ik een handige indeling: alles op onderwerp (bijv. Gemeente / Gas-Elektra / Water / Huis etc. Documentnaam laat ik beginnen met de datum zodat het direct chronologisch staat.

Sommige mapjes verdeel ik op jaartal.

Regelmatig een back-up maken.

Alleen dingen die juridisch/bewijstechnisch gezien van belang zijn bewaar ik nog op papier. Bijvoorbeeld hypotheekakte.
@appeltjesgroen

Zo deed ik het eerst ook, maar dat is voor mij helemaaaaaal niks. Stop ik idd de factuur van vgz bij de v of bij de facturen van april...

En die keuze vergat ik nogal eens, waardoor het een grote puinhoop werd
quote:jaimee21 schreef op 19 februari 2012 @ 13:29:

Mijn 'B' zit nogal vol met verschillende dingen bijvoorbeeld. Andere tabbladen daar weer tussen vind ik ook niet handig.

Maar ik begrijp dat ik gewoon zeur, haha!

Pinks, wat voor overzichtjes maak jij in excel?Op mijn werk doe ik dan een rood A4/tje tussen de verschillende onderwerpen. Zo scheid ik de onderwerpen en kun je makkelijk bladeren.
quote:jaimee21 schreef op 19 februari 2012 @ 13:29:

Jullie doen het op facturen na dus hetzelfde als ik... Hoopte dat er toch nog wat gemakkelijkers bestond :(

Mijn 'B' zit nogal vol met verschillende dingen bijvoorbeeld. Ik had daar altijd "overig" voor of "divers". Nu ook digitaal.quote:Pinks, wat voor overzichtjes maak jij in excel?Ik heb bijv. een overzicht van de vaste lasten die ik bijwerk als er iets verandert. Heb ook een aparte bankrekening waar al die dingen vanaf worden geschreven.
Courage, dat is ook een goed idee! Maar is dat niet enorm veel werk? Ik bedoel, je moet het scannen, een naam geven zodat je het kunt terugvinden, een mappenstructuur maken...

En hoe doe je dat met aangiftes? De hele mikmak naar de boekhouder sturen via mail, daar word de mijne vast niet blij van...
Ik doe het niet op alfabet, dat vind ik juist niet handig. Want staat de factuur van de loodgieter dan bij de L of bij de J van Jansen, en wat als ik de factuur zoek maar ik ben de bedrijfsnaam vergeten?

Ik orden dus op onderwerp. Een map voor de ziektekostenverzekering+facturen+vergoedingsoverzichten. Een map voor de auto, met facturen, verzekeringspapieren en dergelijke. Een map voor de hypotheek, met de akte en de leen-en aflossingsoverzichten. Een map voor huishoudelijk, met de afschriften van de huishoudrekening, onderhoudsfacturen, GWL, etc.
Een paar dikke ordners van de Hema, en in de loop der jaren is de volgende indeling ontstaan.

- werk/pensioen

- belasting

- zorg

- verzekeringen

- aankoop huis

- kind

Perforator en showmappen zijn zoals genoemd heel handig!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:jaimee21 schreef op 19 februari 2012 @ 13:31:

@appeltjesgroen

Zo deed ik het eerst ook, maar dat is voor mij helemaaaaaal niks. Stop ik idd de factuur van vgz bij de v of bij de facturen van april...

En die keuze vergat ik nogal eens, waardoor het een grote puinhoop werd

Het heeft m.i. geen zin om een aparte map "facturen" te maken.

Het gaat altijd ergens over, in jouw voorbeeld VGZ.

Denk maar eens als je iets terug moet zoeken, bijv. je krijgt een herinnering van de VGZ. Weet jij dan of die in april of mei was?

Nee, maar wel dat de originele factuur in het mapje VGZ moet zitten.

Da's tenminste mijn gedachtegang.
Maar waarom vervang je het alfabet-systeem dan niet door een onderwerp-systeem? Dan heb je niet 'teveel bij de b' maar gewoon een tabblad voor alle terugkomende onderwerpen, en een tabblad 'overige' voor alles wat de moeite niet is om een eigen tabblad voor te maken.

Eens even kijken wat ik heb:

- Hypotheek

- Huis (loodgieter, nieuw dak, offertes voor nieuwe kozijnen etc)

- Belastingdienst

- Gemeentelijke heffingen

- Energiebedrijf

- Waterschap

- Drinkwaterbedrijf

- Kabelmaatschappij (internet, telefoon, tv)

- Zorgverzekering

- Overige verzekeringen

- Loonstrookjes / jaaropgaven

- Pensioen

- Kinderopvang

- Overige

* en een aparte klapper voor bankafschriften (tabblad per rekening)

* en een doos voor gebruiksaanwijzingen
quote:jaimee21 schreef op 19 februari 2012 @ 13:33:

Courage, dat is ook een goed idee! Maar is dat niet enorm veel werk? Ik bedoel, je moet het scannen, een naam geven zodat je het kunt terugvinden, een mappenstructuur maken...

Valt wel mee. Hangt er misschien vanaf hoe handig je bent met pc.

Vergelijk het met:

juiste map zoeken, op bureau leggen, op het goede punt openen, oja die verrekte ringband werkt niet goed meer (weer de helft eruit geflikkerd ), perforator, ow ships, verkeerd ingesteld, opnieuw perforeren, ja nu is-ie-A4, erin doen, map dicht (&^%$), map opbergen.

Het grootste voordeel vind ik eerlijk gezegd het opzoeken.

Hééérlijk! Gewoon een beetje klikken op m'n laptop.

quote:En hoe doe je dat met aangiftes? De hele mikmak naar de boekhouder sturen via mail, daar word de mijne vast niet blij van...De mijne wel.
quote:Snormel schreef op 19 februari 2012 @ 13:34:

Ik doe het niet op alfabet, dat vind ik juist niet handig. Want staat de factuur van de loodgieter dan bij de L of bij de J van Jansen, en wat als ik de factuur zoek maar ik ben de bedrijfsnaam vergeten?Hier gaat alles gewoon op bedrijfs- / instantienaam. Ongeacht of het nu een factuur of een polis van dat bedrijf of die instantie betreft. Kan er niet de mist in mee gaan.
quote:courage_ schreef op 19 februari 2012 @ 13:34:

Het heeft m.i. geen zin om een aparte map "facturen" te maken.

Het gaat altijd ergens over, in jouw voorbeeld VGZ.

Denk maar eens als je iets terug moet zoeken, bijv. je krijgt een herinnering van de VGZ. Weet jij dan of die in april of mei was?

Nee, maar wel dat de originele factuur in het mapje VGZ moet zitten.Precies, dat is wat ik ook probeerde te zeggen maar wat er misschien niet zo duidelijk uit kwam.
Oja, de mappenstructuur maak je maar één keer.
Courage, je hebt helemaal gelijk.

Ik denk dat ik maar gewoon een alfabet neem, en daar de facturen op naam bij in doe. En dan wel een map per jaar.
quote:Gamuza schreef op 19 februari 2012 @ 13:34:

Een paar dikke ordners van de Hema, en in de loop der jaren is de volgende indeling ontstaan.

- werk/pensioen

- belasting

- zorg

- verzekeringen

- aankoop huis

- kind

Perforator en showmappen zijn zoals genoemd heel handig!Dat zou voor mij dan weer niet werken, aangezien diverse stukken onder meerdere noemers kunnen vallen.
Ik heb dus geen tabbladen, ik zoek gewoon tussen de showmapjes, heel makkelijk te vinden, gewoon even bladeren adh van de datum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven