Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen die mensen dat toch?

24-12-2010 09:34 28 berichten
Niet dat ik zelf van plan ben ontslag te nemen maar ik heb recentelijk in een paar tijdschriften de verhalen gelezen van respectievelijk een weduwnaar en een alleenstaande moeder met ongeneeslijk ziek kind die zelf ontslag hebben genomen om er voor hun kinderen te kunnen zijn.

Wat ik mij dus afvraag is het volgende, waar leven deze mensen nu van?

Het lijkt me toch niet dat je nog in aanmerking komt voor ww of bijstand als je zelf ontslag neemt.

Of toch wel als er misschien bijzondere omstandigheden zijn?

En je hebt toch ook sollicitatieplicht?

Is er iemand die hier meer vanaf weet?

Nogmaals ik ga zelf geen ontslag nemen maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Groetjes Schimmel
Tuurlijk mag je je dat afvragen. Zou ik ook doen als ik het niet wist.

Echter in mijn branche kun je bijna alleen maar op projectbasis werken en veel van die mensen die ik ken hebben een hypotheek en kinderen. Het is natuurlijk wel zo het salaris van die maanden die je werkt natuurlijk boven modaal is. Dat is ook redelijk omdat je geen vast dienstverband hebt.

Ik zou ook niet anders willen of kunnen. Ben zo gewend aan die vrije tijd en mijn reizen. Je werkt je wel helemaal over de kop die maanden, dat dan weer wel. Maar dat heb ik er graag voor over omdat ik weet wat me te wachten staat. Zo'n drie, vier vakanties per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Starshine, je hoeft niet perse op projectbasis te werken hoor. Mijn zus en haar vriend (en hun kindje) zijn vorig jaar ook 3 maanden wezen reizen. Ze hebben geen van beiden hun baan opgezegd. Ze hebben iom werkgever onbetaald verlof genomen (en een klein deel opgevangen met vakantiedagen). Wel is dit iets waar ze meerdere jaren voor gespaard hebben en dus niet iets wat ze 'om de paar jaar' even doen. Ze hebben het nu gedaan net voordat hun kindje 4 werd en naar school zou moeten.

Verder hebben zij ook helemaal geen vet salaris (haar vriend heeft een redelijk goede baan, maar mijn zus zeker niet (2,5 dag in de kinderopvang). Ze sparen echter wel heel bewust voor reizen. Ze laten daar weer andere dingen voor. Ook buiten die reis, gaan ze zeker 4-6x per jaar weg (idd wel altijd zo goedkoop mogelijk).

Als je kijkt naar een ander, denk je vaak: waar doen ze het van, maar het is een kwestie van prioriteiten stellen. Als je iets heel graag wilt en bereid bent daar veel voor opzij te zetten, dan denk ik dat heel veel mensen een stuk meer zouden kunnen sparen. Je moet het echter wel er voor over hebben. (ik geef bv niet zo heel veel om reizen en spaar mijn geld liever voor andere dingen). En dat is vaak het probleem. En dat geeft niet, want iedereen heeft andere prioriteiten. Echter mensen zien vaak alleen wat anderen allemaal wel doen/kunnen en niet wat ze ervoor laten.

En daarnaast heb je ook nog een groep mensen die idd veel zaken (zoals een auto etc) financieren. Dat is ook nog een keuze (in mijn ogen niet zo'n slimme, maar dat is weer een andere discussie)

Jij vindt 3000,- een vet salaris. Maar met 2x modaal heb je ook 3000,- netto per maand hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik las net op een topic dat iemand laarzen van ¤ 650,- heeft. Ik heb daar een ticket naar een ver land voor.

Kwestie van prioriteiten stellen, en die zijn voor iedereen anders.

By the way: ik heb een heel normaal inkomen. Maar besteed het niet aan (in mijn ogen) nutteloze zaken, maar aan dingen die ik leuk en nuttig vind. En daardoor spaar ik er ook nog een flinke hap van.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven