Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen die mensen dat toch?

24-12-2010 09:34 28 berichten
Niet dat ik zelf van plan ben ontslag te nemen maar ik heb recentelijk in een paar tijdschriften de verhalen gelezen van respectievelijk een weduwnaar en een alleenstaande moeder met ongeneeslijk ziek kind die zelf ontslag hebben genomen om er voor hun kinderen te kunnen zijn.

Wat ik mij dus afvraag is het volgende, waar leven deze mensen nu van?

Het lijkt me toch niet dat je nog in aanmerking komt voor ww of bijstand als je zelf ontslag neemt.

Of toch wel als er misschien bijzondere omstandigheden zijn?

En je hebt toch ook sollicitatieplicht?

Is er iemand die hier meer vanaf weet?

Nogmaals ik ga zelf geen ontslag nemen maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Groetjes Schimmel
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kom je wel in aanmerking voor bijstand.
Maar dan heb je inderdaad weer wél sollicitatie plicht.

Niet dus.
Misschien van een PGB en er is ook financiële tegemoetkoming voor mantelzorgers.

Het zal wel geen vetpot zijn.

Maar evengoed: ik vraag me zo vaak af: waar leven die mensen nou van?

Hier in de omgeving ken ik een stel ouders die én een koophuis hebben, 1 thuisblijvende ouder + 1 parttime werkende ouder en die gaan vaker op vakantie dan wij. Waarvan? Beats me. En er zijn er in de buurt nog wel meer waarvan ik denk huh??

We kunnen nu eenmaal niet in de portemonnee van een ander kijken.
Of misschien moet je wel niet alles geloven wat je leest...
Als je een ongeneeslijk ziek kind hebt, dan krijg je gewoon bijstand zonder sollicitatieplicht en mag je gewoon tot het einde voor je kind blijven zorgen. Zo erg is het nou ook weer niet gesteld in dit land.
quote:Cateautje schreef op 24 december 2010 @ 09:47:

Als je een ongeneeslijk ziek kind hebt, dan krijg je gewoon bijstand zonder sollicitatieplicht en mag je gewoon tot het einde voor je kind blijven zorgen. Zo erg is het nou ook weer niet gesteld in dit land.Dat is dan wel weer netjes geregeld. Ook al is de bijstand natuurlijk geen vetpot.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De weduwnaar heeft wellicht een nabestaandenuitkering of halfwezenuitkering. De moeder met het zieke kind neemt misschien langdurig zorgverlof op. Misschien leven ze van hun spaargeld.
quote:[message=8048805,noline]Guinevieve schreef op 24 Hier in de omgeving ken ik een stel ouders die én een koophuis hebben, 1 thuisblijvende ouder + 1 parttime werkende ouder en die gaan vaker op vakantie dan wij. Waarvan? Beats me. En er .Misschien hebben ze geld georven en is het huis zo goed als hypotheekvrij. Of zijn ze beleggingsexperts. Of zijn ze lid van de Vrekkenclub.
quote:Guinevieve schreef op 24 december 2010 @ 09:40:

Misschien van een PGB en er is ook financiële tegemoetkoming voor mantelzorgers.

Het zal wel geen vetpot zijn.

Maar evengoed: ik vraag me zo vaak af: waar leven die mensen nou van?

Hier in de omgeving ken ik een stel ouders die én een koophuis hebben, 1 thuisblijvende ouder + 1 parttime werkende ouder en die gaan vaker op vakantie dan wij. Waarvan? Beats me. En er zijn er in de buurt nog wel meer waarvan ik denk huh??

We kunnen nu eenmaal niet in de portemonnee van een ander kijken.Oud geld? Of oprotpremie gekregen misschien.
Er zijn zoveel redenen te verzinnen waarom de een meer uit kan geven of lijkt te geven dan de ander. Van een gunstige hypotheek, tot op vakantie in het huis van je zus, van een aanvullende uitkering tot een mazzeltje op marktplaats. En sommigen hebben gewoon mazzel en een goedbetaalde baan waardoor ze niet beiden hoeven te werken en toch riant kunnen leven.
Ik ken iemand die haar hele leven zuinig geweest (op haar 6e bedacht dat ze heel rijk wilde worden), heeft hard gewerkt en nog harder gespaard. Geen boterham minder om gegeten en nu binnen. Met geld maak je geld, ze heeft wat onroerend goed gekocht (zonder hypotheek, gewoon betaald) en verhuurt dat. Dus krijgt ze daar maandelijks inkomen uit. Dan hoef je ook niet te werken, wat ze overigens nog wel doe hoor. MAar het is maar om een voorbeeld aan te geven hoe anderen dat doen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Tja, misschien zijn die vakanties wel lowbudget kampeervakanties of ze kennen mensen die in allerlei landen tweede huisjes hebben.

Maar ik herken de vraag wel TO, als ik zoiets lees in een tijdschrift denk ik onwillekeurig ook wel eens 'waarvan doe je dat dan?'.

Twee jaar terug las ik in mind magazine oid een artikel over sabbaticals. En daar kwam een vrouw van net 30 aan het woord die al meerdere keren een paar maanden er tussenuit was geweest. Zij zei iets van: Iedereen zou elke 2, 3 jaar gewoon een half jaar eruit moeten. Zij nam dus elke paar jaar onbetaald verlof. Leuk denk ik dan, ze zal wel een dikke spaarrekening hebben, maar ik zou niet weten waarvan ik dat moest doen. (om nog maar te zwijgen over alle werkgevers die erg blij gaan worden van al die sabbaticals)
Tijdens mijn studie had ik een bijbaan als kredietacceptante bij een bedrijf in consumptieve kredieten.

Toen zag ik pas waar veel mensen het van "deden", zelfs nog 2-verdieners (met een mooie auto, dik huis etc) die een krediet wilde hebben om 3 keer per jaar op vakantie te kunnen.

Krediet voor de auto liep ook dan bij ons etc.

Ik heb zoveel voorbij zien komen dat ik nergens meer van sta te kijken, ik heb dus eigenlijk nooit meer zoiets van waar doen ze het van. De 1 spaart ontzettend goed, de ander een erfenis, de ander leent.
Je hebt geen recht op uitkering als je ontslag neemt. Je kan wel verlof nemen, betaald of onbetaald, afhankelijk van de cao. Er zijn daarnaast veel regelingen waarvan de mantelzorger kan profiteren, een PGB, AWBZ of WMO. Als je geintereseerd in het onderwerp bent, kan je googlen. Er is een stchting met info voor mantelzorgers.
Een vriend van mijn man heeft een gehandicapt kind. Zijn vrouw blijft thuis en krijgt daarom een Pgp voor hun kind En dat is een best bedrag per maand. Overdag gaat hij overigens gewoon naar een speciale school. Verder gaat hij in het weekend vaak uit logeren ook dat wordt betaald en kan ze hulp in huis in huren en iemand die leuke dingen

met hem doet. Er zijn hiervoor (gelukkig) allerlei potjes beschikbaar.
als iemand ontslag neemt om voor zijn of haar ongeneeslijk zieke kind te gaan zorgen dan benijd ik ze niet. En dan vraag ik me ook niet af hoe ze het doen. Dan ben ik alleen maar blij voor die persoon dat ze de laatste tijd die ze samen hebben zo veel mogelijk bij elkaar kunnen zijn.

En gelukkig leven we in een land dat het nog mogelijk is.
quote:Bertha schreef op 24 december 2010 @ 15:36:

als iemand ontslag neemt om voor zijn of haar ongeneeslijk zieke kind te gaan zorgen dan benijd ik ze niet. En dan vraag ik me ook niet af hoe ze het doen. Dan ben ik alleen maar blij voor die persoon dat ze de laatste tijd die ze samen hebben zo veel mogelijk bij elkaar kunnen zijn.

En gelukkig leven we in een land dat het nog mogelijk is.Helemaal mee eens. Hoop dat dit kabinet hier niet in gaat snijden.
Ik vind dit goed geregeld in Nederland, dat je bij je zieke kind kunt blijven.

Overigens, er zijn ook mensen die jarenlang keihard gewerkt hebben en daardoor een buffer hebben opgebouwd, zodat ze toch nog leuke dingen kunnen doen. En mocht je dan ontslagen worden en je hebt een goed salaris dan is de WW heus niet zo slecht.
quote:Starshine schreef op 24 december 2010 @ 10:32:

Twee jaar terug las ik in mind magazine oid een artikel over sabbaticals. En daar kwam een vrouw van net 30 aan het woord die al meerdere keren een paar maanden er tussenuit was geweest. Zij zei iets van: Iedereen zou elke 2, 3 jaar gewoon een half jaar eruit moeten. Zij nam dus elke paar jaar onbetaald verlof. Leuk denk ik dan, ze zal wel een dikke spaarrekening hebben, maar ik zou niet weten waarvan ik dat moest doen. (om nog maar te zwijgen over alle werkgevers die erg blij gaan worden van al die sabbaticals)

Da's vaak een kwestie van prioriteiten stellen. Een kennis van mij geeft helemaal niets om luxe, koopt haar kleren 2e hands, heeft een kleine flat met dito hypotheek en heeft een goede baan. Geen auto, wel een fiets. En ze kan goed met geld omgaan. Daarom kan zij regelmatig een aantal maanden op vakantie, vaak ook low-budget (o.a. couchsurfen). Ze heeft een uitzendbaan (wel vaak voor langere tijd) en als de werkgever niet akkoord gaat met haar verzoek om vrij te krijgen, zegt ze die baan op en dan zoekt (en vindt) ze weer wat als ze terug komt.

Dat is haar keuze, zij is daar blij mee.
Zal best Himalaya.

Maar toch blijf ik erbij dat je om dat soort dingen te kunnen doen gewoon een vet salaris hebt waarvan je flink kan sparen.

Wij hebben een goedkoop huis, doen goedkoop boodschappen, hebben pas sindskort een 6de hands autootje. Toch komen we niet aan hardcore sparen toe. Niet omdat we ons ongans kopen aan allerlei onzin, maar omdat het leven gewoon duur is voor een modaal salaris.

Buiten dat, denk ik dat dat gedoe met sabbaticals vooral gemeengoed is in de hogeropgeleide banen en dat de werkvolk met een MBO'tje het gewoon bij 5 weken per jaar moet houden.

Maakt mij verder niet uit, het is geen oordeel, slechts een constatering. Maar goed, ik vond bedoelde dame overigens nogal arrogant overkomen met haar 'dat zou iedereen moeten doen', daarbij vergetend dat het gewoon niet voor iedereen weggelegd is.
Starshine, wat versta jij onder een vet salaris. Ik leefde ook zo, keihard werken voor iets boven modaal, vette huur, auto, leefde lekker en kon toch geld opzij leggen voor reizen.

En als ik dan terug kwam vond ik altijd wel een nieuwe baan. Op projectbasis altijd. Ik werd altijd gebeld door werkgevers en zo kon ik het altijd wel plannen. Ik heb in het begin, toen ik jong was, keihard aan een netwerk gewerkt en dat werpt uiteindelijk zijn vruchten af. Dus kan ik nu op de manier leven zoals ik dat wil. Werken, even rust en weer verder kijken. (nu even niet ivm gezondheid, maar daarvoor was dat geen probleem).

Dus ik vind wel degelijk dat je zelf in de hand kunt hebben.
Ik betaal met liefde wat meer belasting zodat een ouder voor zijn/haar zieke kind kan zorgen.

En idd, sommige mensen zijn daar goed in. Mijn vader verdient bijvoorbeeld echt niet veel, leeft heel zuinig(2e hands kleding of van de zeeman/wibra etc, boodschappen van de lidl, geen auto, 2 kamer appartementje, gaat nooit uit eten etc) maar kan daardoor wel ieder jaar zich een reis van 2 a 3 maanden naar azie permiteren. Moet hij daar ook heel simpel leven, huurt een goedkope kamer, kookt zelf etc. Maar hij zit iig niet het hele jaar in de routine van thuis.
Hij is trouwens wel vrijgezel en ik ben al financieel onafhankelijk. Dat scheelt ook.
quote:roosje4 schreef op 25 december 2010 @ 17:58:

Starshine, wat versta jij onder een vet salaris. Ik leefde ook zo, keihard werken voor iets boven modaal, vette huur, auto, leefde lekker en kon toch geld opzij leggen voor reizen.

En als ik dan terug kwam vond ik altijd wel een nieuwe baan. Op projectbasis altijd. Ik werd altijd gebeld door werkgevers en zo kon ik het altijd wel plannen. Ik heb in het begin, toen ik jong was, keihard aan een netwerk gewerkt en dat werpt uiteindelijk zijn vruchten af. Dus kan ik nu op de manier leven zoals ik dat wil. Werken, even rust en weer verder kijken. (nu even niet ivm gezondheid, maar daarvoor was dat geen probleem).

Dus ik vind wel degelijk dat je zelf in de hand kunt hebben.

3000+ ? Zoiets. is natuurlijk erg afhankelijk van je vaste lasten. Hoewel, voor het tweekamerflatje waar we ooit woonden betaalden we even veel als voor de eengezinswoning nu. Dus wonen we nu goedkoop of toen zo duur?

Maar goed, op projectbasis werken, opzeggen als je zin hebt etc, is niet heel verstandig met een koophuis en kinderen, dus dat telt ook wel mee.

Ben verder niet jaloers hoor (of eigenlijk wel jaloers, maar niet afgunstig), maar het zijn van die dingen die je je soms afvraagt. Shoot me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven