Geld & Recht alle pijlers

Hoe eerlijk ben jij?

24-12-2010 09:51 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms heb je van die situaties waarin je onterecht bevoordeeld wordt. Je krijgt bijvoorbeeld teveel geld terug aan de kassa, de verkoopster vergeet iets aan te slaan etc. Normaal ben ik dan wel zo eerlijk om te zeggen dat er iets mis gaat. Ik hoef niet rijk te worden ten koste van een ander.... maar nu.....

Ik kreeg gisteren mijn definitieve berekening van de kindertoeslag 2008. Hierbij hebben ze alleen rekening gehouden met mijn inkomen, en niet met dat van mijn partner. Terwijl ze bij de zorgtoeslag en voor de inkomstenbelasting mijn man wel hebben geregistreerd als toeslagpartner cq. fiscaal partner. Op de definitieve berekening staat dus dat ik genoeg voorschotten heb gehad en niets hoef bij te betalen of terugkrijg.

Eigenlijk zou ik nu moeten bellen/schrijven om te zeggen dat ze een foutje hebben gemaakt.... en dan krijg ik een nieuwe definitieve berekening en dan moet ruim 350 euro terugbetalen.

Ik weet dat ze recht hebben op dat geld, maar het is nu zo verleidelijk om niet eerlijk te zijn en het gewoon zo te laten..... dan moeten ze ook maar een beetje opletten he? Ik heb al zo vaak gedonder gehad met de belastingdienst dat ze foutjes maken... ben het een beetje beu

Daarom mijn vraag: hoe eerlijk ben jij? In welke situaties ben je wel eerlijk en wanneer ben je niet eerlijk?
Zeker melden. Ze komen t terug halen, kan lang duren, kan kort duren, maar je moet

t trug betalen. Dan beter nu er vanaf ipv later als je t vergeten bent en geld misschien

wel moeilijker kan missen.
Dus of je eerlijk bent tegen iemand heeft te maken met of die ander aardig is of niet? Bijzonder. Ik ga maar gewoon uit van mijzelf. En ik vind mijzelf aardiger als ik eerlijk ben.

Niet dat ik een heilige ben hoor, ik val vast wel eens voor foute verleidingen. Maar ik probeer toch wel eerlijk te zijn en iets waar ik geen recht op heb geef ik dus terug.
Daar gaan ze wel achter komen. Heb het ook een keer gehad, maar dat had ik zelf niet door. Zij hadden een fout gemaakt, definitieve berekening gehad, kreeg geld terug, dat moest ik later weer terugbetalen. En dat was echt járen later.

En verder ben ik vrij eerlijk geloof ik, ik zeg het als ik het direct zie, als ik thuis ben ligt het eraan, is het 1 euro teveel terug, dan laat ik het erbij, maar ik ga ook niet terug als ik 1 euro te weinig heb teruggekregen.

Maar aan de andere kant heb ik ook bij een werkgever iets vergoed gekregen onder bepaalde voorwaarden. Ik voldeed niet meer aan die voorwaarden (buiten mijn schuld om) en zou het in principe terug moeten betalen. Maar daar zijn ze nooit achter gekomen, of ze wisten niet meer dat dat zo in het contract stond. En daar heb ik ze dus ook maar niet op gewezen. (als het mijn eigen schuld was geweest wel, maar dit was gewoon oneerlijk)
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 24 december 2010 @ 10:30:

ow ik zou het maar melden,. Dat ben je verplicht, en doe je het niet, dan komen ze over een x aantal jaar plus de rente en mag je het dubbele terug betalen plus een boete.. Zou het maar doen dus.Dat lijkt me niet bij toeslagen die zij berekenen aan de hand van gegevens die jij volledig (naar ik aannneem) heb aangeleverd. Als zij er later achterkomen dat zij het fout berekend hebben, dan moet je allicht terugbetalen maar niet het dubbele plus een boete (wat uberhaupt al dubbelop is want het feit dat de vordering verdubbeld lijkt me al een behoorlijke boete).
Ik wilde van de week afrekenen bij de V&D, la Place,.. de meneer achter de kassa rekende alleen mijn broodje en een glas cola af, niet de kipsaté van 9 euro die mijn vriend nam. Hij noemde de prijs en ik kon gaan pinnen, was meer dan de helft te weinig! Ik zei dat het bedrag niet klopte. Hij vond het zo eerlijk van me dat ik dit zei, dat hij de prijs hetzelfde liet.

Dus een goed gevoel dat ik eerlijk was, die meneer wat meer vertrouwen in de mensheid gegeven, ennnn gratis kipsaté!

Drie vliegen in één klap
Toen ik (na al bijna ruim 3 maanden aan het werk te zijn) eindelijk mijn "juiste" contract kreeg hadden ze vergeten het woord "uurprijs" om te zetten naar "dagprijs". Het bedrag klopte wel. Ik had geen zin om weer maanden op mijn geld te gaan zitten wachten, dus heb het ondertekend teruggestuurd. Omgerekend verdiende ik 14.000 euro bruto per maand

Natuurlijk kreeg ik binnen een week een nieuw addendum met het juiste loon. Nog voor ik dat had teruggestuurd stond het bedrag wat ik eigenlijk behoorde te krijgen al op mijn rekening.

Ze komen er dus wel achter :P
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Toch snap ik het ergens niet. Jij hebt ooit kinderopvang toeslag aangevraagd op basis van het inkomen van jou en je vriend. Je kreeg toen een X bedrag. Je hoeft nu voor 2008 niets bij te betalen. Maar als het inkomen van je vriend buiten beschouwing zou blijven had toch eigenlijk betekend dat je te weinig hebt gekregen. Of heb je het inkomen van je vriend al buiten beschouwing gelaten toen je de kinderopvangtoeslag aanvroeg?
Hihihihi ik heb met veel plezier al jullie reacties gelezen!

@ Hebbes: Het ging om kindertoeslag. Die heb ik niet aangevraagd, die krijg je automatisch na de geboorte van je kindje en wordt in eerste instantie berekend op basis van het bij de belastingdienst bekende inkomen van jou van het voorgaande jaar. Omdat mijn man en ik niet getrouwd zijn hebben ze waarschijnlijk alleen naar mijn inkomen gekeken. De zorgtoeslag moet je zelf aanvragen en daar heb ik mijn man dan ook netjes opgegeven als toeslagpartner. Nou ja, nu kwam ik er dus pas deze week achter dat ze voor de kindertoeslag mijn man dus niet hebben meegeteld.

Ik geloof niet dat ik dit geld met een goed gevoel uit zou kunnen geven, maar verdorie, ik hoop dat ze me nooit meer in een situatie als deze brengen. We hebben het echt niet heel ruim en dan is die paar honden euro wel heel erg mooi meegenomen.........
Ze gaan hierachter komen en dan moet je in korte tijd terug betalen, dus zet het geld opzij en regel het allemaal zo snel mogelijk. Dan ben je er vanaf ook.

Hoe eerlijk ik ben? Tegenover de belastingdienst heel eerlijk, tegenover vrienden ook.

Al het overige geld (van de supermarkt, storting door wildvreemden etc) is welkom. Ik doe niet aan vindersloon maar aan vondst. En daar ben ik dan wel weer eerlijk over.
Als instanties me opeens grote bedragen gaan (terug)storten waarvan ik vermoed dat het niet klopt, dan bel ik tegenwoordig altijd even of het inderdaad klopt. Ben er een keer ongelooflijk de mist in mee gegaan en toen moest ik een ongelooflijk hoog bedrag in een paar maanden weer bijeensprokkelen anders zou ik incassobureau's achter me aan krijgen.

Als kassameisjes e.d. een fout maken dan meld ik dat in 99% van de gevallen. Vaak krijg ik dan te horen dat ik te eerlijk ben...

Heb het slechts 2x niet gemeld. Had net voor 700 euro afgerekend aan meubels bij de Ikea, ik controleer de bon en zie dat ze een waszak van 4 euro niet gescand hebben. Er stond een enorme rij waar ik dan weer achter aan zou moeten sluiten en ik had haast. Zelfde een keer bij de Xenos. Had voor een euro of 5 aan kleine prulletjes gekocht. Bij het nakijken van de bon zag ik dat ze iets van 25 cent ofzo niet afgerekend hadden. Ook weer een enorme rij. In die gevallen dacht ik: jullie hebben vandaag wel genoeg aan me verdiend....

Te veel aan loon meld ik ook, want daar komen ze uiteindelijk ook wel achter (oproepkracht dus elke week variabele uren dus er wordt wel eens een foutje gemaakt..)
Ik zeg het als ik het merk (check niet altijd mijn bonnen). Ik heb al een paar keer meegemaakt dat mijn eerlijkheid werd beloond met de woorden: "Bedankt voor het melden, maar het was onze fout. We hopen u gauw weer te mogen verwelkomen." Dat maakt eerlijkheid erg leuk.

Vriend maakte tijdje terug zelf een domme fout met de zelfscan van de appie. Hij had blijkbaar te vaak op het plusje gedrukt om een product vaker aan te laten slaan (of hoe zeg je dat). Daar kwam hij thuis pas achter. Bij de servicebalie hebben ze hem op zijn mooie blauwe ogen geloofd en kreeg hij het geld weer terug, dus ik denk ook dat eerlijkheid twee kanten op werkt. :-)
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 24 december 2010 @ 10:30:

ow ik zou het maar melden,. Dat ben je verplicht, en doe je het niet, dan komen ze over een x aantal jaar plus de rente en mag je het dubbele terug betalen plus een boete.. Zou het maar doen dus.Lijkt mij sterk dat de belastingbetaler moet boeten voor de fouten van de belastingdienst. Dat ze het bedrag moet betalen, tuurlijk, maar boetes of rente????
Ik heb de laatste jaren ook een paar keer een kindertoeslag gekregen van de belastingdienst. Toen ik het de eerste keer ontving, wist ik niet eens dat het bestond! Ik heb er toen verder geen aandacht aan geschonken, het was immers leuk meegenomen het was een bedrag van ongeveer 130 euro.

Maar natuurlijk, zoals anderen ook al schreven; de belastingdienst ontdekte dat ik er geen recht op had en ik kreeg het verzoek om het terug te storten, wat ik uiteraard gedaan heb. Het jaar daarna kreeg ik toch weer een kindertoestlag, iets van 40 euro. Ook in dit geval kreeg ik later het verzoek om het terug te betalen. In geen van beide gevallen hoefde ik een vorm van boete of rente oid. te betalen.

Oftewel; reken er maar op dat de belastingdienst deze "fout" zelf ook wel ontdekt. Je kan de gok nemen dat ze het over het hoofd zien, maar ik zou het geld toch maar achteruitzetten.

Verder; ik ben akelig eerlijk. Als ik merk dat ik teveel geld terug krijg bij een kassa, heb ik het al gezegd voordat ik het zelf in de gaten heb! (eerlijk gezegd heb ik dan achteraf soms wel iets van @%\* ik had me beter stil kunnen houden )
quote:Female_40plus schreef op 27 december 2010 @ 19:57:

Verder; ik ben akelig eerlijk. Als ik merk dat ik teveel geld terug krijg bij een kassa, heb ik het al gezegd voordat ik het zelf in de gaten heb! (eerlijk gezegd heb ik dan achteraf soms wel iets van @%\* ik had me beter stil kunnen houden )Dit dus... ik ben al eerlijk voordat ik bedenk dat oneerlijk zijn veel gunstiger is...
Ik had ooit, als arme tiener werkend voor ¤2,70 per uur, een paar schoenen gekocht voor ¤55. Ze zaten toch niet lekker, dus ik ze terugbrengen. Ik krijg inderdaad twee briefjes terug. Wil ik even later bij een andere winkel afrekenen, sta ik emt een briefje van 200 euro in mijn handen, in plaats van 50 euro....

Ben teruggegaan naar de winkel. Het werd met een o, wat dom teruggenomen. Geen bedankt, helemaal niks. Ja, toen voelde ik me wel even stom, was normaal twee maanden werken voor mij.... Gewoon een dankjewel had al veel goedgemaakt...
Over het algemeen ben ik heel eerlijk. Zeker als het om grotere bedragen gaat. Ik voel me er nl niet prettig bij als ik onterecht bevoordeeld word. Als ik benadeeld word zeg ik het ook, dus waarom dan niet. Ik geloof aardig in 'eerlijk duurt het langst'.

Maar ik ben hier bij kleine bedragen niet heel strak in (beide kanten op).

Bij kleine dingen ga ik er (als ik er achteraf achterkom) niet altijd voor terug. Vorige week kochten we een paar dingen bij de gamma en die waren allemaal uit de 50% afgeprijst-hoek. Ze hadden ook de actie 15% korting op alles, maar dat gold dus niet op die afprijzingen dus ik had mijn gamma-pas al niet eens te voorschijn gehaald. vervolgens legt manlief er bij de kassa nog iets kleins bij. Dus ik zeg ook nog (tegen de cassiere): oh, dan toch maar even de gamma-pas ook al geldt die 15% alleen maar voor dat ene artikeltje en schiet dat niet heel veel op. Alle beetjes helpen. In de auto zie ik vervolgens dat ze toch 15% korting over alles gerekend heeft. Dit scheelde me uiteindelijk 2,50. Tja, daar ga ik dan niet voor terugrijden.

Andersom kwam ik er bij de V&D laatst achter dat ze teveel aangeslagen hadden (we waren aan het eten en kwamen eens aan het rekenen omdat ik het veel duurder vond dan anders). Ze bleek een broodje dubbela aangeslagen te hebben (toch 3,50). Omdat ik geen bon had gekregen, het druk was en ik de betreffende cassiere niet meer zag zitten, heb ik het er ook maar bij gelaten.

In Griekenland zijn manlief en ik wel een keer extra een heel stuk teruggelopen naar een winkeltje. We kochten een hoop kleine dingen en hadden onze handen aardig vol. Komt mijn man er buiten (een heel stuk verderop) achter dat hij een petje onder zijn arm geklemd had en die niet had afgerekend. Hiervoor zijn we wel extra teruggelopen en zijn deze alsnog af gaan rekenen. We vonden het gewoon erg sneu voor deze locale ondernemer als we dat niet zouden doen.
Ik ben heel eerlijk met dit soort dingen. Ik ga altijd terug, of zeg het altijd als ze een fout maken. Dus dit zou ik ook zeker melden.
hoe eerlijker je bent, hoe beter voor je eigen geweten denk ik.

het gaat natuurlijk niet om een paar euro, maar van geld dat ik onrechtmatig heb verkregen heb ikzelf niet echt plezier.

met de belastingdienst zou ik het teruggeven, want dan is de zaak weer rechtgebreid en heb je er verder geen omkijken meer naar.
Ik zou het melden. Voelt toch niet lekker als iets niet van jouw is.
Grote bedragen zou ik melden. Zeker wanneer ze van onze grote vriend de belastingdienst komen. Ook foutjes die bij de kassa worden gemaakt bij kleine, locale winkels geef ik aan. Die mensen werken super hard, hebben veel concurrentie. daar voel ik wel compassie mee. Maar sta ik bij een grote supermarkt en het voordeel is een keer voor mij, dan zeg ik niets hoor. Je wordt toch al afgezet daar. Bonus, prijzenknallers, ammehoela. Ze verdienen aan onze boodschappen goud geld daar.
quote:elninjoo schreef op 24 december 2010 @ 09:59:

Laatst kocht ik wat spulletjes bij de Marskramer en toen ik buiten stond kwam ik er achter dat ze 'n paar dingen niet had aangeslagen: iets van 5 euro winst. Ga ik niet voor terug. Controleer bijna nooit bonnen, dus er zullen ook wel 'ns dingen in 't voordeel van de winkel fout gaan. Ene keer zij mazzel, andere keer ik.

Je bedoelt dat ze dingen dubbel aanslaan ofzo?

(Ik zat te denken aan dat iets wel aangeslagen was maar dat je dat vergeten was, ofzo. Maar dat leek me wat omslachtig.)
Trouwens, de definitieve aanslag van de belastingdienst, mogen ze daar ook nog op terugkomen dan?
Geloof mij, je zult het vroeg of laat terugbetalen. Ik kreeg namelijk een paar maanden terug de mededeling dat ik zorgtoeslag van 2010 moest terugbetalen, terwijl ik helemaal niets had ontvangen. ZUCHT! Dus gebeld met de belastingdienst en na het zoveelste telefoontje na de zoveelste herinnering (zij konden mij namelijk niet duidelijk maken wat ik moest terug betalen) kwam ik eindelijk in contact met een persoon die wist te vertellen dat ik in 2008 zorgtoeslag had ontvangen, maar geen recht op had gehad. Dus moest ik dat eigenlijk terug betalen. Maar in 2010 kreeg ik volgens hen weer zorgtoeslag en werd dit gecompenseerd met 2008. Maar omdat er was gebleken dat ik in 2010 óók geen recht had op zorgtoeslag (Terwijl ik wel een inkomenswijziging heb gedaan en al een keer had gebeld met de mededeling dat ik geen zorgtoeslag meer wilde) moet ik nu dus zorgtoeslag van tijdvak 2010 terugbetalen.

En van de week kreeg ik 96 eurp kindgebondenbudget gestort. Nou heb ik daar geen recht op, maar wederom is de belastingdienst hier de fout in gegaan. Dus weer contact opgenomen en inderdaad...ik moet het terugstorten maar kan het misschien nog wel 1 of 2 keer uitbetaald krijgen.

Kortom, mijn ervaring met de belastingdienst is dat je altijd aan het kortste eind trekt ook al maken zij er een potje van. Dus gewoon melden!
Gewoon terugbetalen. Iedereen maakt fouten, dus ook de Belastingdienst.

Beetje naief om te zeggen "ja maar het komt gelegen want wij hebben het niet breed". Tja, bij wie komt een leuk bedrag niet gelegen? Maar als je jezelf niet verder in de shit wilt helpen, meldt je het gewoon meteen even. Is het probleem meteen uit de wereld en verder heb je er ook gewoon geen recht op dus het zou nogal asociaal zijn als je het zou houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven