Geld & Recht alle pijlers

Hoe eerlijk ben jij?

24-12-2010 09:51 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms heb je van die situaties waarin je onterecht bevoordeeld wordt. Je krijgt bijvoorbeeld teveel geld terug aan de kassa, de verkoopster vergeet iets aan te slaan etc. Normaal ben ik dan wel zo eerlijk om te zeggen dat er iets mis gaat. Ik hoef niet rijk te worden ten koste van een ander.... maar nu.....

Ik kreeg gisteren mijn definitieve berekening van de kindertoeslag 2008. Hierbij hebben ze alleen rekening gehouden met mijn inkomen, en niet met dat van mijn partner. Terwijl ze bij de zorgtoeslag en voor de inkomstenbelasting mijn man wel hebben geregistreerd als toeslagpartner cq. fiscaal partner. Op de definitieve berekening staat dus dat ik genoeg voorschotten heb gehad en niets hoef bij te betalen of terugkrijg.

Eigenlijk zou ik nu moeten bellen/schrijven om te zeggen dat ze een foutje hebben gemaakt.... en dan krijg ik een nieuwe definitieve berekening en dan moet ruim 350 euro terugbetalen.

Ik weet dat ze recht hebben op dat geld, maar het is nu zo verleidelijk om niet eerlijk te zijn en het gewoon zo te laten..... dan moeten ze ook maar een beetje opletten he? Ik heb al zo vaak gedonder gehad met de belastingdienst dat ze foutjes maken... ben het een beetje beu

Daarom mijn vraag: hoe eerlijk ben jij? In welke situaties ben je wel eerlijk en wanneer ben je niet eerlijk?
In dit geval zou ik het lekker laten zo........
Grote kans dat ze er alsnog achter komen, dus reken jezelf niet bij voorbaat rijk.

En had je het er ook bij gelaten als zij een fout in jouw nadeel hadden gemaakt?

Als ik bij een stuntelend (beginnend) kassameisje te veel of te weinig terug krijg, zeg ik het wel. Maar als ik een tientje te veel terug krijg omdat ze het te druk heeft met haar collega te kletsen over wat ze in het weekend gaat doen in plaats van aandacht voor haar klanten en handelingen te hebben, dan kan ze een dikke lip krijgen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik gok dat ze daar nog wel eens een keer acherkomen, en dan moet je het alsnog terugbetalen.

Ik zou het nu gewoon zo laten.
In jouw geval zou ik eerlijk zijn. Ik ben dan veel te bang dat ze later alsnog komen. Een poosje terug was ik boodschappen doen en ik had een zak kattenbakvulling onderop de kar liggen. De kassiere begon over haar verkoudheid blablabla, en ik ben die zak vergeten. Kwam ik bij de auto achter. Dan ga ik dus niet terug. Die zak was voor al die keren dat we teveel hebben betaald doordat de kassa iets niet goed aansloeg. En we daar thuis dus pas achter kwamen.
Reken er maar op dat het verrekend gaat worden! Leg in ieder geval geld opzij, zodat je niet in de problemen komt.
Ik zou het ook zo laten, mochten ze erop terugkomen kun je gewoon zeggen dat jij geen verstand hebt van al die ingewikkelde papieren van hun. In het ergste geval moet je dan alsnog die 350 euro betalen.
Ze komen er waarschijnlijk toch wel achter dus waarom niet gewoon even melden?
Het gras aan de overkant is niet groen.
De belastingdienst heeft er een handje van om na een aantal jaar even een briefje de deur uit te doen waarin zij melden dat je alsnog 350 mag neertellen.

Ik ben misschien dan weer te makkelijk en denk dan, ik meld het..betaal het en klaar.(als je het nu niet zou kunnen betalen,dan zou ik het zelf ook zo laten)

Voor de rest krijgen kassameisjes en jongens het teveel gegeven geld altijd terug.
Grote kans dat ze het straks alsnog weer op komen halen. Het gebeurt hier volgens mij bijna elk jaar dat de Belastingdienst een foutje maakt en een half jaar later een acceptgiro stuurt.

Zet maar apart op een spaarrekening.
Ah, de belastingdienst. Ga er maar van uit dat ze er wel achter komen....

Ik probeer altijd zo eerlijk mogelijk te zijn. Wij hebben zelf 2 supermarkten en naar mijn klanten en leveranciers toe probeer ik altijd zo eerlijk mogelijk te zijn. En het werkt. Ik krijg ook regelmatig te horen dat ik de enige ben die melding maakt als er te weinig berekend wordt op een factuur. Maar als er teveel berekend word, bel ik net zo goed. Ik merk dat leveranciers dit enorm waarderen en dat je soms meer gedaan krijgt dan andere ondernemers.

Uiteindelijk merk je dat eerlijkheid het langst werkt...
Ik zou het niet zelf melden. Hopen dat ze de fout niet ontdekken, maar er wel rekening mee houden dat het ooit moet worden terugbetaald.

Laatst kocht ik wat spulletjes bij de Marskramer en toen ik buiten stond kwam ik er achter dat ze 'n paar dingen niet had aangeslagen: iets van 5 euro winst. Ga ik niet voor terug. Controleer bijna nooit bonnen, dus er zullen ook wel 'ns dingen in 't voordeel van de winkel fout gaan. Ene keer zij mazzel, andere keer ik.
ik zou dit melden, en terugstorten. Ik zou het geld toch niet lekker uit kunnen geven en alleen maar wachten op een aanmaning, dus dan maar meteen oplossen. Ik heb ooit een keer veel te veel salaris gestort gekregen, ook (na nachtje slapen) gemeld, heb je niks aan, dit soort dingen komt altijd uit en dan moet je het alsnog terug betalen.
Als ik drie ton aan euro's in een vergeten bankkluis zou vinden weer ik niet zeker of ik het wel direct naar de politie zou brengen. Ik zou het denk ik beschouwen als een 'teken' dat het voor mij bestemd is.
Ik ben vaak meteen eerlijk, aan de kassa enzo, en dan vraag ik me achteraf af of dat nou wel zo nodig was. Maar goed, eerlijk duurt het langs. De belastingdienst zou je dat geld wel eens op een heel ongelegen moment terug kunnen gaan vragen, dus nee, ik zou het niet houden.
Bij ons bedrijf krijg je bij de geboorte van een kind een spaarrekening met daarop een bedrag (was destijds 50 gulden) en een bos bloemen.

Toen mijn oudste geboren werd, kreeg ik dit dus ook. Een paar dagen later ontving ik wéér een bos bloemen en ja hoor, wéér een spaarrekening.

Die bos bloemen maakt natuurlijk niet heel veel uit en valt ook niet terug te draaien, maar ik vond het wel zo netjes om dat van die spaarrekening te melden. Heb ik gedaan, drie keer, op verschillende manieren (telefoon, mail), en er kwam geen reactie. Uiteindelijk vond ik het wel prima en heb ik het zo gelaten.

Ik zou dat van de belasting niet eens opmerken eerlijk gezegd.
Ja die gasten met die 3 ton

gaan ze het terug geven

had ik niet gedaan
Met de belastingdienst zou ik geen grapjes maken. Die komen toch wel voor hun geld vroeg of laat!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
De belastingdienst komt het vroeg of laat toch wel halen. En mij zou het eerlijkgezegd ook niet lekker zitten.
Laatst hadden wij een hele onbeschofte/ongeïnteresseerde caissière. Zij reageerde onder meer heel kattig toen wij iets van de band haalden om in te pakken omdat zij dacht dat zij het nog niet gescand had wat ze wel gedaan had. Zij bood geen excuses aan. Van het laatste item hadden wij twee exemplaren maar daar sloeg ze er maar 1 van aan. Daar hebben we dus niets van gezegd. Misschien heel kinderachtig maar we baalden zo van haar...

In een ander geval kwamen er een keer thuis er achter dat een item niet afgerekend was. het was na sluitingstijd en we zouden voorlopig niet in de buurt van die winkel komen en toen hebben we het geld overgemaakt naar giro 555.

In het geval van TO zou ik het niet overmaken. Misschien heeft zij het wel verkeerd berekend (of is zij een grotere belastingexpert dan de belastingdienst). En hoe definitief is een definiteive vaststelling (los van het bezwaar dat je zou kunnen aantekenen)? En tot hoe lang mag de belastingdienst navorderingen doen bij deze toeslagen?
Ik geloof in het 'what goes around, comes around' en met die gedachte ga ik echt altijd eerlijk te werk. Heb er uiteindelijk alleen mezelf mee en leven met het idee een dief te zijn, nee, dat kan ik niet. Zou dan niet eens van dat genomen geld kunnen genieten.
.
.
Hoi,

De belastingdienst komt er wrsch toch wel achter (ik begeleid jonge moeders en deze week kreeg een dame nog een rekening van kinderopvangtoeslag uit 2007), dus ik zou het geld iig wel even apart zetten.

Ik probeer zelf zo eerlijk mogelijk te zijn, kreeg zelf vorige maand ook geld terug omdat er iets afgeschreven was wat ik achteraf niet meer hoefde te betalen. Had ik zelf nog niet gezien, maar erg leuk dat ik die 150 Euro wel terug kreeg!
Laatst bij de kapper maakte de kapster een fout bij het teruggeven van het geld. Ze gaf me ¤5.- te veel. Dat heb ik haar gezegd.

Een dag later bij de bart Smit. De verkoopsters waren onderling alleen aan het kletsen over the voice of holland. Ik stoorde ze overduidelijk met mijn vraag waar iets lag. Vervolgens stoorde ik ze nog eens dat ik het product ook nog wilde afrekenen. Tja. Toen ze me ¤5.- te veel terug gaven heb ik dankje wel gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven