Geld & Recht alle pijlers

hoe hoog is jullie hypotheek in relatie tot je inkomsten?

17-08-2009 18:48 145 berichten
Ik ben heel benieuwd hoe bij anderen de verhoudingen liggen voor wat betreft het maandelijkes hypotheekbedrag in relatie tot je inkomsten. WIj verdienen samen rond de ¤ 3000 netto en zijn aan hypotheeklasten ¤ 450 (netto) kwijt. Op zich niet veel en we kunnen elke maand ook nog aardig sparen, maar wij leggen dan ook bijna ¤ 200 per maand opzij voor onze lijfrente, zodat we naast ons pension als we 65 zijn, lekker kunnen rondkomen en nog leuke dingen kunnen doen.

Hoe is bij julle de verdeling?
Alle reacties Link kopieren
wij verdienen samen 3200 euro. dit zal vanaf september meer worden aangezien ik net mn diploma heb gehaald en dan meer ga verdienen.

bruto lasten zijn +/- 900 euro. helft is spaar andere helft aflossingsvrij.



zijn inderdaad een hoop lage hypotheek lasten die ik voorbij zie komen. maar als je al geld van een andere woning erin kan stoppen is dat heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik verdien 1800 euro en betaal 750 aan hypotheek (voll. aflossing). En het is echt goed te doen. Tuurlijk koop ik veel bij Lidl en jumbo, maar kan nog dure hobby's en oa. een krantenabo erop nahouden.



Moet wel zeggen, mijn auto kost heel weinig, dus (ook) daar bespaar ik.
Alle reacties Link kopieren
Hai, wat een lage hypotheeklasten! Wij verdienen 3100 netto, betalen 1087 aan hypotheek en 166 aan bijbehorende levensverzekering. Van de belasting krijgen we 400 terug. Hiervoor hebben we een hypotheek van 257.000.



Hoeveel mensen hebben er een aflossingsvrije hypotheek en scheelt zich dat dan veel in de maand?
Alle reacties Link kopieren
Gezamenlijk maandinkomen ca. ¤ 2800. Maandelijks betalen we afgerond ¤ 1350 rente aan de hyptheekboer. Valt dus erg mee.
Het enige dat het leven draaglijk maakt is de wetenschap dat het tijdelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Netto inkomen 4800 euro. Hypotheek 1600 bruto = 1100 netto.
Alle reacties Link kopieren
quote:stormbrenger schreef op 18 augustus 2009 @ 16:16:

Gezamenlijk maandinkomen ca. ¤ 2800. Maandelijks betalen we afgerond ¤ 1350 rente aan de hyptheekboer. Valt dus erg mee.dat vind ik hoge lasten tov jullie inkomen. Klopt het wel wat je schrijft? Ik meen dat de stelregel is dat je 1/3 van je inkomen mag verwonen! Dat is althans een reeele verdeelsleutel...
Alle reacties Link kopieren
quote:siesa schreef op 18 augustus 2009 @ 16:14:

Hai, wat een lage hypotheeklasten! Wij verdienen 3100 netto, betalen 1087 aan hypotheek en 166 aan bijbehorende levensverzekering. Van de belasting krijgen we 400 terug. Hiervoor hebben we een hypotheek van 257.000.



Hoeveel mensen hebben er een aflossingsvrije hypotheek en scheelt zich dat dan veel in de maand?



Wij lossen 25% van onze hypotheek af. De rest is aflossingsvrij en regelen wij zelf! Velen verklaren ons voor gek maar wij hebben hier lang over nagedacht en het wel gedaan.

Wij hebben, buiten de geldverstrekker om een obligatie gekocht van een X bedrag Daar komt elke maande rente van vrij die wij vervolgens sparen op een rekening waar niemand aan kan. Over 20 jaar brengt dat X euro op + het obligatiebedrag komt vrij. Dat samen lossen wij over 20 jaar ineens af. De restschuld die over blijft is dan peanuts. De aflossing die dat met zich meebrengt beschouwen we als een soort "huur". Niks mis mee toch?
Jeetje, de helft van je inkomsten naar de hypotheek, dat valt dus helemaal niet mee. Dan is er na het afsluiten van de hypotheek wel het een en ander veranderd qua inkomen waarschijnlijk anders krijg je toch nooit zo'n hoog hypotheekbedrag?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 18 augustus 2009 @ 16:19:

[...]





dat vind ik hoge lasten tov jullie inkomen. Klopt het wel wat je schrijft? Ik meen dat de stelregel is dat je 1/3 van je inkomen mag verwonen! Dat is althans een reeele verdeelsleutel...Ja hoor mijn gegevens zijn correct en let wel we betalen alleen rente geen aflossing of premie.En destijds toen we hypotheek aangingen waren onze inkomens hoger.Gelukkig zijn we altijd zeer spaarzaam geweest en hoeven we dus nog steeds niet met honger naar bed te gaan. life is peachy.
Het enige dat het leven draaglijk maakt is de wetenschap dat het tijdelijk is.
Samen 3300 netto, en hypotheek incl levensverzekering 690 euro.



Ik betaal wel 268 euro aan levensverzekering, ik vind dit eigenlijk erg veel? Wat betalen jullie?



Ik heb een hypotheek van 215.000 euro
Die 690 euro is trouwens 395 netto hypotheek + 286 levensverzekering. Bruto betaal ik alleen aan hypotheek 670 euro
Alle reacties Link kopieren
Onze hypotheek is 927 euro netto en daarvan is 163 euro (zoiets) levensverzekering.
Alle reacties Link kopieren
hey marcaro, heb jij zo'n lage rente dan? ik vind je hypotheeklast laag nl.. die van ons is 1087 bruto voor een van 250.000.. wij betalen wel maar 166 aan de levensverzekering (die komt dus nog bij die 1087). ik vind het veel maar ja, niks aan te doen denk ik.. stomme rente..
Alle reacties Link kopieren
Hier ong 2400 euro samen(ik werk weinig ) en variabele rente,zit nu op 134,00 p maand(bruto) echt belachelijk weinig dus,de max was 477,00 euro.
Alle reacties Link kopieren
Inkomsten samen 3800 euro

hypotheek netto 270 euro

Twaalf jaar geleden huis gekocht van 53000 euro
Alle reacties Link kopieren
1800/1900 netto salaris en 590 euro hypotheek (50% aflossings vrij en 50% annuiteiten rente 3jr vast gezet op 4,7%)



(en ja ook ik werk in de zorg full time + ORT )



Zo gek vindik de bedragen niet hoor van *boem* was het geloof ik. Beide in de zorg werkend , ik zit nu hoog in de ladder qua salaris.

Paar jaar geleden (ben nu 30) zat ik ook aan het bedrag van 1200 a 1400 netto per maand aan salaris.
Siesa,



Ja ik heb idd een lage rente, leven/spaarhypotheek van 190 000 voor 3,6% en 25 000 aflossingsvrij tegen 3,5% rente



3,5 jr geleden afgesloten, en ik baal echt dat ik hem maar vast gezet heb voor 5 en 7 jr
Alle reacties Link kopieren
Netto gezamenlijk inkomen is rond de ¤3100,-, netto hypotheeklasten zijn ¤510,-.
Alle reacties Link kopieren
Gezamenlijk netto inkomen rond 5500 euro, netto hypotheeklasten maandelijks ongeveer 1000 euro (aflossingsvrij).
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen netto rond de 1500,- Dat is ongeveer 1/7 van ons netto inkomen. Ik vind het nog steeds zo'n groot bedrag iedere maand, eigenlijk jammer om dat in stenen te stoppen. Hebben jullie dat ook?
Fortis et liber
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen netto 700 euro bij een hypotheek van 245.000 en verdienen 3500 per maand (geloof ik 90% aflossingsvrij).

We gaan maandag praten over een 'nieuwe' hypotheek omdat we een ander huis willen kopen, inclusief bouwdepot zou het gaan om 340.000. Ben wel benieuwd wat daarvoor de maandlasten worden...
Alle reacties Link kopieren
Samen rond de 3400 netto en hypotkeek is netto rond de 800 euro.
Alle reacties Link kopieren
Onze hypotheekkosten zijn fors: 3700.
Alle reacties Link kopieren
En wat zijn jullie inkomsten dan om het plaatje compleet te hebben?
quote:thaisweetchili schreef op 21 augustus 2009 @ 12:02:

Wij betalen netto rond de 1500,- Dat is ongeveer 1/7 van ons netto inkomen. Ik vind het nog steeds zo'n groot bedrag iedere maand, eigenlijk jammer om dat in stenen te stoppen. Hebben jullie dat ook?



Nee! Ik ben zo blij dat ik dat geld elke maand in mijn eigen stenen stop. Mijn woongenot is erg belangrijk voor me dus ik ben blij dat ik een woning heb gekocht i.p.v. gehuurd (mijn vorige woning was een studentenstudio). Het voelt zo heerlijk als Mijn Eigen Plek op deze Wereld!!!



Mijn hypotheek is hoog in relatie tot mijn inkomen als ik dat zo lees. Netto is mijn salaris 1730 euro per maand. Ik betaal de hypotheek bruto, dat is 660 euro + 90 euro voor de levensverzekering. Wat ik straks terugkrijg van de belasting is voor mij een bonus, maar volgend jaar ga ik toch een voorlopige teruggaaf aanvragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven