Hoe regel ik dit? Geregistreerd partnerschap, testament.
woensdag 16 oktober 2019 om 15:29
Hoi, ik hoop dat iemand me kan adviseren.
Ik woon samen met mijn vriend, we willen een geregistreerd partnerschap aangaan.
Mijn overleden vroegere partner had een dochter. Ik heb een testament laten opmaken,
zij erft na mijn overlijden mijn gehele bezit. ik wil dit wijzigen en mijn vriend de 1e erfgenaam maken, m.u.v. het kindsdeel (een bedrag van zo'n € 20.000,- ik heb daar nu het "vruchtgebruik" van).
Ik wil dat dit deel voor haar blijft (tenzij ik geheel rut ben als ik de kist in ga, maar dat verwacht ik niet).
Nu weet ik niet waar ik moet starten. Eerst naar de gemeente voor een geregistreerd partnerschap (onder huwelijkse voorwaarden)? Dan naar de notaris?
Er speelt ook nog iets bij mijn vriend: Hij heeft een testament opgesteld dat zijn bezit na overlijden naar 2 van zijn 3 familieleden gaat. Hij wil dit wijzigen en mij 1e erfgenaam maken. Is geregistreerd partnerschap dan voldoende? Moet het testament worden ontbonden of gewijzigd?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik woon samen met mijn vriend, we willen een geregistreerd partnerschap aangaan.
Mijn overleden vroegere partner had een dochter. Ik heb een testament laten opmaken,
zij erft na mijn overlijden mijn gehele bezit. ik wil dit wijzigen en mijn vriend de 1e erfgenaam maken, m.u.v. het kindsdeel (een bedrag van zo'n € 20.000,- ik heb daar nu het "vruchtgebruik" van).
Ik wil dat dit deel voor haar blijft (tenzij ik geheel rut ben als ik de kist in ga, maar dat verwacht ik niet).
Nu weet ik niet waar ik moet starten. Eerst naar de gemeente voor een geregistreerd partnerschap (onder huwelijkse voorwaarden)? Dan naar de notaris?
Er speelt ook nog iets bij mijn vriend: Hij heeft een testament opgesteld dat zijn bezit na overlijden naar 2 van zijn 3 familieleden gaat. Hij wil dit wijzigen en mij 1e erfgenaam maken. Is geregistreerd partnerschap dan voldoende? Moet het testament worden ontbonden of gewijzigd?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Screw it, let's do it!

woensdag 16 oktober 2019 om 15:51
Dit en ik vraag me af of hierin echt niks is opgenomen als partner hertrouwd of dan zijn nalatenschap over mag gaan op nieuwe partner van vrouw.
Dat je het vruchtgebruik hebt wil niet zeggen dat het van jou is en dat het bij jouw nalatenschap hoort.

woensdag 16 oktober 2019 om 16:08
Of je neemt geregistreerd parnerschap in (beperkte) gemeenschap van goederen of een ger. partnerschap met huwelijkse voorwaarden.
Net als bij trouwen, zelfde regels.
Dus je kijkt eerst online op de rijksoverheid sites wat in beperkte gemeenschap van goederen precies allemaal al regelt. Bijvoorbeeld:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rtnerschap
Maar in jouw geval:
DAN ga je naar een notaris en kan je daar kijken wat je anders wil en hoe je dat moet vastleggen.
Net als bij trouwen, zelfde regels.
Dus je kijkt eerst online op de rijksoverheid sites wat in beperkte gemeenschap van goederen precies allemaal al regelt. Bijvoorbeeld:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rtnerschap
Maar in jouw geval:
DAN ga je naar een notaris en kan je daar kijken wat je anders wil en hoe je dat moet vastleggen.

woensdag 16 oktober 2019 om 16:26
woensdag 16 oktober 2019 om 17:25
woensdag 16 oktober 2019 om 21:51
Ik vond het vervelend het te vragen aan een notaris omdat ik daar een "wij van WC-eend"-gevoel van kreeg. Natuurlijk gaat die zeggen: Komt u maar even bij mij langs mevrouwtje."
Screw it, let's do it!
donderdag 17 oktober 2019 om 07:59
Dat mag ik hopen dat ie dit zegt ja. Dit is complex en moet met een bespreking. Er zijn nog nog notarissen met het eerste half uur gratis maar niet veel meer.Kimberlyclarke schreef: ↑16-10-2019 21:51Ik vond het vervelend het te vragen aan een notaris omdat ik daar een "wij van WC-eend"-gevoel van kreeg. Natuurlijk gaat die zeggen: Komt u maar even bij mij langs mevrouwtje."
Ik heb namelijk ook erg het gevoel dat je termen door elkaar haalt.
Regel dit goed.
donderdag 17 oktober 2019 om 08:16
Waarom keer je haar haar kindsdeel niet gewoon uit? Jij hebt het vruchtgebruik zodat je je levensstandaard kon hanteren na overlijden van je partner. Nu je een nieuwe partner hebt en jullie je boedels hebben samengevoegd, heb je het hoofdstuk met je overleden partner afgesloten wat mij betreft en leef je nu met hem naar jullie huidige standaard. Het is niet jouw geld, maar haar geld. Jij hebt je leven weer opgebouwd, mooi moment om haar ook te aten delen in het geld dat ZIJ geeerfd heeft.

donderdag 17 oktober 2019 om 08:19
Naar de notaris dus.
Toen wij testamenten wilden laten opmaken was het eerste gesprek kosteloos. In eerste instantie adviseerde de notaris ons zelfs om geen apart testament op te laten maken omdat de wettelijke regels afdoende zouden zijn. Wij wilden echter toch wat aanpassingen.
Geen 'wij van wc-eend dus', maar goed gedegen advies.
Toen wij testamenten wilden laten opmaken was het eerste gesprek kosteloos. In eerste instantie adviseerde de notaris ons zelfs om geen apart testament op te laten maken omdat de wettelijke regels afdoende zouden zijn. Wij wilden echter toch wat aanpassingen.
Geen 'wij van wc-eend dus', maar goed gedegen advies.

donderdag 17 oktober 2019 om 09:25
Misschien is dochter nog minderjarig?snoepzak schreef: ↑17-10-2019 08:16Waarom keer je haar haar kindsdeel niet gewoon uit? Jij hebt het vruchtgebruik zodat je je levensstandaard kon hanteren na overlijden van je partner. Nu je een nieuwe partner hebt en jullie je boedels hebben samengevoegd, heb je het hoofdstuk met je overleden partner afgesloten wat mij betreft en leef je nu met hem naar jullie huidige standaard. Het is niet jouw geld, maar haar geld. Jij hebt je leven weer opgebouwd, mooi moment om haar ook te aten delen in het geld dat ZIJ geeerfd heeft.
donderdag 17 oktober 2019 om 09:35
Dat zou inderdaad een goede reden zijn om dit niet te doen... Als ze volwassen is, sbap ik echt niet dat je gezien de omstandigheden, dochter niet het geld gewoon geeft
donderdag 17 oktober 2019 om 19:28
Omdat dat niet zo simpel ligt. Het zou fiscaal als een schenking gezien kunnen worden met daarbij behorende belasting.
https://denotarissen.nl/blog/62/104/uitbetalen-erfdeel