Geld & Recht alle pijlers

Hoe regel ik dit? Geregistreerd partnerschap, testament.

16-10-2019 15:29 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik hoop dat iemand me kan adviseren.

Ik woon samen met mijn vriend, we willen een geregistreerd partnerschap aangaan. 
Mijn overleden vroegere partner had een dochter. Ik heb een testament laten opmaken, 
zij erft na mijn overlijden mijn gehele bezit. ik wil dit wijzigen en mijn vriend de 1e erfgenaam maken, m.u.v. het kindsdeel (een bedrag van zo'n € 20.000,- ik heb daar nu het "vruchtgebruik" van).
Ik wil dat dit deel voor haar blijft (tenzij ik geheel rut ben als ik de kist in ga, maar dat verwacht ik niet).

Nu weet ik niet waar ik moet starten. Eerst naar de gemeente voor een geregistreerd partnerschap (onder huwelijkse voorwaarden)? Dan naar de notaris?

Er speelt ook nog iets bij mijn vriend: Hij heeft een testament opgesteld dat zijn bezit na overlijden naar 2 van zijn 3 familieleden gaat. Hij wil dit wijzigen en mij 1e erfgenaam maken. Is geregistreerd partnerschap dan voldoende? Moet het testament worden ontbonden of gewijzigd? 

 Alvast bedankt voor het meedenken!
Screw it, let's do it!
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen vraag voor het forum, wel goede vragen voor een notaris. Dat is de eerste stap. Bel een notaris in de buurt en maak een afspraak.
Alle reacties Link kopieren
de notaris heeft hier allemaal antwoord op. dan kun je bepalen of je eerst naar de gemeente moet of niet.
En doooooor!
Ja je moet dingen wijzigen, dus inderdaad naar een notaris.
Alle reacties Link kopieren
Uitgangspunt is een testament blijft geldig totdat het vervangen is door een nieuw testament.
Naar de notaris dus.
Alle reacties Link kopieren
er bestaat ook zoiets als de notaristelefoon... even googlen
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Had je met je vorige partner ook een testament? In de meeste testamenten staat dat het kind zijn/haar kindsdeel kan opeisen bij hertrouwen (= geregistreerd partnerschap). Je stiefdochter zou de 20.000 dus mogelijk al kunnen opeisen.
Mariejan schreef:
16-10-2019 15:45
Had je met je vorige partner ook een testament? In de meeste testamenten staat dat het kind zijn/haar kindsdeel kan opeisen bij hertrouwen (= geregistreerd partnerschap). Je stiefdochter zou de 20.000 dus mogelijk al kunnen opeisen.
Dit en ik vraag me af of hierin echt niks is opgenomen als partner hertrouwd of dan zijn nalatenschap over mag gaan op nieuwe partner van vrouw.

Dat je het vruchtgebruik hebt wil niet zeggen dat het van jou is en dat het bij jouw nalatenschap hoort.
Of je neemt geregistreerd parnerschap in (beperkte) gemeenschap van goederen of een ger. partnerschap met huwelijkse voorwaarden.
Net als bij trouwen, zelfde regels.

Dus je kijkt eerst online op de rijksoverheid sites wat in beperkte gemeenschap van goederen precies allemaal al regelt. Bijvoorbeeld:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rtnerschap

Maar in jouw geval:

DAN ga je naar een notaris en kan je daar kijken wat je anders wil en hoe je dat moet vastleggen.
Wil je wel trouwen (met alle rechten en verplichtingen die daarbij horen)? Nu lijk je het als oplossing te zien voor het erf-probleem, maar het houdt natuurlijk wel iets meer in.
Heeft die dochter dan alleen nog maar het kindsdeel van haar overleden vader? En dat indexeert niet?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle antwoorden zover!!
Nerdopviva, ik had het inderdaad wat sec opgeschreven, maar nee, de erfenis is het minst belangrijke van al. Dat we elkaars partner zijn met alles wat erbij komt kijken is veel belangrijker.
Screw it, let's do it!
Alle reacties Link kopieren
Een geregistreerd partnerschap met voorwaarden (partnerschapsvoorwaarden). Deze die jij noemt kun je daarin opnemen. Volgorde van wijzigen/ aangaan kun je aan notaris vragen hoe dat aan te pakken. Ik zou een goeie zoeken en dit hele verhaal voorleggen. Zij leiden de goeie weg in.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een notaris, hierin kan heel veel misgaan.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Waarom dit soort vragen op een forum stellen en niet gewoon de notaris bellen? Of denkt men serieus dat het forum dit soort zaken kan regelen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Eerste stap is notaris en dan gemeente. Dus snel de notaris bellen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-10-2019 19:14
Waarom dit soort vragen op een forum stellen en niet gewoon de notaris bellen?
Ik vond het vervelend het te vragen aan een notaris omdat ik daar een "wij van WC-eend"-gevoel van kreeg. Natuurlijk gaat die zeggen: Komt u maar even bij mij langs mevrouwtje."
Screw it, let's do it!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt iedereen voor de tips en uitleg, ik weet hoe ik verder kan (ook al mocht ik deze vraag hier blijkbaar niet stellen).
Screw it, let's do it!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar die 20k nu uitbetalen. Dan is dat ook weer geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Kimberlyclarke schreef:
16-10-2019 21:51
Ik vond het vervelend het te vragen aan een notaris omdat ik daar een "wij van WC-eend"-gevoel van kreeg. Natuurlijk gaat die zeggen: Komt u maar even bij mij langs mevrouwtje."
Dat mag ik hopen dat ie dit zegt ja. Dit is complex en moet met een bespreking. Er zijn nog nog notarissen met het eerste half uur gratis maar niet veel meer.

Ik heb namelijk ook erg het gevoel dat je termen door elkaar haalt.

Regel dit goed.
Alle reacties Link kopieren
Waarom keer je haar haar kindsdeel niet gewoon uit? Jij hebt het vruchtgebruik zodat je je levensstandaard kon hanteren na overlijden van je partner. Nu je een nieuwe partner hebt en jullie je boedels hebben samengevoegd, heb je het hoofdstuk met je overleden partner afgesloten wat mij betreft en leef je nu met hem naar jullie huidige standaard. Het is niet jouw geld, maar haar geld. Jij hebt je leven weer opgebouwd, mooi moment om haar ook te aten delen in het geld dat ZIJ geeerfd heeft.
Naar de notaris dus.

Toen wij testamenten wilden laten opmaken was het eerste gesprek kosteloos. In eerste instantie adviseerde de notaris ons zelfs om geen apart testament op te laten maken omdat de wettelijke regels afdoende zouden zijn. Wij wilden echter toch wat aanpassingen.

Geen 'wij van wc-eend dus', maar goed gedegen advies.
snoepzak schreef:
17-10-2019 08:16
Waarom keer je haar haar kindsdeel niet gewoon uit? Jij hebt het vruchtgebruik zodat je je levensstandaard kon hanteren na overlijden van je partner. Nu je een nieuwe partner hebt en jullie je boedels hebben samengevoegd, heb je het hoofdstuk met je overleden partner afgesloten wat mij betreft en leef je nu met hem naar jullie huidige standaard. Het is niet jouw geld, maar haar geld. Jij hebt je leven weer opgebouwd, mooi moment om haar ook te aten delen in het geld dat ZIJ geeerfd heeft.
Misschien is dochter nog minderjarig?
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
17-10-2019 09:25
Misschien is dochter nog minderjarig?
Dat zou inderdaad een goede reden zijn om dit niet te doen... Als ze volwassen is, sbap ik echt niet dat je gezien de omstandigheden, dochter niet het geld gewoon geeft
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
17-10-2019 09:35
Dat zou inderdaad een goede reden zijn om dit niet te doen... Als ze volwassen is, sbap ik echt niet dat je gezien de omstandigheden, dochter niet het geld gewoon geeft
Omdat dat niet zo simpel ligt. Het zou fiscaal als een schenking gezien kunnen worden met daarbij behorende belasting.
https://denotarissen.nl/blog/62/104/uitbetalen-erfdeel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven