Geld & Recht alle pijlers

Hoe rijk ben jij?

17-07-2020 13:58 1061 berichten
Ik bedoel niet rijk als mentaal rijk (mooie vriendschappen, mooie ervaringen, goede gezondheid) maar echt qua inkomen en bezittingen.

En ben je tevreden of zou je iets aan je situatie willen/kunnen veranderen?

Ik merk zelf dat arm en rijk hele relatieve begrippen zijn waar iedereen andere betekenis aan hecht. Ik vind zelf iedereen met een modaal inkomen of hoger die geen schulden heeft, al behoorlijk rijk. Als je zelf kan beslissen wat je doet met je vrije tijd/geld ipv dat je alleen maar aan het overleven bent en van maand naar maand moet leven. Naar deze omschrijving vind ik mezelf dus echt rijk, maar ik denk dat niet iedereen dat vind.
Alle reacties Link kopieren
Luna500 schreef:
23-08-2020 11:17
De titel dekt de lading van de openingspost niet. De vaag van dit topic is: Wanneer ben je rijk of wat houdt rijk zijn precies in?
Het staat er toch echt:
Ik bedoel niet rijk als mentaal rijk (mooie vriendschappen, mooie ervaringen, goede gezondheid) maar echt qua inkomen en bezittingen.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
23-08-2020 10:16
Dan is dit topic wellicht niks voor jou. Hier iets schrijven vind ik totaal iets anders dan op de verjaardag bij ome Piet telkens weer te vertellen hoe goed je het hebt,

Mooi trouwens altijd, dat je niet mag vertellen hoe goed je het hebt maar andersom wel.

Jawel hoor. Zoals ik net al zei; de titel dekt de lading van de openingspost niet. De eigenlijke vraag vind ik best een interessante en daar zijn al interessante discussies over gevoerd. Maar dan komt iemand weer even neerplompen hoeveel die wel niet verdient en hoeveel vermogen hij heeft. De vraag 'wat wordt beschouwd als rijkdom' behoeft niet zozeer een gedetailleerde inkijk in persoonlijk vermogen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
23-08-2020 10:46
Ik ben op zich best wel nieuwsgierig of de mensen hier die ook objectief gezien echt rijk zijn dat zijn door enorme risico's te nemen? Ik kan me zo voorstellen dat je in loondienst nooit zo rijk kunt worden.
Of je wordt gewoon rijk geboren......
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-08-2020 11:25
Het staat er toch echt:
Ik bedoel niet rijk als mentaal rijk (mooie vriendschappen, mooie ervaringen, goede gezondheid) maar echt qua inkomen en bezittingen.
"Ik merk zelf dat arm en rijk hele relatieve begrippen zijn waar iedereen andere betekenis aan hecht. Ik vind zelf iedereen met een modaal inkomen of hoger die geen schulden heeft, al behoorlijk rijk. Als je zelf kan beslissen wat je doet met je vrije tijd/geld ipv dat je alleen maar aan het overleven bent en van maand naar maand moet leven. Naar deze omschrijving vind ik mezelf dus echt rijk, maar ik denk dat niet iedereen dat vind."

De eigenlijke vraag is dus wanneer is iemand als rijk te beschouwen. Ik zie TO ook geen inkijk geven in persoonlijke details. De titel is gezien de begeleidende tekst niet juist geformuleerd. Of andersom, dat kan natuurlijk ook nog.
Alle reacties Link kopieren
JapjapII schreef:
22-08-2020 20:53
Jij mag het gerust opscheppen vinden, ik schetste gewoon onze inkomenssituatie, niet meer, niet minder.
Ik heb ook uitgebreid gezegd dat ik vind dat we het enorm goed hebben, dankbaar ben, besef dat het veel meer is da n onze eigen verdienste (grote dosis geluk- gezond-stabiele jobs-...). Ja er komt hier zeker 7500 per maand binnen, en dat is veel, maar toch vind ik ons inderdaad niet rijk. Uiteraard weet ik wel dat het een hoog inkomen is, maar ik heb ook uitgelegd wat IK rijk vind. Dan kan je in mijn ogen direct stoppen met werken, er nog altijd een zeer luxueus leven op na houden...gaan rentenieren dus. Als wij morgen stoppen met werken valt het grootste stuk van ons inkomen gewoon weg, zoals bij de meeste onder ons,niet ?
Maar met dit inkomen kun je je eigen visie m.b.t. rijkdom waarschijnlijk wel bereiken als je slim met geld omgaat. Als je 5000 euro uitgeeft en 2500 spaart heb je in 5 jaar 150.000 euro. Binnen 15 tot 20 jaar kan je dat wel echt flink opbouwen en passief inkomen genereren, hypotheek aflossen. Dus dat biedt echt wel veel mogelijkheden voor de toekomst, niet vandaag stoppen met werken maar echt wel veel eerder mogelijk dan bij de meesten. Als je dat zou willen dan natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-08-2020 11:25
Het staat er toch echt:
Ik bedoel niet rijk als mentaal rijk (mooie vriendschappen, mooie ervaringen, goede gezondheid) maar echt qua inkomen en bezittingen.
Maar dat is ook maar wie je het vraagt. Voor de een is een miljoen rijk, voor een ander 10 en voor weer een ander 100.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
23-08-2020 11:30
Maar dat is ook maar wie je het vraagt. Voor de een is een miljoen rijk, voor een ander 10 en voor weer een ander 100.
en daar gaat het topic dus over als iemand dan een bedrag noemt, dan is daar toch niks mis mee
Alle reacties Link kopieren
Nee klopt. Maar omdat er dan vaak begonnen wordt van: dat is helemaal niet rijk, blijf je wel een beetje in kringetje rondgaan.
TiumPerfectum schreef:
23-08-2020 11:13
Jij schrijft bovenstaande. Boven mediaan is niet modaal.
Als je een zinvolle invulling aan modaal wil geven, is het dat wel degelijk en wordt het ook zo gebruikt in literatuur, volksmond en politiek. Echt op basis van modus gaan rekenen op vlak van inkomens, geeft simpelweg een afwijkend beeld. Je gaat bijvoorbeeld startlonen (die vaker hetzelfde zijn) binnen één sector als referentie gebruiken, terwijl je een uitspraak wil doen over iedereen.
Je gemiddelde is te afwijkend door de outliers, je mediaan is je meest zinvolle statistiek.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
23-08-2020 12:48
Als je een zinvolle invulling aan modaal wil geven, is het dat wel degelijk en wordt het ook zo gebruikt in literatuur, volksmond en politiek. Echt op basis van modus gaan rekenen op vlak van inkomens, geeft simpelweg een afwijkend beeld. Je gaat bijvoorbeeld startlonen (die vaker hetzelfde zijn) binnen één sector als referentie gebruiken, terwijl je een uitspraak wil doen over iedereen.
Je gemiddelde is te afwijkend door de outliers, je mediaan is je meest zinvolle statistiek.
Ok, laatste poging :)

Modaal inkomen = modus en niet de mediaan.

''Jullie zitten dus aardig boven mediaan (modaal)''
Als ik het goed heb begrepen komt het woord modaal inderdaad van de modus uit de statistiek, maar wordt in de praktijk (door cbs politiek etc) de mediaan gebruikt als invulling.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
23-08-2020 10:44
Maar hoe noem je dan iemand die bijv. 2000 euro per maand rijk (en dan echt mbt geld) vindt omdat diegene doet waar ie zin in heeft? Naïef? Of gewoon een mazzelaar dat diegene nooit financieel in de problemen is gekomen? ;-)
Dat zou ik iemand noemen die verstandig met geld omgaat en blijkbaar niet al te grote materiele wensen heeft. rijk is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Met 7500 netto per maand ben je niet rijk. Dan kun je je geen rijkeluisleven veroorloven. Ik denk dat we bij dat ‘rijkeluisleven’ wel min of meer hetzelfde beeld krijgen. Villa, dure auto’s, renpaarden, jacht, dure vakanties. Geen idee wanneer dat begint. Inkomen van 20.000 netto per maand en vermogen 3 miljoen of zo?
Alle reacties Link kopieren
Nijn5 schreef:
23-08-2020 13:06
Als ik het goed heb begrepen komt het woord modaal inderdaad van de modus uit de statistiek, maar wordt in de praktijk (door cbs politiek etc) de mediaan gebruikt als invulling.
Ah, daar ligt dus de miscommunicatie. Wel vreemd eigenlijk dat modale inkomens zo genoemd worden.
TiumPerfectum schreef:
23-08-2020 13:03
Ok, laatste poging :)

Modaal inkomen = modus en niet de mediaan.

''Jullie zitten dus aardig boven mediaan (modaal)''
Je gaat gewoon hetzelfde antwoord krijgen hoor.

Dus ook hier, laatste poging: het is zinloos om de modus als modaal inkomen te gebruiken. Je trekt daarmee de focus naar veel voorkomende lonen (bijvoorbeeld starterslonen dus) in grote sectoren. De mediaan is wat je typisch gebruikt als je iets zinvol wil zeggen over inkomen.
anoniem_65340bc703a11 wijzigde dit bericht op 23-08-2020 13:12
1.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
23-08-2020 11:30
Maar met dit inkomen kun je je eigen visie m.b.t. rijkdom waarschijnlijk wel bereiken als je slim met geld omgaat. Als je 5000 euro uitgeeft en 2500 spaart heb je in 5 jaar 150.000 euro. Binnen 15 tot 20 jaar kan je dat wel echt flink opbouwen en passief inkomen genereren, hypotheek aflossen. Dus dat biedt echt wel veel mogelijkheden voor de toekomst, niet vandaag stoppen met werken maar echt wel veel eerder mogelijk dan bij de meesten. Als je dat zou willen dan natuurlijk
Dat ligt eraan. hier komt net iets meer binnen en dat gaat allemaal op, voel me dus totaal niet rijk. rijk vind ik idd dat je een vermogen op de bank hebt staan.
Alle reacties Link kopieren
noorderlicht76 schreef:
23-08-2020 13:11
Dat ligt eraan. hier komt net iets meer binnen en dat gaat allemaal op, voel me dus totaal niet rijk. rijk vind ik idd dat je een vermogen op de bank hebt staan.
Dat is dus wat het verschil maakt in deze, dat het allemaal op gaat. Het vermogen komt niet vanzelf op de bank als je het allemaal uitgeeft. Wij hebben best een duur leven (wonen in een tot 25 duurste gemeente) + 3 kids maar met zo'n inkomen kan je echt wel lekker sparen en lekker leven wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
ja op papier wel, in de praktijk lukt dat niet zo goed hier.
NYC schreef:
23-08-2020 10:44
Maar hoe noem je dan iemand die bijv. 2000 euro per maand rijk (en dan echt mbt geld) vindt omdat diegene doet waar ie zin in heeft? Naïef? Of gewoon een mazzelaar dat diegene nooit financieel in de problemen is gekomen? ;-)
Geen idee, niet rijk volgens mijn definitie in ieder geval ;-)
Luna500 schreef:
23-08-2020 11:25
Jawel hoor. Zoals ik net al zei; de titel dekt de lading van de openingspost niet. De eigenlijke vraag vind ik best een interessante en daar zijn al interessante discussies over gevoerd. Maar dan komt iemand weer even neerplompen hoeveel die wel niet verdient en hoeveel vermogen hij heeft. De vraag 'wat wordt beschouwd als rijkdom' behoeft niet zozeer een gedetailleerde inkijk in persoonlijk vermogen.
Plempen.

En ook dat mag hier gewoon. Nogmaals, lees eroverheen of zoek een ander topic als je het zo vervelend vindt. Dat jij hier niet interessant vindt en wat de vraag al dan niet behoeft maakt jouw wil nog geen wet.
Alle reacties Link kopieren
noorderlicht76 schreef:
23-08-2020 13:11
Dat ligt eraan. hier komt net iets meer binnen en dat gaat allemaal op, voel me dus totaal niet rijk. rijk vind ik idd dat je een vermogen op de bank hebt staan.
Maar daar ben je toch zelf bij? Je hóeft het toch niet allemaal op te maken?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-08-2020 13:47
Maar daar ben je toch zelf bij? Je hóeft het toch niet allemaal op te maken?
dat klopt, maar omdat het echt zonder heel raar te doen allemaal opgaat voel ik me niet rijk
KamilleT schreef:
23-08-2020 13:10
Met 7500 netto per maand ben je niet rijk. Dan kun je je geen rijkeluisleven veroorloven. Ik denk dat we bij dat ‘rijkeluisleven’ wel min of meer hetzelfde beeld krijgen. Villa, dure auto’s, renpaarden, jacht, dure vakanties. Geen idee wanneer dat begint. Inkomen van 20.000 netto per maand en vermogen 3 miljoen of zo?
Ik vermoed dat je om dat of een deel ervan te kunnen bekostigen wel het tienvoudige nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
noorderlicht76 schreef:
23-08-2020 13:24
ja op papier wel, in de praktijk lukt dat niet zo goed hier.
In de praktijk moet dat ook echt kunnen hoor, als je dat wilt natuurlijk. Je kunt makkelijk besparen op vaste lasten en dat zoek je een keertje uit en dan ben je er weer een tijd vanaf, dingen budgetteren en dergelijke (doe je misschien al). Ik ben wel benieuwd waar jullie het aan uit geven als je dat wilt delen.

Wij doen echt verre van super zuinig en wij geven stukken minder uit.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
23-08-2020 14:35
In de praktijk moet dat ook echt kunnen hoor, als je dat wilt natuurlijk. Je kunt makkelijk besparen op vaste lasten en dat zoek je een keertje uit en dan ben je er weer een tijd vanaf, dingen budgetteren en dergelijke (doe je misschien al). Ik ben wel benieuwd waar jullie het aan uit geven als je dat wilt delen.

Wij doen echt verre van super zuinig en wij geven stukken minder uit.
Ja, goeie vraag. hypotheek is vrij hoog (2000), dan los ik 350 euro af op een lening, 400 euro aan schoonmaakster, 300 euro studiebegeleiding, 150-200 euro per week boodschappen, 300 euro kleding, kosten auto en benzine, best veel kosten voor etentjes en uitgaan en ja ik vraag me zelf ook af waar het aan op gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven