Geld & Recht alle pijlers

Hoe rijk ben jij?

17-07-2020 13:58 1061 berichten
Ik bedoel niet rijk als mentaal rijk (mooie vriendschappen, mooie ervaringen, goede gezondheid) maar echt qua inkomen en bezittingen.

En ben je tevreden of zou je iets aan je situatie willen/kunnen veranderen?

Ik merk zelf dat arm en rijk hele relatieve begrippen zijn waar iedereen andere betekenis aan hecht. Ik vind zelf iedereen met een modaal inkomen of hoger die geen schulden heeft, al behoorlijk rijk. Als je zelf kan beslissen wat je doet met je vrije tijd/geld ipv dat je alleen maar aan het overleven bent en van maand naar maand moet leven. Naar deze omschrijving vind ik mezelf dus echt rijk, maar ik denk dat niet iedereen dat vind.
noorderlicht76 schreef:
23-08-2020 14:50
Ja, goeie vraag. hypotheek is vrij hoog (2000), dan los ik 350 euro af op een lening, 400 euro aan schoonmaakster, 300 euro studiebegeleiding, 150-200 euro per week boodschappen, 300 euro kleding, kosten auto en benzine, best veel kosten voor etentjes en uitgaan en ja ik vraag me zelf ook af waar het aan op gaat.
Yeah right.
Alle reacties Link kopieren
Als je leeft naar je inkomen, is het zo op. Dan kun je wel kleiner gaan wonen en een Opel rijden, maar dan is je leven al niet meer rijk.
Mijn partner en ik zouden samen een hypotheek van een miljoen kunnen nemen. Dan heb je al geen supergroot huis, maar met 3000 netto woonlasten kun je verder ook niet meer heel rijk leven. Geen heel gekke dingen doen, maar gewoon leven en je boodschappen doen zonder op te letten natuurlijk wel.
TiumPerfectum schreef:
23-08-2020 14:35
In de praktijk moet dat ook echt kunnen hoor, als je dat wilt natuurlijk. Je kunt makkelijk besparen op vaste lasten en dat zoek je een keertje uit en dan ben je er weer een tijd vanaf, dingen budgetteren en dergelijke (doe je misschien al). Ik ben wel benieuwd waar jullie het aan uit geven als je dat wilt delen.

Wij doen echt verre van super zuinig en wij geven stukken minder uit.
Wij ook inderdaad. Grappig wel hoe het gevoelsmatig voor iedereen anders ligt.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
23-08-2020 14:55
Yeah right.
uh ja echt, ik ben begonnen met wat beter naar de kosten te kijken, maar vebaas me over hoeveel er altijd uitgaat. ik zie niet waarom ik daarover anoniem online zou gaan liegen, het is eerder nogal beschamend.
Ik bedacht me net dat een ( bepaald) inkomen vast ook heel anders voelt als het aan jouw eigen ' top' zit ipv dat je, als het nodig is, wel meer zou kunnen werken en/of verdienen. Ik werk deetijd en verdien hiermee redelijk (genoeg), maar heb altijd in mijn achterhoofd dat ik meer binnen kan halen als het moet ( en ik gezond blijf). Werk in een vakgebied met veel vraag en (te) weinig aanbod. Dat maakt misschien ook dat ik mij rijker voel dan dat ik daadwerkelijk ben (soort denkbeeldige buffer?).
noorderlicht76 schreef:
23-08-2020 15:04
uh ja echt, ik ben begonnen met wat beter naar de kosten te kijken, maar vebaas me over hoeveel er altijd uitgaat. ik zie niet waarom ik daarover anoniem online zou gaan liegen, het is eerder nogal beschamend.
Je weet heel goed waar het aan op gaat. Waarom schrijf je dan dat je dit niet weet?
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
23-08-2020 15:07
Je weet heel goed waar het aan op gaat. Waarom schrijf je dan dat je dit niet weet?
heb je het opgeteld? Ik ook.... en dan houd ik nog best wat over waarvan ik geen idee. Maar ik vind dit een rare discussie, sorry ik voel niet de behoefte me verder te verdedigen over wat jij verobderstelt dat ik denk of communiceer
Wil je minder uitgeven?
noorderlicht76 schreef:
23-08-2020 14:50
Ja, goeie vraag. hypotheek is vrij hoog (2000), dan los ik 350 euro af op een lening, 400 euro aan schoonmaakster, 300 euro studiebegeleiding, 150-200 euro per week boodschappen, 300 euro kleding, kosten auto en benzine, best veel kosten voor etentjes en uitgaan en ja ik vraag me zelf ook af waar het aan op gaat.
Je maakt een grapje toch?
Alle reacties Link kopieren
Verdien je het ook zelf, noorderlicht? Of verdient je partner het leeuwendeel?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
23-08-2020 15:14
Je maakt een grapje toch?
nee was het maar zo'n feest
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-08-2020 15:18
Verdien je het ook zelf, noorderlicht? Of verdient je partner het leeuwendeel?
Het leeuwendeel verdien ik zelf ;)
Alle reacties Link kopieren
noorderlicht76 schreef:
23-08-2020 14:50
Ja, goeie vraag. hypotheek is vrij hoog (2000), dan los ik 350 euro af op een lening, 400 euro aan schoonmaakster, 300 euro studiebegeleiding, 150-200 euro per week boodschappen, 300 euro kleding, kosten auto en benzine, best veel kosten voor etentjes en uitgaan en ja ik vraag me zelf ook af waar het aan op gaat.
Dan gaat het wel hard ja. Als je er wat meer grip op wilt hebben kun je ook kijken wat je redelijk vindt en waar je graag geld aan uitgeef, daar een online spaardoel voor maken. Ik vond zelf dat als ik alles optelde aan het einde van de maand we echt meer uitgaven dan gedacht. Wij geven ook echt veel uit vind ik, met name aan vaste lasten (duur huis, 2 dure, auto's, kinderopvang en schoolgeld).
noorderlicht76 schreef:
23-08-2020 15:11
heb je het opgeteld? Ik ook.... en dan houd ik nog best wat over waarvan ik geen idee. Maar ik vind dit een rare discussie, sorry ik voel niet de behoefte me verder te verdedigen over wat jij verobderstelt dat ik denk of communiceer
Zie je dat niet gewoon in je online afschrift of die je zoveel uitgaven contant?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-08-2020 15:18
Verdien je het ook zelf, noorderlicht? Of verdient je partner het leeuwendeel?
Wat maakt dat uit dan, al is ze sekswerker.
noorderlicht76 schreef:
23-08-2020 15:11
heb je het opgeteld? Ik ook.... en dan houd ik nog best wat over waarvan ik geen idee. Maar ik vind dit een rare discussie, sorry ik voel niet de behoefte me verder te verdedigen over wat jij verobderstelt dat ik denk of communiceer
Echt niet? Je hoeft je niet te verdedigen hoor. Zo uit de losse pols kom ik op zo'n 5000 euro uit, zonder de overige vaste lasten zoals gwl, verzekeringen ( huis, ziektekosten, auto etc), tanken, abonnementen, telefoon, sportclubs/hobby's. Ik weet niet of je kinderen hebt?
Ik kon mij moeilijk voorstellen dat je het echt niet weet nl, met wat ik erbij noem -en ik vergeet vast wel iets -kom je aardig ver volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
23-08-2020 15:04
Wij ook inderdaad. Grappig wel hoe het gevoelsmatig voor iedereen anders ligt.
Jij bent daar volgens mij echt wel beter in dan wij. Ik wil graag het meeste uit mn geld halen maar ik hou wel echte van luxe, mooie spullen en comfort helaas.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
23-08-2020 14:58
Als je leeft naar je inkomen, is het zo op. Dan kun je wel kleiner gaan wonen en een Opel rijden, maar dan is je leven al niet meer rijk.
Mijn partner en ik zouden samen een hypotheek van een miljoen kunnen nemen. Dan heb je al geen supergroot huis, maar met 3000 netto woonlasten kun je verder ook niet meer heel rijk leven. Geen heel gekke dingen doen, maar gewoon leven en je boodschappen doen zonder op te letten natuurlijk wel.
Sorry, maar dit is natuurlijk een beetje aanstellerig, wat je hier zegt. Ik woon in een van de duurste gemeenten van het land en zelfs hier heb je voor een miljoen nog steeds gewoon een kast van een huis hoor. Met een flink perceel eromheen ook nog. En als je een huis van een miljoen kunt betalen kun je ook best een Volvo V90 betalen. En dan leef je vergeleken met het grootste deel van Nederland als God in Frankrijk.
Am Yisrael Chai!
300 per week aan kleding vind ik trouwens echt wel heel veel.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
23-08-2020 15:22
Wat maakt dat uit dan, al is ze sekswerker.
Dat maakt niet uit, maar het zou kunnen verklaren waarom ze niet zo goed weet waar het blijft.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
23-08-2020 15:20
Dan gaat het wel hard ja. Als je er wat meer grip op wilt hebben kun je ook kijken wat je redelijk vindt en waar je graag geld aan uitgeef, daar een online spaardoel voor maken. Ik vond zelf dat als ik alles optelde aan het einde van de maand we echt meer uitgaven dan gedacht. Wij geven ook echt veel uit vind ik, met name aan vaste lasten (duur huis, 2 dure, auto's, kinderopvang en schoolgeld).
ja ik ben sinds drie maanden bezig met meer bijhouden en krijg er wel meer zicht op. De afgelopen maanden waren het bv ook dure incidentele uitgaven, zoals bv een nieuwe fiets, schooltassen, sportkleding, nieuwe schoenen, een spaardoel is wel een motiverende strategie
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
23-08-2020 13:33
Plempen.

En ook dat mag hier gewoon. Nogmaals, lees eroverheen of zoek een ander topic als je het zo vervelend vindt. Dat jij hier niet interessant vindt en wat de vraag al dan niet behoeft maakt jouw wil nog geen wet.
Ik mag gewoon zeggen dat ik dat niet relevant voor het topic vind. Heeft niks met wil en wet te maken.
TiumPerfectum schreef:
23-08-2020 15:23
Jij bent daar volgens mij echt wel beter in dan wij. Ik wil graag het meeste uit mn geld halen maar ik hou wel echte van luxe, mooie spullen en comfort helaas.
Ik ook wel hoor. Niet extreem verder maar hecht zeker wel waarde aan comfort.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
23-08-2020 15:22
Echt niet? Je hoeft je niet te verdedigen hoor. Zo uit de losse pols kom ik op zo'n 5000 euro uit, zonder de overige vaste lasten zoals gwl, verzekeringen ( huis, ziektekosten, auto etc), tanken, abonnementen, telefoon, sportclubs/hobby's. Ik weet niet of je kinderen hebt?
Ik kon mij moeilijk voorstellen dat je het echt niet weet nl, met wat ik erbij noem -en ik vergeet vast wel iets -kom je aardig ver volgens mij.
ja klopt, dan kom ik op 6000 oid, misschien iets meer, dan is er dus nog 1500-2000 'weg' aan losse uitgaven. (het lijkt wel een biecht nu ;))
Alle reacties Link kopieren
noorderlicht76 schreef:
23-08-2020 15:19
Het leeuwendeel verdien ik zelf ;)
Ik moet zeggen dat het me best verbaast dat je met zo'n hoog inkomen ook nog een best hoge lening hebt. Ik vind inderdaad dat je erg veel uitgeeft.
Ik ben single dus ik moet het sowieso op 1 inkomen doen maar ik geef echt beduidend minder uit en heb niet het idee als ik je zo lees dat jij een extravaganter levensstijl hebt. Je maakt eerder dure keuzes.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven