Geld & Recht alle pijlers

Hoe rijk ben jij?

17-07-2020 13:58 1061 berichten
Ik bedoel niet rijk als mentaal rijk (mooie vriendschappen, mooie ervaringen, goede gezondheid) maar echt qua inkomen en bezittingen.

En ben je tevreden of zou je iets aan je situatie willen/kunnen veranderen?

Ik merk zelf dat arm en rijk hele relatieve begrippen zijn waar iedereen andere betekenis aan hecht. Ik vind zelf iedereen met een modaal inkomen of hoger die geen schulden heeft, al behoorlijk rijk. Als je zelf kan beslissen wat je doet met je vrije tijd/geld ipv dat je alleen maar aan het overleven bent en van maand naar maand moet leven. Naar deze omschrijving vind ik mezelf dus echt rijk, maar ik denk dat niet iedereen dat vind.
Alle reacties Link kopieren
zusjevanLady_Day schreef:
13-09-2020 20:55
@henniehen; ik weet niet of 25 van 30 overhouden klopt, maar feit is dat de belastingdruk voor zzp’ers heel veel lager is dan voor mensen in loondienst, dus wat geronimo zegt zou best in de buurt van de waarheid kunnen zijn.

Als zzp’er kun je gebruik maken van zelfstandigen aftrek (bedrag van ruim 7k) en startersaftrek (eerste paar jaar, bedrag van ruim 2k). Verder is er nog mkb-winstvrijstelling. Een deel van de winst (dus niet omzet) is vrijgesteld van belasting. Als je dan verder nog wat zakelijke kosten hebt, kan het zomaar zo zijn dat je met een omzet van 30k per jaar nauwelijks belasting betaalt als zzp-er.

Niet te vergelijken met een loondienstverband, waarbij belastingdruk al snel rond de 30% ligt. (Eerste schijf is 37,35%, maar veel mensen hebben aftrekposten zoals hypotheekrente, dus werkelijke belastingdruk rond de 30% bij lagere inkomens).

Daarom waren sommige mensen ook tegen hulp voor zzp-ers omdat zzp-ers vaak jarenlang tienduizenden euro’s minder belasting hebben betaald per jaar dan mensen in loondienst. Maar goed, das weer een heel andere discussie.
Ik ben zzp’er.
Bedankt voor de uitleg.
Ook gedacht aan AOV?
Pensioen?
Buffer voor magere tijden?
Vakantiedagen?

Van 30 euro hou je geen 25 euro netto over.

Niettemin verdien je doorgaans een stuk meer dan in loondienst. En als je niet spaart voor bovenstaande, dan heb je inderdaad bijna geen kosten.
henniehen wijzigde dit bericht op 13-09-2020 21:03
Reden: Toevoeging
5.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eens dat dat zou moeten henniehen. Maar aov en pensioenopbouw is niet verplicht. Wel heel verstandig natuurlijk om dit te doen. Maar ik had de (wellicht foute) aanname dat het ging om het geld dat iemand nu netto binnen krijgt.

Wat denk jij dan dat er ongeveer overblijft van die dertig? Ben wel benieuwd eigenlijk 😀.
Alle reacties Link kopieren
Reken even verder: als zzp’er wordt je niet betaald in je vakantie en ook niet als je ziek bent. En tegenwoordig ook niet meer als je thuis moet blijven omdat je een snotneus hebt. Daar kun je je voor verzekeren, maar niet van 30 euro per uur. Verder mag je alleen zzp’er zijn als je verschillende opdrachtgevers hebt. Afhankelijk van de sector hoeveel tijd dat je kost, maar vergelijk het met een aantal keer per jaar solliciteren. Kost ook tijd en energie.
xynix wijzigde dit bericht op 13-09-2020 21:51
0.22% gewijzigd
Ik ging uit van 50 euro, TO klinkt niet als een starter en je gaat altijd voor de max. het is een kwestie van vraag en aanbod . Het is sowieso slim om een pot op te bouwen en je goed te verdiepen in pensioenfondsen. Met Corona zij sommige verzekeringen moeilijk geworden en met name WAO is echt heel moeilijk maar verder ...... Daarnaast bestaat er ook nog particuliere zorg en daar hangt weer een ander prijskaartje. Die 30/50 is conform hun CAO maar er zijn altijd uitzonderingen. Je kunt ook een deel privé doen en een deel niet. ZZP heeft zijn eigen nadelen, meer risico betaald altijd beter maar sommige dingen ontbreken weer. Als ZZP'er neem je zelden de zelfde hoeveelheid vakantiedagen op als in loondienst, het kost je gewoon veel geld. Het is een afweging.
Alle reacties Link kopieren
Over die schoonmaakster: ik ervaar het als een luxe als je niet structureel meer uren hoeft te werken als er in een week zijn, alleen om je kop boven water te houden.

Aan een schoonmaakster kun je taken uitbesteden. Net als aan een boekhouder, klusjesman, strijkservice of afhaalchinees. Niet alles zelf hoeven doen. Dan ben je rijk, hoor.
xynix schreef:
13-09-2020 21:41
Reken even verder: als zzp’er wordt je niet betaald in je vakantie en ook niet als je ziek bent. En tegenwoordig ook jiet meer als je thuis moet blijven omdat je een snotneus hebt. Daar kun je je voor verzekeren, maar niet van 30 euro per uur. Verder mag je alleen zzp’er zijn als je verschillende opdrachtgevers hebt. Afhankelijk van de sector hoeveel tijd dat je kost, maar vergelijk het met een aantal keer per jaar solliciteren. Kost ook tijd en energie.
Je hebt 3 opdrachtgevers nodig en dat hoeft niet meteen, daar staat volgens mij een paar jaar voor omdat je ook langlopende contracten hebt van een jaar. Niemand moet zich nu vastpinnen op die 30 euro maar hier een lijstje en misschien een duwtje of niet.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... -uurtarief
xynix schreef:
13-09-2020 21:49
Over die schoonmaakster: ik ervaar het als een luxe als je niet structureel meer uren hoeft te werken als er in een week zijn, alleen om je kop boven water te houden.

Aan een schoonmaakster kun je taken uitbesteden. Net als aan een boekhouder, klusjesman, strijkservice of afhaalchinees. Niet alles zelf hoeven doen. Dan ben je rijk, hoor.
Sowieso is het luxe als je niet hoeft te spartelen om je kop boven water te houden. Ik heb het ook moeten doen en ik vond het verschrikkelijk, vooral de frustratie dat je je wel uit die positie wil werken maar dat het kan of lukt.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
13-09-2020 21:53
Je hebt 3 opdrachtgevers nodig en dat hoeft niet meteen, daar staat volgens mij een paar jaar voor omdat je ook langlopende contracten hebt van een jaar. Niemand moet zich nu vastpinnen op die 30 euro maar hier een lijstje en misschien een duwtje of niet.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... -uurtarief
Ik hoef niet geduwd te worden, ik ben al 25 jaar zelfstandige. Ik zeg: doe het niet. :)
Alleen als je echt niet geschikt bent voor loondienst, zoals ik. Maar dat is geen verdienste.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
13-09-2020 22:05
vooral de frustratie dat je je wel uit die positie wil werken maar dat het kan of lukt.
Precies dat.
Alle reacties Link kopieren
zusjevanLady_Day schreef:
13-09-2020 21:09
Eens dat dat zou moeten henniehen. Maar aov en pensioenopbouw is niet verplicht. Wel heel verstandig natuurlijk om dit te doen. Maar ik had de (wellicht foute) aanname dat het ging om het geld dat iemand nu netto binnen krijgt.

Wat denk jij dan dat er ongeveer overblijft van die dertig? Ben wel benieuwd eigenlijk 😀.

Geen idee, ik kan me voorstellen dat je zzp in de zorg ook een goede aansprakelijkheidsverzekering nodig hebt.
Zeg dat je 1000 euro per maand kwijt bent aan aov, aansprakelijkheid, pensioen, reiskosten, boekhouder, scholing. En je hebt 1000 declarabele uren per jaar (en je voldoet aan de urennorm), dan hou je ongeveer 15 euro netto per uur over. Dan werk je met 4 weken vakantie 26 uur per week. Per maand verdien je dan gemiddeld 1450 netto.

Als je 1 uur per week minder werkt, dan heb je geen aftrek en blijft er ongeveer 1350 per maand over.
Als je 0 euro kwijt bent aan aov, aansprakelijkheid, pensioen, reiskosten, boekhouder, scholing, dan hou je ongeveer 2400 euro netto per maand over als je voldoet aan de urennorm, of 2000 als je daar niet aan voldoet.
Alle reacties Link kopieren
Interessant, bedankt vr je toelichting!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven