Geld & Recht alle pijlers

hoe verder als je AL je id-bewijzen kwijt bent

04-05-2011 14:15 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sta ik vanochtend onder de douche, schiet er ineens door m'n hoofd; stel nou he dat je huis afbrandt of er wordt ingebroken en daardoor ben je EN je paspoort EN je ID-kaart EN je rijbewijs kwijt. Wat dan?

Je kunt geen aangifte doen want je kunt je niet legitimeren.

Je kunt ook geen nieuwe idbewijzen aanvragen want je hebt geen proces verbaal (en kunt je niet legitimeren).

Hoe gaat dat dan?!
Toen ik mijn ID kwijt was kon ik daar gewoon aangifte van doen, zonder ID dus want die had ik niet meer. Maar als je daar echt bang voor bent dan kun je natuurlijk iets met jouw foto en naam er op bij iemand bewaren. Mijn vader heeft nog een oud paspoort van mij. Omdat ie de foto zo lief vond
weet ik eigenlijk niet...DNA afstaan en/of je laten identificeren door je ouders of bekenden?

Je bent altijd wel ergens bekend, op je werk bijvoorbeeld,je hebt een BSN nummer, die staat op heel veel formulieren, loonstrookjes e.d. of je kent hem misschien uit je hoofd. Ik ken zelf mijn inlogcode van mijn digi-d uit mijn hoofd.

Als iemand identiteitsfraude wil plegen zijn er makkelijker manieren hoor dan brand stichten en dan beweren dat alles verbrand is.
De portomonnee van mijn vriend is vorig jaar afgestolen, waar dus al zijn papieren inzaten, zowel ID als rijbewijs. Gewoon aangifte gedaan bij de politie, daarna bewijs van aangifte meegenomen naar het gemeentehuis en toen nieuw ID en rijbewijs aangevraagd. Geen probleem.
Een scan maken van je id bewijs en in je online mail bewaren.

Kun je er altijd bij, ook als je het op vakantie verliest.

Maar geloof dat ik net als Minny gewoon aangifte heb kunnen doen zonder id toen mijn hele port. was gejat.
Ik heb maar één ID bewijs. En ze hebben de foto en vingerafdrukken nog in t systeem staan mag ik hopen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Even naar de politie gaan, je zal echt de eerste niet wezen.
quote:Moonlight82 schreef op 04 mei 2011 @ 14:21:

Ik heb maar één ID bewijs. En ze hebben de foto en vingerafdrukken nog in t systeem staan mag ik hopen.juist.
quote:Moonlight82 schreef op 04 mei 2011 @ 14:21:

Ik heb maar één ID bewijs. En ze hebben de foto en vingerafdrukken nog in t systeem staan mag ik hopen.Nou ik hoorde laatst dat ze die weer gaan weggooien om de 1 of andere reden. Bij mij zijn idd de laatste keer ook vingerafdrukken afgenomen. Lekker smerig dacht ik nog; met zn allen met de tengels op dat ene plaatje.
Het is mij overkomen. Ik heb gewoon aangifte gedaan en ben met dat bewijs naar het stadhuis gegaan en heb daar nieuwe papieren aangevraagd en gekregen.
quote:Chantilly21 schreef op 04 mei 2011 @ 14:21:

De portomonnee van mijn vriend is vorig jaar afgestolen, waar dus al zijn papieren inzaten, zowel ID als rijbewijs. Gewoon aangifte gedaan bij de politie, daarna bewijs van aangifte meegenomen naar het gemeentehuis en toen nieuw ID en rijbewijs aangevraagd. Geen probleem.Eigenlijk is dat best raar. Als je een valse aangifte doet, dan kun je vervolgens vrij makkelijk een valse identiteit aannemen. Ergens zou toch in het systeem ingebouwd moeten zitten dat je moet bewijzen dat jij het bent (hoe, dat weet ik dan weer niet)
quote:Haley schreef op 04 mei 2011 @ 14:27:

[...]

Eigenlijk is dat best raar. Als je een valse aangifte doet, dan kun je vervolgens vrij makkelijk een valse identiteit aannemen. Ergens zou toch in het systeem ingebouwd moeten zitten dat je moet bewijzen dat jij het bent (hoe, dat weet ik dan weer niet)

Ja dat dus. En dat wilden ze dus ondervangen dmv vingerafdrukken maar het lijkt erop dat dat nu weer wordt teruggedraaid, zal wel weer ivm privacy zijn.

Maar goed je kunt tot nu toe in veel gemeenten denk ik vrij makkelijk iemand anders' identiteit aannemen. Ach ja misschien kijk ik teveel Mad Men tegenwoordig :P
Alles inscannen en naar jezelf mailen, heb je altijd nog een kopie.
dubbel
Ik ben mijn paspoort eens kwijtgeraakt; had toen geen ID-kaart en rijbewijs.

Bij het gemeentehuis moest ik allerlei vragen beantwoorden als de doopnamen, geboortedata en -plaatsen van mijn ouders, waarmee werd gecheckt of ik was wie ik zei te zijn.
Volgens mij worden vingerafdrukken nog wel bij gemeente bewaard maar niet in landelijk toegankelijke database of zo. Maar zou ook heel goed kunnen dat ik nu een klok-klepel verhaal ophang .
Ik ben mijn ID-kaart eens kwijtgeraakt, kon gewoon een nieuwe aanvragen (en dan net als bij Aureel moest ik allerlei vragen beantwoorden)
Aangifte doen van de vermissing en dan nieuwe aanvragen bij het gemeentehuis. Een kopie van je huidige ID-bewijzen bij je dragen.

Kost dan wel een heleboel extra, maar na een week heb je dan nieuwe.
Scan je paspoort, rijbewijs etc. in en bewaar dat in je gmail. Kun je er altijd aan als je de orginelen verliest.
Scannen en naar jezelf mailen heeft weinig zin als je huis is afgebrand, computers branden ook.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 04 mei 2011 @ 14:49:

Scannen en naar jezelf mailen heeft weinig zin als je huis is afgebrand, computers branden ook.de mailserver van gmail staat bij jou thuis?
@ Marianne, je kunt toch op elke computer je mail bekijken, niet alleen op je eigen?

Mijn man heeft dat gehad, die was beroofd op vakantie en was alles kwijt. Aangifte kon nog en met een kopietje van zijn paspoort, wat we online hadden staan, zijn we naar huis gereden. Met dat kopietje en de aangifte hebben we eerst een nieuw paspoort aangevraagd en daarmee zijn rijbewijs.

Maar ze deden wel onwijs moeilijk hoor, bij de gemeente, ze wilden het een niet geven omdat hij het ander niet had. maar uiteindelijk viel het kwartje en kreeg hij alles weer terug.
Misschien je werkgever om de kopie van je paspoort vragen?
quote:Starshine schreef op 04 mei 2011 @ 14:50:

[...]

de mailserver van gmail staat bij jou thuis?Ik gebruik geen g-mail, ik heb al negen e-mail adressen, dat vind ik wel genoeg,
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 04 mei 2011 @ 15:22:

[...]

Ik gebruik geen g-mail, ik heb al negen e-mail adressen, dat vind ik wel genoeg,dan stuur je het toch naar een van je 9 emailadressen,pfff

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven