Geld & Recht alle pijlers

Hoe zit dat met AOW?

27-06-2018 14:16 27 berichten
Uit mijn tekst blijkt wel dat ik er helemaal niets van begrijp, en dat ik ook niet echt het nieuws heb gevolgd over pensioenen en aow. Maar wellicht kan iemand hier me e.e.a. uitleggen.

Vandaag ging ik maar eens kijken naar mijn pensioens- en AOW-overzicht. Ik schrok toch wel van de AOW. Mijn 'opgebouwde AOW' is ruim 8000 euro bruto per jaar. Ik bereik ongeveer in 2041 de AOW-gerechtigde leeftijd. Waarom is het zo weinig? Mijn ouders krijgen veel meer. Of gaat het nog meer worden? Dat lijkt me toch niet, want ik zal niet ineens tien jaar eerder of later met pensioen gaan.
Alle reacties Link kopieren
AOW bouw je niet op, dat krijg je gewoon sowieso.
Pensioen bouw je op en komt t.z.t. bovenop je AOW.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Als je inlogt bij mijnpensioenoverzicht zie je inderdaad een opgebouwd AOW en pensioen. Klik even verder en je ziet wat je verwacht te gaat krijgen wanneer je met pensioen gaat.
Solomio schreef:
27-06-2018 14:21
AOW bouw je in zekere zin wel op door in Nederland te wonen. Als jij naar het buitenland vertrekt dan “verlies” je 2% AOW uitkering voor elk jaar dat je in het buitenland zit.
Solomio schreef:
27-06-2018 14:21

Het eerste stukje klopt niet. Je bouwt AOW op als je verzekerd bent voor de AOW (2% per jaar). Als je in Nederland woont of werkt, ben je daar automatisch voor verzekerd. Stel dat TO nu besluit te emigreren tot haar pensioenleeftijd, krijgt ze straks inderdaad maar 8.000 euro per jaar.
nerdopviva schreef:
27-06-2018 14:27
Het eerste stukje klopt niet. Je bouwt AOW op als je verzekerd bent voor de AOW (2% per jaar). Als je in Nederland woont of werkt, ben je daar automatisch voor verzekerd. Stel dat TO nu besluit te emigreren tot haar pensioenleeftijd, krijgt ze straks inderdaad maar 8.000 euro per jaar.
O ja, in het buitenland gaan wonen zit niet in mijn systeem. :$
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
27-06-2018 14:30
O ja, in het buitenland gaan wonen zit niet in mijn systeem. :$

Met zo'n nickname had ik wel verwacht dat je je oog op Italië hebt laten vallen... ;-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je ouders gingen met 65 met pensioen? Dat word voor jou al boven de 70 hoor.
En het meeste pensioen bouw je op in de laatste werkjaren.
ik geef mn bek ook maar een douw
De aow is idd 8245 bruto per jaar voor 1 persoon. Daarbuiten krijg je dan nog pensioen als je dat opgebouwd hebt.
De aow is idd 8245 bruto per jaar voor 1 persoon. Daarbuiten krijg je dan nog pensioen als je dat opgebouwd hebt.
Lady_Vintage schreef:
27-06-2018 14:24
AOW bouw je in zekere zin wel op door in Nederland te wonen. Als jij naar het buitenland vertrekt dan “verlies” je 2% AOW uitkering voor elk jaar dat je in het buitenland zit.
Kun je gewoon doorbetalen hoor en dan krijg je gewoon volledige aow.
Madeliefjees schreef:
27-06-2018 15:20
Eh nee toch? AOW is toch gewoon het minimum net als de bijstand?
• Als u alleen woont, krijgt u maximaal €975,78 per maand. Dat is zonder het vakantiegeld (bruto €56,71 per maand), want dit ontvangt u eenmaal per jaar, in mei.

• Echtparen krijgen, als beide partners ouder zijn dan 65, samen maximaal €1360,46 per maand. In mei wordt het vakantiegeld uitgekeerd: bruto €40,50 per maand per persoon.

• Heeft een AOW’er een partner jonger dan 65 jaar, dan kan hij middels een toeslag maximaal €1237,77 per maand krijgen. Daar bovenop komt het vakantiegeld (€81 per maand). Inkomsten van de partner worden in mindering gebracht op de toeslag. Verdient de partner meer dan €1200 per maand, dan blijft er van de toeslag nauwelijks iets over
Voor een alleenstaande AOW met volledige opbouw (dus niet in buitenland gewoond) met loonheffingskorting: 1114 netto per maand. Dat is dus meer dan 8k bruto.
Madeliefjees schreef:
27-06-2018 15:20
Netto misschien, maar bruto is het wel wat meer per jaar:

https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_ao ... .jsp#vtma1

Daarnaast krijg je dan nog pensioen, als je dat hebt opgebouwd.
To ik zou eens bij de SVB in je persoonlijke omgeving kijken.
Dus, een paar vragen voor jou:
-heb je een partner? Dan krijg je samen meer, maar niet het dubbele van jou alleen
-betaal je pensioenpremie? Dan krijg je ook nog pensioen.
-hebben je ouders bezit? Dan erf jij dat, samen met broers of zussen. Da's ook inkomen.
-heb je spaargeld?
-heb je een eigen huis? Aflossen voor je stopt met werken dan, dan zijn je kosten lager dan nu.

Samen is dat dan je inkomen nadat je stopt met werken. De leeftijd waarop je aow krijgt is nogal speelbal van de politiek. Het kan alle kanten op gaan.
Persoonlijk denk ik niet dat het over 25 jaar nog uit kan dat een kleine groep jonge mensen de niet-werkenden kan onderhouden. Als aow zoals we dat nu kennen tegen die tijd niet meer bestaat, zou me dat niet verbazen.
Wat raar dan dat er bij mn man staat AOW bruto 8245 per jaar. Vond t ook al erg weinig. Of zou dat komen dat hij nog 10 jaar moet werken?
Maar ja, je kachelt wel een eind achteruit zie ik wel. Gelukkig is ons huis al afgelost.
Dank voor de reacties. Ik snap het alleen nog niet. Misschien heb ik het verkeerd gevraagd. Wat ik bedoel is: hoe kan het zijn dat er bij mij staat dat ik ongeveer 8000 euro AOW bruto krijg, terwijl mijn moeder (alleenstaand) per jaar zeker 13.000 euro netto krijgt?
Heeft dat dan te maken met dat ik zoveel jaar in Nederland woon, en is dat bedrag dan volgend jaar als ik weer kijk -en dus weer een jaar langer in Nederland woon- weer wat hoger?
Als je inlogt op SVB krijg je de toekomstige situatie te zien als alleenstaande/als paar en de huidige situatie. De huidige situatie is het bedrag tot nu toe opgebouwd. Ik kom als alleenstaande over heel veel jaar uit op ongeveer € 1.150,00 bruto per maand. Daarnaast ontvang ik als ik mazzel heb nog wat pensioen en kom ik op een leefbaar bedrag uit.
Lekker is dat. Mijn vaste lasten zijn alleen al hoger dan de AOW en ik woon bescheiden.
Je zal geen pensioen hebben, omdat je bv. nooit hebt kunnen werken. Dan ben je dus wel heel afhankelijk van toeslagen om rond te komen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ja zonder pensioen is t armoede.
Madeliefjees schreef:
27-06-2018 16:50
Ja zonder pensioen is t armoede.
Voor heelveel ouderen niet hoor. Zowel mijn vader als schoonmoeder ontvangen alleen AOW en leven zeker niet in armoede. Ze hebben ruim spaargeld en de vaste lasten zijn relatief laag. Wel liggen kosten voor gezondheidszorg vaak hoger. Zo ken ik vele ouderen met een prima leven met alleen AOW.
Zeilboot76 schreef:
27-06-2018 16:16
Als je inlogt op SVB krijg je de toekomstige situatie te zien als alleenstaande/als paar en de huidige situatie. De huidige situatie is het bedrag tot nu toe opgebouwd. Ik kom als alleenstaande over heel veel jaar uit op ongeveer € 1.150,00 bruto per maand. Daarnaast ontvang ik als ik mazzel heb nog wat pensioen en kom ik op een leefbaar bedrag uit.
Hoe kom jij dan op zo'n ander bedrag dan ik? Ik ben bijna ook uit jouw jaar (als 1976 jouw geboortejaar is).

Ik heb wel pensioen hoor. Het ging me even om het AOW-bedrag. Ik begrijp niet hoe het komt dat dat zo laag is. Verandert het nou nog?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven