Hoe zit dat met AOW?
woensdag 27 juni 2018 om 14:16
Uit mijn tekst blijkt wel dat ik er helemaal niets van begrijp, en dat ik ook niet echt het nieuws heb gevolgd over pensioenen en aow. Maar wellicht kan iemand hier me e.e.a. uitleggen.
Vandaag ging ik maar eens kijken naar mijn pensioens- en AOW-overzicht. Ik schrok toch wel van de AOW. Mijn 'opgebouwde AOW' is ruim 8000 euro bruto per jaar. Ik bereik ongeveer in 2041 de AOW-gerechtigde leeftijd. Waarom is het zo weinig? Mijn ouders krijgen veel meer. Of gaat het nog meer worden? Dat lijkt me toch niet, want ik zal niet ineens tien jaar eerder of later met pensioen gaan.
Vandaag ging ik maar eens kijken naar mijn pensioens- en AOW-overzicht. Ik schrok toch wel van de AOW. Mijn 'opgebouwde AOW' is ruim 8000 euro bruto per jaar. Ik bereik ongeveer in 2041 de AOW-gerechtigde leeftijd. Waarom is het zo weinig? Mijn ouders krijgen veel meer. Of gaat het nog meer worden? Dat lijkt me toch niet, want ik zal niet ineens tien jaar eerder of later met pensioen gaan.
woensdag 27 juni 2018 om 14:24
AOW bouw je in zekere zin wel op door in Nederland te wonen. Als jij naar het buitenland vertrekt dan “verlies” je 2% AOW uitkering voor elk jaar dat je in het buitenland zit.
woensdag 27 juni 2018 om 14:27
Het eerste stukje klopt niet. Je bouwt AOW op als je verzekerd bent voor de AOW (2% per jaar). Als je in Nederland woont of werkt, ben je daar automatisch voor verzekerd. Stel dat TO nu besluit te emigreren tot haar pensioenleeftijd, krijgt ze straks inderdaad maar 8.000 euro per jaar.
woensdag 27 juni 2018 om 14:30
O ja, in het buitenland gaan wonen zit niet in mijn systeem.nerdopviva schreef: ↑27-06-2018 14:27Het eerste stukje klopt niet. Je bouwt AOW op als je verzekerd bent voor de AOW (2% per jaar). Als je in Nederland woont of werkt, ben je daar automatisch voor verzekerd. Stel dat TO nu besluit te emigreren tot haar pensioenleeftijd, krijgt ze straks inderdaad maar 8.000 euro per jaar.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 27 juni 2018 om 14:55
woensdag 27 juni 2018 om 15:34
Kun je gewoon doorbetalen hoor en dan krijg je gewoon volledige aow.Lady_Vintage schreef: ↑27-06-2018 14:24AOW bouw je in zekere zin wel op door in Nederland te wonen. Als jij naar het buitenland vertrekt dan “verlies” je 2% AOW uitkering voor elk jaar dat je in het buitenland zit.
woensdag 27 juni 2018 om 15:37
Eh nee toch? AOW is toch gewoon het minimum net als de bijstand?Madeliefjees schreef: ↑27-06-2018 15:20De aow is idd 8245 bruto per jaar voor 1 persoon. Daarbuiten krijg je dan nog pensioen als je dat opgebouwd hebt.
woensdag 27 juni 2018 om 15:39
• Als u alleen woont, krijgt u maximaal €975,78 per maand. Dat is zonder het vakantiegeld (bruto €56,71 per maand), want dit ontvangt u eenmaal per jaar, in mei.
• Echtparen krijgen, als beide partners ouder zijn dan 65, samen maximaal €1360,46 per maand. In mei wordt het vakantiegeld uitgekeerd: bruto €40,50 per maand per persoon.
• Heeft een AOW’er een partner jonger dan 65 jaar, dan kan hij middels een toeslag maximaal €1237,77 per maand krijgen. Daar bovenop komt het vakantiegeld (€81 per maand). Inkomsten van de partner worden in mindering gebracht op de toeslag. Verdient de partner meer dan €1200 per maand, dan blijft er van de toeslag nauwelijks iets over
• Echtparen krijgen, als beide partners ouder zijn dan 65, samen maximaal €1360,46 per maand. In mei wordt het vakantiegeld uitgekeerd: bruto €40,50 per maand per persoon.
• Heeft een AOW’er een partner jonger dan 65 jaar, dan kan hij middels een toeslag maximaal €1237,77 per maand krijgen. Daar bovenop komt het vakantiegeld (€81 per maand). Inkomsten van de partner worden in mindering gebracht op de toeslag. Verdient de partner meer dan €1200 per maand, dan blijft er van de toeslag nauwelijks iets over
woensdag 27 juni 2018 om 15:42
Netto misschien, maar bruto is het wel wat meer per jaar:Madeliefjees schreef: ↑27-06-2018 15:20De aow is idd 8245 bruto per jaar voor 1 persoon. Daarbuiten krijg je dan nog pensioen als je dat opgebouwd hebt.
https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_ao ... .jsp#vtma1
Daarnaast krijg je dan nog pensioen, als je dat hebt opgebouwd.
woensdag 27 juni 2018 om 15:48
Dus, een paar vragen voor jou:
-heb je een partner? Dan krijg je samen meer, maar niet het dubbele van jou alleen
-betaal je pensioenpremie? Dan krijg je ook nog pensioen.
-hebben je ouders bezit? Dan erf jij dat, samen met broers of zussen. Da's ook inkomen.
-heb je spaargeld?
-heb je een eigen huis? Aflossen voor je stopt met werken dan, dan zijn je kosten lager dan nu.
Samen is dat dan je inkomen nadat je stopt met werken. De leeftijd waarop je aow krijgt is nogal speelbal van de politiek. Het kan alle kanten op gaan.
Persoonlijk denk ik niet dat het over 25 jaar nog uit kan dat een kleine groep jonge mensen de niet-werkenden kan onderhouden. Als aow zoals we dat nu kennen tegen die tijd niet meer bestaat, zou me dat niet verbazen.
-heb je een partner? Dan krijg je samen meer, maar niet het dubbele van jou alleen
-betaal je pensioenpremie? Dan krijg je ook nog pensioen.
-hebben je ouders bezit? Dan erf jij dat, samen met broers of zussen. Da's ook inkomen.
-heb je spaargeld?
-heb je een eigen huis? Aflossen voor je stopt met werken dan, dan zijn je kosten lager dan nu.
Samen is dat dan je inkomen nadat je stopt met werken. De leeftijd waarop je aow krijgt is nogal speelbal van de politiek. Het kan alle kanten op gaan.
Persoonlijk denk ik niet dat het over 25 jaar nog uit kan dat een kleine groep jonge mensen de niet-werkenden kan onderhouden. Als aow zoals we dat nu kennen tegen die tijd niet meer bestaat, zou me dat niet verbazen.
woensdag 27 juni 2018 om 15:56
woensdag 27 juni 2018 om 16:16
Als je inlogt op SVB krijg je de toekomstige situatie te zien als alleenstaande/als paar en de huidige situatie. De huidige situatie is het bedrag tot nu toe opgebouwd. Ik kom als alleenstaande over heel veel jaar uit op ongeveer € 1.150,00 bruto per maand. Daarnaast ontvang ik als ik mazzel heb nog wat pensioen en kom ik op een leefbaar bedrag uit.
woensdag 27 juni 2018 om 16:33
Lekker is dat. Mijn vaste lasten zijn alleen al hoger dan de AOW en ik woon bescheiden.
Je zal geen pensioen hebben, omdat je bv. nooit hebt kunnen werken. Dan ben je dus wel heel afhankelijk van toeslagen om rond te komen.
Je zal geen pensioen hebben, omdat je bv. nooit hebt kunnen werken. Dan ben je dus wel heel afhankelijk van toeslagen om rond te komen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
woensdag 27 juni 2018 om 16:58
Voor heelveel ouderen niet hoor. Zowel mijn vader als schoonmoeder ontvangen alleen AOW en leven zeker niet in armoede. Ze hebben ruim spaargeld en de vaste lasten zijn relatief laag. Wel liggen kosten voor gezondheidszorg vaak hoger. Zo ken ik vele ouderen met een prima leven met alleen AOW.
woensdag 27 juni 2018 om 19:14
Hoe kom jij dan op zo'n ander bedrag dan ik? Ik ben bijna ook uit jouw jaar (als 1976 jouw geboortejaar is).Zeilboot76 schreef: ↑27-06-2018 16:16Als je inlogt op SVB krijg je de toekomstige situatie te zien als alleenstaande/als paar en de huidige situatie. De huidige situatie is het bedrag tot nu toe opgebouwd. Ik kom als alleenstaande over heel veel jaar uit op ongeveer € 1.150,00 bruto per maand. Daarnaast ontvang ik als ik mazzel heb nog wat pensioen en kom ik op een leefbaar bedrag uit.
Ik heb wel pensioen hoor. Het ging me even om het AOW-bedrag. Ik begrijp niet hoe het komt dat dat zo laag is. Verandert het nou nog?