Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel ben je waard (SBS6)

04-06-2019 20:34 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag start een nieuw seizoen van 'Hoeveel ben je waard'. Tijdje geleden alweer dat dit op TV komt maar ik vond dit altijd een erg leuk programma. Hoeveel ben je dus in euro's waard als je op dit moment al je bezittingen verkoopt en schulden daarmee (indien mogelijk) aflost.

Ik verwacht dit seizoen toch hogere bedragen dat een paar jaar geleden ivm de aangetrokken economie + veel mensen met overwaarde op hun huis.

Wie doet er mee om dit globaal voor zijn/haar eigen situatie in te schatten.

TO trapt af:
We zijn een jong gezin (begin 30) met een kindje van nog geen jaar oud.

Resterende hypotheek: 199.000 euro
Waarde huis (schatting nav verkoop vergelijkbare huizen in de buurt): 310.000 euro
Bezittingen in huis: in dit programma denken mensen altijd dat hun huis veel meer waardevolle spullen heeft dan daadwerkelijk het geval. Als ik 2 auto's á 11.000 euro totaal er bij op tel schat ik ongeveer in op 17.000 euro
Schulden (op hypotheek na): 0
lopende en spaar rekeningen: 20.000
Totaal: 148.000 euro
MarvelousMrsMaisel schreef:
06-06-2019 13:57
Dat geld zit dus in m'n huis. Dus daar valt nu geen studiepotje van te maken. En is puur gebaseerd op de huidige tijd. Er was een tijd dat ik met hetzelfde huis gewoon onder water stond. De buren hebben een vergelijkbaar huis vijf jaar geleden in de crisis voor 2 ton verkocht. Nu kun je er 3 ton voor krijgen.
En ik ben 35 dus ik ga nog geen testament maken. Ze zoeken maar uit wat ze met m'n geld doen. Sparen voor de studie doen hun ouders maar zelf, het grut is allemaal nog onder de zes. Misschien heb ik die overwaarde zelf ooit nog hard nodig. Waarom zou ik die nu al hypothetisch verdelen? Eerst m'n eigen shit maar op orde krijgen.
Ik had het laatst van andere zo gehoord het was maar een goed bedoelde tip.
2019 schreef:
06-06-2019 13:29
Dat stel met de oude auto's deed volgens mij ook mee aan jouw stad ons dorp van de eo. Hij schilderde toen een portret van de andere woningruilers.

Hier is de uitzending.
https://www.televizier.nl/amusement/mar ... d-ons-dorp

Dat zeg ik :mrgreen:
Nou, ik heb alles bij elkaar opgetrokken en afgeteld en ik kom uit op 1,50.. dat ben ik dus waard.. een eurodaalder..
Vondt het schokkend dat jonge stel met bijna een ton studieschuld! Hoe krijg je het voor elkaar, en hoe kom je er ooit vanaf!
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
06-06-2019 13:35
Het is inderdaad meer hobby dan baan. Maar ik denk wel dat hij vaker optreedt. Hij zal ook moeten investeren in nieuwe trucs, in attributen, in vervoer, etc. Hij heeft vast geen arbeidsongeschiktheidsverzekering en moet dus ook sparen voor periodes van ziektes etc. Ik neem aan dat hij 2-3x per week optreedt.

Ik denk wel dat hij er een parttime baan (als jurist oid) naast moet zoeken. Volgens mij zijn de ogen wel geopend.
Hij heeft in ieder geval zijn studie niet afgemaakt dus als jurist gaat niet lukken maar misschien bij het werk van zijn vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
06-06-2019 16:22
Vondt het schokkend dat jonge stel met bijna een ton studieschuld! Hoe krijg je het voor elkaar, en hoe kom je er ooit vanaf!
ik meen dat ze iets van 22 euro per maand aflossen aan de studieschuld. Dat schiet lekker op... :yes:
Alle reacties Link kopieren
Leuk programma om te kijken hoe anderen het doen (daarom lees ik ook graag het Viva forum...), maar wel iets te simpel denk ik. Bij het tweede stel uit aflevering 1 (vijftigers) klopt de berekening niet, als je zoals de presentator letterlijk zegt "even meerekent" dan kom je op: betaal (1255), sparen (45085), schuld (-79294), huis (250000) en inboedel (85200) = 302246, dus 50000 minder dan gepresenteerd en in feite de waarde van het huis. Voor een stel van die leeftijd zonder kinderen (schat ik zo in) en zonder of weinig pensioen is dat niet eens zo heel veel. Bijna iedereen van die leeftijd die 20-30 jaar geleden een huis gekocht heeft is wel meer dan 200K waard (stond vandaag nog in de krant).
Twee andere belangrijke inkomstenbronnen worden niet benoemd: pensioen en mogelijke erfenis.
Alle reacties Link kopieren
Nooit bij stil gestaan hoeveel wij waard zijn, even grof uitrekenen hoe het bij ons staat.

Hypotheek- afbetaling (-90.000) + geschatte verkoopwaarde (315.000): 225.000
Spaargeld & reserveringen: 120.000
Waarde inboedel: 5000
Auto: 30.000
Schulden: geen

totaal: +380.000
Europe86 schreef:
06-06-2019 17:17
ik meen dat ze iets van 22 euro per maand aflossen aan de studieschuld. Dat schiet lekker op... :yes:
Dan zitten ze dus helemaal aan de onderkant van de aflosverplichting. Hopen waarschijnlijk op kwijtschelding na 15 (of is het inmiddels 30) jaar. Lees dat hier soms op het forum ook, gewoon blijven aflossen met het minimale bedrag, dan wordt het je ooit kwijtgescholden... Ik redeneer niet op die manier. Ik had dan wel maar een 1/5 van de studieschuld van die mensen en heb zoveel als ik kon zsm afgelost. Kon die DUO afschrijvingen niet meer zien. Weliswaar niet voelbaar en ja, wellicht was er nog wel een paar duizend kwijtgescholden maar elke keer voelde als een confrontatie van eerder gemaakte stomme fouten in mijn studietijd.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
09-06-2019 08:35
Dan zitten ze dus helemaal aan de onderkant van de aflosverplichting. Hopen waarschijnlijk op kwijtschelding na 15 (of is het inmiddels 30) jaar. Lees dat hier soms op het forum ook, gewoon blijven aflossen met het minimale bedrag, dan wordt het je ooit kwijtgescholden... Ik redeneer niet op die manier. Ik had dan wel maar een 1/5 van de studieschuld van die mensen en heb zoveel als ik kon zsm afgelost. Kon die DUO afschrijvingen niet meer zien. Weliswaar niet voelbaar en ja, wellicht was er nog wel een paar duizend kwijtgescholden maar elke keer voelde als een confrontatie van eerder gemaakte stomme fouten in mijn studietijd.
Volgens mij klopt daar geen zak van want ik verdien maar ietsje meer dan die 1600 en moet 214 per maand terug betalen. En ja dat is naar draagkracht (vindt Duo), dus snap werkelijk waar niet hoe ze op die 22 euro per maand komen tenzij ze nog zijn berekend op een paar jaar terug met studentenbaantjes. Dan krijgen ze binnenkort nog wel een verassing wanneer het ineens omhoog schiet.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
04-06-2019 22:01
Kijken jullie ook?

Dat jonge stel heeft echt totaal geen inzicht in hun financiële staat. Een studieschuld van 95000 euro, en ze dachten in totaal -65000 euro waard te zijn. Zouden ze dan niet eens goed in beeld hebben hoeveel studieschuld er is?
En dan ook nog eens iedere maand de helft meer uitgeven dan ze verdienen. Dat goochelen is leuk, maar zou een bijbaantje voor het weekend moeten zijn natuurlijk. Hij zal ander werk moeten zoeken. Een goeie eyeopener voor ze hoop ik.
Wauw, ik zit ook even te kijken. Die mensen geven per maand € 370,- uit aan afhaal/uit eten en € 340,- aan games o_o
Alle reacties Link kopieren
Jeeeetje hoe kun je zoveel aan luxe kleding/tasjes/sieraden uitgeven met die inkomsten.

Verder 518 aan boodschappen met 4 personen. Vind ik echt heel erg veel! Recreatie en vrije tijd 521, 271 euro aan designer shit. Daar valt zo veel te besparen waardoor ze meer kunnen sparen dan de huidige 152 per maand.

Verder kan die man toch veel meer gaan verdienen bij een baas? 1223 euro voor 24/7 met een oortje in je moeten lopen 😂
Alle reacties Link kopieren
Denk dat de inkomsten van de gelnagels veeeel hoger ligt dan dat ze vertellen.
Bij dat eerste gezin zijn ze volgens mij vroeg aan kinderen begonnen of die dochters zien er ouder uit dan dat ze zijn.

En ik vond die blije gup wel erg irritant overkomen. Op je 35ste willen stoppen met werken. Waarom?! Wat ga je dan de minstens komende 35 jaar doen met al die vrije tijd als je niet zoveel hebt om van te leven?!
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
12-06-2019 01:55
Bij dat eerste gezin zijn ze volgens mij vroeg aan kinderen begonnen of die dochters zien er ouder uit dan dat ze zijn.

En ik vond die blije gup wel erg irritant overkomen. Op je 35ste willen stoppen met werken. Waarom?! Wat ga je dan de minstens komende 35 jaar doen met al die vrije tijd als je niet zoveel hebt om van te leven?!
Haha ja echt hè, wat een realiteitszin. Had het idee dat hij zich niet zo bewust was dat hij zoveel in de min stond, dat vond ik al verbazingwekkend. En wat ga je dan doen idd als je je al niet eens een drankje op een terrasje kan veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
04-06-2019 20:37
Ik snap niet dat de mensen in dit programma dit allemaal zo bekend maken
Maar is dat niet zo bij al dit soort reality shows? Waarom zou je meedoen aan Help mijn man is klusser, en die programma's over mensen met geldproblemen? (en al die anderen)
Alle reacties Link kopieren
Dat eerste koppel ken ik ook van een andere programma...
Alle reacties Link kopieren
ik vond die jonge jongen echt heel irritant. Een enorme studieschuld, maar totaal geen intentie om dat af te lossen. Overal maar een beetje om lachen. En met 35 willen stoppen met werken, hoe ga je dan die schulden aflossen? Wordt dat doorberekend aan de brave burger die wel belasting betaalt?
Alle reacties Link kopieren
Die blije, jonge gozer geeft een agenda uit om je leven aangenamer te maken, terwijl hij zelf niets anders doet dan werken en zichzelf financieel niets kan permiteren: lekker geloofwaardig. Wel een blij ei overigens.
Love is the meaning of life
elfjetwaalfje schreef:
12-06-2019 11:27
Die blije, jonge gozer geeft een agenda uit om je leven aangenamer te maken, terwijl hij zelf niets anders doet dan werken en zichzelf financieel niets kan permiteren: lekker geloofwaardig. Wel een blij ei overigens.

Ik vond dat blije een beetje nep overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat blije uit de zenuwen was nu het hem duidelijk werd gemaakt hoeveel schuld hij heeft. Voelt toch wat ongemakkelijk.
En dit keer een jong koppel wat over 10 jaar met pensioen wilde.
En in het voorstukje van volgende week vond iemand het stom om te gaan werken :O
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
19-06-2019 00:39
En in het voorstukje van volgende week vond iemand het stom om te gaan werken :O
Ja dat viel mij ook op en vooral hoe het gezegd werd. Ben benieuwd waar zij van leeft......mag toch niet hopen van een uitkering
Alle reacties Link kopieren
Het treinkoppel zat er prima bij. Viel me wel op hoeveel geld zij over de balk gooien. Ik denk als ze wat kritischer kijken er veel valt te besparen waarmee ze alleen al hun tripjes naar de US kunnen bekostigen. Verder leuk huis maar in 14 jaar tijd niets afgelost (ofja, zo leek het want het huis was gekocht voor 255k en er stond nu, 14 jaar later dus, nog een hypotheek op van 277k).

Het jonge stel weer lekker dromerig over vroeg met pensioen, blijven reizen en een blog / website waar ze geld mee willen gaan verdienen. Heb op de blog gekeken maar er stond weinig op en veel reclamezooi dus haak dan al sowieso snel af. Tiny house ziet er geinig uit maar zo leven, met een grote hond erbij? Dat kan ik me echt moeilijk voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
19-06-2019 00:39
En dit keer een jong koppel wat over 10 jaar met pensioen wilde.
En in het voorstukje van volgende week vond iemand het stom om te gaan werken :O
ze weten de mensen wel weer echt te vinden he? Ik ben erg benieuwd naar het verhaal volgende week want een dergelijke intro roept meteen veel vragen (en een lichte frustratie) bij mij op...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven