Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel besteden aan hypotheek?

19-01-2010 14:58 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even op zoek naar informatie. Vriend en ik hebben samen een netto maandinkomen van rond de ¤ 2800. Momenteel huren we een appartement (erg goedkoop ook, maar ¤ 480 in de maand).

Nu zouden we een huis willen kopen, maar hebben eigenlijk geen idee wat het verstandige bedrag is om per maand aan de hypotheek te geven. Sommige bronnen zeggen max. 1/3 van je inkomen, anderen gaan dan weer tot de helft.

We hebben 1 zoontje en de 2e is onderweg...

Hoe zit de verhouding bij jullie en is dit leefbaar?
Daar kun je toch geen knip en klaar antwoord op geven? Sorry dat ik het zeg, maar dit soort vragen zijn toch redelijk onzinnig.

Ga gewoon naar een adviseur en kijk zelf wat het beste bij je past.
Niet op 2 salarissen lenen, want je weet nooit wat er gebeurt.

Zorg dat je het brutobedrag kan opbrengen en niet het nettobedrag. Je weet niet wat er met de hypotheekrenteaftrek gebeurt.

Bij mij is het brutobedrag ongeveer de helft van mijn nettoinkomen. Dat is veel, maar dat was niet de situatie toen ik het huis kocht een jaar geleden. Toen werkte ik 5 dagen en nu 4, wat niet mijn eigen keus was maar die van mijn werkgever. Blij dus dat ik de hypotheek bruto kon opbrengen, want met de voorlopige teruggaaf kan ik het gat opvangen. Als ik inclusief de teruggaaf al aan mijn max zou zitten had ik nu een probleem gehad. Mocht de aftrek worden teruggeschroefd, dan verwacht ik tegen die tijd ook wel meer inkomsten te hebben gegenereerd.

Verder: denk aan je levensstijl. Wonen is voor mij belangrijk genoeg om daar veel geld voor over te hebben, maar ik kan daardoor niet 4 x per jaar op vakantie bij wijze van spreken.
Wij hebben een hypotheek van ongeveer 650 euro en dan heb ik de teruggave van de belasting al mee gerekend, ons netto inkomen is totaal per maand ongeveer 3400 euro.

We zijn maar met z'n 2e en een hond, dus nog geen kindjes en er is prima mee te leven.

Wel moet je er rekening mee houden dat je niet alleen kijkt naar je hypotheek, maar ook naar alle andere vaste lasten: energie/gas/gemeentelijke belastingen/water e.d., dit loopt al met al ook behoorlijk hard op en scheelt ook per leverancier/gemeente.
Eens met Sanmi. Hoeveel jullie kunnen besteden hangt van zoveel factoren af. Blijven jullie beide werken of gaan jullie minder werken met een 2e op komst? Hoe is jullie bestedingspatroon (spaarders of uitgevers). Welke risico's ben je bereid met een huis/hypotheek te nemen? (er zijn veel verschillende hypotheekvormen)

Een adviseur kan jullie helpen de zaken goed op een rij te krijgen en jullie een richtlijn geven aangaande een verantwoorde hypotheek.
Wij hebben best een hoge hypotheek. Door ziekte werk ik tijdelijk niet, maar die gok hebben we destijds genomen. Daar hebben we desondanks geen spijt van. Want je moet ook kijken naar de waarde die het huis op de markt heeft. Ons appartement is heel waardevast op een heel goede locatie en de waarde stijgt per jaar, zelfs tijdens de crisis werden appartementen hier soms binnen twee weken al verkocht.

Het is op een inkomen te betalen, geen vetpot, maar wel te doen. Dat was voor ons een voorwaarde.
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Sorry, maar waar krijg je het voor elkaar dat je hypotheek de helft van je salaris is?

Wij kunnen samen nog niet eens 1/3 (netto) van onze netto salarissen aan hypotheek nemen. Dat lijkt me eerlijk gezegd nog teveel.
Als een flink deel eigen middelen in kunt brengen is het misschien wel mogelijk?
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
quote:makeupyourmind schreef op 19 januari 2010 @ 15:08:

Wij hebben een hypotheek van ongeveer 650 euro en dan heb ik de teruggave van de belasting al mee gerekend, ons netto inkomen is totaal per maand ongeveer 3400 euro.

We zijn maar met z'n 2e en een hond, dus nog geen kindjes en er is prima mee te leven.

Wel moet je er rekening mee houden dat je niet alleen kijkt naar je hypotheek, maar ook naar alle andere vaste lasten: energie/gas/gemeentelijke belastingen/water e.d., dit loopt al met al ook behoorlijk hard op en scheelt ook per leverancier/gemeente.

Prima mee te leven, is dat een understatement?

Serieus bedoeld, want mijn netto hypotheeklast is iets lager dan 650 uro en mijn netto inkomen op het moment van aankoop de helft van jullie inkomen en nu nog minder. In mijn optiek is hier prima mee te leven, hoewel ik niet overhoud (wel spaar), Jullie hebben echter netto 2x zoveel inkomen als ik.
Ik heb ok een hypotheek van ¤1000 bruto, verdiende destijds 2300 netto. Met renteaftrek prima te doen en zonder gaat het ook wel. In mijn woonplaats zijn goedkope appartementen dungezaaid en zeker niet beschikbaar in fijne buurt. Ik heb er vooralsnog geen spijt van en het was ook geen probleem om het bedrag van de bank te lenen.
Ohja, heb ook 20.000 eigen geld gestort, dat wel...
quote:Verkademeisje schreef op 19 januari 2010 @ 15:16:

Sorry, maar waar krijg je het voor elkaar dat je hypotheek de helft van je salaris is?

Wij kunnen samen nog niet eens 1/3 (netto) van onze netto salarissen aan hypotheek nemen. Dat lijkt me eerlijk gezegd nog teveel.

Ik heb eigen middelen ingebracht, maar dan nog heb ik gewoon bijna het maximale geleend wat kon (bijna 4,5 keer mijn brutojaarsalaris, wat overeenkomt met de gedragscode voor hypotheekverstrekkers o.i.d.).

Op dat moment verdiende ik nog meer, omdat ik toen fulltime werkte. Inmiddels werk ik een dag minder, waardoor nu het bruto hypotheekbedrag de helft is van mijn netto inkomen. Maar dat was toen niet zo!
Wij hebben een huis wat 1/3 van mans inkomen kost. Toch zou hij zonder mijn geld niet uit komen in de maandlasten, ik vraag mij dan ook altijd af hoe andere dat doen

(onze vaste lasten zijn zo'n 2500 per maand overigens; slecht 650 (bruto) is daar van hypotheek.)
j
Het feit dat ik zelf flink kon investeren veranderde niets aan de hoogte van het bedrag dat ik kon lenen trouwens. Wel was het feit dat ik toen nog een tijdelijk contract had hierdoor geen probleem.
quote:zakdoekjeopviva schreef op 19 januari 2010 @ 15:30:

Wij hebben een huis wat 1/3 van mans inkomen kost. Toch zou hij zonder mijn geld niet uit komen in de maandlasten, ik vraag mij dan ook altijd af hoe andere dat doen

(onze vaste lasten zijn zo'n 2500 per maand overigens; slecht 650 (bruto) is daar van hypotheek.)Wat een flinke vaste lasten! Zo veel heb ik lang niet en dan heb ik gewoon alles meegeteld, ook de auto.
quote:xDoortjex schreef op 19 januari 2010 @ 15:13:

Wij hebben best een hoge hypotheek. Door ziekte werk ik tijdelijk niet, maar die gok hebben we destijds genomen. Daar hebben we desondanks geen spijt van. Want je moet ook kijken naar de waarde die het huis op de markt heeft. Ons appartement is heel waardevast op een heel goede locatie en de waarde stijgt per jaar, zelfs tijdens de crisis werden appartementen hier soms binnen twee weken al verkocht.

Het is op een inkomen te betalen, geen vetpot, maar wel te doen. Dat was voor ons een voorwaarde.Ik denk dat wij een zelfde soort huis hebben. Ik in een andere zeer populaire buurt. Ik heb de mazzel dat mijn appartement meer slaapkamers heeft dan de meeste van deze typen huizen, maar heb dan weer concessies moeten doen aan de afwerking. De afwerking is niet mooi, er zit geen inbouwkeuken in, een klein badkamertje (wel netjes), maar wel weer centrale verwarming, nieuwe electra, een betonnen vloer en deels een nieuw dak. Dat waren wel belangrijke zaken om zeker van te zijn. De vorige bewoners hebben er 21 jaar gewoond, dat zegt ook veel. Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn huis waardevast is.
1300 bruto hypotheek, maandinkomen zo'n 4000 euro netto samen (ja ik weet het dat is best veel geld, maar we zijn dan ook geen jonge starters).

Voor ons klopt die 1/3 dus aardig.

Niet op 2 inkomens lenen kun je trouwens niet zo absoluut stellen, dat hangt er ook erg van af wat je verdere omstandigheden zijn en ook van in welke regio je woont, op sommige plekken kun je heel moeilijk iets kopen op een inkomen. Als je dan gesettelde dertigers met beide een goede en zekere baan bent en geen kinderen wilt, hoef je niet zo strak vast te houden aan "per se op een inkomen".

Starters, ondernemers, mensen met een kinderwens, mensen met onzekere banen moeten voorzichtiger zijn.

Kijk vooral ook naar het leenbedrag tov de waarde van het huis. 125% van de waarde lenen is riskanter dan 80% lenen, los van het bedrag.
quote:Snormel schreef op 19 januari 2010 @ 15:48:

Kijk vooral ook naar het leenbedrag tov de waarde van het huis. 125% van de waarde lenen is riskanter dan 80% lenen, los van het bedrag.

Ja, maar dan nog. Als die 80% van de waarde van de woning 100% van jouw financieringsmogelijkheid is, dan kun je dus totaal geen tegenslag opvangen.

Een hypotheek waar je zelf niet voor op je max hoeft te gaan zitten en die minder is dan de waarde van de woning is natuurlijk altijd het beste.
KLopt. Maar als je meer dan de waarde van je woning gefinancierd hebt, blijf je dus ook nog met een forse restschuld zitten als je het huis zou moeten verkopen.
Mbt kopen op één of twee salarissen: ben het eens dat wanneer je beiden een goede baan hebt en een bepaalde 'marktwaarde' (ik noem: 10 jaar werkervaring), je makkelijker kunt besluiten om toch het tweede salaris te gebruiken voor de hypotheek.
quote:nostradame schreef op 19 januari 2010 @ 15:20:

[...]

Prima mee te leven, is dat een understatement?

Serieus bedoeld, want mijn netto hypotheeklast is iets lager dan 650 uro en mijn netto inkomen op het moment van aankoop de helft van jullie inkomen en nu nog minder. In mijn optiek is hier prima mee te leven, hoewel ik niet overhoud (wel spaar), Jullie hebben echter netto 2x zoveel inkomen als ik.

Ach ja, understatement....je gaat leven naar wat er binnen komt he en ik weet dat we het zeker niet slecht hebben. En toch zitten wij ook nog wel eens krap aan het eind van de maand hoor.

Maar we genieten ook gewoon van het leven en sparen er ook nog bij.

We werken beide fulltime, hebben 2 auto's en zoals ik al aangaf moet je ook naar de andere vaste lasten kijken, die zijn bij ons vrij hoog.
Dat is waar, je gaat inderdaad leven naar wat er binnenkomt.
|2 volwassenen,2 kleine kinderen

Netto inkomen van 4000 euro, netto hypotheek van 1000 euro.
Toen wij ons huis kochten was het totaal zo'n 4 keer Kees zijn jaarsalaris, nu drie jaar later, is dat zelfde huis zo 2,5 keer zijn jaarsalaris. Omgekeerd kan ook het verhaal van Nostradame je overkomen. Wat een redelijk deel van je inkomen is, is dus nogal gerelateerd aan wat je redelijkerwijs van je toekomst kunt verwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven