Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel betalen jullie aan maandelijkse hypotheeklasten?

14-08-2019 10:32 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af hoeveel procent van hun inkomen jullie aan hun maandelijkse hypotheeklasten betalen (netto hypotheek maandlasten / netto inkomen). En hadden jullie achteraf gezien liever een lagere of hogere hypotheek genomen?

Hoeveel procent van je inkomen betaal je aan hypotheeklasten?

Totaal aantal stemmen: 207

<20% (48%)
21-25% (25%)
26-30% (11%)
31-35% (11%)
36-40% (3%)
41-45% Geen stemmen
46-50% (2%)
>50% (0%)
Alle reacties Link kopieren
En wij dachten dat wij met 20% nog weinig lasten hebben... wat zitten jullie allemaal laag. Heel goed, ik benijd jullie wel een beetje.

Wanneer er bij ons 1 inkomen volledig weg zou vallen, zouden we op 40% komen. Dat wordt financieel wel spannend maar niet onmogelijk. Gelukkig zal dat niet zo gauw gebeuren - althans dat eentje helemaal niks zou verdienen.

Wat abc zegt: wij hadden ook een hypotheek kunnen nemen voor meer en dan gingen we ook richting 40% met twee inkomens. Dat vonden we echt wel te riskant.

Hier in de omgeving waar wij wonen zijn toch genoeg starters die zon hoog percentage hypotheeklasten hebben. Wij wonen in een hele dure omgeving in de randstad. Als wij een huis van minder dan 300k zouden kopen zit je hier drie hoog achter, en mag je weer verhuizen zodra er kinderen komen.

Doordat we zo centraal wonen kunnen we wel ieder op de fiets naar ons werk en dat scheelt ook enorm aan kosten en tijd.
Alle reacties Link kopieren
Rurow schreef:
16-08-2019 19:27
Dan woon jij vast niet in het midden van het land 😉
Hier begin je bij starter tussenwoning bij 220.000 heel soms 215.000 als het echt klushuis is. Een hoek begint vanaf 280.000 ongeveer.
Klopt, dat zei ik in eerder bericht ook al. Het ligt er ook maar aan waar je woont.
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
16-08-2019 20:51
bruto 10%, netto ,,, ik denk 6%

bij mij is boodschappen de grootste kostenpost ...iets van 25%
en daarna energie met 20%
Hoe kan je energie per maand ruim 3x zoveel zijn? Hypotheek 6% en energie 20%?
Alle reacties Link kopieren
swimkim schreef:
17-08-2019 00:35
Hoe kan je energie per maand ruim 3x zoveel zijn? Hypotheek 6% en energie 20%?
Als je een inkomen hebt van 1200 netto, en een hypotheek van 72. Ik reken dan wel Gas/Water/Licht samen als energie.

Grootendeels afbetaalt dan neem ik aan.
dylanking19999 schreef:
16-08-2019 01:09
Dat is niet zo. Je mag altijd meer aflossen natuurlijk, maar hoeveel je moet betalen per maand is eigen gewoon je schuld gedeeld door de 35 jaar die je erover mag doen en dan gedeeld door 12 voor het maandelijkse bedrag. Voor 42.000 studieschuld is dat precies 100 euro per maand. Dit kan alleen nog maar lager worden, als je inkomen te laag is. Maar de andere richting in gaat het niet.

DUO heeft een calculator waarmee je dat uit kunt rekenen.
https://www.duo.nl/apps/rekenhulp-terug ... udieschuld

Hoe hoog een draagkracht je ook opgeeft, het wettelijk maandbedrag blijft 100 euro. En je hoeft dan per maand dus ook maar 100 euro te betalen.

Ik zou overigens echt de enige niet zijn die vrijwillig op zo'n bedrag rondkomt en het is best te doen. Dit is niet een beslissing die je zomaar wilde weg neemt. Ik heb een hele boel families met 3 of 4 kinderen gevonden die leven op een salaris ergens tussen 2000-2500. En de meeste kunnen nog steeds gewoon jaarlijk op vakantie. Sommigen mensen zullen er wel wat luxes voor in moeten leveren (geen merkkleding, of vaak eten bestellen/uitgaan, etc.) maar deed wij allemaal toch al niet dus voor ons is het niet veel verlies. Als je het echt wilt kun je best leven op dat geld (en nee niet telkens met tekort paniek). En ik ga veel liever wat minder op vakantie en op uitjes dan dat ik mijn kinderen de helft minder zie. Je 'kom uit je bubbel' opmerking is dan ook nogal onzinnig. Ik probeer juist te leven. Kinderen opvoeden, dat is wat ik voorlopig met mijn leven wil doen. Mijn droom. Jij ben juist degene die je in een bubbel sluit, door de dood te werken voor dingen je eigenlijk niet nodig hebt. Ik was zelfs zonder kinderen al nooit van plan om 5/7 van mijn leven te verspillen aan werk. En daarom heb ik altijd al alleen maar parttime gewerkt (waarop ik toen ik nog alleen was prima van rond kon komen). Zoals ze zeggen: "Ik werk om te leven. Ik leef niet om te werken."

Jaloers zijn omdat jij het niet kan, of meer waarschijnlijk dat je jezelf overtuigd heb dat het niet kan, is jouw keuze. Maar ga dan niet doen alsof ik een probleem heb als ik ervoor kies om alles uit het leven te halen.
Grappig, als ik de rekencalculator doe kom ik echt op 230 euro uit. Zal wel te oud zijn en onder andere regeling vallen. Ik ben alleen staande ouder en verdien dik 2x jullie salaris. Met jaloezie heeft het niets te maken, sorry.
Ja ik werk, ik wil een voorbeeld zijn voor mijn dochter als onafhankelijke vrouw, zonder te teren op andermans zakken. Daarnaast gaat mijn kind nooit naar oppas op opvang en kan ik gelukkig veel thuis werken. Dus zelfs als werkende alleenstaande ouder, in een duur koophuis, zie ik mijn dochter meer dan dat ik werk. Ik ben er trots op dat ik geen keuzes hoef te maken wat en wanneer we iets ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
25%
Jaar geleden mijn eerste huis gekocht
swimkim schreef:
17-08-2019 00:26
Klopt, dat zei ik in eerder bericht ook al. Het ligt er ook maar aan waar je woont.
Die heb ik dan vast even gemist 😁
Ik heb een vriendin in het noorden wonen en die vind onze huizenprijzen hier echt absurd, kan beter daar gaan wonen voor een huis 😉
Bij ons huidige huis zitten wij op 13% bruto en bij straks nieuwe huis 19% bruto, en heel veel meer kon ook niet, dus theoretisch gezien word het voor ons dus ook best lastig om dan überhaupt boven 20% te komen. Mede dankzij ons hypotheek constructie waarbij we recht op helft aflossingsvrij. Maar goed eigenlijk is de 19% straks ook wel wat vertekend in die zin omdat je dus zelf moet zorgdragen voor extra aflossing.

Maar to ben je wat wijzer geworden voor je eigen situatie?
Kijken jullie al wel huizen? Nu huren jullie neem ik aan?
Alle reacties Link kopieren
Rurow schreef:
17-08-2019 09:39
Die heb ik dan vast even gemist 😁
Ik heb een vriendin in het noorden wonen en die vind onze huizenprijzen hier echt absurd, kan beter daar gaan wonen voor een huis 😉
Wij wonen in het zuiden, maar daar is de ene gemeente ook duurder/goedkoper dan de andere.
Alle reacties Link kopieren
dylanking19999 schreef:
17-08-2019 01:39
Als je een inkomen hebt van 1200 netto, en een hypotheek van 72. Ik reken dan wel Gas/Water/Licht samen als energie.

Grootendeels afbetaalt dan neem ik aan.
Zo zit ik ook te rekenen, maar dan vind ik GWL veel, dan zit je nog op 240 euro per maand. Kan hoor, maar dan vind ik het toch veel.
Wij zitten voor GWL op 115 per maand, dat is 4,25%.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven