Hoeveel geven verjaardags diner?
woensdag 3 september 2025 om 09:03
Maar ze schrijft toch "voor mij"? Zij wordt er blij van, dus voor haar is het geen meuk (sowieso een ontzettend denigrerend kutwoord).MissNuada schreef: ↑03-09-2025 08:59In het algemeen mbt milieu, hoeveel meuk ga je dan krijgen in je leven.
En persoonlijk zijn dat sowieso geen dingen waar ik blij van wordt, eet geen chocolade, ik heb sensorische issues, dus sokken koop ik liever zelf anders ga ik het dus niet dragen en planten is zozo, ik vermoord ze meestal![]()
Dus beiden.
woensdag 3 september 2025 om 09:06
Is het minder erg als ik het héél af en toe dan mijzelf cadeau doe? Dat plantje, een paar mooie sokken of een mini doosje bonbons?MissNuada schreef: ↑03-09-2025 08:59In het algemeen mbt milieu, hoeveel meuk ga je dan krijgen in je leven.
En persoonlijk zijn dat sowieso geen dingen waar ik blij van wordt, eet geen chocolade, ik heb sensorische issues, dus sokken koop ik liever zelf anders ga ik het dus niet dragen en planten is zozo, ik vermoord ze meestal![]()
Dus beiden.
Wat is het verschil dan in "meuk" of "slecht voor milieu" als een ander het voor mij koopt en cadeau doet of als ik zelf de dingen koop waar ik heel erg gelukkig van word? Of is het dan meer omdat het niet echt nodig is, geen basisbehoefte is?
woensdag 3 september 2025 om 09:15
de eens meuk is de anders waardevolle kadoMissNuada schreef: ↑03-09-2025 08:59In het algemeen mbt milieu, hoeveel meuk ga je dan krijgen in je leven.
Dus beiden.
Ik lees graag en veel, maar krijg voor mijn verjaardag vaak (dure) boeken, die ongelezen naar de kringloop gaan
Zijn boeken meuk?
woensdag 3 september 2025 om 09:52
Hier is "cadeaus" dus gewoon een wezenlijk onderdeel van mijn budgettering.Theeleutje schreef: ↑03-09-2025 07:22Heb je maar één vriendin?
Als ik voor al mijn vriendinnen elk jaar € 50.- in zou moeten leggen dan zou ik dat bedrag op moeten gaan nemen in mijn maandelijkse vaste lasten
Naast 1 goede vriendin heb ik namelijk vooral familie waar elk jaar een cadeau aan gegeven wordt. Met hun verjaardag en met Kerst.
Het is hier dus gewoon een standaard kostenpost. Net zoals de waterrekening.
Waarbij er in december veel cadeaus worden gekocht en in sommige maanden dan weer geen of weinig omdat er geen verjaardagen zijn.
Goddank krijg ik in december eindejaarspremie

wissewis wijzigde dit bericht op 03-09-2025 09:54
14.58% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 3 september 2025 om 09:54
Ik geef mijn vriendinnen meestal cadeaus tussen de 50-100 euro. Soms veel duurder, zoals een weekendje weg.
Ik vind 25 euro voor een kennis wel een oke bedrag maar als het echt een goede vriendin is zou ik meer geven.
Ik vind 25 euro voor een kennis wel een oke bedrag maar als het echt een goede vriendin is zou ik meer geven.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
woensdag 3 september 2025 om 09:57
Ik vind 3 bonbons dan weer zielig.
Dan koop ik ineens weer een doos Leonidas die me 20 à 25 euro kost.
En tenminste niet enkel dient om iemand zijn holle tand te vullen.
En pralines geef ik ook niet aan vriendinnen of famiie.
Dat geef ik aan een kennis waar ik geen zin in heb om lang over na te denken "wat te geven".
Voor familie en vrienden probeer ik toch écht iets gerichter te geven.
Is dit nu later?
woensdag 3 september 2025 om 10:13
Poeh ik vind dat er best veel gegeven wordt. Ik geef mijn zussen 20-25 en nichtjes en neefjes ook..
heb nu 25 euro gedoneerd… vind het eigenlijk wel een prima bedrag maar altijd de angst dat ik het minst geef van iedereen en dat zij hier achter komt…
Vraag me altijd bij open tokkies af: zou het met de persoon in kwestie gedeeld worden wat een ieder geeft?
heb nu 25 euro gedoneerd… vind het eigenlijk wel een prima bedrag maar altijd de angst dat ik het minst geef van iedereen en dat zij hier achter komt…
Vraag me altijd bij open tokkies af: zou het met de persoon in kwestie gedeeld worden wat een ieder geeft?
woensdag 3 september 2025 om 10:16
Ook zoiets moois als dit?

Ik snap de "meuk" en "slecht voor milieu" opmerking wel als je iemand iets geeft die daar helemaal niet op zit te wachten. Je zijn smaak niet echt kent misschien. Of als die persoon duidelijk heeft gezegd: ik krijg liever geen cadeau.
Maar als je iemand er echt heel erg blij mee maakt? Voor die 1 of 2 keer per jaar?
woensdag 3 september 2025 om 10:17
Ik zou het toch echt een stevige naai-streek vinden als de geld-inzamelaar die info even gaat delen met de jarige.Laura schreef: ↑03-09-2025 10:13Poeh ik vind dat er best veel gegeven wordt. Ik geef mijn zussen 20-25 en nichtjes en neefjes ook..
Hij mag best melden wie er allemaal heeft meebetaald.
Maar hoeveel exact iedereen betaalt houdt hij maar voor zich.
Is dit nu later?
woensdag 3 september 2025 om 10:19
Heerlijke typfout! 25 lijkt me echt geen gek/ laag bedrag.Laura schreef: ↑03-09-2025 10:13Poeh ik vind dat er best veel gegeven wordt. Ik geef mijn zussen 20-25 en nichtjes en neefjes ook..
woensdag 3 september 2025 om 10:20
In mijn omgeving is zoiets kleins "een extraatje" als je zomaar even langskomt.Dala schreef: ↑03-09-2025 10:16Ook zoiets moois als dit?
Ik snap de "meuk" en "slecht voor milieu" opmerking wel als je iemand iets geeft die daar helemaal niet op zit te wachten. Je zijn smaak niet echt kent misschien. Of als die persoon duidelijk heeft gezegd: ik krijg liever geen cadeau.
Maar als je iemand er echt heel erg blij mee maakt? Voor die 1 of 2 keer per jaar?
Maar niet geschikt als verjaardagscadeau.
Een beetje als de fles wijn die je meesleept naar een etentje.
Maar dan voor iemand waarvan je weet dat ie niet drinkt.
Voor een verjaardag of Kerst mag het hier dus echt "groter", meer en persoonlijker.
Is dit nu later?
woensdag 3 september 2025 om 10:28
Dat is natuurlijk een prima afweging, maar omdat iemand schreef 4-7 euro uit te geven voor een verjaardagscadeau. Dan is zoiets toch een lief en mooi cadeautje? Áls je weet dat de ontvanger hier van houdt?Wissewis schreef: ↑03-09-2025 10:20In mijn omgeving is zoiets kleins "een extraatje" als je zomaar even langskomt.
Maar niet geschikt als verjaardagscadeau.
Een beetje als de fles wijn die je meesleept naar een etentje.
Maar dan voor iemand waarvan je weet dat ie niet drinkt.
Voor een verjaardag of Kerst mag het hier dus echt "groter", meer en persoonlijker.
Zou in de praktijk nou dan zo vaak een cadeautje tegenvallen? Net niet je favoriete geur, net de verkeerde wijn etc?
woensdag 3 september 2025 om 10:36
Ik geef zelf echt helemaal niks om cadeaus en spullen in het algemeen, behalve een paar mooie dingen die ik zelf uitzoek. Ben ook allergisch voor van alles en nogwat dus met douchespul maak je me ook niet blij.
Vind het dus ook altijd lastig om.cadeaus voor anderen te kopen omdat ik veel 'meuk' vind, en ben blij als ze iets concreets vragen of geld samenleggen. Voor een verjaardag van vrienden/familie beschouw ik 20-25 eur als normaal. Wensen die mensen opgeven zijn ook meestal in die prijsrange.
Vind het dus ook altijd lastig om.cadeaus voor anderen te kopen omdat ik veel 'meuk' vind, en ben blij als ze iets concreets vragen of geld samenleggen. Voor een verjaardag van vrienden/familie beschouw ik 20-25 eur als normaal. Wensen die mensen opgeven zijn ook meestal in die prijsrange.
woensdag 3 september 2025 om 10:38
O ja dat heb ik ook. Ik ben heel erg opgevoed met het idee dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken en je je altijd dankbaar moet tonen voor een cadeautje. Toen ik echter zo vaak Rituals kreeg wat ik echt niet kan hebben, heb ik het soms wel eens voorzichtig aangegeven.nootboek schreef: ↑03-09-2025 10:36Ik geef zelf echt helemaal niks om cadeaus en spullen in het algemeen, behalve een paar mooie dingen die ik zelf uitzoek. Ben ook allergisch voor van alles en nogwat dus met douchespul maak je me ook niet blij.
woensdag 3 september 2025 om 11:19
Maar dat klinkt dan meer als: ik zeg dank je wel omdat het zo hoort maar eigenlijk ben ik er helemaal niet blij mee.
Ik ben er wel echt blij mee. Ik kom nu vast over als iemand die echt ladingen vol met wat sommigen "meuk" vinden in mijn huis heb en waarvoor dat soort dingen maar gefabriceerd moeten worden, maar dat zou het ook "moeten" als nooit iemand het mij cadeau zou geven en ik het zelf zou kopen.
Ik zeg misschien iets heel ergs nu maar ik koop heel af en toe ook dingen voor mijzelf waar ik blij van word, zoals Rituals, planten, kaarsjes en luxe chocola. Ik ervaar het niet als heel milieu onvriendelijk hoewel het strikt gezien natuurlijk geen basisbehoeften zijn...
Maar als jullie bijv geld krijgen, kopen jullie dan alleen zeer milieuverantwoorde producten? Nooit gewoon iets voor de leuk en lekker?
Is olijfolie wel goed?
Ik ben er wel echt blij mee. Ik kom nu vast over als iemand die echt ladingen vol met wat sommigen "meuk" vinden in mijn huis heb en waarvoor dat soort dingen maar gefabriceerd moeten worden, maar dat zou het ook "moeten" als nooit iemand het mij cadeau zou geven en ik het zelf zou kopen.
Ik zeg misschien iets heel ergs nu maar ik koop heel af en toe ook dingen voor mijzelf waar ik blij van word, zoals Rituals, planten, kaarsjes en luxe chocola. Ik ervaar het niet als heel milieu onvriendelijk hoewel het strikt gezien natuurlijk geen basisbehoeften zijn...
Maar als jullie bijv geld krijgen, kopen jullie dan alleen zeer milieuverantwoorde producten? Nooit gewoon iets voor de leuk en lekker?
Is olijfolie wel goed?
woensdag 3 september 2025 om 11:50
Ik zal een uitzondering zijn maar ik heb meer hele goede vrienden. Daarnaast heb ik ook familie die gezinnen hebben die voor mij meer betekenen dan vrienden dus die zou ik dan ook meer dan € 50.- moeten geven. Ik begrijp dus niet helemaal waar je de berekening minder dan € 50.- per maand op baseert?Vivalafete25 schreef: ↑03-09-2025 08:21Mensen hebben gemiddeld 3 tot 4 diepe vrienden en 4 tot 7 gewone vrienden. Op zijn hoogst 11 dus. Misschien heb jij er veel meer maar een bedrag van minder dan 50 per maand valt wel mee toch?
Als je het kan lijen natuurlijk. Ik heb in financieel mindere periodes mijn budget voor zulke dingen wel wat naar beneden geschroefd.
woensdag 3 september 2025 om 14:45
Op het gemiddelde waar jij dus duidelijk van "afwijkt" en dan snap ik dat het veel wordt. En je moet helemaal niks natuurlijk!Theeleutje schreef: ↑03-09-2025 11:50Ik zal een uitzondering zijn maar ik heb meer hele goede vrienden. Daarnaast heb ik ook familie die gezinnen hebben die voor mij meer betekenen dan vrienden dus die zou ik dan ook meer dan € 50.- moeten geven. Ik begrijp dus niet helemaal waar je de berekening minder dan € 50.- per maand op baseert?
woensdag 3 september 2025 om 14:47
Ik heb wel eens meegemaakt dat binnen een groep mensen (bv een team collega's) expliciet werd gezegd wie er überhaupt niet mee hadden gedaan.
Ik was het een keer straal vergeten (1e verzoek kwam vlak voor m'n vakantie, reminder in m'n vakantie) terwijl ik altijd meedoe. Dat was ongemakkelijk...

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in