Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel (schoon) moeder betalen voor oppassen

15-05-2019 16:04 824 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_386159 wijzigde dit bericht op 02-09-2019 14:33
99.36% gewijzigd
SuperflySister schreef:
21-05-2019 19:57
Dat is heel normaal hoor, ik ken echt niet anders. Dat noemen mijn collega's en kennissen "het grote voordeel van opa en oma", dat je de deur uit kunt rennen zonder dat je iets aan je kind hebt hoeven doen. En dat het kind / de kinderen 's avonds ook al gegeten hebben en gewassen zijn dus 's avonds hoef je er ook niks aan te doen. Oh ja, en het eten staat klaar.

Het klinkt een beetje alsof ze zelf weer direct in de kind-modus schieten en papa en mama regelen het allemaal wel.
Nou ja, dat doen wij ook als onze gastouder er is. Peuter is dan nog in pyjama, kleuter is aangekleed want die moet naar school, maar als die vrij is dan is die ook nog in pyjama. En onze gastouder kookt ook.
Alle reacties Link kopieren
Het verschil is natuurlijk dat het voor je gastouder betaald werk is. Waarbij van beide kanten duidelijk is hoe of wat.
COtweepuntnul schreef:
22-05-2019 13:11
Nou ja, dat doen wij ook als onze gastouder er is. Peuter is dan nog in pyjama, kleuter is aangekleed want die moet naar school, maar als die vrij is dan is die ook nog in pyjama. En onze gastouder kookt ook.
Gratis?
NYC schreef:
22-05-2019 13:13
Gratis?
Nee, 15 euro per uur.

Overigens als mijn ouders/schoonouders er incidenteel zijn gaat het wel hetzelfde.
frettie schreef:
22-05-2019 13:12
Het verschil is natuurlijk dat het voor je gastouder betaald werk is. Waarbij van beide kanten duidelijk is hoe of wat.
Klopt, maar ik wilde even aangeven dat het op zich niet gek is.
COtweepuntnul schreef:
22-05-2019 13:15
Klopt, maar ik wilde even aangeven dat het op zich niet gek is.
Dat is het ook niet, maar je krijgt (naar mijn idee) gewoon een hele gekke situatie wanneer je ouders die rol van gastouder gaan krijgen. Ze zulle zichzelf niet zien als een gastouder, zo zullen de ouders van kinderen het zien, maar intussen gebeurt er van alles op het gebied van verzorging (soms ook huishouden) terwijl het heel goed te begrijpen is dat je daar als familie geen geld voor wil vragen/ krijgen. Maar de werkzaamheden op zichzelf zijn natuurlijk gewoon hetzelfde. En dan belanden sommige mensen zelfs op het punt dat ze het weigeren te kunnen zien als dat het werkzaamheden zijn en het dus heel erg normaal/vanzelfsprekend/de gewoonste zaak van de wereld vinden.
Alle reacties Link kopieren
Dat dus, dat het normaal gevonden wordt. Dat het bijna een recht is. Zeker als het bij de ene broer/ zus zo is gegaan wordt het bij de anderen verwacht. En daar komt het geklaag en het overbelaste gevoel vandaan dan.

En er zullen heus wel grootouders zijn bij wie dat gedoe niet speelt en die ook nog eens van gekkigheid niet weten wat ze met hun geld moeten, waardoor betaling misschien inderdaad niet nodig of gewenst is. Maar dat is lang niet altijd het geval. En het stoort me dat veel jonge ouders in zo’n geval het dan toch normaal blijven vinden dat hun ouders oppassen, vaak gratis ook nog. Vaak onder het mom van ‘een goede band is zo belangrijk voor beiden’. Ik vraag me dan wel eens af of dat argument nog gebruikt wordt als er betaald moet worden, evenveel als een opvang netto kost.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
22-05-2019 13:15
Klopt, maar ik wilde even aangeven dat het op zich niet gek is.
Snap ik. Maar maakt essentieel verschil voor me. Overigens zullen de meeste mensen geen gastouder aan huis hebben. Bij de opvang hoef je niet aan te komen met een kind dat niet aangekleed en gewassen is en/ of niet gegeten heeft.
frettie schreef:
22-05-2019 13:45
Snap ik. Maar maakt essentieel verschil voor me. Overigens zullen de meeste mensen geen gastouder aan huis hebben. Bij de opvang hoef je niet aan te komen met een kind dat niet aangekleed en gewassen is en/ of niet gegeten heeft.
Nee klopt dus dat is luxe hoor. En de kinderen zelf vinden het ook wel lekker.
Onze gastouder maakt trouwens niet schoon, daar heb ik dan weer een schoonmaakster voor ;-D

Mijn (schoon)ouders doen dan wel weer vaak de was en ruimen veel op als ze hier zijn (echt categorie kasten uitmesten). Mijn vader doet vaak de tuin, schoonvader doet klussen. Dat vragen we niet, dat doen ze vanzelf uit eigen inzicht. Anders vervelen ze zich, zeggen ze :mrgreen:
Ik snap nooit hoe ze het voor elkaar krijgen, maar volgens mijn moeder komt het doordat het niet hun eigen huis is, of zoiets.
NYC schreef:
22-05-2019 13:37
Dat is het ook niet, maar je krijgt (naar mijn idee) gewoon een hele gekke situatie wanneer je ouders die rol van gastouder gaan krijgen. Ze zulle zichzelf niet zien als een gastouder, zo zullen de ouders van kinderen het zien, maar intussen gebeurt er van alles op het gebied van verzorging (soms ook huishouden) terwijl het heel goed te begrijpen is dat je daar als familie geen geld voor wil vragen/ krijgen. Maar de werkzaamheden op zichzelf zijn natuurlijk gewoon hetzelfde. En dan belanden sommige mensen zelfs op het punt dat ze het weigeren te kunnen zien als dat het werkzaamheden zijn en het dus heel erg normaal/vanzelfsprekend/de gewoonste zaak van de wereld vinden.
Ja, daar moet je mee oppassen, dat je het gewoon gaat vinden. Dat is ook waarom wij dat niet structureel wilden. Wel incidenteel. Nu gaan de kinderen af en toe nachtje of weekendje logeren, dat is heerlijk, ook voor ons.
Wij leveren ons kind gewassen en aangekleed af, met extra kleren voor als het misgaat. Luiers en voeding, alles regelen wij. We brengen hem na het ontbijt en halen voor het avondeten, dus ook dat hoeven opa en oma niet te doen.

Voor mij is het dus allemaal niet herkenbaar.
COtweepuntnul schreef:
22-05-2019 13:51
Onze gastouder maakt trouwens niet schoon, daar heb ik dan weer een schoonmaakster voor ;-D

Mijn (schoon)ouders doen dan wel weer vaak de was en ruimen veel op als ze hier zijn (echt categorie kasten uitmesten). Mijn vader doet vaak de tuin, schoonvader doet klussen. Dat vragen we niet, dat doen ze vanzelf uit eigen inzicht. Anders vervelen ze zich, zeggen ze :mrgreen:
Ik snap nooit hoe ze het voor elkaar krijgen, maar volgens mijn moeder komt het doordat het niet hun eigen huis is, of zoiets.

Kasten uitmesten? Ik ga straks oppassen bij mijn dochter, maar dat zou ik toch niet in mijn hoofd halen....Dat vind ik nogal privacyschendend eerlijk gezegd.
Maya85 schreef:
21-05-2019 19:58
Zo praten ze er zelf ook over hoor, ze draaien er naar eigen zeggen hun hand niet voor om. Ze ervaren die dag als leuk en relaxt.
Ik ben niet tegen oppas door opa en oma maar het opgehemel over hoe leuk ze het wel niet vinden, dat ze er hun hand niet voor omdraaien en het altijd relaxt is geloof ik gewoon niet.
Kijk alleen eens naar de hoeveelheid topics die geopend worden over ouders (moeders) die erdoorheen zitten, niet weten hoe hun kind onder controle te krijgen, hoe de dag door te komen als het kind niet meer ´s middags slaapt.
Het kan gewoon niet anders dan dat opa en oma ook zulke momenten hebben. Dat zeggen ze misschien niet tegen je maar ze zijn er echt wel.
Daarom lijkt het me belangrijk om het oppassen, en de last die het soms toch is, niet als vanzelfsprekend (want het is familie) te vinden.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 14:30
0.28% gewijzigd
Rosalind schreef:
22-05-2019 14:26
Ik ben niet tegen oppas door opa en oma maar het opgehemel over hoe leuk ze het wel niet vinden, dat ze er hun hand niet voor omdraaien en het altijd relaxt is geloof ik gewoon niet.
Kijk alleen eens naar de hoeveelheid topics die geopend worden over ouders (moeders) die erdoorheen zitten, niet weten hoe hun kind onder controle te krijgen, hoe de dag door te komen als het kind niet meer ´s middags slaapt echt.
Het kan gewoon niet anders dan dat opa en oma ook zulke momenten hebben. Dat zeggen ze misschien niet tegen je maar ze zijn er echt wel.
Daarom lijkt het me belangrijk om het oppassen, en de last die het soms toch is, niet als vanzelfsprekend (want het is familie) te vinden.

Precies.
herfstappeltaart schreef:
22-05-2019 14:21
Kasten uitmesten? Ik ga straks oppassen bij mijn dochter, maar dat zou ik toch niet in mijn hoofd halen....Dat vind ik nogal privacyschendend eerlijk gezegd.
Dit.
No way dat een ander mijn kasten gaat uitmesten. Zelfs niet mijn moeder.
Rosalind schreef:
22-05-2019 14:26
Ik ben niet tegen oppas door opa en oma maar het opgehemel over hoe leuk ze het wel niet vinden, dat ze er hun hand niet voor omdraaien en het altijd relaxt is geloof ik gewoon niet.
Kijk alleen eens naar de hoeveelheid topics die geopend worden over ouders (moeders) die erdoorheen zitten, niet weten hoe hun kind onder controle te krijgen, hoe de dag door te komen als het kind niet meer ´s middags slaapt.
Het kan gewoon niet anders dan dat opa en oma ook zulke momenten hebben. Dat zeggen ze misschien niet tegen je maar ze zijn er echt wel.
Daarom lijkt het me belangrijk om het oppassen, en de last die het soms toch is, niet als vanzelfsprekend (want het is familie) te vinden.
Als je de relatiepijler leest dan ga je toch ook niet denken dat iedere relatie fucked up is? En als je de kinderpijler leest dan kun je ook gaan denken dat het een groot drama is, terwijl dat in de meeste gevallen niet zo is.

Ik denk dat het allemaal reuze meevalt.
Maya85 schreef:
22-05-2019 14:40
Als je de relatiepijler leest dan ga je toch ook niet denken dat iedere relatie fucked up is? En als je de kinderpijler leest dan kun je ook gaan denken dat het een groot drama is, terwijl dat in de meeste gevallen niet zo is.

Ik denk dat het allemaal reuze meevalt.
Oh ja, ik was even vergeten dat voor jou elke dag met je kinderen een feestje is. Nooit driftbuien, vermoeide kinderen, kinderen die niet willen slapen etc. Sorry.
herfstappeltaart schreef:
22-05-2019 14:21
Kasten uitmesten? Ik ga straks oppassen bij mijn dochter, maar dat zou ik toch niet in mijn hoofd halen....Dat vind ik nogal privacyschendend eerlijk gezegd.
Een van de redenen waarom ik schoonouders zelfs absoluut geen optie vond voor incidentele oppasmomenten.
Liever een pabostudente die helemaal geen behoefte had aan mijn kasten of tuin te reorganiseren. Of die vond "huis van jou is huis van mij".
3thee schreef:
22-05-2019 14:53
Een van de redenen waarom ik schoonouders zelfs absoluut geen optie vond voor incidentele oppasmomenten.
Liever een pabostudente die helemaal geen behoefte had aan mijn kasten of tuin te reorganiseren. Of die vond "huis van jou is huis van mij".

O_O Nou zo beschouw ik het huis van mijn dochter en schoonzoon absoluut niet. Ik zou daar nog niet eens uit mezelf koffie zetten (mag overigens wel van ze hoor). Ik hou gepaste afstand met oog voor privacy. Het zijn geen kinderen meer.
herfstappeltaart schreef:
22-05-2019 14:59
O_O Nou zo beschouw ik het huis van mijn dochter en schoonzoon absoluut niet. Ik zou daar nog niet eens uit mezelf koffie zetten (mag overigens wel van ze hoor). Ik hou gepaste afstand met oog voor privacy. Het zijn geen kinderen meer.
Heel goed, zou ik zeggen.

Mijn schoonmoeder zette ook ongevraagd planten in de tuin. Zelfs nu koopt ze nog kussens voor op de stoelen en als ik zeg dat we die niet nodig hebben, gaat ze het nog een keer aan mijn man vragen.

Dus nee, die verweving met ons huishouden zag ik niet zitten.
3thee schreef:
22-05-2019 15:12
Heel goed, zou ik zeggen.

Mijn schoonmoeder zette ook ongevraagd planten in de tuin. Zelfs nu koopt ze nog kussens voor op de stoelen en als ik zeg dat we die niet nodig hebben, gaat ze het nog een keer aan mijn man vragen.

Dus nee, die verweving met ons huishouden zag ik niet zitten.

Dat kan ik me voorstellen.
herfstappeltaart schreef:
22-05-2019 14:21
Kasten uitmesten? Ik ga straks oppassen bij mijn dochter, maar dat zou ik toch niet in mijn hoofd halen....Dat vind ik nogal privacyschendend eerlijk gezegd.
Oh, de keukenkasten in dit geval, en het is mn vader die het doet. En hij weet dat we dat prima vinden, anderd zou hij het niet doen hoor.
Maya85 schreef:
22-05-2019 14:40
Als je de relatiepijler leest dan ga je toch ook niet denken dat iedere relatie fucked up is? En als je de kinderpijler leest dan kun je ook gaan denken dat het een groot drama is, terwijl dat in de meeste gevallen niet zo is.

Ik denk dat het allemaal reuze meevalt.
Maar jij hebt het perfecte leven, werk, kinderen, familie.... etc. etc.

Psttt: het is niet echt :hihi:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven