Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel spaargeld/buffer is nou écht nodig?

15-03-2023 09:13 260 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het blijft een lastige discussie als het gaat om de vraag: Hoeveel spaargeld of buffer heb je nou écht nodig?

Het is voor iedereen anders omdat het afhankelijk is van je persoonlijke situatie, maar toch ben ik benieuwd wat nou écht een realistisch bedrag is om minimaal aan te houden. Wij sparen als gezin best goed en daar ben ik dankbaar voor, maar ik merk dat je de lat steeds hoger gaan leggen, wat eigenlijk helemaal niet nodig is.

Wij hebben het gevoel dat 10.000 euro al meer dan genoeg zal zijn, wij hebben een lage hypotheek en een goedkope kleine auto aangezien we voor ons werk enkel de fiets gebruiken. Ik vind het persoonlijk onzin om de berekening van het Nibud aan te houden aangezien hier voor een auto al een bedrag wordt gerekend wat wij never gaan uitgeven hieraan. Kortom, heel erg persoonlijk allemaal.....En in deze tijd zijn er heel veel mensen die niet eens meer kunnen sparen dus hoe realistisch is het allemaal nog?

Mijn vraag is: wat voor bedrag houden jullie aan? En op basis van welke redenen?

Wij twijfelen nu of we weer wat investeren of juist achter de hand moeten houden, zo lastig!
The best is yet to come!
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt, er is vorige week nog zo'n topic geweest en dat was al de honderdste.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nibud heeft een buffer berekenaar
https://www.nibud.nl/onderwerpen/sparen ... -opbouwen/

uitgaande dat je kunt sparen, (het blijft een luxe) zal het ook erg je aard liggen, hoeveel veiligheid je zoekt of hoe graag je uitgeeft
Het blijft persoonlijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hou 1000,- aan voor mezelf, ik heb ook een spaarpotje waar ik dure uitgaven van doe van de kinderen zoals nieuwe fiets/ bed/ matras etc, daar wil ik minimaal 500,- in hebben.
Ik probeer elke maand 200,- te sparen wat helaas niet altijd lukt.

Als alleenstaande moeder met een laag inkomen en geen alimentatie vind ik dit al heel wat. Na de scheiding (4.5jaar geleden) ben ik letterlijk met 0 begonnen.
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Zoveel mogelijk is mijn antwoord. Al is het maar voor later voor je pensioen of misschien wordt 1 van jullie wel ziek en heb je minder inkomen.

Misschien moet je wel opeens onverwacht de kozijnen vervangen dan is het fijn als je genoeg hebt, die 10.000 is er dan zo doorheen. Zelfs als je tegenwoordig andere auto nodig hebt, zijn ook niet meer zo goedkoop.
Mijn ouders moesten laatste de auto laten repareren, nieuwe motor en al waren 4000 euro kwijt, zijn onvoorziene kosten.

Als je het geld kan missen is investeren ook zeker geen slecht idee hier kan je spaar beleggingsrekening voor openen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Achter de berekening van het Nibud zit wel een hele theorie waarbij rekening wordt gehouden met heel veel mogelijkheden/ risico’s. Kortom de berekening van het Nibud is wel ergens op gebaseerd.
Maar goed, sparen - het bedrag aan spaargeld is voor iedereen persoonlijk en niet iedereen heeft de mogelijkheden om geld te reserveren voor een klein rampje- vervanging van iets.

Ik houd zelf de Oprah Winfry norm aan (heb ik haar ooit horen zeggen) -> 8x je netto maandinkomen.

Maar nogmaals sparen in deze tijden klinkt voor sommige mensen al als heel luxe.
beetje vrolijk en lief zijn voor elkaar helpt echt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn 'beginnende' spaarders, vriend heeft lang zonder inkomen gezeten dus samen geleefd van mijn inkomen en deeltje van zijn spaargeld, zijn spaargeld is nu op. Toen weinig kunnen sparen maar nu dubbel inkomen en huis gekocht.

Heb toevallig van de week m'n potjes ingesteld. Heb voor mezelf prive als spaardoel 10.000 aangehouden. Alles wat ik daarna spaar wil ik rechtstreeks mn studieschuld in gooien.

Op de gezamelijke heb ik wat potjes gemaakt, voor de katten (3 stuks) wil ik 3000 achter de hand hebben. Een operatie of een pechmaand met drie zieke katten en het is zo op.
Voor het huis en onderhoudt hebben we ook een potje, willen uiteindelijk een nieuwe badkamer maar daar heb ik nog niet echt een bedrag voor in mn hoofd. Hebben ook een hele actieve vve dus is alleen voor 'binnen' in ons eigen appartement.

Hebben (en hoeven) verder geen auto en geen kinderen waar voor gespaard hoeft te worden.
koettie wijzigde dit bericht op 15-03-2023 09:27
3.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
15-03-2023 09:17
Nibud heeft een buffer berekenaar
https://www.nibud.nl/onderwerpen/sparen ... -opbouwen/

uitgaande dat je kunt sparen, (het blijft een luxe) zal het ook erg je aard liggen, hoeveel veiligheid je zoekt of hoe graag je uitgeeft
Het blijft persoonlijk
Hier wordt gevraagd wat écht nodig is. Nibud geeft een advies en als ik kijk naar die van ons, vind ik dat echt niet nodig.

Zo adviseert het Nibud voor ons een buffer van 32.900 euro. Ik kan me niet voorstellen waar ik zoveel geld in één keer voor nodig heb (tenzij je weet dat het vervangen van het dak van je huis eraan komt ofzo).

Wat wel nodig is, lijkt me afhankelijk van je situatie. Een zzp-er met een hoge hypotheek, zonder goede verzekeringen zal een hoger bedrag achter de hand moeten hebben dan iemand die in loondienst is, hypotheekvrij is en recht heeft op 2 jaar ww
Alle reacties Link kopieren Quote
strandvrouw schreef:
15-03-2023 09:25


Ik houd zelf de Oprah Winfry norm aan (heb ik haar ooit horen zeggen) -> 8x je netto maandinkomen.

dat lijkt me voor NL volstrekt onzinnig
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar je je zelf comfortabel bij voelt en anders wat überhaupt haalbaar is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier 0.

Mijn schoonmoeder roept altijd dat we moeten sparen voor later. Maar wat zij bedoelt met 'later' dat is voor ons nu. Schoonvader ging met 56 met de vut, mijn man is nu 59 en voorlopig nog aan het werk. Tegen de tijd dat ik met pensioen kan, vooropgesteld dat het tegen die tijd nog bestaat, gaat hij hard richting de 80, ik mag hopen dat we het samen halen in goede gezondheid.

Wel is, bij de start van mijn pensioen, ons huis afbetaald en hypotheekvrij, wat inhoudt dat we in principe een spaarpot van ca 4.5 ton hebben. De bedoeling is om tegen die tijd het huis te verkopen en daarvoor in de plaats een appartement te kopen. Alles gelijkvloers, bij voorkeur in (de buurt van) een winkelcentrum.

Als morgen mijn wasmachine het begeeft kan ik gewoon een nieuwe bestellen, als er iets aan de auto is dan kunnen we dat ook gewoon betalen van de lopende rekening. In die zin hebben we wel altijd wat achter de hand. Maar voor de rest genieten we gewoon van wat er binnenkomt. We boeken weekendjes weg, ik heb een e-bike, ga regelmatig naar de sauna en mijn man heeft een motor.

Jij benoemt 'gezin'. Dus je zou wel eens kunnen kijken naar je kinderen. Een rijbewijs kost ca 2000 euro, een opleiding gemiddeld zo rond de 20.000. Als je goed kunt sparen zou ik per kind wel een bedrag sparen zodat je later geen moeilijke keuzes hoeft te maken. Heb je het gevoel dat één van je kinderen wel heel erg goed kan leren, kun je eens kijken naar het budget voor 'hogere' studies, een kind dat naar het MBO gaat heeft die 20.000 waarschijnlijk niet nodig.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nouschi schreef:
15-03-2023 09:15
Echt, er is vorige week nog zo'n topic geweest en dat was al de honderdste.
Oh echt? Ik heb de zoekfunctie nog gebruikt maar dan heb ik dat over het hoofd gezien!
The best is yet to come!
Alle reacties Link kopieren Quote
FamilyGirl09 schreef:
15-03-2023 09:28
Oh echt? Ik heb de zoekfunctie nog gebruikt maar dan heb ik dat over het hoofd gezien!
Is verwijderd vanwege trollen
Alle reacties Link kopieren Quote
Hangt ervan af. Stel dat 1 van jullie langdurig ziek wordt of ontslagen wordt, kan je dan nog steeds rondkomen van je gezamenlijk inkomen, of moet je dan maandelijks aanvullen met spaargeld?

Indien dat laatste, dan is 10.000 euro er snel door...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou goed denken voor dat ik geld uitgaf. Als ik het wel uitgeef dan is het het waard. Dus geen onzindingen waarvan de werking niet bewezen is. Tandpasta, crème, shampoo, conditioner, make-up, het is vaak eerder geloof dan er wetenschappelijk bewijs is dat duur beter is.

Dat wat over is kan gespaard worden.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn een gezin van 3 met vrije sector huurwoning en ons spaargeld ligt rond de 1000 euro. Als de auto kapot gaat hebben we een probleem. Voor ons kind spaar ik niet. Ik ga er wel vanuit dat we over +- 15 jaar voldoende maandelijks inkomen hebben om bij te dragen aan een eventuele studie of rijbewijs. En als dat niet lukt, dan maar niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
En hangt er ook nog vanaf hoe snel je iets bij elkaar gespaard kan hebben.
Stel dat je een nieuwe laptop nodig hebt, als je dat op 2 maanden bij elkaar gespaard kan hebben is het anders dan als dat een jaar zou duren. Dan heb je beter dat bedrag op je spaarrekening staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pennsylvania schreef:
15-03-2023 09:26
Hier wordt gevraagd wat écht nodig is. Nibud geeft een advies en als ik kijk naar die van ons, vind ik dat echt niet nodig.

Zo adviseert het Nibud voor ons een buffer van 32.900 euro. Ik kan me niet voorstellen waar ik zoveel geld in één keer voor nodig heb (tenzij je weet dat het vervangen van het dak van je huis eraan komt ofzo).

Wat wel nodig is, lijkt me afhankelijk van je situatie. Een zzp-er met een hoge hypotheek, zonder goede verzekeringen zal een hoger bedrag achter de hand moeten hebben dan iemand die in loondienst is, hypotheekvrij is en recht heeft op 2 jaar ww
Dat is precies wat ik bedoel, uiteraard kun je oneindig roepen: "Ja, maar wat als...." Maar het leven is één grote gok wat dat betreft ;) ! En als je Porsche vervangen moet worden en je zit in zwaar weer dan zou ik ook genoegen nemen met een klein bakkie op dat moment, toch? Dus je kan alles zo leuk en luxe maken als je wilt, maar wat is écht nodig.

Wij willen een bedrag sparen waarbij we een goed gevoel hebben maar daarnaast ook gewoon kunnen genieten van het geld dat we hebben. Maar dat blijft dus altijd een lastige overweging denk ik. Ons huis is al volledig voorzien van nieuwe kozijnen, een nieuwe keuken, zonnepanelen en een boiler en wij hebben een mega lage hypotheek. Geen hoge energiekosten etc. Maar sparen voor de studie van de kinderen, mijn ouders hebben dat nooit gedaan. Ik kreeg studiefinanciering en mijn ouders sprongen bij waar nodig. Maar de hele studie voor mijn kinderen betalen, euh...?
The best is yet to come!
Ik hou veel te veel aan, zo'n 30 duizend (voor mezelf alleen, allenstaande moeder) Ik snap dat dit echt een absurd hoog bedrag is want ik heb geen auto en woon in een huis met een VVE dus kosten voor groot onderhoud hoef ik niet zelf te betalen. Toch voelt het comfortabel om dit bedrag achter de hand te hebben. Ik denk over een jaar of 5 te verhuizen, en dan is het fijn om voldoende geld te hebben voor het opknappen van een nieuw huis, meubels, etc.
Alles boven de 30k beleg ik voor de lange termijn (pre-pensioen, pensioen, of eventueel een stukje hypotheek aflossen als de rentevaste periode afloopt)
anoniem_65fffc027e485 wijzigde dit bericht op 15-03-2023 09:40
3.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn spaarekening is mijn huis. Ik heb een grote overwaarde die niet zal slinken.. ik probeer elke maand te sparen, maar ik werk parttime dus er komt niet superveel binnen. Ik geniet van kind en vrije tijd en later zie ik het wel…
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt wel nagaan wat de grootste kosten zijn waarvoor je niet verzekerd bent. Als je een auto hebt met alleen WA is het handig om geld genoeg te hebben voor een dure reparatie of vervanging. Bij een wasmachine weet je dat deze na 10-20 jaar vervangen moet worden. Hier kun je alvast geld voor opzij leggen. Als je een hoog inkomen hebt is het makkelijker om te sparen, maar in dat geval zal het minder noodzakelijk zijn omdat je die wasmachine dan wel uit je lopende uitgaven kan betalen.

Aan de andere kant zul je met een hoger inkomen en een eigen huis wel geld opzij moeten leggen voor onderhoud. Elke 5-7 jaar buitenschilderwerk en elke 20-30 jaar dak, vloeren, muren en ander groot onderhoud. Bij een eigen huis zou je het nodige geld ook kunnen lenen via een extra hypotheek, maar rente en aflossing is hoger dan maandelijks een bedrag sparen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosanna1985 schreef:
15-03-2023 09:29
Hangt ervan af. Stel dat 1 van jullie langdurig ziek wordt of ontslagen wordt, kan je dan nog steeds rondkomen van je gezamenlijk inkomen, of moet je dan maandelijks aanvullen met spaargeld?

Indien dat laatste, dan is 10.000 euro er snel door...
Dat is zeker een goed punt! In ons geval kunnen wij op één inkomen ook rondkomen, dan zal het sparen wel veel minder gaan worden of zelfs tijdelijk stopgezet worden, maar het is haalbaar. Maar je weet nooit hoe het loopt dus mijn brein zegt dan dat je altijd alles zoveel mogelijk op je spaarrekening moet gooien, maar dan geniet je nu niet meer van wat je hebt! Als ik me rot spaar en over 10 jaar ineens van de aardbodem verdwenen ben is al die stress voor niets geweest.
The best is yet to come!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je iets aan je gebit krijgt, een bril moet, of andere ,duurdere , medische behandeling, een rechtszaak moet aanspannen, ontslagen wordt of ontslag wil nemen vanwege een vervelende baas, ziek wordt, onderhoud van je huis, eerder met pensioen wil, je kind ergens bij wil ondersteunen enz enz.
Dus sparen zoveel je kunt en proberen ook in het nu wat leuks te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bonny schreef:
15-03-2023 09:34
Wij zijn een gezin van 3 met vrije sector huurwoning en ons spaargeld ligt rond de 1000 euro. Als de auto kapot gaat hebben we een probleem. Voor ons kind spaar ik niet. Ik ga er wel vanuit dat we over +- 15 jaar voldoende maandelijks inkomen hebben om bij te dragen aan een eventuele studie of rijbewijs. En als dat niet lukt, dan maar niet.
Zo was het bij ons ook hoor, toen Lonneke nog thuis woonde. We hadden toen een stuk minder inkomen en er mocht eigenlijk niks geks gebeuren.
Ik moet zeggen: gekke dingen gebeurden natuurlijk toch, maar gelukkig altijd zo rond de tijd dat er geld terug kwam van de belastingdienst, of vakantiegeld, een bonus, dat soort dingen. Dan was er weer een topic met 'wat doe jij met je vakantiegeld?' en dan was het antwoord simpel: autoreparatie, achterstallige rekeningen en een seizoenskaart voor het zwembad en dan was het op.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Stientje schreef:
15-03-2023 09:38
Ik hou veel te veel aan, zo'n 30 duizend.. Ik snap dat dit echt een absurd hoog bedrag is.
Zo absurd hoog vind ik dit bedrag niet houd voor mezelf nog meer aan, maar ik wil ooit met vervroegd pensioen. Kan me voorstellen dat tegenwoordig dit voor veel mensen niet haalbaar is en dat vind ik jammer om te zien.

Zolang je ook maar kan genieten toch?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven