Geld & Recht alle pijlers

hoeveel sparen jullie?

24-07-2011 17:05 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik woon samen met mijn vriend en hebben een koophuis.

Per maand sparen wij 400 euro, maar we leven allebei best simpel.

We roken drinken niet, besteden wel veel geld aan boodschappen, en gaan 1 x per maand lekker uit eten. Hebben samen 1 auto. Buiten dat werken we allebei fulltime en hebben geen kinderen alleen een kat.

We willen graag een kindje. Dan ga ik minder werken. ( 24 uur) Werk in een winkel en mijn vriend in de bouw.

Ben bang dat we dan niets meer kunnen sparen!

een baby/kind kost toch ook enorm veel geld? en als we nu al zo zuinig leven.

Ben benieuwd wat jullie mening hierop is. Is 400 euro veel of weinig in ons leefsituatie? We gaan allebei goed met geld om.

hoor het graag van jullie.
Wij sparen 75 euro vast. Dit wordt verdeeld over verschillende spaarrekeningen. Daarnaast sparen we elke maand 300,00, maar daar wordt soms nog wel eens wat van teruggeboekt. Op de spaarrekeningen staat voldoende saldo voor niet voorziene uitgaven.

Volgende maand zal er een smak met geld afgaan omdat de achterkant van het huis wordt aangepakt.
ooh wij hebben zeker 3x de adviesbuffer op onze rekening staan. Wij hebben altijd behoorlijk gespaard. We verdienen absoluut niet veel, maar hebben gewoon niet zo veel bijzondere uitgaven naast de vaste lasten. Nu hebben we een klein kindje en ben ik minder gaan werken en spaar ik uiteraard ook minder, maar we hebben dus nog een flinke buffer op de spaarrekening (30.000 euro ongeveer) dus daar kunnen we wel even mee vooruit. Zeker omdat we nu elke maand toch nog wel een paar honderd euro sparen.

TO, ik vind 400 euro sparen niet zo heel veel, aangezien jullie allebei fulltime werken, geen kinderen. In die situatie spaarden wij wel zo'n 900 euro per maand. (ik verdiende zo'n 1400 netto en man 1600 netto)
quote:decatur schreef op 07 augustus 2011 @ 18:31:

Niets. Ik geloof in een aankomende (wanneer weet ik niet) wereldwijde crisis, waarbij het nog maar de vraag is of je wat aan je spaargeld hebt. Ik leef (en geniet) nu.maar om NU te genieten, heb je dan geen spaarrekening nodig? Wij betalen wel eens iets van de spaarrekening juist om te kunnen genieten hoor. Een vakantie, een nieuwe tv, etc.
quote:Tijger32 schreef op 08 augustus 2011 @ 21:32:

[...]

Dat komt denk ik door de manier waarop ze zelf reageert. "Ik spaar niet want mijn vent verdient belachelijk veel." Vervolgens weet ze niet of haar vent wel of niet spaart. Maar ik vraag me af als je vent belachelijk veel verdient, je zelf ook werkt en geen dure woning hebt, waarom je zelf niet spaart. Of iig samen spaart.

Wat ik dan niet snap als je niet spaart... Bij ons gaat het sparen automatisch, kost me geen moeite. Ik betaal de vaste lasten, koop mijn boodschappen, af en toe wat kleren, en hou dan geld over wat ik op de spaarrekening zet. Als ik nu nog veel meer zou verdienen, zou ik dus nog meer sparen. Maar hoe doe je dat dan, niet sparen als je vent belachelijk veel verdient. Zit je dan aan het eind van de maand te kijken: oh shit, er staat nog 800 euro op de rekening, dat moet ik snel nog even op maken. Hup, de stad in, of snel nog even iets duurs kopen.

Of bedoelt ze met niet sparen dat ze gewoon niks overboekt naar een spaarrekening maar alles wat overblijft gewoon op de lopende rekening laat staan? Dan is het toch veel voordeliger het wel even over te boeken op een spaarrekening?

Ik begrijp gewoon niet waar haar spaargeld blijft als ze niet spaart maar wel een vent heeft die zoveel verdient. Waar moet je al dat geld dan aan uit geven..
lees hier veel reacties van mensen die sparen nutteloos vinden en het dus niet doen. Snap er eigenlijk niks van. Zoals ik hierboven al zei, waar geven jullie dat geld dan aan uit? Ik verdien niet heel veel en man ook niet, maar als wij gewoon normaal leven dan sparen wij automatisch een bepaald bedrag. En dat boek je dan toch automatisch over naar een spaarrekening? Ik snap dat niet iedereen de luxe heeft om te kunnen sparen, maar ik heb het nu over de mensen die gewoon niet sparen omdat dat niet zinvol is. Jullie maken je geld dan tot de laatste cent op? En aan wat dan?

Ik zelf vind het wel heel prettig om veel spaargeld te hebben. Zou me er niet lekker bij voelen als ik een lege spaarrekening zou hebben. Ik weet nu gewoon dat we alles kunnen betalen als er iets kapot gaat of als iemand even zonder werk komt te zitten, dan hebben we een buffer. Zeker nu met een kindje vind ik het belangrijk om geld achter de hand te hebben. Ik zou ook niet weten waar ik het anders allemaal aan uit zou moeten geven. Je gaat toch niet zomaar spullen kopen omdat je het geld er voor hebt en niet omdat je het niet leuk vindt of nodig hebt?
Ik spaar elke maand 1000 euro... maarja ik heb nog niet zoveel vaste lasten dus nu kan ik ff een flinke buffer opbouwen!
quote:tulpje21 schreef op 06 oktober 2011 @ 10:32:

lees hier veel reacties van mensen die sparen nutteloos vinden en het dus niet doen. Snap er eigenlijk niks van. Zoals ik hierboven al zei, waar geven jullie dat geld dan aan uit? Ik verdien niet heel veel en man ook niet, maar als wij gewoon normaal leven dan sparen wij automatisch een bepaald bedrag. En dat boek je dan toch automatisch over naar een spaarrekening? Ik snap dat niet iedereen de luxe heeft om te kunnen sparen, maar ik heb het nu over de mensen die gewoon niet sparen omdat dat niet zinvol is. Jullie maken je geld dan tot de laatste cent op? En aan wat dan?

Ik zelf vind het wel heel prettig om veel spaargeld te hebben. Zou me er niet lekker bij voelen als ik een lege spaarrekening zou hebben. Ik weet nu gewoon dat we alles kunnen betalen als er iets kapot gaat of als iemand even zonder werk komt te zitten, dan hebben we een buffer. Zeker nu met een kindje vind ik het belangrijk om geld achter de hand te hebben. Ik zou ook niet weten waar ik het anders allemaal aan uit zou moeten geven. Je gaat toch niet zomaar spullen kopen omdat je het geld er voor hebt en niet omdat je het niet leuk vindt of nodig hebt?

Ik lees eigenlijk maar een paar reacties van mensen die sparen nutteloos vinden?

Maar goed, ik vind wat spaargeld achter de hand hebben ook heel prettig. Heb alleen nog niet zoveel, maar ben er mee bezig.

Ik moet dit bedrag wel aan het begin van elke maand apart zetten, want anders is het zo op...aan van alles en nog wat: kleren, uit eten gaan, bios, weekendje weg, nieuw geurtje, sierraden, iets voor het huis etc. etc. Ik hoef geen moeite te doen om geld uit te geven en ik geef ook nooit geld uit omdat ik geld over heb. Maar als ik geld over heb en ik zie iets wat ik wil hebben, dan koop ik het.
quote:ikweethetniet111 schreef op 07 oktober 2011 @ 07:11:

[...]

Maar als ik geld over heb en ik zie iets wat ik wil hebben, dan koop ik het.

Klinkt herkenbaar. Alleen ben ik me op een gegeven moment gaan afvragen of ik het ECHT wilde hebben, of dat het maar ingegeven werd door gewoonte of om iets te kopen.

Geef nu veel minder geld uit aan allerlei flutdingen; maar als ik bijvoorbeeld een dure tas wil kopen die ik echt graag wil, vind ik het geen enkel probleem daar geld voor neer te leggen.
Inkomsten +- netto 4000. 2 personen geen kinderen. Sparen elke maand zo'n 500-1500. Eigenlijk te weinig dus ;).
wij sparen niets.

alleen het kleine geld in de portemonee gaat in een spaarpot die niet zo een twee drie open kan ( zo'n blik je kent ze vast wel).

het is niet dat we niet willen sparen maar omdat het nu niet kan. we zijn in april gaan samenwonen en hebben nogal wat onvoorziene kosten gemaakt.

ook ben ik minder gaan werken ( het was of dat of eruit, nu heb ik uren op papier en anders ook nog nul uren. heb flink onderhandeld en zo toch nog de uren op papier kunnen krijgen).

vriend studeerd nog en werk daarnaast keihard om ook wat bij te dragen.

we zijn nu bezig om uit het rood te komen, das namelijk erg duur.

dus we doen nu zuinig aan. we proberen vooral op boodchappen te bezuinigen, het gaat alleen moeilijk omdat we niet zoveel uitgaven aan boodschappen. ( lees: bijna nooit extra dingen en we drinken veel water/ranja).

maar we zijn goed op weg. we denken/hopen nog een paar maandjes en dan zijn we eruit. vriend moet nog een jaar naar school en dan kan hij ook meer gaan werken ( en verdienen omdat hij dan een diploma heeft voor een hogere functie)
quote:Julus schreef op 08 augustus 2011 @ 08:59:

Ik weet niet hoor, maar de mensen die 2400 netto zelfs nog aan de lage kant vinden hebben m.i. een ietwat vertekend beeld van de modale salarissen. Dat bedraagt momenteel 1650 netto per maand. Als je dus 2400 netto verdient, zit je echt ruim bovenmodaal. En dat vind ik veel geld!

Onzin om te stellen dat je met MBO makkelijk 2400 kunt verdienen, veel HBO-ers of zelfs Wo-ers verdienen dat niet.

Eens.

Wederom in mijn ogen weer een heel opmerkelijke post van je Germanwings.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik ga, geinspireerd door dit topic, voortaan de dag voordat een salaris binnen komt kijken hoeveel er nog op staat en dat als er nieuw bij is omzeten naar de spaarrekening.

Kijken of het dan wat harder gaat.

(nu mijn lief nog helemaal van het roken afhelpen)
-
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Maja82 schreef op 07 oktober 2011 @ 10:56:

Ik ga, geinspireerd door dit topic, voortaan de dag voordat een salaris binnen komt kijken hoeveel er nog op staat en dat als er nieuw bij is omzeten naar de spaarrekening.

Ja dat werkt heel goed!
Ik vind het zo moeilijk om goed overzicht te krijgen in de financieën. Ik heb geen achterstanden, spaaren gaat ook goed maar verder heb ik eigenlijk geen idee. Ik kan op basis van de bedragen die ik onthouden heb wel inschatten wat ongeveer onze vaste lasten zijn maar verder leven we er eigenlijk maar op los. Zelfs een grote reparatie aan de auto kan ik 'zomaar' betalen (geen geld van spaar plukken). Ik besef goed dat dat niet altijd zo door kan gaan maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen.
Er bestaat een online programma waarin je gegevens van je bankrekening importeert waarna het programma je een totaal overzicht biedt op je inkomen- en uitgaven patroon.

Het is veilig en ze hebben er geloof ik ook een prijs mee gewonnen ooit. Ik ben alleen de naam van die site volledig kwijt. Weet iemand wat ik bedoel?

Dat programma zou een start kunnen zijn Maja82.
Huishoudboekje online
Ik ga het eens uitpluizen, dank je.
Of begin gewoon heel simpel met een maand lang exact opschrijven wat er inkomt en wat er uit gaat.

Ik doe dat nu drie maanden en heb daardoor zó'n goed overzicht gekregen!
Ik ben al blij als ik niet vergeet om regelmatig de planten water te geven. Gaat niet werken. (en bij mijn vriend ook nie)
quote:Enn schreef op 07 oktober 2011 @ 10:54:

[...]

Eens.

Wederom in mijn ogen weer een heel opmerkelijke post van je Germanwings.Hoezo wederom?
quote:Liene85 schreef op 07 oktober 2011 @ 10:36:

Inkomsten +- netto 4000. 2 personen geen kinderen. Sparen elke maand zo'n 500-1500. Eigenlijk te weinig dus ;).Je zou nog wel wat kunnen besparen op kattenvoer.
ik doe het ook zo. Als mij salaris gestort is kijk ik wat er nog aan 'overschot' op mijn rekening staat en dat boek ik over. Als ik 1500 euro verdien en er staat 1700 euro op als mijn salaris net gestort is, dan heb ik dus 200 euro gespaard en dat gaat naar mijn spaarrekening. Ik begin elke maand dus met 1500 euro. Zo zie je goed wat je elke maand spaart.
Ik ben het er ook mee eens dat je niet altijd een HBO opleiding hoeft te hebben om 2400 netto te verdienen. Mijn vriend heeft nog niet eens een mbo diploma(wel gevolgd en cerfiticaten gekregen) en verdiend 2100 netto als monteur.

Verder verdien ik 1500 euro en spaar 400 euro per maand, vriend lief vind het niet zo nodig om te sparen en spaart ongeveer 200 a 300 per maand
quote:tulpje21 schreef op 06 oktober 2011 @ 10:32:

Ik zelf vind het wel heel prettig om veel spaargeld te hebben. Zou me er niet lekker bij voelen als ik een lege spaarrekening zou hebben. Ik weet nu gewoon dat we alles kunnen betalen als er iets kapot gaat of als iemand even zonder werk komt te zitten, dan hebben we een buffer. Zeker nu met een kindje vind ik het belangrijk om geld achter de hand te hebben. Ik zou ook niet weten waar ik het anders allemaal aan uit zou moeten geven. Je gaat toch niet zomaar spullen kopen omdat je het geld er voor hebt en niet omdat je het niet leuk vindt of nodig hebt?Je zegt steeds wij verdienen niet zo heel veel, maar ik vind ¤3000.- per maand netto best veel hoor.......?! Ik weet niet hoe je gezinssituatie is of je fulltime werkt.??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven