Hoeveel zakgeld 1e klaas middelbare school?
woensdag 17 juli 2019 om 12:42
Hallo allemaal,
Onze 12jarige zoon start na de zomervakantie in de 1e klas van de middelbare. Wij hebben net een jongerenrekening voor hem geopend met pinpas. Wil hem graag 1 bedrag per maand aan zakgeld geven, maar hoeveel?
Hier moet hij een bedragje van sparen (om zelf te leren), zelf kadootjes kopen voor vriendjes/ vriendinnetjes (familie niet), en een lekker hapje soms id kantine, enz.
Wij sparen tot dusver ook zelf voor hem op een spaarrekening. We willen hem zelf ook leren sparen (nu met rekening en pinpas, keuzes maken en op is op enz). Gaan we nog doorsparen op die rekening?
Heel benieuwd...
Onze 12jarige zoon start na de zomervakantie in de 1e klas van de middelbare. Wij hebben net een jongerenrekening voor hem geopend met pinpas. Wil hem graag 1 bedrag per maand aan zakgeld geven, maar hoeveel?
Hier moet hij een bedragje van sparen (om zelf te leren), zelf kadootjes kopen voor vriendjes/ vriendinnetjes (familie niet), en een lekker hapje soms id kantine, enz.
Wij sparen tot dusver ook zelf voor hem op een spaarrekening. We willen hem zelf ook leren sparen (nu met rekening en pinpas, keuzes maken en op is op enz). Gaan we nog doorsparen op die rekening?
Heel benieuwd...

woensdag 17 juli 2019 om 15:57
Verder gaat het wel? Je zal je maar zo verheven voelen, kansloos

woensdag 17 juli 2019 om 15:58
Nah ik werkte 12 tot 15 uur naast het vwo vanaf de 4e dus ik had geld genoeg naast mijn zakgeld

Mijn ouders waren misschien wat makkelijk, maar ben goed terechtgekomen hoor

leeuw32 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 15:59
9.52% gewijzigd

woensdag 17 juli 2019 om 15:58

woensdag 17 juli 2019 om 15:59
mss niet in Tjietjerkstradeel of Simpelveld of weet ik wat voor vergeten gehucht maar als ik hier kijk wat er staat bij Pathe dagelijks of waarmee de Macs ed bevolkt worden, dan is het echt een ander verhaal

woensdag 17 juli 2019 om 16:00
Of ouders verdienen gewoon goed en hebben een andere levensstandaard. Hoeft niet meteen zo triest gereageerd te worden op mensen die het anders doen.
Maar goed, het is Viva, daar wordt wc papier nog twee keer gebruikt.

woensdag 17 juli 2019 om 16:01
aatjuhh123 schreef: ↑17-07-2019 15:59mss niet in Tjietjerkstradeel of Simpelveld of weet ik wat voor vergeten gehucht maar als ik hier kijk wat er staat bij Pathe dagelijks of waarmee de Macs ed bevolkt worden, dan is het echt een ander verhaal
Randstad hier, ik zie echt anders. In vakanties wel veel bruggers, dat wel.

woensdag 17 juli 2019 om 16:06

woensdag 17 juli 2019 om 16:07
Gatinmijnsok schreef: ↑17-07-2019 16:06Hier meerdere Macs in de buurt en dochter gaat nooit zelf, haar vrienden ook niet. De ijssalon/ijskar die bij school staat is wel iets dat ze in de zomer vaker doen.
Precies, hier net zo.

woensdag 17 juli 2019 om 16:09
Als mijn kind 300 euro per maand zou verdienen zou mijn toelage stoppen.Leeuw32 schreef: ↑17-07-2019 15:58Nah ik werkte 12 tot 15 uur naast het vwo vanaf de 4e dus ik had geld genoeg naast mijn zakgeld. Had gemiddeld 300 euro in de maand van bijbaan dus dat zakgeld van 50 euro viel reuze mee
Mijn ouders waren misschien wat makkelijk, maar ben goed terechtgekomen hoor.
Zo ken ik een gezin met thuiswonende, werkende kinderen. Verdienen een full time salaris en krijgen nog steeds zakgeld.
Dat is toch raar?

woensdag 17 juli 2019 om 16:09
De Randstad heeft ook vergeten gehuchten.
Ik praat over Den Haag, Scheveningen. Ben ook heel veel in Rotterdam. Mss niet de meest representatieve steden want daar is het altijd druk maar je loopt echt over de hoofden van bruggers bij de Pathe's, de Macs e.d.
anoniem_64f790f6323e5 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 16:10
0.24% gewijzigd

woensdag 17 juli 2019 om 16:11
Hier ook, dochter is wel wat ouder. Ook mobiel abonnement betaal ik voor haar.
Zakgeld van €20 per maand voor cadeautjes vriendinnen, tijdschrift, make up, iets lekkers op school enz...
Kleedgeld wil dochter niet, slim kind gaat liever met mama en haar pinpas winkelen....

woensdag 17 juli 2019 om 16:11
Zoon hier net 15
Krijgt 25 per maand. Betaald daar paar kadootjes van. Verder regelmatig bezoek aan de AH in tussenuur. ( komend schooljaar havo 4 en dan schijnen ze veel tussenuren te hebben dus misschien iets verhogen.
Ik betaal regelmatig iets voor hem, zwembad, jumpstyle, dat soort dingen.
Hij schijnt aan de bovenkant te zitten in zijn klas.
Telefoon betaal ik ook.
Kleedgeld 200 per 3 maanden. Komt hij goed mee uit maar moet echt wel keuzes maken. En dat lijkt mij heel goed.
Al met al heeft zoon het beter dan ikzelf.
Ik zeg ook wel eens nee tegen een activiteit. Hij mag wel maar ik financier het niet. Geld is op.
Zeurt hij nooit over.
Krijgt 25 per maand. Betaald daar paar kadootjes van. Verder regelmatig bezoek aan de AH in tussenuur. ( komend schooljaar havo 4 en dan schijnen ze veel tussenuren te hebben dus misschien iets verhogen.
Ik betaal regelmatig iets voor hem, zwembad, jumpstyle, dat soort dingen.
Hij schijnt aan de bovenkant te zitten in zijn klas.
Telefoon betaal ik ook.
Kleedgeld 200 per 3 maanden. Komt hij goed mee uit maar moet echt wel keuzes maken. En dat lijkt mij heel goed.
Al met al heeft zoon het beter dan ikzelf.
Ik zeg ook wel eens nee tegen een activiteit. Hij mag wel maar ik financier het niet. Geld is op.
Zeurt hij nooit over.

woensdag 17 juli 2019 om 16:13
Dochter heeft 1 feestje gehad afgelopen jaar, voor de rest niks meer gehoord over feestjes.

woensdag 17 juli 2019 om 16:17
En dat ben ik dus ook met je eens. Ik heb mijn kids altijd gesponsord voor een leuk leven leiden tijdens school, pubertijd etc.
Maar 1-maal zelf flink bijverdienen vanaf hun 15e, 16e was ook gelijk zelf steeds meer betalen. Dan had ik ook geen enkele moeite om de sponsorbijdrage te stoppen.
Maar zolang dat bijverdienen niet aan de orde was, was ik aan zet. En terecht. Ze zijn maar 1 keer 12 13 14.
woensdag 17 juli 2019 om 16:20
woensdag 17 juli 2019 om 16:26
Mijn dochter van 15 heeft echt genoeg aan 20 euro per maand. In de brugklas kreeg ze dat ook. Op school koopt ze bijna nooit eten, hooguit een keer een broodje bij de Lidl en qua drinken vindt ze het prima om water mee te nemen. Zo nu en dan koop ik een flesje Spa met een smaakje voor haar om mee te nemen, maar daar vraagt ze niet om.
Als ze afspreekt met vriendinnen is dat meestal bij iemand thuis en heel soms gaat ze met hen ergens wat eten of naar de film, maar dat is echt niet vaak. Ze spaart er ook nog van. Ik moet wel zeggen dat ze op haar verjaardag altijd wel best wat geld krijgt, maar ook dat gaat eigenlijk altijd op haar spaarrekening.
Zelf ben ik anders, voor mijn gevoel heb ik altijd van alles “nodig”. Mijn jongste dochter heeft dat ook. En dan gaat het heel hard met je geld en lijkt die 20 euro opeens niks. Zij leert dus dat ze keuzes moet maken. Als ze straks op de middelbare school elke keer snoep koopt, is er geen geld meer voor de film bijvoorbeeld, ik denk dat dat heel goed is voor kinderen.
Als ze afspreekt met vriendinnen is dat meestal bij iemand thuis en heel soms gaat ze met hen ergens wat eten of naar de film, maar dat is echt niet vaak. Ze spaart er ook nog van. Ik moet wel zeggen dat ze op haar verjaardag altijd wel best wat geld krijgt, maar ook dat gaat eigenlijk altijd op haar spaarrekening.
Zelf ben ik anders, voor mijn gevoel heb ik altijd van alles “nodig”. Mijn jongste dochter heeft dat ook. En dan gaat het heel hard met je geld en lijkt die 20 euro opeens niks. Zij leert dus dat ze keuzes moet maken. Als ze straks op de middelbare school elke keer snoep koopt, is er geen geld meer voor de film bijvoorbeeld, ik denk dat dat heel goed is voor kinderen.
woensdag 17 juli 2019 om 16:28
Andersom schreef: ↑17-07-2019 14:56Dat kan best even duren. Omdat hier om de dag zeker gewassen wordt had zoon niet door dat drie boxers wel erg weinig was. Tot de sport en de school (gym)hier stil viel en ik ineens minder was had. Twee dagen niet gewassen en paniek!
Hij ging nieuwe halen en dacht dat drie wel genoeg was. 'We gaan binnenkort drie weken op vakantie, schat, dus doe maar iets meer.'
Naturistisch op vakantie gaan, dan trek je misschien één keer per drie dagen een onderbroek aan, voor drie uurtjes.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"