Geld & Recht alle pijlers

Hoogte hypotheek.

13-10-2016 10:35 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar wat meningen.

Wij hebben sinds kort ons huis verkocht en wonen nu tijdelijk in een huurhuis.

Ik blijf maar twijfelen over de aankoopprijs van een eventuele nieuwe woning. We kunnen lenen tot ongeveer 250.000,- Ons inkomen is heel modaal.

Nu willen we graag kopen tussen de 180.000.- en 200.000,- De hypotheek zal met deze rente dan rond 500,-/ 550,- liggen (netto) 20 jaar vast.

We kunnen dit erg makkelijk betalen. Voorheen lag onze hypotheek rond de 400 (netto) met een woning van 120.000,-.

Nu heeft mijn partner een woning gevonden van 215.000,-...

Prachtig huis, precies wat we zoeken maar ik twijfel enorm. Ik vind het al heel wat om richting de twee ton te gaan. Voorheen op 1 inkomen gekocht en nu dan op twee inkomens. We hebben beide een vaste baan en durven dit wel aan maar toch...

Wat vinden jullie?
Pff. Ik ben jaloers! Voor dat geld koop je hier een krappe tussenwoning met een klein achtertuintje. Die woning van 215.000 zit nog 35.000 onder jullie max. Ik snap het probleem niet eigenlijk. Met inkomensterugval kunnen jullie het nog zat betalen.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
quote:julius schreef op 13 oktober 2016 @ 12:04:

Die € 15.000 extra is tegen een rente van 2,5 procent exact € 31,25 per maand. Bruto.

Je moet je niet blindstaren op de aankoopprijs. Kijk naar je bruto maandlasten. OP twee inkomens kunnen jullie deze meer dan prima dragen, en zelfs als jullie uit elkaar gaan kan je deze lasten met 1 modaal inkomen nog prima dragen.En na afloop van de looptijd heb je nog steeds een schuld van €15.000, terwijl je over een looptijd van 20 jaar €7.500 aan rente hebt betaald.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat betaal je nu dan voor het huurhuis, hierzo zit je al snel op 700 euro.
Ik snap 'het probleem' best wel hoor, al weet ik niet helemaal of dat nu nog zo is .Toen wij drie jaar geleden ons huis kochten, schrokken we ons rot van de maximale hypotheekbedragen die ons om de oren vlogen! Wij hebben echt gekeken naar wat we maximaal per maand kwijt wilden zijn en daar ons hypotheekbedrag op aangepast.
quote:hamerhaai schreef op 13 oktober 2016 @ 12:36:

[...]

En na afloop van de looptijd heb je nog steeds een schuld van €15.000, terwijl je over een looptijd van 20 jaar €7.500 aan rente hebt betaald.Of je lost lineair in 30 jaar af. Dan kost die 15.000 je 72.91 per maand, maar daarvan is dan 42 euro 'aflossing', wat je gewoon van die 700 euro per maand 'sparen' af kunt halen, want vermogensopbouw in je huis is net zo goed als elders. In totaal betaal je dan een stuk minder rente, en na 20 jaar heb je maar een paar duizend euro schuld over, na 30 jaar niks.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik spaar al voor de kinderen. We hebben onze woning verkocht zonder overwaarde (ook geen schuld)

We kunnen het goed betalen. Dat is mede dankzij de lage rente. Ook wanneer we 30.000,- boven ons oorspronkelijke budget zitten.

Het is denk ik toch meer een gevoels kwestie. Ik zie om mij heen toch wel veel ellende van mensen die veel geld op hun woning verloren hebben, aan de top van hun hypotheek zitten, baan verlies etc.

Ik verbaas me overigens wel over de reacties. Ik had verwacht dat er meer mensen terughoudend zouden zijn over zo'n bedrag. Ik denk dat het toch wel iets persoonlijks is, ik zie teveel beren op de weg en moet eigenlijk zakelijker gaan denken. Op basis van een goed, verstandig plan de beslissing maken.
Voor de een is 150.000 teveel, voor een ander is 300.000 nog heel bescheiden. Het gaat nooit om het bedrag, maar om het totaalplaatje.

En dat plaatje ziet er bij jou best aardig uit: jullie kunnen goed sparen, werken niet allebei fulltime, hebben wat spaargeld, lenen niet maximaal.

En er zijn een paar vraagtekens, met name omdat beide inkomens nodig zijn. Maar je geeft zelf al aan dat je over scenario's waarin 1 inkomen wegvalt hebt nagedacht, en dat die op te lossen zijn, in het ergste geval door te verkopen.

Ik zou niet weten waarom je dan 'nog voorzichtiger' zou moeten zijn. Het is goed om voorzichtig te zijn, maar je hoeft echt niet je hele huis met spaargeld te kunnen kopen.

Staar je vooral niet blind op het bedrag.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Wij hebben voor een vergelijkbare keuze gestaan. Ik had in mijn hoofd een grens. Uiteindelijk zijn we hier toch 15.000 boven gaan zitten. (Nog steeds 35.000 onder het maximaal te leven bedrag, voor ons) Waarom? Omdat dit hét huis was. Het past ons als een jas. Voor mij is doorslaggevend geweest toen ik me realiseerde 'waar wil ik wonen?'. Niet alleen het zakelijke verhaal van een hypotheek, maar dit was ons thuis. Over een periode van 20 jaar is het nog geen 1000 euro per jaar, voor zoveel meer woongenot. Ik had dat er graag voor over. Financieel was het goed te behappen. Wel hebben we gekozen om snel extra af te lossen (daar zijn we nu mee bezig).

Die keuze is natuurlijk heel persoonlijk. Ik hecht veel waarde aan een 'thuis' i.p.v. een huis waar ik me 'net niet' voel. Ik heb daar ook extra geld voor over. Maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet zo voor iedereen te werken.
quote:lalalief schreef op 13 oktober 2016 @ 11:37:

[...]

Mijn gut feeling zegt om de een of andere reden niet doen.

ik heb liever een lagere hypotheek. Meer geld om te sparen, leuke dingen te doen. Met name ivm de kinderen. Ik wil graag hun studies betalen in de toekomst etc.

Dat kan ook met een huis van 215.000,- maar dan voelt het toch meer gebonden dan bijvoorbeeld 180.000,-Deelt je man dit gevoel?
Je zegt dat jullie inkomen 'heel modaal' is. Laat ik even een ruwe gok doen, en aannemen dat jullie allebei zo'n 1500 euro netto per maand verdienen. Dat betekent zeer waarschijnlijk, dat jullie in mei zo'n 3000 euro vakantiegeld krijgen. Als je dat 5 jaar spaart (ergo: 5 jaar niet op vakantie gaat), heb je die 15000 euro afgelost... En woon je nog 15 jaar (of veel langer) in wat misschien je droomhuis is!
quote:lalalief schreef op 13 oktober 2016 @ 13:24:

Het is denk ik toch meer een gevoels kwestie. Ik zie om mij heen toch wel veel ellende van mensen die veel geld op hun woning verloren hebben, aan de top van hun hypotheek zitten, baan verlies etc.

Ik verbaas me overigens wel over de reacties. Ik had verwacht dat er meer mensen terughoudend zouden zijn over zo'n bedrag. Ik denk dat het toch wel iets persoonlijks is, ik zie teveel beren op de weg en moet eigenlijk zakelijker gaan denken. Op basis van een goed, verstandig plan de beslissing maken.

Het is goed om verstandig te zijn, want ellende is realistisch: Scheiding, verlies van baan, arbeidsongeschiktheid, verplichte verkoop vanwege verandering werk o.i.d.. Daarom is het verstandig om te kijken hoe je eigen situatie in elkaar steekt. Welke scenario's kunnen voorkomen, welke oplossingen zijn er dan voorhanden? Verkopen, nieuwe baan vinden, rondkomen van minder inkomen of uitkering, enz.

Als je hier geschreven zou hebben dat jullie 250k kunnen lenen maar nu een droomhuis hebben gezien van 265k en bijna geen buffer hebben, dan waren de reacties anders geweest.

De maximaal te lenen bedragen zijn tegenwoordig al aan de lage kant t.o.v. salarissen, en als je daar ook nog eens ruim onder gaat zitten, dan klinkt dat heel realistisch.

Wat vindt je man eigenlijk?
Als jullie volgens de bank tot 250K kunnen gaan, is 215K makkelijk te behappen.

Banken zijn al heel erg conservatief in hun normen.

Als het je past, gewoon doen! Maak de vergelijking met het huis van 180.000 obv hoe je je er voelt. Niet wat de extra maandlasten zijn. Lineair aflossen gedeeltelijk is altijd een oplossing.

Spaargeld inbrengen ook nog. Natuurlijk moet je een reserve hebben, maar op de bank wordt het alleen maar minder waard op het moment. Door lage rente en inflatie...
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Wij hebben vorig jaar ook voor zo'n keuze gestaan. We konden 270k lenen en wilden rond de 200k kopen.

Man wat heb ik een leuke huizen gezien (2 kappers) voor rond de 240. Konden we ook kopen.

We hebben een tussenwoning in de leukste wijk van onze stad gekocht voor 193k.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel eens denk "tja daar hadden we ook kunnen wonen" en dan een beetje baal van onze tussenwoning met tuin van 60m2. Aan de andere kant kunnen wij ongeveer 1700 euro sparen per maand, lossen we nu al af op de hypotheek en vind ik het een veel fijner idee dat ik over een jaar of 15 hypotheekvrij ben als we zo door gaan.

Vorige maand had ik echt een baalperiode op mijn werk en het voelt zo fijn om te kunnen denken: ook als de pleuris uitbreekt en ik mijn baan verlies, kunnen we hier blijven wonen.

Ik zou je adviseren om naar je eerste gevoel te luisteren, al lijkt het huis van 215k op papier makkelijk te kunnen.
Met die bedragen val je toch gewoon onder de nhg, dan vallen toch de grootste risico's weg. Ik zou het gewoon doen, omdat je gezien financien prima kunt betalen en een fijn huis is in mijn ogen veel waard.
Kloppen die lasten wel? Mijn hypotheek is iets hoger (230.000) en ik zit op 850 netto incl het spaardeel en de verplichte verzekering (overlijdensrisico). Is de rente zo laag tegenwoordig?
quote:Zilver7 schreef op 13 oktober 2016 @ 14:45:

[...]

Deelt je man dit gevoel?Nee, die staat er veel makkelijker in.
quote:MinkeDeWit schreef op 13 oktober 2016 @ 20:02:

Kloppen die lasten wel? Mijn hypotheek is iets hoger (230.000) en ik zit op 850 netto incl het spaardeel en de verplichte verzekering (overlijdensrisico). Is de rente zo laag tegenwoordig?Ja, de bedragen kloppen. De rente is inderdaad heel laag.
quote:Kastanjez schreef op 13 oktober 2016 @ 14:45:

Je zegt dat jullie inkomen 'heel modaal' is. Laat ik even een ruwe gok doen, en aannemen dat jullie allebei zo'n 1500 euro netto per maand verdienen. Dat betekent zeer waarschijnlijk, dat jullie in mei zo'n 3000 euro vakantiegeld krijgen. Als je dat 5 jaar spaart (ergo: 5 jaar niet op vakantie gaat), heb je die 15000 euro afgelost... En woon je nog 15 jaar (of veel langer) in wat misschien je droomhuis is!Dat is inderdaad een idee. We verdienen wel meer, ik denk dat we hoe dan ook op vakantie kunnen
Als je meer dan 3000 euro netto binnen krijgt, dan is 550 m.i. prima (zeer luxe zelfs) te doen. Wat betalen jullie nu aan huur? Ik kan me niet voorstellen dat dat minder is.

Maar als je je er echt niet fijn bij voelt, moet je dat niet doen. Een huis moet niet voelen als een blok aan je been, omdat je je zorgen maakt, ook al denk ik dat jullie die lasten prima kunnen dragen.

Ik zou alles ook nog eens doorrekenen en als je niet aan dit bedrag kan wennen verder kijken.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:Roxy21 schreef op 13 oktober 2016 @ 22:27:

Als je meer dan 3000 euro netto binnen krijgt, dan is 550 m.i. prima (zeer luxe zelfs) te doen. Wat betalen jullie nu aan huur? Ik kan me niet voorstellen dat dat minder is.

Maar als je je er echt niet fijn bij voelt, moet je dat niet doen. Een huis moet niet voelen als een blok aan je been, omdat je je zorgen maakt, ook al denk ik dat jullie die lasten prima kunnen dragen.

Ik zou alles ook nog eens doorrekenen en als je niet aan dit bedrag kan wennen verder kijken.We betalen inderdaad nu veel meer aan huur (700,- excl. g/w/l)
quote:lalalief schreef op 13 oktober 2016 @ 22:22:

[...]

Dat is inderdaad een idee. We verdienen wel meer, ik denk dat we hoe dan ook op vakantie kunnen Dan is het dus een kwestie van keuzes maken. Je hoeft het niet te doen, maar wij deden het dus wel, omdat we liever nog 30 jaar zonder verhuisstress in ons droomhuis (en dat is het echt!) gingen wonen, dan veel meer ruimte (de eerste jaren dan) overhouden voor vakanties, etentjes en wat niet al. Een ander kiest liever voor verre reizen en gaat bewust goedkoper wonen. Dat kunnen wij niet voor jou bepalen.
Tot 245.000 euro aankoop kan je een NHG hypotheek nemen en zit je nooit met een restschuld in geval van gedwongen verkoop. Ik zou daar heerlijk op kunnen slapen.
quote:Geronimo2 schreef op 14 oktober 2016 @ 09:10:

Tot 245.000 euro aankoop kan je een NHG hypotheek nemen en zit je nooit met een restschuld in geval van gedwongen verkoop. Ik zou daar heerlijk op kunnen slapen.

Niet helemaal!

Max hypotheek is 245.000, niet de aankoop.

citaat: NHG rekent standaard 6% voor deze bijkomende kosten. Dit betekent dat het aankoopbedrag van uw woning, inclusief eventuele verbouwingskosten, maximaal € 231.132 mag zijn.

Nooit met een restschuld? Lees dit even door: https://www.nhg.nl/Consument/Voorwaarde ... tschelding

Maar het klopt wel dat je risico vele malen kleiner is!
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
quote:lalalief schreef op 13 oktober 2016 @ 22:22:

[...]

Dat is inderdaad een idee. We verdienen wel meer, ik denk dat we hoe dan ook op vakantie kunnen

Dan is je inkomen toch niet 'heel modaal'? Of bedoel je dat jullie allebei apart modaal verdienen en dus samen twee keer modaal?

Met een nettoinkomen van meer dan 3000 euro kun je die hypotheek echt mak-ke-lijk hebben.
quote:Nijevelt schreef op 14 oktober 2016 @ 09:50:

[...]

Dan is je inkomen toch niet 'heel modaal'? Of bedoel je dat jullie allebei apart modaal verdienen en dus samen twee keer modaal?

Met een nettoinkomen van meer kdan 3000 euro kun je die hypotheek echt mak-ke-lijk hebben.Ik denk dat we heel modaal verdienen ja. Maar we werken wel beide...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven