Geld & Recht alle pijlers

huis verkopen zonder makelaar ervaringen??

26-08-2012 16:18 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die ervaringen hebben in het verkopen van zijn/haar huis zonder makelaar? Was dit gemakelijk of viel dit tegen?

Wij willen misschien ons huis te koop gaan zetten (tja in deze tijd... maar er worden nog steeds huizen verkocht..) maar de makelaarskosten zijn toch best behoorlijk vandaar het idee om het zelf te doen.

Graag advies/ervaringen enz. Alvast bedankt!
Hoe ga je adverteren?
Om je huis op funda te zetten heb je een makelaar nodig vziw.
Zelf geen ervaring mee, maar @ spectral en Snormel: er zijn websites waarop je zelf je huis kunt adverteren, speciaal voor hen die het zonder makelaar willen proberen.

Maar dan kom je inderdaad niet op Funda.

Ik zou wel proberen om ook je eigen netwerk in te zetten via de sociale media.

Plaats dus af en toe een link naar die website (als je huis erop staat) op je Facebook en/of Twitter en vraag je vrienden/volgers te delen of te retweeten.

Veel succes!!!
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Wij hebben net zelf een huis verkocht en een nieuw huis gekocht en ik kan je maar 1 ding aanraden: GEEN makelaar.

Makelaars verdienen heel veel geld voor weinig werk. Wel is het handig met biedingen ed hulp te krijgen. Zelf zou ik geen makelaar meer nemen maar mijn huis verkopen via Makelaarsland. Dat kost nog wel iets maar je wordt wel ondersteund bij het onderhandelen (als je niet goed onderhandelt kost het je meer dan courtage!)

Foto's, en bezichtigingen doe je zelf maar als je een mooi huis hebt is een makelaar weg gegooid geld.

Wij hebben beide kopen met makelaar gedaan en onze oude woning was niet veel bijzonders en de 4e kijker wilde het hebben en bood een mooie prijs (vrij recent, het was al volop crisis). Makelaar heeft daar erg makkelijk aan verdiend.

Ook bij het bezichtigen van nieuwe woningen viel het ons op dat makelaars vaak niet veel toevoegen. Vaak mooie praatjes maar daar prik je zo doorheen. We hadden een bezichtiging bij iemand die het zelf deed en dat was veel eerlijker en fijner.

Succes!
Ik denk dat je het je in deze tijd niet kan veroorloven om niet op Funda te staan.
Funda is inderdaad een must. Makelaarsland heeft ook funda :P
Momenteel loont het juist wél om een makelaar te nemen. Ze zullen namelijk momenteel veel harder moeten werken voor hun geld, want er worden bijna geen huizen verkocht. Dat betekent dat alleen de echt goede makelaars komen bovendrijven die net dat stapje harder lopen en dus wél moeite voor je willen doen. Maar dat betekent wel dat je zelf ook alert zult moeten zijn en de makelaar scherp houden.

Zo zou ik bijv. specifiek zoeken naar een makelaar die er geen probleem van maakt om 's avonds en in het weekend bezichtigingen te doen.

En inderdaad: in deze tijd kun je je het gewoon niet permitteren niet op Funda te staan.
quote:lenteweer schreef op 26 augustus 2012 @ 17:06:

Funda is inderdaad een must. Makelaarsland heeft ook funda :PJij werkt voor Makelaarsland?
Ik heb zelf pas mijn appartement verkocht met behulp van een makelaar, maar om nou te zeggen dat ik zo onder de indruk was van zijn werk en inzet.... Neu...

Ik heb hem notabene zelf maar een andere tekst aangeleverd om op Funda te zetten die ik met behulp van een collega diein de communicatie zit, heb gemaakt/aangepast.

De makelaar in kwestie geloofde niet zo in het belang van die tekst. 'Ze kijken alleen maar foto,s'

Maar ik had kort daarop tot zijn stomme verbazing wel 6 bezichtigingen op de OpenHuizenDag. En ik vermoed dat dat minstens deels aan die aangepaste veel meer wervende tekst van mijn collega ligt.

Maar eigenlijk zou hij toch de expert moeten zijn??

Ik weet dus niet wat ik zou doen als ik er nu weer voor zou staan.

Maar Funda is inderdaad wel heeeel belangrijk voor aspirant kopers. Dat is een feit!!
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Heb je al op de site van de Vereniging Eigen Huis gekeken?

Daar staat een heleboel info over zelf je huis verkopen en je kunt er ook een contract downloaden.
Zolang alles goed gaat heb je geen makelaar nodig maar als er iets mis gaat wie moet je dan om hulp vragen?

En inderdaad je komt niet op Funda en daar zoekt toch iedereen op?

Toen wij onze flat verkochten waren wij 2500 euro kwijt aan makelaars kosten maar het scheelde ook een hoop stress en geregel.
quote:ceetie schreef op 26 augustus 2012 @ 17:28:

Ik heb zelf pas mijn appartement verkocht met behulp van een makelaar, maar om nou te zeggen dat ik zo onder de indruk was van zijn werk en inzet.... Neu...

Ik heb hem notabene zelf maar een andere tekst aangeleverd om op Funda te zetten die ik met behulp van een collega diein de communicatie zit, heb gemaakt/aangepast.

De makelaar in kwestie geloofde niet zo in het belang van die tekst. 'Ze kijken alleen maar foto,s'

Maar ik had kort daarop tot zijn stomme verbazing wel 6 bezichtigingen op de OpenHuizenDag. En ik vermoed dat dat minstens deels aan die aangepaste veel meer wervende tekst van mijn collega ligt.

Maar eigenlijk zou hij toch de expert moeten zijn??

Je had die makelaar niet hoeven kiezen hoor. Makelaars zat!
In mijn leven heb ik inmiddels 2 keer een huis verkocht en 1 huis ongoing in de verkoop. De eerste keer heb ik een makelaar ingeschakeld maar hetgeen zij deed, daarvan had ik het idee dat ik het zelf (met behulp van vrienden) ook wel zou kunnen. Dus 2e keer via makelaarsland, en nu weer. Ik ben er heel tevreden over, en het scheelt 1000-en euro's.
Makelaars verdienen inderdaad erg veel geld voor wat ze doen.

Verkoop heb ik nog geen ervaring mee, aankoopmakelaar wel.

Alleen al het onderhandelen. Dat zou zij doen. Ze heeft gebeld en mijn bod doorgegeven aan de verkoper, kreeg een tegenbod en adviseerde mij akkoord te gaan met dat tegenbod.

Kosten: 1200 euro (voor de aankoopmakelaar) voor dat ene telefoontje.

Dus ik neig er ook naar om te zeggen, kijk of je zonder kunt
Ik heb pas een huis gekocht zonder makelaar, ging heel erg goed en zou het misschien ook verkopen zonder makelaar. Ik denk wel dat je openheid moet uitstralen over je huis. Dus ik zou dan denk ik een bouwtechnische keuring laten doen en die ter inzage voor de kopende partij aanbieden. Zo weten zij beter wat ze kunnen verwachten als ze geïnteresseerd zijn en heb jij je aan je plicht tot eerlijk informeren gehouden.

Maar onderhandelen over de prijs is zelf goed te doen. Bedenk wat je minimaal wilt hebben en ga daar niet onder zitten!

Succes!
1 keer een huis gekocht, zonder makelaar.

Zoveel doen ze niet.

Het was een redelijk nieuwe woning, dus ik kon er geen buil aan vallen.

Wat verkopen betreft, zonder makelaar, kan ik niet zeggen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
bedankt voor de reacties allemaal! Moet eerlijk zeggen dat ik meer op Jaap.nl dan op Funda zit.

Ik had nl. begrepen dat je wel zelf je huis verkopen via bepaalde sites (kosten rond ¤600,00) en dan kom je wel op Jaap en Funda maar dat heb ik dan verkeerd begrepen??
Je kunt misschien ook nog overwegen om bij een makelaar alleen een deel van de diensten af te nemen. En dan tegen variabel tarief, zodat hij meer betaald krijgt als hij beter over de prijs onderhandelt. Zo heb ik het gedaan bij de aankoop van mijn huis. Zelf onderhandelen, daar ben ik bijvoorbeeld niet goed in, dus dat heb ik laten doen.
quote:rosamunde schreef op 26 augustus 2012 @ 18:52:

Je kunt misschien ook nog overwegen om bij een makelaar alleen een deel van de diensten af te nemen. En dan tegen variabel tarief, zodat hij meer betaald krijgt als hij beter over de prijs onderhandelt. Zo heb ik het gedaan bij de aankoop van mijn huis. Zelf onderhandelen, daar ben ik bijvoorbeeld niet goed in, dus dat heb ik laten doen.Ik wist niet dat dit ook al mogelijk is. Een goed idee.
quote:sjors32 schreef op 26 augustus 2012 @ 18:46:

Ik had nl. begrepen dat je wel zelf je huis verkopen via bepaalde sites (kosten rond ¤600,00) en dan kom je wel op Jaap en Funda maar dat heb ik dan verkeerd begrepen??Ik vind Jaap een irritante site en keek zelf alleen op Funda. Als je heel goed kijkt zie je bij Funda als allerlaatste resultaat soms ook linkjes staan naar huizen die eigenlijk niet op Funda zelf staan. Dat ziet er niet aantrekkelijk uit, vond ik. Als ze dat bedoelen met 'op Funda staan', dan zou ik daar niet blij mee zijn als verkoper. Ik zou dat nog even uitzoeken voor je ergens voor betaalt.
quote:rosamunde schreef op 26 augustus 2012 @ 18:58:

[...]

Ik vind Jaap een irritante site en keek zelf alleen op Funda. Als je heel goed kijkt zie je bij Funda als allerlaatste resultaat soms ook linkjes staan naar huizen die eigenlijk niet op Funda zelf staan. Dat ziet er niet aantrekkelijk uit, vond ik. Als ze dat bedoelen met 'op Funda staan', dan zou ik daar niet blij mee zijn als verkoper. Ik zou dat nog even uitzoeken voor je ergens voor betaalt.Ik vind Jaap.nl veel fijner dan Funda. Er staat meer info op. Maar goed dat is natuurlijk heel persoonlijk. wat betreft je reactie over de allerlaatste resultaten op Funda, begrijp ik wat je bedoelt, dit ziet er inderaad niet echt aantrekkelijk uit. Ik zal het eens uitzoeken.
@ septembergirl: nee, ik had hem niet hoeven kiezen... Duh.. Maar na een eerste geprek met hem en ook nog met een andere makelaar had ik over hem het beste gevoel.

Heb er ook niet bij stilgestaan om eens naar zijn teksten op Funda te kijken. Leerpuntje dus. voor de volgende keer :-D

Maar toen me dit opviel hadden we al een contract en dan kun je uiteraard niet meer zonder kosten veranderen.

Geeft ook niet zoveel, appartement is verkocht inmiddels. Maar het verraste me gewoon. Ik dacht dat het gewoon bij zijn vakkennis hoorde om wervende teksten te kunnen schrijven.
@ septembergirl Natuurlijk werk ik niet voor makelaarsland. Ik erger me er alleen aan dat makelaars zo makkelijk zoveel geld verdienen. Ook nu doen de meeste makelaars bar weinig hoor. Ik vind het bv normaal dat je een kijker terugbelt voor meer info voor je verkoper en dat je je inleest over het huis dat je verkoopt. Of dat je op zijn minst tijdens de bezichtiging wat meer info vraagt aan kijkers. We hebben ong 20 huizen bezichtigd bij veel verschillende makelaars en ik vond het verbazend slecht. Te laat komen, liegen op concrete vragen, afraffelen en ga zo maar door.

Zonde van het geld en een koopovereenkomst is gewoon standaard via nvm te downloaden. Ze vullen alleen gegevens in en voila weer paar duizend euro courtage!
Wij hebben ons huis verkocht met behulp van een internetmakelaar. Kostte 700 euro geloof ik, maar dat scheelde ons wel mooi 3000 euro courtage (vergeleken met enkele plaatselijke makelaars).

Ik weet niet of ik het hier mag zeggen, maar het was bij zelfverkopen.nl. Erg fijne samenwerking mee gehad. Ons huis stond op Funda, en we hadden zelf nog een website gemaakt waar we reclame mee maakten (kaartje bij de AH, facebook, adwords etc.).

We hebben zelf de foto's gemaakt, afspraken gemaakt met bezoekers en de bezichtigingen zelf gedaan. Zelfverkopen regelde de onderhandelingen, de overeenkomsten en met alle onze vragen konden we bij ze terecht. Ik kan het iedereen aanraden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven